آموزشفورد

سیستم جدید تعلیق فورد RevoKnuckle

در گذشته‌ای نه چندان دور خودروهای اسپرت تعریفی خاص داشتند و تنها به خودروهای با توان بالاتر از ۲۰۰ اسب بخار اطلاق می‌شد. ولی امروزه تقریباً تمامی سازندگان خودرو حداقل یک خودروی سوپرهاچ بک در اختیار دارند. در حالی که سال ۱۹۹۵ پورشه ۹۱۱ کاررا ۲۷۲ اسب بخار قدرت داشت، در حال حاضر خودروهای هاچ بک دیفرانسیل جلویی مانند اوپل آسترا OPC با ۲۸۰ اسب قدرت، فورد فوکوس RS با ۳۰۵ اسب بخار، رنو مگان RS با ۲۶۵ اسب بخار و فولکس واگن Scirocco R با ۲۶۵ اسب بخار توان، در بازار حضور دارند. تمام این خودروهای نام برده از توربوشارژر استفاده می‌کنند و قدرت سرسام آوری دارند.

Ford Focus RS
Ford Focus RS
این خودروهای قدرتمند تمامی توان خودرو را تنها به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند. کنترل این گونه خودروها یکی از مسائل اساسی خودروسازان است که با وجود سیستم تعلیق مناسب پایداری و فرمان پذیری این گونه خودروها اصلاح می‌شود. مثلاً فولکس واگن از سیستم‌های الکتریکی در تعلیق خود بهره گرفته است یا اپل از مکانیزمی در سیستم تعلیق خود حرف می زند که آن را HiPer Strut نامیده است.
ford revoknuckle and gm hiper strut explained
ford revoknuckle and gm hiper strut explained
اما فورد در کنترل این شیطان کوچک خود به مشکل برخورد کرده بود. موتوری که در مدل فوکوس RS استفاده کرده بودند دارای توان تولیدی ۳۵۰ اسب بخاری است. با وجود این چنین موتور قدرتمندی که تمام توان آن در چرخ‌های جلو توزیع می‌شود کنترل خودرو، فرمان پذیری و همچنین توقف این اسب سرکش کوچولو کمی پیچیده است.
تنها راه حل مشکلات فوق طراحی یک سیستم تعلیق جدید بود که فورد این کار را کرد و آن را RevoKnuckle نامید. البته از سیستم Quaife هم بهره برداری کرد. این سیستم در واقع وظیفه تقسیم تورک بین چرخ‌ها را از طریق دیفرانسیل به طور خودکار بر عهده داشت تا میزان لغزش به حداقل برسد.
تعلیق RevoKnuckle در واقع بر مبنای سیستم تعلیق مک فرسون (McPherson) طراحی شده است که وزن آن کمتر شده و از همه مهم‌تر هزینه آن نسبت به سیستم تعلیق دوجناغی پایین‌تر شده است. از مزیت‌های این سیستم تعلیق کاهش تورک فرمان است که به دلیل طول‌های نامساوی شفت‌های انتقال توان در FWD معمولاً تورک بالایی برای فرمان پذیری نیاز است. این ایده فورد باعث شد تا ناممکن‌هایی که در گذشته بود امکان پذیر شود. انتقال ۳۰۰ اسب بخار یا ۴۰۰ نیوتن متر توان از طریق موتور تنها به چرخ‌های جلو در خودروهای FWD ناممکن بود که کمپانی فورد آن را ممکن کرد.
ford revoknuckle suspension and quaife lsd explained
ford revoknuckle suspension and quaife lsd explained
بیایید مسئله را بیشتر باز کنیم. به تایرها و تماس آنها بر روی زمین دقت کنید. نیروی جلوبرنده Traction از دو طریق آشکار می‌شود. در واقع قطعه‌ای به نام کوپل باید چرخ‌ها وجود داشته باشند تا نیرو را از طریق پلوس دریافت نمایند. این قطعه نیروی دور زننده حول محور فرمان ایجاد می‌کند. هر چه فاصله بین مرکز چرخ با محور فرمان بیشتر باشد، اثر نیروی یاد شده بیشتر است. انتخاب تایرهای پهن‌تر بر روی اختلاف این فاصله تأثیر می‌گذارد. باعث عملکرد نامناسب خودرو می‌شود.
نزدیک نگه داشتن مرکز تایرها تا جایی که امکان دارد به محور فرمان یکی از آرمان‌های خودرو سازان می‌باشد که به خاطر سطوح ناهموار نقطه تماس مکرراً حرکت می‌کند و باعث می‌شود مرکز چرخ با محور فرمان هم راستا نشود. تعلیق RevoKnuckle طراحی شد تا مکانیزم عملکردی McPherson را ساده‌تر و هزینه آن را کمتر بکند. اختلافی که در بالا بدان اشاره شد در این نوع تعلیق مقدار کوچکی است.
ford revoknuckle suspension and quaife lsd explained
ford revoknuckle suspension and quaife lsd explained
حال بگذارید کمی در مورد سیستم ضد لغزشش دیفرانسیل Quaife فورد بیشتر بحث کنیم. این سیستم بیشتر از چرخ‌دنده مارپیچ به جای کوپلینگ های ویسکوز و کلاچ استفاده می‌کند. هر کدام از پلوس ها دارای چرخ‌دنده خورشیدی هستند که به این چرخ‌دنده ها به پلوس ملحق شده‌اند. این چرخ‌دنده خورشیدی توسط شش چرخدنده مارپیچ سیاره‌ای احاطه شده است و دور آن می‌چرخند. این سیستم سعی ندارد تا چرخ سمت چپ را یا سرعتی برابر سمت راست بچرخاند. اگر هر دو چرخ دارای نیروی Traction مناسب بودند دارای تورک یکسان هستند. این سیستم بیشتر بر روی تورک هر چرخ حساس است تا سرعت دورانی آن چرخ.
ford revoknuckle suspension and quaife lsd explained
ford revoknuckle suspension and quaife lsd explained
زمانی که یکی از چرخ‌ها شروع به لغزش نماید، شش چرخ‌دنده سیاره‌ای شروع به دور زدن می‌کنند تا نیرویی مانند اصطکاک ایجاد کرده و نیروی Traction کافی را به چرخ باز گردانند. به طور طبیعی نیروی ترمزی در برابر چرخی ایجاد می‌کند که نیروی Traction کمتری دارد. یکی مزیت‌های بسیار ویژه این نوع سیستم انتقال بهتر توان نسبت به AWD می‌باشد. از دیگر مزیت‌ها این است که به واسطه افزایش یا کاهش پدال گاز خیلی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. این سیستم خیلی ساده، پر بازده و کارآمد می‌باشد. تنها عیب این سیستم در مواجه با سطوح یخی است که باعث می‌شود خودرو تماماً بکسوات بکند که البته به طور مکانیکی قابل محدود شدن است. در نهایت باید گفت که فورد، RS500 را ساخته تا بگوید که سیستم تعلیق Revoknuckle به خوبی از پس چنین خودروی ۲.۵ لیتری توربوشارژ شده بر می‌آید. این خودروی دیفرانسیل جلو ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خود را تنها در ۵.۶ ثانیه طی می‌کند. [دانلود ویدئو] [jwplayer mediaid=”۵۷۲۸۶″]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

