دنده عقبفورد

دنده عقب؛ روزی که فورد مدل T به تاریخ پیوست

سال ۱۹۲۷ و دقیقاً در همین روز، هنری فورد همراه با پسرش، آخرین فورد مدل T تولیدشده را از کارخانه خارج کردند، تا آخرین روز تولید فورد مدل T این‌گونه گرامی داشته شود. در طول این مدت، ۱۵ میلیون خودرو مدل T توسط فورد تولید شد.

Thomas Edison with Model T
Thomas Edison with Model T
بیشتر از هر خودرویی در تاریخ، فورد مدل T با شایستگی توانست صنعت خودرو را در آمریکا پیش برد. اقتصادی بودن و کیفیت مناسب کافی بود تا این خودرو در ۲۵ سال اول قرن بیستم، محبوبیتی کم‌نظیر نزد مردم آمریکا پیدا کند. این خودرو در اکتبر سال ۱۹۰۸ با نام مدل T معرفی شد که البته با لقب تین لیزی هم شناخته می‌شد. یک خودرو ۵۴۴ کیلوگرمی با موتور چهار سیلندر و خروجی ۲۰ اسب بخار. مصرف سوخت مدل T، ۱۱ الی ۱۸ لیتر در هر صد کیلومتر بوده و حداکثر سرعت آن نیز ۷۲ کیلومتر بر ساعت بود. در آغاز این خودرو با قیمت ۸۵۰ دلار (حدود ۲۰ هزار دلار امروزی) به فروش می‌رسید؛ ولی در اواخر کار قیمت مدل پایه آن به ۲۶۰ دلار (تقریباً ۶ هزار دلار امروز) تنزل یافت.
Ten Millionth Model T come off the line
Ten Millionth Model T come off the line
با محبوبیت و افزایش روزافزون تعداد مدل T در آمریکا، دولت ایالات‌متحده ساخت جاده‌های جدید را در اولویت کارهای خود قرارداد. در سال ۱۹۲۶ و با افزایش خودروهای ارزان‌قیمت موجود در بازار، مدل T به زمان بازنشستگی خود نزدیک‌تر شد. با وجود اینکه هنری فورد قصد نداشت تولید مدل T را متوقف کند؛ اما فروش پایین آن باعث شد تا مدل A به‌عنوان جانشین این خودرو خاطره ساز معرفی شود. در ۲۵ می ۱۹۲۷، هنری فورد تمام سران این کمپانی را از سرتاسر جهان برای گرامیداشت مدل T در روزی که آخرین نمونه از آن تولید شد، به آمریکا فراخواند. به نقل از داگلاس برینکلی در کتاب «چرخ‌هایی برای جهان»، اسطوره خودروسازی جهان در وصف خاطره‌انگیزترین ساخته‌اش چنین گفت:

این خودرو قدرت و نیروی بالایی داشت. این خودرو از زمانی چرخ‌هایش را به حرکت درآورد که هنوز جاده‌هایی مناسب آن وجود نداشت. این خودرو توانست مانعی به نام فاصله دور را از میان بردارد و مردم بخش‌های مختلف به یکدیگر نزدیک‌تر کند و علم و یادگیری را در دسترس همگان قرار دهد.

Henry Ford
Henry Ford
پس از توقف رسمی خط تولید فورد T در همان روز، اوایل ماه ژوئن کارخانه‌های فورد تعطیل و ۶۰ هزار نفر از کار بیکار شدند. فورد توانست تا سال ۱۹۲۷ نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو بفروشد که از نصف فروش شورولت در همان سال هم کمتر بود. عرضه مدل A از دسامبر همان سال در برخی از شهرها شروع شد و با استقبال جمع کثیری از مردم روبرو شد و توانست وجهه فورد را دوباره در نزد مردم احیا کند. به‌جرئت می‌توان گفت هیچ خودرویی نتوانسته است همانند مدل T در دوران خود تأثیرگذار باشد. نویسندگانی همچون ارنست همینگوی، ای بی وایت و جان اشتاین‌بک نیز در آثار خود از تین لیزی یادکرده‌اند. البته شاید هیچ‌کدام از این‌ها نمی‌تواند همانند فیلم «سیرک» چارلی چاپلین، فورد T را جاودانه سازد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهرداد خیاط محمدی

دانشجوی مکانیک و نویسنده و مترجم سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. احمد باقری

    ۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4716 ديدگاه)

    به هر حال، بعضی ماشینها در تاریخ تاثیر گذار بودن.

  2. بهنام طیبی

    ۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    چقدر همه چی زود گذر

  3. AMIN

    ۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (121 ديدگاه)

    مطلب جالبی بود…
    کمی هم دلگیر

  4. moein

    ۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    عکس اول خیلی جالب بود برام
    جلوبندی و تایرش خیلی جالب بود

  5. Hamid

    ۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    موتور چهار سیلندر و خروجی 20 اسب بخار. مصرف سوخت 11 الی 18 لیتر در هر صد کیلومتر و حداکثر سرعت آن نیز 72 کیلومتر بر ساعت بود.
    یه لحظه فکر کردم مقاله در مورد سمنده!!!!

  6. حسین

    ۶ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1363 ديدگاه)

    درود. اگر مهمترین خودروی تولید شده در تاریخ نباشه، یکی از مهمترین هاست. بدون اغراق میگم، واقعا بزرگ و جاودانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا