-میشیگان، پینکنی
آیا به عملکرد بیشازحد لازم در یک سدان خانوادگی نیاز دارید؟ فورد فیوژن V6 اسپرت، قدرت و گشتاور بیشتری از موستانگ اکوبوست دارد و هرچند یک فیوژن ST نیست اما در خونش جنبهٔ اسپرتی بهمراتب بیشتر از برخی مدلهای اسپرت رقیب وجود دارد که بهصورت فانتزی و با یک اسپویلر عقب آنها را اسپرت مینامند. مهندس ارشد برنامهٔ فورد فیوژن دربارهٔ نسخهٔ اسپرت این خودرو میگوید: «این یک هیولای عملکردی نیست و ماشینی نیست که شما بتوانید با آن به پیست مسابقه بروید اما هنگام رانندگی با آن لذت خواهید برد».
به این منظور، مهندسان فورد پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری V6 بایتوربوی آنرا تا دندان اسپرت کردهاند که در کنار کنترل مداوم سیستم تعلیق، سیستم چهارچرخ محرک، رینگهای ۱۹ اینچی، ترکیب جلویی متفاوت به همراه ورودیهای هوای اضافه جهت رساندن هوا به اینترکولر و چهار سر اگزوز کرومی، از فیوژن یک سدان اسپرت تمامعیار ساخته است. درنتیجه فورد فیوژن V6 اسپرت خودرویی واقعاً سرگرمکننده برای رانندگی است؛ اما آیا این واقعاً همان سدان خانوادگی است که خریداران میخواهند؟
بهمحض اینکه دریچهٔ گاز خودرو را بر روی جاده باز کنید، فیوژن V6 اسپرت در خط مستقیم عملکردی بهمراتب بیشتر از رقبای خود ارائه میکند. پیشرانهٔ توانمند این سدان اسپرت آمریکایی ۳۲۵ اسب بخار قدرت و ۵۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که واقعاً خودرویی در این کلاس نزدیک به آن وجود ندارد. این قدرت بسیار روان و بهصورت مداوم تحویل هر چهارچرخ داده میشود. فیوژن V6 اسپرت بهراحتی یکی از سریعترین سدانهای میان سایز احساس میشود. هرچند فورد شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر آنرا اعلام نکرده است اما من انتظار دارم که این زمان زیر ۶ ثانیه باشد. البته این سرعت بیشتر در استفادههای روزمره بکار نمیآید.
زمانی که در جادههای پیچدرپیچ با این خودرو رانندگی کردم، تعلیق بروز شدهٔ آن باعث شد که رانندگی حتی سرگرمکنندهتر از فیوژن معمولی باشد. هنگامیکه خودرو را در حالت اسپرت قراردادم، کمکفنرها و دامپرها سفت شده، پاسخ دریچهٔ گاز سریعتر شده و گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک برای مدت طولانی ماشین را در دندههای پایین نگه میداشت. علاوه بر این رانندگی با فیوژن V6 اسپرت در جادههای روستایی مشابه پینکنی میشیگان بسیار راحت است.
برای اینکه فیوژن V6 اسپرت کمی هم لوکس احساس شود، مهندسان فورد آنرا به شیشههای آکوستیک در جلو و پنجرههای جانبی جلو، عایق اضافهٔ کاپوت و یک سیستم فعال کاهش سروصدا کردهاند. بااینحال خودروی اسپرت باید صدای اسپرت داشته باشد در غیر این صورت استفاده از اگزوز چهارتایی چه فایدهای دارد وقتی نمیتوان صدای آنرا شنید؟ به همین دلیل در حالت اسپرت، کامپیوتر خودرو سیستم کاهش سروصدا را غیرفعال کرده و صدای موتور را بیشتر به داخل اتاق راه میدهد.
فورد همچنین به کیفیت سواری سدان اسپرت خود هم توجه کرده است. رینگهای ۱۹ اینچی آن با لاستیکهای فاق کوتاه پوشیده شدهاند که موجب خشکی سواری و حس شدن عیوب جاده میگردد اما دامپرهای هوشمند از ورود تکان به سرنشینان و آسیب به رینگها جلوگیری میکند. هرچند این فیوژن V6 اسپرت یک مدل ST کامل نیست اما کاملاً اسپرتتر از همتایان خانوادگی خود بوده و در حد توان هندلینگی جادویی ارائه میکند. البته این خودرو بهطورکلی ماشین سنگینی است چراکه با ۱۸۰۶ کیلوگرم وزن، ۲۳۰ کیلوگرم سنگینتر از نسخهٔ استاندارد فیوژن است درحالیکه تنها ۱.۸ کیلوگرم وزن کمتری نسخهٔ هیبریدی فیوژن دارد. مدلی که از باطریهای سنگین و موتور الکتریکی استفاده میکند.