علی طهوری

علی طهوری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی خودرو، گرایش طراحی سیستم‌های دینامیکی خودرو دانشگاه علم و صنعت

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. زیگما

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    تو نید فور اسپید موست وانتد 2 فقط با فوکوس میشد از پیچ ها با سرعت بالای 200 تا سالم بیرون اومد!!

    1. carbonado aventador

      ۱۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      اون موقعی که من با آگراR با سرعت 400 تا می پیچیدم کجا بودی!!!!!!!!!

    2. علی

      ۱۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (375 ديدگاه)

      میگم ما ماشین بازای ایرانی چه تجربیات خوبی داریما
      منم تو driver sanfransisco با شلبی جی تی 500 با سرعت 140 مایل سر پیچ نود درجه دریفت میکنم:)

      1. carbonado aventador

        ۱۲ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (4514 ديدگاه)

        درایور خیلی ماه بود . من دریفت رو با درایور به صورت حرفه ای یاد گرفتم . خیلی سخت تر از nfs بود!!!!!!!بله منم از این دریفت ها تو اون بازی کشیدم!!!!!!!

        1. احمد.ف

          ۱۳ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (447 ديدگاه)

          بازی ماشینی فقط GRID 2

        2. علی

          ۱۳ دی ۱۳۹۲
          سوابق: (375 ديدگاه)

          آره دریفت با درایور یه کم سخته اما خیلی طبیعی تر از از نید فور اسپیده
          نید فور اسپید انگار ماشیناش دارن رو هوا حرکت میکنن نه فنر دارن نه درست لیز میخورن
          پیشنهاد میکنم یه بار تو درایور با ford shalby gt 500 دریفت کن
          راستی اگه احساس کردی ته ماشین زیادی داره به بیرون پیچ نزدیک میشه از نیترو استفاده کن :d

    3. کیانوش

      ۱۳ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (289 ديدگاه)

      پس audi a1 رو تو گیم خوب نشناختی هندلینگ اونو من تو هیچ ماشین دیگه ای هم ردیف اون تو گیم ندیدم!
      راستی مطلب قشنگی بود استفاده کردم!

