در خودروهای پرفورمنس صدا خیلی مهم است زیرا موجب برقراری ارتباط راننده با پیشرانه میشود. به همین دلیل، در نسل سوم فورد F150 رپتور که بهتازگی معرفی شده، تیم مهندسی فورد تمام تلاش خود را کردهاند تا هنگام فشردن پدال گاز، پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو صدای جذابی تولید کند.
مهندس سیستم قوای محرکهٔ فورد در رپتور «جف نیکولز» دراینباره به رود اند ترک گفته است:
ما رفتیم و برخی از سیستمهای اگزوز که احساس میکردیم در صنعت خودروسازی بسیار خوب هستند را بررسی کردیم. ما به سری مدلهای آلفارومئو کوادریفولیو نگاه کردیم و همینطور نیسان GT-R را هم معیار قرار دادیم
در یک سیستم اگزوز دوتایی با لولههایی با طول یکسان به دلیل اینکه پالسهای گاز همزمان خارج میشوند، صدای بهتری تولید میشود اما مهندسی این طرح یک چالش است زیرا مهندسان فورد میخواستند فاصلهٔ رپتور از سطح زمین و همینطور زاویهٔ فرار آنرا به حداکثر برسانند. نیکولز دراینباره میگوید:
بهطورمعمول، منبعهای اگزوز در عقب قرار میگیرند ولی ما که نمیخواستیم زاویهٔ فرار رپتور را تحت تأثیر قرار دهیم، میخواستیم همهچیز را در وسط پیکاپ قرار دهیم یعنی جایی که فکر میکردیم بهترین است
اگزوز فعال جدید رپتور از تنظیمات مختلفی شامل ساکت، معمولی، اسپرت و باجا برخوردار است که بسته به حالت رانندگی یا خواست راننده تغییر میکند. قطر سر اگزوزهای این سیستم هم ۷۶ میلیمتر است؛ اما متأسفانه فورد هنوز اعداد خروجی پیشرانه رپتور جدید را اعلام نکرده است. این موتور در نسل قبلی ۴۵۰ اسب بخار قدرت و ۶۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و حالا این احتمال وجود دارد که تغییراتی مثل همین سیستم اگزوز جدید بتواند خروجی آنرا کمی بیشتر کند.
R@m!n
۲۰ بهمن ۱۳۹۹چقدر جالبه که می بینیم برندا خیلی راحت میگن از هم الهام گرفتن. بعد یه عده اینجا یقه جر میدن میشن شورانر یه برند.
NAVID۰۰۹۸
۲۰ بهمن ۱۳۹۹دقیقاً درست میفرمایید رامین جان .
البته یه قضیه دیگه هم هست !
فرق بین فورد با اون همه عظمت و اصالت با شرکتهایی که با پروگیه تمام کپی میکنند و خودشان را نوآور مینامند و مدام اِدِعا دارند در همینجاست ، که فورد با شخصیت تمام میاد و نام خودروهای شرکتهای رقیب را نام میبره و حتی میگه الهام گرفته !
این از بزرگی و عظمت شرکت با اصالت فورد هست که صادقانه عمل میکنه و نه با ریا بازی !
زیزیگولو
۲۰ بهمن ۱۳۹۹خیلیا هستن که شیفته شنیدن صدای اگزوز هستن مخصوصاً جوونا و بعضی وقتا این مسئله انقدر مهم میشه که کمپانیا ماشین رو طوری طراحی میکنن که صدای خروج دود از ماشین به گوش راننده برسه و از رانندگی لذت ببره !! ولی تو ایران بیشتر دستی این کارو انجام میدن یعنی مردم خودشون سیستم اگزوز ماشیناشون رو تغیر میدن …… البته منظورم از ایران بیشتر ماشینای سایپا و ایرانخودرو بودش
جناب ایکس
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ما یه بار چند سال پیش اگزوز سرویس مدرسمون سوراخ شده بود پراید بودا ولی صدای موتور W16 بوگاتی میداد
NAVID۰۰۹۸
۲۱ بهمن ۱۳۹۹?????
زیزیگولو
۲۱ بهمن ۱۳۹۹ای وَل???
ツSAMURAIツ
۲۰ بهمن ۱۳۹۹هیچی صدای یه موتور V8 یا V10 تنفس طبیعی نمیشه
البته استثنا هم هست صدای موتور GTR و جولیتا کوادروفولیو هم خیلی خوبه ?
??Amin_sto??
۲۰ بهمن ۱۳۹۹صدای موتور آلفارومئو جولیا حرف نداره ، حتی جرمی کلارکسون هم توی گرند تور به صدای زیبای جولیا اشاره کرد
آلفا جولیا به دلیل طراحی هوشمندانه توربین ، توربو شارژ هاش صدای زیبا و یکنواختی داره مثل ماشین های تنفس طبیعی
ツSAMURAIツ
۲۰ بهمن ۱۳۹۹دقیقا
البته موتورش ساخت فراریه ??
Hadi
۲۰ بهمن ۱۳۹۹شجاعت فورد که قشنگ و رسمی اومده گفته که از کی الگو گرفته…
اینکه اومده از قهرمان هوایی مثل آلفا کوادرفولیو و نیسان GTR الگو گرفته
البته این عادیه که همه بیان از قهرمان ها الگو بگیرن ?…
میثم
۲۰ بهمن ۱۳۹۹شما فقط عکس آخر رو نگاه کنید؟
این ماشین اصلا نیاز به بازاریابی و تبلیغات داره؟؟؟؟
NAVID۰۰۹۸
۲۰ بهمن ۱۳۹۹میثم جان
خارج از بحث خودرویی
باید بگم تمام محصولات در تمام نقاط جهان حتی اگر بسیار هم شناخته شده باشند و همه بشناسند ، باید و باید در اَمر تبلیغات و پروپاگاندا بیشترین سرمایهگذاری را انجام دهند و یکی از راههای موفقیت بدون چون و چرا تبلیغات و نوآوری در تبلیغات هست که باعث میشه همیشه شرکتها محصولشون را بیشتر بفروشند و پول تبلیغات همیشه با چندین برابر سود بر میگیرده !
NAVID۰۰۹۸
۲۰ بهمن ۱۳۹۹متاسفانه سه تا مسئلهی حیاتی که شاهدش هستیم و میبینیم که محصولات ایرانی در اکثر مواقع خاکبرسر میشوند با اینکه کیفیت بسیار بالایی دارند ، بر میگرده به اینه که این سه اصل را رعایت نمیکنند :
۱ – بازاریابی صحیح به همراه علم روز .
۲ – تبلیغات و پروپاگاندا .
۳ – (((((( بستهبندی ))))) خیلی خیلی این گزینه مهم هست چه در ایران چه خارج از ایران !!! .
$ÃЪŦÏЛ$
۲۰ بهمن ۱۳۹۹نوید جان حرف دل منو زدی!والا ای کاش اون کانسپت های ایرانی مثل آنا و باقی مدل های دیگه ساخته میشدن،نه محکوم به مرگ!اگه توسط یه بازاریاب میدیدن چقدر استقبال میشه دیگه درحد یه پروتوتایپ باقی نمیموند،یه شرکت هایی مثل سیناد که من به عنوان یکی از بهترین های ایران میدونمش و واقعا تلاش زیادی برای تنوع محصولاتش کرد هم فقط بخاطر مدیریت ضعیف و فروش بدون تبلیغات و هیاهو از بین رفت،واقعا حیف…
NAVID۰۰۹۸
۲۰ بهمن ۱۳۹۹البته ، منظور من تمام محصولات بود ، بخصوص محصولات غذایی و صنایع دستی .
$ÃЪŦÏЛ$
۲۰ بهمن ۱۳۹۹میدونم همه رو گفتی،اما اینجا ما درمورد شرکت های خودروسازی بحث میکنیم بقیه رو بیخیال…
NAVID۰۰۹۸
۲۰ بهمن ۱۳۹۹شما هم مثل من قبول دارید ، رپتور جدید انگاری فیسلیفت شده و بِهِش نمیخوره وارد نسل جدید شده باشه !
من احساس میکنم فورد بسیار محافظه کارانه در رپتور جدید عمل کرد و یا شاید هم میخوایته قافله را به دوج رم TRX نبازه و دستپاچه عمل کرده !
چون تحولی را که در ارائهی نیل جدید دوج رم و TRX دیدیم ، در نسل جدید F150 و رپتور ندیدیم و اون شور و هیجان که هنگام معرفی نسل قبل بود ، در این نسل شاهدش نبودیم !
البته هنوز هم با اختلاف ، بهترین پیکاپ آفرودر جهان را رپتور میدانم که نوعی سنبل این کلاس به حساب میاد ، ولی TRX هم بدجوری داره دلبری میکنه لامصب .
Farzad
۲۰ بهمن ۱۳۹۹نوید جان به نظرم همین که محافظه کارانه عمل کرده خیلی عالیه ، این قیافه اصلی هر چی تغییر نکنه بهتره و اصالت بیشتر حفظ میشه .
R@m!n
۲۰ بهمن ۱۳۹۹بنظرم به این دلیل محافظه کارانه چون توان اصلیشونو گذاشتن رو raptor R و می خوان که این دو تا مدلو از هم تفکیک کنن.
NAVID۰۰۹۸
۲۰ بهمن ۱۳۹۹بله
درسته که برای این محصول محافظه کاری خوب هست، چرا که نه .
اما این دیگه زیادی محافظهکاری داشته و این خودرو با این همه فروش جا داره بیشتر هجومی طراحی بشه چون پتانسیل وحشتناک بالایی در بین طرفدارها داره .
Sina
۲۰ بهمن ۱۳۹۹با حرف آقا فرزاد خیلی موافقم
واقعا طراحی فورد F-150 عالی بود و هر جی کمتر تغییرش بدن بهتره
تو دورانی که هر طراحی جدید بدتر از قبلیه ،اینکه بیای یه طراحی کاملا متفاوت بزنی کار فوق العاده پر ریسکیه
بامو خواست این کارو بکنه که متاسفانه فوق العاده ناموفق بود
بنز هم تو اس کلاس اومد توی بعضی مدلا اینکارو کنه و خوب عمل نکرد
کامارو جدید که تصمیم گرفت تغییر های زیادی ایجاد کنه و اصلا خوب نبود
Farzad
۲۰ بهمن ۱۳۹۹آقا سینا با مثال هایی که زدی موافقم ، همشون خراب کردن .
آرش وان
۲۰ بهمن ۱۳۹۹یه دونه رپتور لدفن ???
?Ali Hossein?
۲۰ بهمن ۱۳۹۹هیچی صدای پانامرا توربو نمیشه!?
https://www.aparat.com/v/lkEYd
البته تو دقیقه ی 1:34
Aryan kia
۲۰ بهمن ۱۳۹۹نمیخوام به نظرت بی احترامی کنم ولی صدای پانامرا قشنگ نیست صدای اون بی ام و خیلی قشنگ تره توی پورشه ها کررا جی تی از همه خوش صدا تره
تایکان هم که صدا جاروبرقی میده????
HamidReza
۲۱ بهمن ۱۳۹۹پانامرا آخه …
درسته پورشه ماشین های خوبی میسازه …
اما طرفداراشم دیگه نمیگن پانامرا خوش صداس! عجیبه!
جناب ایکس
۲۱ بهمن ۱۳۹۹میدونستید اصلا نمیتونید از توی ویدیو قضاوت کنید که صدای کدوم قشنگ تره!؟ چون باید به خاطر صدای بلند اگزوز ها دستگاه ضبطشون باید بسیار قوی باشه که کاملا طبیعی باشه و فورتزا هم از همین سیستم استفاده میکنه. برای همین کسایی که از تو ویدیو ها صدای ماشینا رو شنیدن میگن فورتزا نتونسته صدای ماشیناشو درست شبیه سازی کنه ولی اونایی که صدای ماشینا رو از نزدیک شنیدن میگن دقیقا شبیه خودش هست
Aryan kia
۲۰ بهمن ۱۳۹۹صدا فقط ال اف ای لامصب با روح روان آدم بازی میکنه
چون یه گروه موسیقی حرفه ای یعنی یاماها روش کار کرده نه یه خودروساز