دیگر نشانههایی که مشخص میکنند فیوژن V6 اسپرت یک فورد عملکرد بالای واقعی نیست این است که حتی در حالت اسپرت هم کمکفنرها و دامپرهای عقب اجازهٔ انحراف و اغتشاش را به قسمت عقبی خودرو میدهند. بعلاوه لاستیکهای چهارفصل مورداستفاده در نمونهٔ مورد آزمایش من نیز بهآسانی لیز میخوردند. اگر خواهان لاستیکهای تابستانه بهصورت کارخانهای باشید باید ۱۹۵ دلار اضافه پرداخت کنید. مشکل بعدی مصرف سوخت بالای فیوژن V6 اسپرت است که در سیکل ترکیبی ۱۱.۷ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف میکند. مصرفی که بیشتر از یک فیوژن استاندارد بوده و نقطهٔ منفی بزرگی برای خودرویی محسوب میشود که همچنان جهت مصارف روزمره مورداستفاده قرار میگیرد.
پس از رانندگی با فیوژن V6 اسپرت این سؤال در ذهنم شکل گرفت که چرا باید آنرا خرید وقتی نسخهٔ استاندارد فیوژن با موتور بسیار سرحال ۲ لیتری چهار سیلندر توربو وجود دارد؟ مدلی که با ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۷۳ نیوتن متر گشتاور حتی در نسخهٔ غیر اسپرت هم جذابتر از رقبایی چون نیسان آلتیما، تویوتا کمری و هوندا آکورد است. خریدن فیوژن اسپرت با موتور ۲.۷ لیتری شش سیلندر به معنی پرداخت پول بیشتر و مصرف سوخت بیشتر خواهد بود. بااینحال پاسخ فورد این است که طیف کوچکی از خریداران وجود دارند که به هر دلیلی خواهان یک ماشین خانوادگی اسپرت هستند و ما نیز موظف به ساخت چنین خودرویی هستیم. درهرحال اگر مایل به خرید این خودرو هستید باید بگویم که واقعاً ماشینی مشابه آن در بازار وجود ندارد. خودرویی شیک، قدرتمند و درعینحال هنوز هم تا حد قابلملاحظهای راحت.
مشخصات فنی
Ford Fusion V6 Sport 2017 | |
پیشرانه | ۲.۷ لیتری V6 بایتوربو |
قدرت | ۳۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۱۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
مصرف سوخت | ۱۱.۷ لیتر (ترکیبی) |
محور محرک | چهارچرخ |
وزن | ۱۸۰۶ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
حجم صندوق بار | ۴۵۳ لیتر |
قیمت پایه | ۳۴,۳۵۰ دلار |
قیمت تستشده | ۴۰,۹۹۵ دلار |
منبع: Motor1
walid
۱۸ مهر ۱۳۹۵ماشین جالبیه عجب قدرتی داره لامصب. ولی من آلتیمارو ترجیح میدم
كوروش
۱۸ مهر ۱۳۹۵التیما که تو کلاس این نیست
اصلا نصف اینم نیست :)
(ali (CHEVY NOVA
۱۸ مهر ۱۳۹۵جناب waild
التیما مبارکتون باشه
Elemento
۱۸ مهر ۱۳۹۵فورد خیلی هم عالی.
ali
۱۸ مهر ۱۳۹۵یه همچین ماشین اسپورتی رو می شه تو کیش راحت خرید
اما چه فایده نمی تونی باهاش حال کنی . باید مثل لاک پشت بری
وگرنه جریمه می شی .
برای سرزمین اصلی ها هم که پرمصرف و جیزه …
uss zumwalt DDG-1000
۱۹ مهر ۱۳۹۵مشخصات فنی خوبی برخوردار
حسین
۱۸ مهر ۱۳۹۵لگن های بزرگ و پرمصرف
(ali (CHEVY NOVA
۱۸ مهر ۱۳۹۵به حسین
معلومه از همون ضد امریکایی های معروفی تو سایت که با تغییر اسم و ایمیل اومدی اینجا
سینا
۱۸ مهر ۱۳۹۵یه بار دیگه همچین نظری رو دیده بودم
(ali (CHEVY NOVA
۱۸ مهر ۱۳۹۵بله تو قسمت مازراتی هم گفتم
حسین
۱۸ مهر ۱۳۹۵اتفاقا عاشق ماسل ها و suv های فول سایز آمریکام
دیگاهم فکر کنم طعنه زدن بود
حميد
۱۸ مهر ۱۳۹۵علی جان این واقعا خوبه قدرت و گشتاورش عالی چهار چرخ هم هست که دیگه حرفی برا گفتن نمیگذاره
uss zumwalt DDG-1000
۱۹ مهر ۱۳۹۵حسین عزیز مگه ماشین خودتون چیه؟؟؟؟
nima
۱۸ مهر ۱۳۹۵تا وقتی bmw سری 5 با قیمت تقریبا مشابه و عملکرد بهتر در مورد هندلینگ و مصرف سوخت و مهمتر از اینا پرستیژ بالاتر هست چرا باید اینو انتخاب کرد؟!!!
كوروش
۱۸ مهر ۱۳۹۵ببین هیچی سری ۵ نمی شه
ولی اینطور نیست که فیوژن ماشین بدی باشه بنظرم به دلیل سلایق متفاوت این ماشین خوبی خواهد بود
(ali (CHEVY NOVA
۱۸ مهر ۱۳۹۵چون این ماشین فورد
uss zumwalt DDG-1000
۱۹ مهر ۱۳۹۵ولی سری 5 هم خیلی عالیه
Pooyan
۱۸ مهر ۱۳۹۵کلاس بندی سری 5 با فیوژن یکی نیست، سری 5 پریمیومه و گران تر
(ali (CHEVY NOVA
۱۸ مهر ۱۳۹۵به Pooyan
مهمه همین قسمته
کسایی که از ماشین امریکایی بد میگن حتی کلاس بندی ها رو هم نمیدونن
طرف اصلا نمیدونه که سری 5 یه مدل لوکسه اما این مدل فورد یه ماشین متوسط هستش فقط خواسته یه چیز بگه بره همین
بجا این بچه بازیها یه کم اگه مطالعه بکنند خودشون رو به تمسخر نمیگیرند
(ali (CHEVY NOVA
۱۸ مهر ۱۳۹۵داش Pooyan با شما نبودم من یه موقع برداشت بدی نشه
منظورم اون فردی هست که این مدل فورد رو با سری 5 مقایسه کرده
كوروش
۱۸ مهر ۱۳۹۵راستش قیمتش که به متوسط نمی خوره :/
رضا
۱۸ مهر ۱۳۹۵حسین جان این لگنه پرمصرف رو بهت دادن سوار بشی،قبول نکن گلم
king 918
۱۸ مهر ۱۳۹۵515 نیو تن متر گشتاور
عالیه موتور خوب ظاهر خوب کابین خوب دیگه چی میخوای ………
فوق العادس
یکم عقبش شبیه جگوار شده ….
(ali (CHEVY NOVA
۱۸ مهر ۱۳۹۵یه سری نه میدونن هندلینگ چی هست نه میدونن پرستیژ چیه فقط از رو حرص زیاد که میخورن از ماشین امریکایی شروع به گفتن فکاهی میکنن
امریکن کارز معرکس زیاد حرص نخورید که خودتون فقط اذیت میشید
ونوم
۱۸ مهر ۱۳۹۵توی تست زیاد فشار اوردن و حالت اسپرت بوده فکر کنم وگرنه مصرفش باید زیر 10 لیتر باشه که برا این قدرتی که داره نوش جونش باشه
(ali (CHEVY NOVA
۱۸ مهر ۱۳۹۵ونوم جان نبودی داداشم
بیشتر به سایت سر بزن و برامون از اون شعرای قشنگتم بخون
GOD BLESS AMERICA
۱۹ مهر ۱۳۹۵از موتورش و سیستم انتقال قدرتش خوشم اومد.
احمد باقری
۱۹ مهر ۱۳۹۵در نوع خودش، تقریبا همه چی تمومه.