کمپانی فورد تا یک سال آینده از یک سیستم فرمان انطباقی جدید در مدلهای مختلف خود استفاده خواهد کرد. مانند سیستمهای سروترونیک بامو و فرمان دینامیک آئودی، سیستم فرمان انطباقی فورد نیز میتواند بر اساس سرعت خودرو نسبت فرمان را تغییر دهد. در نتیجه، قدرت مانور خودرو در سرعتهای کم افزایش خواهد یافت و پایداری آن نیز در سرعتهای بالا بیشتر میشود. البته، سیستم فورد کاملاً بر روی چرخ فرمان قرار میگیرد و بنابراین میتواند در گسترهای وسیع از مدلها به کار گرفته شود.
سیستم فرمان انطباقی فورد یا به صورت اختصاری FAS، از یک موتور محرّک کوچک الکتریکی برای تغییر نسبت بین زاویه چرخش فرمان و چرخهای جلوی خودرو استفاده میکند. این نسبت مشخص میکند که چه اندازهای از چرخش فرمان برای تغییر جهت چرخهای جلو به یک مقدار مشخص موردنیاز است. به عنوان مثال، سیستم فرمان انطباقی فورد در یک پارکینگ واکنش فرمان را افزایش میدهد تا راننده برای پیچیدن سریع نیازی به حرکت زیاد چرخ فرمان نداشته باشد. امّا در سرعتهای بالا، سیستم فرمان جدید فورد برعکس عمل میکند و نسبت بین زاویه چرخش فرمان و تغییر جهت چرخهای جلو را اضافه میکند. در نتیجه، خودرو در بزرگراه وضعیتی باثباتتر پیدا میکند و تغییر کوچک در زاویه فرمان، نمیتواند تأثیر زیادی در تغییر مسیر خودرو داشته باشد. البته هیچ کدام از این موارد، یک نوآوری انقلابی نیستند؛ چرا که سیستمهای فرمان مختلف در طول بیش از یک دهه از چنین قابلیتهایی برخوردار بودهاند. چیزی که باعث میشود راهکار فورد در سیستم فرمان انطباقی متفاوت باشد این است که تمام تجهیزات مربوط به این سیستم، اعم از موتور محرّک الکتریکی و دنده انطباقی، میتوانند در کنار چرخ فرمان و پشت کیسه هوا قرار گیرند. در نتیجه، استفاده از این سیستم برای وسایل نقلیه مختلف آسانتر میشود. این در حالی است که سیستمهای آئودی و بامو کاملاً در محفظه موتور یا بخش فرمان قرار میگیرند و تنظیم و یکپارچهسازی آنها با مدلهای مختلف با دشواریهایی همراه است.
فورد میگوید که سیستم FAS را به صورت یک آپشن مجزا ارائه نمیکند و آن در یک بسته یا در یک سطح تریم عرضه خواهد کرد. البته این که واکنش بازار به سیستم فرمان انطباقی چه باشد، برای فورد اهمیت زیادی دارد و جهتگیری این کمپانی برای استفاده از این تکنولوژی تعیین خواهد کرد. فورد هنوز اعلام نکرده که این سیستم در چه مدلهایی مورد استفاده قرار میگیرد، ولی از آنجا که قدرت مانور در سرعتهای کم برای خودروهای بزرگ و شاسیبلندها میتواند مفید باشد، این مدلها میتوانند از گزینههای اصلی استفاده از این تکنولوژی باشند.