  2. محسن.د

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    برای محرک جلوها عالیه.

  3. sajad

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    مرسی مطلب خوبی بود اخر ما که نفهمیدیدم سیستم تعلیق دقیقا کارش چی هست یعنی میدونم ولی خوب اطلاعاتم کامل نیست مقاله پدال هم خوندم ولی نفهمیدم دلیل به کار گیری همچین سیستمهای تعلیق پیشرفتهای چی هست

  4. توفیقی

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    برند لوکس خودروسازان آمریکایی بهتر از خوشونه
    مثل لینکلن بهتر از فورد
    کادیلاک بهتر از شورلت
    کرایسلر بهتر از دوج

    1. sahand

      ۱۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (136 ديدگاه)

      خب اینطوریه چون,باید اینطوری باشه!!
      همه ی برند لوکس خودروسازان اینطوریه.
      واقعا چقدر فکر کردی به این نتیجه گیریه کارشناسی رسیدی؟

  5. sajad

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (100 ديدگاه)

    من از پدال یک خواهش دارم اگر میشه مقاله ای درباره خودرو تهیه کنید که در اون توضیح بده خودرو چه طور حرکت میکنه برای مثال خودرو نیرو از موتور میگیره انتقال میده به چرخ ها و… تمام این فرایند ها رو در ماشین توضیح بده مثلا دقیقا جرباکس جا میوفته چه اتفاقی میوفته و خیلی از چیز های دیگر که جز فرایند کلی ماشین ها هستند بعد از اون میتونیم مقاله های تخصصی در باره هر کدم بنویسیم چون من خودم هنوز نمیدونم کارکرد دقیق دیفرانسیل به غیر از انتقال نیرو چیست و و… که امیدوارم پدال به پیشنهادم توجه کنند چون همه کاربرهای سایت راننده و دانش خودروشون بالا نیست

  6. dodge

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    این سیستم تعلیق شبیه سیستم تعلیغ پراید است یا فرق دارد؟

  7. hoseyn

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    قدیماهیه خودرو بوده به اسم پژو 205 که یه نوع موتور ایکس یو ام روش بوده که 450 اسب بخار قدرت داشته(تا اینجاش منبع:ویکی پدیا)!حالا سوال اینه که اون موقع چیکار میکردن برای انتقال بهتر نیرو??ایا پژو 205 دیفرانسیل جلو نبوده??

  8. hozan

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    آقای نویسنده لطفا مطلبی در مورد توربو ها بنویسید .

  9. esi

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (387 ديدگاه)

    این امریکائی ها هم عجب تکولوژی های میدن بیرون

  10. احمد

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    از مطالب تخصصی تون ممنون.
    از این شکل مطالب و حتی کامل تر بیشتر بذارین ممنون میشیم…

  11. توفیقی

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    سهند پررو نشو.
    اصلا هم این طوری نیست من این مطلب رو واسه امتحان کردن تو نوشتم.
    مثلا من شلبی رو به هر لینکلنی ترجیح میدم.
    یا دوج وایپر رو به هر کراسلری
    و شورلت کوروت رو به هم کادیلاکی.
    پس در گاراژو ببند.

  12. e.scamp

    ۱۲ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1949 ديدگاه)

    من که تقریبا نفهمیدم ولی حداقل یه پیش ضمینه ای تو ذهنم ایجاد شد عاشقتم پدال.

    1. میلاد . فقط المان . فقط بنز .

      ۱۲ دی ۱۳۹۲
      سوابق: (6526 ديدگاه)

      درود.

      من هم زیاد متوجه نشدم.خیلی تخصصی بود.

      ولی بیشتر به تفاوت دیفرانسیل جلو و عقب پی بردم.

      از اقای طهوری هم تشکر میکنم.

      ((( ایران و المان )))

  13. توفیقی

    ۱۳ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    آونتادور هر دوتاش درسته
    هم امپراتور هم امپراطور
    مثل توفان و طوفان
    من تو کل دوران تحصیلیم املا زبر 20 نگرفتم
    ولی چقر بخوای ریاضی زیر 10 گرفتم.

  14. توفیقی

    ۱۳ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    بازی فقط MORTAL KOMBAT
    بازی ماشین به دردی نمیخوره.هاهاها
    شما با ماشین دریفت میزنید منم با سرعت نور با خودم دریفت میزنم.

  15. Rasoul

    ۱۵ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام

    دوستان من یک سوالی دارم.

    آیا با این تحریم ها میشه ford focus rs500 رو وارد کرد؟

  16. mm.y@rlou

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
    سوابق: (283 ديدگاه)

    فورد شرکتی هست که نشون داده وگه بخواد کاری کنه میتونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا