علاقه آمریکاییها به خودروهای شاسی بلند و کراس اوور کار دست سدان های بخت برگشته داده زیرا فورد نهایتاً برنامههای خود برای بازنشسته کردن تمامی سدان هایش در آمریکای شمالی را تأیید کرده است.
این اطلاعیه البته برای فورد جای تعجب زیادی نداشته زیرا نتایج مالی سهماهه اول این خودروساز آمریکایی به خوبی گویای اوضاع است. عملکرد دور از انتظار محصولات سدان این کمپانی باعث شده فورد در نسل بعدی سدان های مرسوم بازار آمریکای شمالی سرمایهگذاری نکند. به جای این کار محصولاتی همچون فیوژن، فیستا و تاروس در طول ۵ سال آینده از خط تولید خداحافظی خواهند کرد.
البته خانهتکانی اساسی فورد شامل همه خودروها نمیشود زیرا موستانگ از این قضیه مستثنا شده است. فورد همچنین برنامههای خود برای عرضه نسل جدید فوکوس اکتیو در آمریکا را نیز تأیید کرده است. خودروهای کراس اوور مانند بیشتری نیز در راه خواهند بود زیرا این کمپانی گفته در حال بررسی برای عرضه چنین خودروهایی بوده زیرا محصولات کراس اوور مانند بهترین ویژگیها همانند ارتفاع سواری بالاتر، فضای بیشتر و کاربردی بودن را با یکدیگر ترکیب میکنند.
مدیرعامل فورد آقای جیم هکت طی بیانیهای اعلام کرده است:
ما به اتخاذ تدابیر مناسب به منظور افزایش سود خود و همچنین بازگشت سرمایه در طولانیمدت متعهد هستیم.
هکت گفته فورد جایی که بتواند ببرد بازی خواهد کرد.
تصمیم این برند برای حذف کل سدان های خود در آمریکا کاملاً شوکه کننده است زیرا حتی کمپانیهایی همچون فیات-کرایسلر نیز تصمیم گرفتهاند کرایسلر ۳۰۰ و داج چارجر را حفظ کنند. این خبر همچنین شایعات پیشین درباره برنامههای فورد برای ارائه نسل جدید فیوژن را نیز رد میکند.
هنوز مشخص نیست که تصمیم فورد چه نتایجی در بر خواهد داشت اما پاسخ قطعی آن به قیمت سوخت و پذیرش خودروهای الکتریکی توسط مشتریان بستگی خواهد داشت.
فورد با اضافه کردن قوای محرکه هیبریدی الکتریکی به خودروهای پرفروش و سوددهی همچون F-150، موستانگ، اکسپلورر، اسکیپ و برانکو قمار کمتری روی بهای سوخت کرده است. این خودروساز همچنین برنامههایی برای عرضه ۱۶ خودروی الکتریکی تا سال ۲۰۲۲ دارد.
محمد حسین
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷عجیبه !
کراس اوور ها درحالیکه جادار تر از سدان ها هستند ، خب به همون نسبت آیرودینامیک شون ضعیف تر هست.
آیرودینامیک ضعیف تر هم منجر به خالی شدن سریعتر شارژ خودروهای الکتریکی خواهد شد.
پس ارائه 16 خودرو جدید الکتریکی با توجه به سیاست های فورد در بحث مصرف سوخت (پیمایش الکتریکی) باز هم شامل سدان ها نخواهد بود !
سامان اذری
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷دم تویوتا و هوندا گرم که با دو مدل کمری و سیویک
پرچم سدانهارو اون بالا نگه داشتن و نمیزارن سقوط کنه این کلاس
کویر
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷دقیقا همین کمری و سیویک فاتحه ی سدان های امریکایی رو خوندن و باعث شدن که فورد اینچنین دست از ساخت سدان برداره
تویوتا و هوندا پرچم “خودشون” رو اون بالا نگه داشتن و باعث انقراض رقبای دیگشون شدن … الان هم بازار کرایسلر 300 و دوج چارجر رو تهدید میکنن …
البته منظورم این نیست که این فروش بالای تویوتا و هوندا و کنار زدن رقبا کار ناپسند و بدی باشه . بلکه منظورم اینه اگر این دو تا نبودن رقبای دیگه مخصوصا خودروسازان امریکایی همچنان به تولید سدان ها ادامه میدادن .
سدان ها هنوز اونقدری محبوب هستن که فروش بالای تویوتا و هوندا رو در امریکا تامین کنن واسه همین تولید و معرفی نسل جدیدشون رو ادامه میدن ، اگر یه روزی که بعید میدونم برسه ، محبوبیت سدان ها به قدری کم بشه که پاسخ گوی فروش نباشه مطمئنا نه تویوتا و نه هوندا بلکه هیچ خودروسازی هیچ وقت روی زنده نگه داشتنشون ریسک نمیکنه
Saeed Boroomand
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷هزینه های تعمیر اینقدر احمقانه بالا هست توی امریکا که بحث قابلیت اطمینان و قیمت فروش دست دوم توی این کلاس مهم ترین ویژگی برای خریداره. معمولا افراد از این کلاس شروع میکنن و دلشون جای دیگه اس واسه همین اولویت هاشون متفاوت هست با بقیه کلاس ها.
به جز این برقی کردن این امکان رو میده که کاپوت ماشین تا جای دلخواه اندازه اش کوچیک شه و عوضش میتونن از این مسیله برای داشتن فضای صندوق عقب خیلی بزرگ استفاده کنن، کافیه ارتفاع عقب ماشین رو یه مقدار بیارن بالا مثل مزدا یا تسلا و شیشه عقب به در صندوق متصل باشه و کل فضا رو با فضای زیر صندلی عقب که به سمت جلو پوش شده یکی کنن.
توحید
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷و همینطور آکورد و آلتیما
NAVID۰۰۹۸
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷تفاوتها از دست میره با این مِنوال.
فورد جَوگیر شده بنظرم یه چیزی گفته.
به فرض که ۸۰% هم شاسی بلند خرید کنن ، پس اون ۲۰% تکلیفشون چیه که سدان میخواهند.
رضا
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷سدان ها با قدرت باز میگردن و این بار تمام کراس اورها را جمع میکنند ماشین یا باید سدان باشه یا شاسی بلند فول سایز،،
میثم
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷.
اون 20% میرن از برندهای دیگه مثل تویوتا سدان میخرن.
میثم
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷.
این کار فورد یه بدی داره. اونم اینه که با این تصمیم و رسانه ای کردن این تصمیم داره تو ذهن مخاطب این نکته رو القا میکنه که ما در برابر رقبایی مثل تویوتا کمری و هوندا آکورد حرفی برای گفتن نداریم و اونا از ما خیلی قوی تر هستن و حالا که رقابت زیاد شده ما توان رقابت با اونا رو نداریم. به نوعی تو ذهن مخاطب القا میشه که فورد کم آورده. این خلاف جهت برند سازیه. بنظر من نباید این تصمیم رو رسانه ای میکردن.
Saeed Boroomand
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷از نظر اقتصادی داره زیان میده و اعلام کرده که دیگه این محصول ها برامون صرفه ندارن.
روش هایی که شما پیشنهاد میدی همین الان نتیجش این شده که صنعت ما رشد نداره چون برای حفظ خودشش و ایجاد وجهه خوب هر کاری میکنه مثلا دروغ گفتن یا مخفی کردن واقعیت وقتی حق بقیه ( چون دو تا شرکت ملی هستن ) دونستن هست.
بله رقابت و کپیتالیزم این ضعف بزرگ رو دارن که شما هر چقدر ارزشمند باشی توی رقابت حذف میشی یا برنده ی همه جی میشی، و امکان استفاده اشتراک دستاورد ها و تکنولوژی ها و خلاقیت ها داخلش نیست، به جز این سیال بودن و عدم ثبات شغلی با ماهیت روانی انسان سازگار نیست.
sina
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷به زودی سدان ها برخواهند گشت.
خعلی مطمینم
نوید جهرمی
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷به نظرم ماشین ها شبیه نمونه های کانسپت میشن. چیزی بین استیشن و ام پی وی .با حداکثر فضای داخلی و قابلیت بالا در رانندگی. این قضیه ماشین های خودران اگه سرعت بگیره در فروش کراس اوور ها و اس یو وی ها تأثیر میزاره.