زیگما
۱۸ خرداد ۱۳۹۳چقدر آشغال توی فرمونش ریختن :|
توی فرمون سمند خالیه
هیچی توش نیست
e.scamp
۱۸ خرداد ۱۳۹۳اومدی نسازی!! نشد و نمیشود اینجوری بگی توهین ن ک ن ی دمطمئن باش فورد 4 هزار نفر داره که فقط تو بخش طراحی فرمون کار میکنن
Germany & Japan
۱۹ خرداد ۱۳۹۳توصیفش در یک خط
آستون مارتین امریکایی
گشنه
۱۸ خرداد ۱۳۹۳اه خسته شدم به خدا از بس پیشرفت دنیارو دیدم . پس ما چى ؟ ما هم به همون اندازه یه شهروند آمریکایى آدمیم. پس چرا عین یه […] باهامون رفتار میشه؟
همین که من الان دارم با اینترنتى که یک صدم اینترنت معمولى دنیا نیست مطلبى مینویسم راجع به ایران خودرو که هنوز تو فرمان هیدرولیک و ترمز ABS مونده و اینارو آپشن فرض میکنه درحالى که به جاى این مطلب گذاشتنا باید مشغول کار میبودم ولى کارى نیست چون پارتى ندارم، از صدتا فوش برام بدتره.
eh.sun
۱۸ خرداد ۱۳۹۳کجایی عامو؟ من و میبینی دارم جون میدم اینجا تو این خاک غریب.
کویر وسپا رو 25 میلیون میده(تو پدال نوشته بود) منم رفتم پرواز گرفتم ماله شیرازه حال میده(چون باد میخوره تو صورتت) ولی آشغاله تقریبا کفش رو زمین کشیده میشه مثل فرمول وان :-* تازه رو 26 جا برچسب made in china داره بعد تو اومدی از حقوق شهروندی حرف میزنی! ما دو نفر بودیم هردوتا مون میکانیک سیالات خوندیم رفیقم (وحید) رفتم کانادا کبک واسه ارشد منم قراره برم عجب شیر واسه سربازی اون عرضه نجات دادن خودش و داشت من نه
مرتضی
۱۸ خرداد ۱۳۹۳کانادا هم شد جا؟؟؟ عقب مونده بی هویته!!!
mahdi
۱۸ خرداد ۱۳۹۳درود
آقا مرتضی داداش یه زحمت میکشی من رو به یه همچین جایی (کانادا) بفرستی
میگن سوره اختلاس آیه 3000 میلیارد اونجا نازل شداینجا اجرا شد
سپاسگذارم
مهدی (فرزند کوروش)
مک میسل
۱۸ خرداد ۱۳۹۳تو این ملت باید پررو باشی تا بتونی خوب زندگی کنی……..
پررو باش
eh.sun
۱۸ خرداد ۱۳۹۳تصحیح(رفیقم رفت)
Ehsan
۱۸ خرداد ۱۳۹۳دوست عزیز بپرس ببین مکانیک سیالات نمیخوان من هم برم :-)
کاش خدا نصیب ما هم میکرد کانادا رو ، برای مهندسی مکانیک بهشته
عارف
۱۸ خرداد ۱۳۹۳ما هنوز شانس آوردیم که زیاد از این پیشرفت ها نداریم وگرنه با این خط مونتاژ و کیفیت هامون از هر 10 تا ماشین تولیدی با این سیستم، 4 تاش تو 1000 کیلومتر اول یا موتور فرمونش میسوخت یا برعکس عمل میکرد یا یه اتفاقی می افتاد که باعث میشد راننده به مرگ طبیعی نمیره…. والا….
Ehsan
۱۸ خرداد ۱۳۹۳این کارخانه ها چی تولید میکنند ما چی تولید میکنیم ، خیلی سیستم خوبیه مخصوصا برای پارک دوبل ( بعضی وقت ها فرمون کم میاره !!!! )
راستی یک مطلبی در مورد نهایت طراحی پراید 132 ، اینو حتما تست کنید
در حین حرکت شیشهای جانبی رو پایین بیارید
حالا شیشه شور ماشین رو راه بندازید
تعجب نکنید این قطرات باران نیستند که روی دست و صورت شما میریزه این آب شیشه شوره
زیگما
۱۸ خرداد ۱۳۹۳شاید باد قطرات رو که از کنار خودرو میگذرن، به داخل بیاره
نمیشه این رو عیب دونست
انتظار دارید یه ماشین 6 هزار دلاری جهت باد رو هم براتون عوض کنه؟
Ehsan
۱۸ خرداد ۱۳۹۳والا زیگما جان من از پراید هیچ انتظاری ندارم
ولی این اتفاق در موقع توقف هم وجود داره ولی آب از کنار شیشه ها به درون ماشین میریزه
ولی میدونم در ماشین های 8 هزار دلاری سمند و پژو این اتفاق نمیفته
زیگما
۱۸ خرداد ۱۳۹۳میوفته باو
من خودم 405 دارم هر وقت شیشه شور رو به کار میندازم خیس میشم
:|
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۸ خرداد ۱۳۹۳درود .
زیگما جان باور کن پیکان اینطوری نیست .
با سرعت 80 تا تو اتوبان برف پاک کن و با شیشه شور بزنی
، اب نمیاد تو .
تست کردم که میگما .
پیکان بنده هم که معرف حضور هستن !!!!
Ehsan
۱۸ خرداد ۱۳۹۳من با سمند امتحان کردم این اتفاق نیوفتاد ولی با پژو امتحان نکردم البته خودم 132 دارم
دوستان ماشین چی دارند بیان بنویسند ایا این اتفاق برای ماشین هاشون میوفته یا نه ؟
eh.sun
۱۸ خرداد ۱۳۹۳من رانا دارم یه دفعه پشت چراغ قرمز شیشه شور زدم دیدم بابام داره صندلی عقب ماشین رو میگرده گفتم دنبال چیزی هستی؟ گفت یه حوله میخوام باهاش حموم کنم با این طرز شیشه شور پاشیدن ماشینت :-) دروغ نمیگم یه بارم شیشه شور زدم داشتن از آینه وسط عقب رو نیگا میکردم دیدم به جای شیشه جلویی شیشه عقبی شسته میشه(شیشه عقب برف پاکن نداره) قطرات اب با طی طول ماشین روی شیشه عقب پیاده میشدن لووول همش واقعی بودن میخواین باور نکنید یه بار تست کنید
PEUGEOT
۱۸ خرداد ۱۳۹۳آره من سوار پیکانت شدم میلاد جان سالاری برای خودش
P.G
۱۸ خرداد ۱۳۹۳احسان جان این چیزى که میگى ربطى به طراحى نداره،باید با یه سوزن شیشه شور ماشینت رو تنظیم کنى:)))
Ehsan
۱۸ خرداد ۱۳۹۳نه پی جی جان اشتباه نشه ، پاشش آب بر روی شیشه درسته ، وقتی که برف پاکن ها همراش شروع به کار میکنن این مشکل پیش میاد
البته باید یک امتحانی بکنم و چشمه ها رو کمی به وسط بیشتر بچرخونم
AMIR55
۱۸ خرداد ۱۳۹۳ناشکر نباش تو اصلا میدونی مهندسین غیور ما با زحمت و رنج فراوان تونستن چند نوع پراید را تولید کنن!!؟
mehdi
۱۸ خرداد ۱۳۹۳اکر ایران فرغون یه همجین سیستمی رو روی لکناش سوار کنه فکر کنم رو هر ماشین یه بیست سی میلیون بکشه.. جالبه واسه آبشن های بعضی ماشیناش مینویسه سبر های همرنک بدنه!!!! آخه مرد ناحسابی این شد آبشن… دیکه همجین سیستمی رو بذاره که واویلااا
ESI
۱۸ خرداد ۱۳۹۳JUST AMERICAN
زیگما
۱۸ خرداد ۱۳۹۳اقایون یک سوال
در سایت ایران خودرو
صحبت از یک موتور دو لیتری جدید برای دنا زده شده
جریان این انجین چیه؟
یکی کامل توضیح بده
شاهین
۱۸ خرداد ۱۳۹۳همین موتور پژوی خودته،فقط یه سری تغییرات توش دادن که 7 اسب بخار بیشتر تولید میکنه.
البته اصلش 1.9 لیتریه که تو سایت زده 2 لیتر.
ارادت
زیگما
۱۸ خرداد ۱۳۹۳این که خیلی قدیمیه
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۱۸ خرداد ۱۳۹۳درود .
قرار بود ایرانخودرو از موتور پارس elx که با زانتیا
1800 یکی است ، استفاده کنه . این موتوری که گفتم روی
سمند سریر هم استفاده میشه . این موتور 115 اسب بخار
قدرت داشت . اما به خاطر هزینه ی بالای تولید و گران
تر تمام شدن خودرو این موتور از گردونه حذف شد .
موتور جدید xum مصرفش نسبت به موتور xu7 ، 1 لیتر
کمتره . قدرتش 8 اسب بخار بیشتره ، 155 نیوتن متر هم
گشتاور داره . استاندارد یورو 4 هم پاس میکنه .
امین
۱۸ خرداد ۱۳۹۳ملت واسه همین افزایش 7 اسب بخاری که از 97 اسب به 104 اسب بخار تغییر کرده همچین صف میبندن ادم فکر میکنه الان 300 اسب بخار قدرت داره. اونوقت توی خیابون همچین گازش میدن که با لامبورگینی خجالت میکشی از این کارا کنی. مثل زانتیا. آشغالی بیش نیست.
شاهین
۱۸ خرداد ۱۳۹۳امین جون من اشتباه گفتم! 8 اسب بخار درسته! اسمش هم موتور XUM هستش که 105 اسب بخار تولید میکنه.(ضرب و تقسیم و جمع و تفریق رو هم قاطی کردم!)
بالاخره یک اسب بخار هم،یک اسب بخاره! :)
زانتیا درسته که ایمنیش خیلی پایینه ولی انصافا تو جاده روندنش خیلی حال میده.
شهاب
۱۸ خرداد ۱۳۹۳TU5 میزاشتن ک بهتر بود!
مصرف سوخت پایین تر, یورو 4 هم پاس میکنه و 110 اسب بی بخارم داره. .
دیگه چی میخوای از این زندگی؟ :D
شاهین
۱۸ خرداد ۱۳۹۳شهاب جان الان هم واسه ی همشون tu5 هستش(پرشیا،سمند،405)
به نظر من دوتا موتور خوب توی این رنج،یکی tu5 هستش و یکی هم موتور تندر(K4M)
ارادت
PEUGEOT
۱۸ خرداد ۱۳۹۳شاهین این مشخصات موتوری که میدی برای پژو 2000 قدیمه
آخه اونم موتورش 1908 سی سی هستش که به 2000 معروف شده
یعنی می خوان از این موتور برای دنا استفاده استفاده کنن؟
من نمی دونم این موتورو از کجا گیر آوردن!!!!!!!!
مصرف سوختش بالاست و استاندارد آلایندگی یورو 2 رو داره
واقعا عجیبه
شاهین
۱۸ خرداد ۱۳۹۳نه داداش این موتور XUM اصلاح شده ی همون 1800 سی سی خودمون هستش که این 1800 سی سی هم اصلاح شده ی همون 2000 قدیمی هستش!!! :D
PEUGEOT
۱۸ خرداد ۱۳۹۳آهان
چقدر پیچیده گفتی
به جای این که اینقدر موتورا رو دست کاری کنن یه موتور بسازن دیگه
شهاب
۱۸ خرداد ۱۳۹۳دوست عزیز موتور ساختن ی چیزی فراتر از اونی ک شما در تصورت داری . . . .
و تو این کره ی خاکی چنتا کشور بیشتر نیستن ک تکنولوژیی ساختشو دارن بقیه همه دنباله رو اونان . .
PEUGEOT
۱۸ خرداد ۱۳۹۳کاملا درسته شهاب جان
شلبى
۱۸ خرداد ۱۳۹۳باز هم یه راهکار ساده و مفید از امریکاییها.
امید
۱۸ خرداد ۱۳۹۳جمله اخر گفت به صورت اپشن عرضه نمیشه واقعا باید گفت افرین به قانون و عدالت این جور کشورها
اینجا چی عملا دارن سر همه رو کلاه میزارن اونم قانونی
PEUGEOT
۱۸ خرداد ۱۳۹۳این از اون سیسیتماست که من خیلی باهاش حال می کنم
درود بر فورد