نسل جدید فورد موستانگ شلبی GT500 پس از مدتها انتظار با سروصدای زیادی معرفی شد و قطعاً ارزش این انتظار را داشته است زیرا تجربههای رانندگی با این خودرو نشان دادهاند که GT500 جدید در پیست درگ یک هیولا و در جادهها یک قهرمان است اما باید دید افعی جدید فورد در برابر رقبا چگونه عمل میکند. حال یک مربی رانندگی بنام «جیسون کامیسا» که به خاطر شوخیهایش هنگام رانندگی با خودروها مشهور شده است، یک شلبی GT500 جدید را در برابر سه رقیب بسیار قدرتمند شامل دوج چلنجر هلکت، فراری ۸۱۲ سوپرفست و پورشه ۹۱۱ GT3 RS قرار داده است.
در اولین نبرد، GT500 با ۷۶۰ اسب بخار قدرت در یک مسابقهٔ درگ در برابر رقیب دیرینهٔ خود یعنی چلنجر هلکت ۷۱۷ اسب بخاری قرار میگیرد. با فرمان شروع، شلبی از همان ابتدا جلو میافتد و بهراحتی این برتری را تا پایان مسیر ۴۰۰ متر حفظ میکند. هرچند فورد زمان یکچهارم مایل GT500 جدید را ۱۰.۷ ثانیه اعلام کرده اما در این درگ زمان ۱۱.۴ ثانیه را به ثبت میرساند اما بااینحال بازهم موفق میشود چلنجر هلکت که بعد از ۱۱.۷ ثانیه از خط پایان عبور میکند را مغلوب کند. البته شاید این درگ خیلی جذاب نباشد زیرا موستانگ و چلنجر طی نیمقرن گذشته همواره در برابر هم قرار گرفتهاند و این درگ اتفاق جدیدی نیست.
به همین دلیل، رویارویی GT500 با فراری ۸۱۲ و پورشه ۹۱۱ GT3 RS بسیار جذابتر است. این فرصتی است که شلبی تواناییهای خود را در برابر رقبایی بهمراتب گرانتر نشان دهد. همانطور که کامیسا در ویدئو میگوید، هرچند این شلبی GT500 جدید همچنان یک ماسل کار بزرگ و پرقدرت است اما هرگز همان دود کنندهٔ لاستیکهای دههٔ ۶۰ و یا حتی شلبیهای نسل قبلی نیست. این یک خودروی درگ توانمند است هرچند که خارج از مسیر آمادهٔ پیست درگ هنوز هم نمیتواند بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارد. به همین دلیل، هنگامیکه ۸۱۲ و GT500 در یک مسابقهٔ درگ در برابر هم قرار میگیرند، فراری به لطف توزیع وزن بهتر و موتور ۸۰۰ اسب بخاری V12، جلو میافتد و درحالیکه شلبی بازهم همان زمان ۱۱.۴ ثانیه را ثبت میکند، فراری حدود یک ثانیه زودتر از خط پایان عبور میکند.
با وجود این شکست نهچندان سنگین، عملکرد GT500 در رقابت بعدی شگفتآور و شوکه کننده است. همه میدانیم که پورشه ۹۱۱ GT3 RS تواناییهای فوقالعادهای در پیستهای پیچدرپیچ دارد و با ثبت زمان زیر هفت دقیقه در نوربرگرینگ، خودروهای تولیدی معدودی از آن سریعتر هستند؛ اما آیا GT500 هم در بین آنها قرار میگیرد؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، شلبی در پیست «چاکوالا ولی» در برابر پورشه قرار میگیرد. البته این پیست کاملاً با نوربرگرینگ متفاوت است و هنوز عملکرد GT500 را در جهنم سبز ندیدهایم. بااینحال هردو خودرو در این پیست اقدام به تایم زنی کرده و در پایان تنها کمتر از دودهم ثانیه باهم اختلاف داشتند یعنی درحالیکه پورشه یک دور پیست را ظرف ۱ دقیقه و ۵۵ ثانیه و ۵۷ صدم ثانیه طی میکند، شلبی زمان ۱ دقیقه و ۵۵ ثانیه و ۷۲ صدم ثانیه را ثبت میکند که این نشان میدهد نسل جدید شلبی GT500 در پیست چقدر به پورشه ۹۱۱ GT3 RS نزدیک شده است.
موستانگ شلبی GT500 | فراری ۸۱۲ | پورشه ۹۱۱ GT3 RS | دوج چلنجر هلکت | |
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ | ۶.۵ لیتری V12 | ۴.۰ لیتری H6 | ۶.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۷۶۰ اسب بخار | ۸۰۰ اسب بخار | ۵۲۰ اسب بخار | ۷۱۷ اسب بخار |
گشتاور | ۸۴۷ نیوتن متر | ۷۱۸ نیوتن متر | ۴۷۰ نیوتن متر | ۸۹۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب | عقب | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۳ ثانیه | ۲.۸ ثانیه | ۲.۹ ثانیه | ؟ |
وزن | ۱۹۱۵ کیلوگرم | ۱۷۴۶ کیلوگرم | ۱۴۷۸ کیلوگرم | ۲۰۰۹ کیلوگرم |
قیمت | ۷۳,۹۹۵ دلار | ۳۶۳,۷۳۰ دلار | ۱۴۴,۸۵۰ دلار | ۶۰,۴۹۰ دلار |
پرسپولیس
۲۱ دی ۱۳۹۸غرش موتور gt500 رو شنیدید ؟ wow
ali (chevy nova)
۲۱ دی ۱۳۹۸ماشالاه شلبی که با نصف قیمت اون فراری و پورشه عملکردش فقط 1 ثانیه فرق داشت
الکی نیست که پرفروش ترین کوپه جهانه و 10 میلیون فروش طی 50 سال داشته و کوپه محبوب المان لقب گرفته
Carbonado Aventador
۲۱ دی ۱۳۹۸در توانایی شلبی و اینکه عشقه شکینیست..
ولی تو دنیایی که دهم و صدم ثانیه خیلی تاثیر گذاره ، ۱ ثانیه زیاده..
مطمئن باش پشت دلار به دلار قیمت فراری تکنولوژی و مهندسی خوابیده
سامان
۱۰ دی ۱۳۹۹ببین دلار اون که خوابیده هیچی نداره اگه ماشین پرفورمنس میخوای که حریف این بشه برو کوروت بیار روی اینم میزنه یا فورد جی تی که این ماشینو بگیره و قیمتشون خیلی پایین تره ولی اگه ماشینی میخوای که امکانات داشته باشه و هر قوی باشه موستانگ بخر قیمتشم خیلی خیلی پایین تره
کریم
۲۰ فروردین ۱۴۰۰ببین قیمت هم مهمه دیگه. شلبی 75000 دلاره فراری 350000 دلار. خب شلبی که تو شرکت میدن استوک هست و هیچ دستکاری هم نشده و تقویت هم نیست. تو میتونی یک شلبی بخری با این قیمت و ببری بیرون براش یک 50000 دلار خرج کنی فراری که مغلوب میکنه که هیچ، پورشه 918 هم میگیره. به خاطر همین امریکایی ها محبوبن دیگه. اون یک ثانیه فرق داشت چون که شلبی که توی شرکت تحویل دادن همونو اوردن. اونو فول اپشن تا خشتک هم بهش چیز میز ببند تو سایت حداکثر 100000 دلار قیمتش میشه. یک 50000 دلار خرج تقویت کن و یک 50000 دلار دیگه هم خرج آیرودینامیک و خرج های مصرفی برای ماشین. میشه 200000 دلار. هنوز نصف قیمت اونم نشده. ولی قدرتش دوبرابر. برو حالشو ببر
حسین
۲۱ دی ۱۳۹۸با دوج کاری ندارم . چون هم دیگه فیس قدیمی داره و هم گیربکس قدیمی و هندلینگ ضعیف .
ولی gt500 با قیمت نصف و حتی ۱/۵ هم پایاپای پیش رفت
مرسی ماستنگ
Hamid.SS
۲۱ دی ۱۳۹۸قبلا هم گفتم ماشالله GT500
Moein
۲۱ دی ۱۳۹۸در این که ماستانگ توانمده شکی نیست. ولی این رقابت خیلی یک طرفه بود و در واقع یه add برای فورد بود. ثانیا هلکت ۱۵۰۰۰ دلار ارزون تر از ماستانگه و تو درگ . کمتر از چهار دهم ثانیه باهاش فاصله داشت ( که البته تو درگای دیگه دیدیم که هلکت از ۱۱.۳ سریع تر رفته). اون حرفیم که طرف گفت Redeye و Demon با این که قوی ترن ولی سریع ترن هم چرت بود کاملا. مرسی
Elmiraj
۲۱ دی ۱۳۹۸علاوه بر قیمت پنج برابری ، فراری نسبت قدرت به وزنش هم ۰/۳۳ کیلوگرم از GT500 کمتره…!!!
70,855 دلار هم از GT3RS ارزان تره و چسبندگی ، آیرودینامیک و توزیع وزن خیلی بهتر پورشه هم بماند…!!!!
.
باید دید نسخه جدید و قوی تر GT چیکار می کنه…..
مانی
۲۱ دی ۱۳۹۸با ۷۴۰۰۰تا همینم زیادیه جدیدتر و قویتر میخواد چیکار
Elmiraj
۲۱ دی ۱۳۹۸GT500 نه….. منظورم سوپر اسپرت فورد GT بود .
کریم
۲۰ فروردین ۱۴۰۰ببین از لحاظ کیفیت قطعات و طراحی ماشین که امریکا خیلی سر تره این هیچ. ببین تو نباید یک ماشین عضلانی ور داری با پورشه یا فراری مقایسه کنی که. ماشین عضلانی قضیش فرق داره. ماشین های ماسل یا عضلانی تاریخ قدیمی دارن و خیلی محبوب تر از اون پورشه و فراری بودند. پورشه که اون موقع فرق وزن و آیرودینامیک نمیتونست تشخیص بده ماشین های امریکایی مسابقه های مختلفی برگزار میکردند با ماشین های عضلانی یا ماشین های اسپرت یا… که میلیارد میلیارد بیننده داشت. ماشین عضلانی نباید با لامبورگینی تو شتاب مقایسه بشه که. اگه برای شتاب و درگ برات مهمه برم برات یک فورد جی تی بیارم ببینم کدوم ماشین میتونه اونو تو درگ بگیره. یا کوروت. اگه دوست داری با ماشین های فراری و لامبورگینی و پورشه با عضلانی ها رقابت کنی قیمتشونو مساوی کن که رقابت برقرار بشه. پورشه 200000 دلاره، شلبی هم از قیمت 75000 دلار بکن 200000 دلار. حالا با تقویت و آپشن و پک و… ببینیم اون موقع میتونه بگیره یا نه.
ممد ژانگولر
۲۱ دی ۱۳۹۸پورشه بی نظیر عمل کرد خیلی خوشم امد به نظرم قهرمان اول تو همه جی بود
شلبی هم با قیمت عالیش به نظرم قهرمان اول بود
فراری هم به عنوان عشق دست نیافتنیه قهرمان اول بود
دوج هم به عنوان یک اسطوره آمریکایی قهرمان اول بود
Farzad
۲۱ دی ۱۳۹۸❤❤❤❤❤gt500
JDM
۲۱ دی ۱۳۹۸شلبی تو پیست عالی ظاهر شد
عجب رقابتی تو پیست بود
میلی متری و نزدیک!!
ایمان
۲۱ دی ۱۳۹۸همشون عالی هستن در نوع خودشون ❤❤❤❤
شلبی GT۵۰۰ و چلنجر هلکت دو عضلانی گردن کلفت
۸۱۲ سوپرفست یک GT اسپرت وحشی
GT۳ RS یک استاد پیست
Kf
۲۱ دی ۱۳۹۸صدا فقط 812
خیلی وحشیه
امیر
۲۱ دی ۱۳۹۸فقط اون صحنه قبل از درگ فراری و فورد!!!!!!!!!!
Farzad
۲۱ دی ۱۳۹۸???
امیر
۲۱ دی ۱۳۹۸درحق چلنجر ظلم شد
یا باید دیمن رومیاوردن یا حداقل ردآی
Enzo
۲۱ دی ۱۳۹۸لامصب فراری نمیذاره نفس بکشی .انگاری ساخته شده فقط برای راننده های حرفه ایی. پشت این ماشین یخورده ناشی بازی راه بندازی حسابی ادبت میکنه.هرچی بیشتر گاز بدی بیشتر میره.انگاری میگه میخوام پوزتو بزنم .نامرد کم نمیاره اصلا،????
ehsan
۲۱ دی ۱۳۹۸دوستان امریکایی پسند که اینقدر ذوق کردین بالاترین نسخه موستانگ بود ولی پورشه اینجور نبود و تنفس طبیعی ـ اوکی
منکر صدای زیبای موستانگ نیستم بسیار هم صدای اون زیباست
فراری هم که جای خودشه داره وقتی ماشین های اسپرت و سوپر اسپرت رو مقایسه میکنین بیخیال قیمت بشین چون فقط عشق و علاقه مطرحه
بعد. از 16 سال هنوز هم میگم. پورشه کاررا جی تی
رامین
۲۱ دی ۱۳۹۸همشون عشقا
Khosrow
۲۱ دی ۱۳۹۸فرررراری ..
Amir evolution
۲۱ دی ۱۳۹۸بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت، ولی رو آسفالت مشخص شد
من اگه اگه اگه اگه اگه اگه زبونم لال یه آمریکایی قمار باز بودم، GT500 انتخابم بود
بالاخره یه آمریکایی قمار باز شرایط خرید این شاهکارو داره
Hamid.ss
۲۱ دی ۱۳۹۸یه امریکایی معمولی سالم هم میتونه یه ماشین بخره
محمد مهدی
۲۴ دی ۱۳۹۸just gt500
Farzad
۶ خرداد ۱۳۹۹عشق یعنی فراری ، فراری یعنی عشق ❤
علی آرین
۱۵ شهریور ۱۳۹۹دوستان عزیز
دلیل از مقایسه ی شلبی با این سه ماشین این بود ک شلبی ماشینی سه منظوره هست
فراری 812 سوپرفست یه gt افسانه ای هست (جی تی مخفف گرند تورر هست )
پورشه 911 جی تی 3 آر اس یه ماشین مسابقه ای هست ک برای پیست طراحی شده و تقریبا از بهترین ماشین های پیست هست
دوج چلنجر هم نماد ماسل کار های آمریکاست
یه حقیقته ک شلبی با دو ماشین GT350 و GT500 تقریبا به یه ماشین ایده آل و کم نقص تبدیل شده
نمیدونم ک توانایی شکست دادن کامارو zl1 1le رو توی پیست هایی mazda race way laguna seca و willow spring رو داشته باشه یا نه
کامارو اواخر از کوروت پیشی گرفته