Saeed Boroomand
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷همین الانش اجاره ماشین مثل ماکسیما با تکس حدود بیست تا سی دلار هست، و خیلی از دوستای بنده با ترکیب دوچرخه و اتوبوس میرن سر کار( اتوبوس ها جلوشون فضای نصب دوچرخه تعبیه شده) و برای سفر ماشین رنت میکنن.
همین ایده وقتی که اجتزه ماشین بشه ده دلار و دسترسی بهش هم توی ده دقیقه میسر بشه باعث میشه که کل خرید ماشین غیر منطقی شه.
یه بنز ای کلاس که که در صورت خرید ماهی سیصد دلار حدودا لیزینگش باشه رو میشه در روز با اجاره به چند نفر هر کدوم پنج دلار برای سفر های کوتاه یا یک نفر حدود پونزده دلار برای کل روز خیلی راحت هزینه هاش رو جبران کرد.
مشکل طرح اما بی کار شدن میلیون ها نفر هست… و مثل همیشه راح حل ایجاد مشاغل جدید هست یا ایجاد بازار های جدید که با این نرخ بیکاری هیچکدوم از اون دو طرح امکان موفقیتشون بزرگ نیست. بخصوص که ماشین لرنینگ هم صد ها میلیون بیکار جدید ایجاد میکنه به زودی.
سعید(تهران)
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷به نظر منم این یه مد گرایی مقطعیه، زمانی سوار شدن شاسی بلند توی خیابون متفاوت جلوه میداد ولی وقتی همه ماشینا شاسی بلند بشن اونوقت یه سدان کلاسیک خواهد بود که توی خیابون جلوه متفاوتی خواهد داشت…
تک درختی در کویر
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷این شوق و اشتیاق مردم به کراس اوور ها رو درک میکنم
این جا تو ایران تا میگی کراس اوور ها قراره جای سدان ها رو بگیرن همه ذهنشون میره به این سمت که MVM X33 و جک جی5 و دانگ فنگ کراس قراره جایگزین بنز اس کلاس و فورد ماستنگ و ئوج چلنجر بشن … !!!!
منطقی نگاه کنین کراس اوور ها الان همه ی خوبی های سدان ها ( یا حدااقل اکثرشون) + یک سری مزیت دیگه از خودشون رو دارن … چرا نباید جایگزین سدان ها بشن؟!
منظورم کراس اوور های چینی درجه 3 و 4 نیست ها … کراس اوور های مهندسی شده و با ریشه رو میگم …
شما خودتون باشین تویوتا CH-R رو برمیدارین یا Corolla ؟؟
تویوتا آوالون رو برمیدارین یا لندکروزر ؟؟
achtung
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷هیچکدومو بر نمیدارم
احسان
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷تازه داره مثل GMC میشه
البته این کار شاید برای فورد که سدانهای آنچنان جالبی هم تولید نمی کرد و حتی جذابیت رقبای هموطن خودش را هم (اروپاییها و آسیاییها که بماند) نداشت مفید باشه…!
به نظر من هر کمپانی باید نسخه خودش را در سیاست گذاری های آینده اش پیدا کنه.
یکی مثل فورد به این نتیجه میرسه سدان نسازه ،چون فروش سدان هاش کمه و البته جذاب هم نیستند و یکی هم مثل تویوتا و نیسان و هوندا با اون همه محصول متنوع و با کیفیت و خوش فروش شاید اصلا چنین تصمیمی به ذهنشون هم خطور نکنه.
آلمانیها هم که سدان هاشون یه جورایی استراتژیک و راهبردی هستند و به عدم تولیدشون اصلان نمیشه لحظه ایی فکر کرد،یه لحظه تصور کنید: دنیای بدون اس کلاس و سری هفت و پنج و ایی کلاس و a6 و a8 و …..
به نظر من فکر بدی نکرده
ایسوزو هم یه زمانی همین تصمیم را گرفت و انجام داد
نیما
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷خلایق هرچه لایق
emad1990
۹ اردیبهشت ۱۳۹۷دنیا خودرو بدون سدان ها و کوپه ها واسم جذابیتی نداره
achtung
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷باید رو شاسی بلند مالیات سنگین بست