در یک دنیای معمولی، یک اسیووی سه ردیفه هرگز رقیبی برای یک ماسل کار دودر محسوب نمیشود خصوصاً ماسل کاری که یک پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ زیر کاپوت و یک نشان شلبی روی جلوپنجره دارد؛ اما از زمانی که دوج موتور V8 هلکت خود را در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه کرد، دنیای خودرو دیگر عادی نیست. به همین دلیل، حالا یک اسیووی سه ردیفه یعنی دورانگو هلکت در برابر شلبی GT500 قرار گرفته و مهمتر از این، در این جدال شلبی شوکه میشود.
این درگ توسط هنسی برگزار شده که در حال آمادهسازی نسخههای تیونینگ شده از هردو خودرو است اما پیش از آن، نسخههای استاندارد آنها را در برابر هم قرار داده است. روی کاغذ، GT500 و دورانگو هلکت شباهتهای زیادی به هم دارند. به گفتهٔ فورد، این شلبی وحشی ظرف ۳.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد درحالیکه دوج برای دورانگو هلکت عدد ۳.۵ ثانیه را اعلام کرده است. در مسافت ۴۰۰ متر اما داستان متفاوت است زیرا فورد برای شلبی عدد ۱۰.۷ ثانیه و دوج برای دورانگو هلکت عدد ۱۱.۵ ثانیه را اعلام کردهاند. این یعنی GT500 در درگ با اختلافی نزدیک به یک ثانیه از رقیب قدبلند خود سریعتر خواهد بود اما این فقط روی کاغذ است.
تاکنون دیدهایم که GT500 در انتقال قدرت عظیم خود به جاده در آغاز حرکت مشکل دارد تا جایی که حتی گاهی مغلوب خودروهای ضعیفتر از خود میشود. البته یک پیست درگ آماده با آسفالت چسبناک جایی است که شلبی در آن میدرخشد اما در محیط واقعی، یک اسیووی بسیار سنگینتر و ضعیفتر میتواند موستانگ را در لانچ تحقیر کند. در هردو مسابقهای که در ویدئوی زیر برگزار میشود، دورانگوی چهارچرخ محرک در آغاز با اختلاف زیادی جلو میافتد که این یعنی در درگ، کشش اهمیت بسیار زیادی دارد. البته خبر خوب برای GT500 اینکه در اینجا آئرودینامیک و قدرت هم بسیار مهم هستند. این یعنی موستانگ میتواند خود را دورانگو برساند اما آیا موفق میشود تا پیش از رسیدن به خط پایان ۴۰۰ متر این کار را انجام دهد؟ پاسخ این سؤال را در ویدئوی زیر ببینید.
مشخصات فنی
موستانگ شلبی GT500 | دوج دورانگو هلکت | |
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۷۶۰ اسب بخار | ۷۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر | ۸۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
وزن | ۱۸۹۰ کیلوگرم | ۲۴۲۰ کیلوگرم |
قیمت | ۷۴,۰۹۵ دلار | ۸۲,۴۹۰ دلار |
مهرداد
۲۹ فروردین ۱۴۰۰اختلاف سرعتی که GT500 در زمان سبقت داره تعجب آوره. هر چند استارت خوبی نداره ولی فکر کنم کمتر ماشینی در رولینگ بتونه حریف GT500 بشه
R@m!n
۲۹ فروردین ۱۴۰۰ماشینی که برای پیست تیون میشه شتاب اولیه بدردش نمی خوره. مهم شتاب ثانویه هست.
SRT
۲۹ فروردین ۱۴۰۰«در یک دنیای معمولی، یک اسیووی سه ردیفه هرگز رقیبی برای یک ماسل کار دودر محسوب نمیشود خصوصاً ماسل کاری که یک پیشرانهٔ V8 سوپرشارژ زیر کاپوت و یک نشان شلبی روی جلوپنجره دارد؛ اما از زمانی که دوج موتور V8 هلکت خود را در سال ۲۰۱۵ به بازار عرضه کرد، دنیای خودرو دیگر عادی نیست»
Mopar or nocar?
M.A.S
۲۹ فروردین ۱۴۰۰هلکت ردای
یانکی
۲۹ فروردین ۱۴۰۰هنسی باید یه درگ هم از سمت اصلی پیست مینداخت.در مجموع چه لذتی بردیم دمش گرم
مهراد
۲۹ فروردین ۱۴۰۰آقای یانکی بر خلاف شما من اصلا لذت نبردم
ورداشتن دوتا اَبَر ماشین قلدر رو دادن دست دو تا آدم شفته و پچل بعد گزارش تهیه کردن مثلا
راننده شلبی که فکر کنم خمار بود داشت خوابش میبرد
مقصود و منظور اینکه این ماشینا با این قدرت و سرعت و شتاب و پرفورمنس بسیار بالا باید دست دوتا گزارشگر حرفه ای و آدم حسابی باشه نه این گو…زو آ
هنسی با این دبدبه و اسم و نامی که تریلی نمیکشه نباید این یارو بیریخته رو میاورد گزارشگر ، من مطمئنم لب تر کنه یکی مثل تنر فاست براشون کار میکنه
حیف…
M3csl
۲۹ فروردین ۱۴۰۰چسب خیلی مهمه…..خیلی
بی چسب و ماسک جایی نرین لطفاً
R@m!n
۲۹ فروردین ۱۴۰۰خب که چی الان ؟؟؟؟ مثلا الان به ماشینای آمریکایی تیکه انداختی ؟؟؟
Amir Machine
۲۹ فروردین ۱۴۰۰این کلا کاری جز تیکه انداختن به آمریکاییها بلد نیست، محلش نذارید
R@m!n
۲۹ فروردین ۱۴۰۰آخه این حجم از نمک امکان نداره تو یه نفر باشه. لعنتی بامزه با این تیکه های خفنش.
rezars
۲۹ فروردین ۱۴۰۰آه بهله با این تیکه شما فورد ورشکست شد
شاهین
۳۰ فروردین ۱۴۰۰اره لامصب چسب یه کاری کرد یه هایپر کار رفت زیر سوال!
mm.y@rlou
۲۹ فروردین ۱۴۰۰شلبی قیافه ی خیلی عصبی داره تو رولینگ خیلی بهتره کارش ولی اگه ببازه هم دوستاشتنیه
زیزیگولو
۲۹ فروردین ۱۴۰۰در کل درگ جالبی بود …. دورانگو واقعاً محشره
mahan
۲۹ فروردین ۱۴۰۰gt500 که حرف نداره لازم نیست در موردش حرف زد ولی این دورانگو هم خیلی خوبه.خیلی حرفه با شاسی بلند فول سایز این قدر سریع بری
porsche
۲۹ فروردین ۱۴۰۰واییئیییgt500 چه زیباست❤❤?❤❤
Mopar
۲۹ فروردین ۱۴۰۰اینجاست که می فرماید با موپار در خط مستقیم در نیوفتید
viper
۱ اردیبهشت ۱۴۰۰جان من موپار
عالیه واقعا عالیه
ببینید الان واری به این درگ ندارم اما ماستانگ داره از دنیای ماسل کار میره بیرون و کم کم داره به یه خودروی اسپرت تبدیل میشه اما داج چلنجر مثلا واقعا یه ماسل کاره….?
پاشایی
۲۹ فروردین ۱۴۰۰اگر شلبی چهار چرخ میبود مچ خیلی از حریفاش رو میخوابوند فورد ماستنگ از ماشینهای جذاب اتازونیه