ایلان ماسک به خاطر چیزهای زیادی در دنیای خودرو و تکنولوژی شناخته شده اما ظرافت و در لفافه حرف زدن جزو این موارد نیست. رئیس تسلا یکبار دیگر علاقه خود برای رقابت را با انتشار توئیتی ساده اما بسیار آتشین نشان داده است. در هفته جاری فورد برنامههای خود برای آینده را که شامل عرضه ۴۰ خودروی الکتریکی شده تا سال ۲۰۲۲ است اعلام کرد. این خودروساز همچنین گفته تا سال ۲۰۵۰ کاملاً به برندی کربن خنثی تبدیل خواهد شد. دقیقاً همینجا بوده که ماسک تحت تأثیر قرار نگرفته و این توئیت را در پاسخ به فورد منتشر کرده است: “(این برنامه) میتوانست کمی سریعتر باشد.” این هم یک راه برای خراب کردن هفته بزرگ فورد بوده، هفتهای که با معرفی نسل جدید F-150 همراه شده است.
به وضوح ماسک معتقد است هدف ۲۰۵۰ فورد که ۳۰ سال تا آن فاصله داریم ارزش تحسین ندارد. البته با نگاهی به برنامه برخی شرکتهای دیگر میتوان حس ماسک را درک کرد. برای مثال ولوو میخواهد تا سال ۲۰۴۰ به برند کربن خنثی تبدیل شود که یک دهه زودتر از فورد است. البته فروش جهانی ولوو به اندازه فورد نیست؛ اما فولکسواگن به عنوان یکی از غولهای دنیای خودرو نیز جلوتر از فورد بوده و میخواهد تا چند سال دیگر ۲۲ میلیون خودروی الکتریکی را به فروش برساند. البته فورد هم دست روی دست نگذاشته و به زودی موستانگ مک ای تمام الکتریکی را به همراه نسخه هیبریدی F-150 عرضه خواهد کرد.
البته طعنه زدن ماسک به فورد کار آسانی است زیرا تسلا یک الکتریکی ساز جوان است درحالیکه فورد حداقل در آمریکا حساب ویژهای روی خودروهای بنزینی به ویژه پیکاپ ها باز کرده است؛ و با توجه به اینکه آلایندگی خودروهای الکتریکی تا ۷ برابر کمتر از یک خودروی درونسوز جدید است بنابراین ماسک باید بداند که فورد راه درازی تا دستیابی به این اهداف پیش رو دارد. به نظر میرسد توئیتری ها نیز از طعنه ماسک استقبال کردهاند و به نظر میرسد با عرضه سایبرتراک در آینده شاید کشمکشهای بیشتری را بین تسلا و فورد شاهد باشیم.
ممد ژانگولر
۹ تیر ۱۳۹۹حق با ایلان ماسکه
الان چندین ساله مدل S معرفی کرده و کلی مشکلاتو به جون خرید و هزینه های هنگفتی بابتش پرداخت کرده مثل تاسیس جایگاههای شارژ خودرو و سیستم اتو پایلوت که فاصله فاحشی رو بین خودش با رقبا ایجاد کرده
یجورایی شده جاده صاف کن آینده ماشینهای برقی برای بقیه برندها
Enzo
۹ تیر ۱۳۹۹شما وقتی رییس هستی باید مثل یه رییس رفتار و گفتار داشته باشی نه مثل یه شاگرد .آقای ماسک مثل اینکه ظرفیت خودش هنوز به اندازه شرکتش رشد نکرده. حالا بماند بقیه بچه بازیایی که بیرون از حوضه کاری کرده که داره رو اعتبارش تأثیر منفی میذاره .ما قبل اینکه آدم بزرگی بشیم باید ببینیم ظرفیتش رو داریم یانه
سینا BMW
۹ تیر ۱۳۹۹کسی که میاد داخل تبلیغات یه ماشین از خودش اسم ماشینای شرکتای دیگه رو میاره هنوز برای ریاست آماده نیست.کلا تسلا زیاد دنبال حاشیه هست. وقتی برنامه تاپ گیر اومد رودستر رو بررسی کرد فقط بخاطر چند تا مشکل اومد شکایت کردن. در حالی کلارکسون خیلی ماشینای دیگه نابود کرده ولی آیا شکایت کردن؟ مثلا وقتی بامو M4 GTS رو نقد کرد آیا اونا شکایت کردن؟
M.A.S
۹ تیر ۱۳۹۹ایلان ماسک کلا حاشیه هستش
همش میخواد همه چیزو به بازی بگیره
مدلای الکتریکی مزخرف ترین خودرو های دنیا هستن چون باتری و الایندگی تولید برق توسط نیروگاه ها و اتلاف انرژی زیاد برای انتقال این برق برای تولید نیرو و همچنین تفاوت کشش تو میزان شارژ متفاوت و…رو توشون میشه دید
بهترین روش تولید سوخت سنتزی پاک هستش که روش مک لارنه.
دنیا به زودی اینو میفهمه.
حسین دهمرد
۹ تیر ۱۳۹۹بنده از همین تریبون اعلام میکنم آقای ماسک کوفتت بشه اون دوتا.
OMID
۹ تیر ۱۳۹۹:)
جانی دپ خیلی بدبخته:(
حسین دهمرد
۱۰ تیر ۱۳۹۹چرا؟ اتفاقا عشق و حالش رو ده بیست سال پیش که تو اوج بوده کرده همین الانم انقدر شهرت و ثروت داره رو هرکی دس بزاره نه نمیگه.این نشد یکی دیگه بهتر از این.
meysam
۹ تیر ۱۳۹۹من واقعا بلندپروازیهای تسلا رو دوست دارم.
اما رقابت پذیری ایلان ماسک رو با این توییتهای آبکی نسنجید که دیگه همه میدونن برای بیشتر دیده شدن و جلب نظرهاست.
برید ببینید وقتی جف بزوس کمپانی ZOOX رو خرید که در زمینه خودروهای خودران کار میکنه و برنامه های خودران سازی ناوگان خودشو اعلام کرد، ایلان ماسک چه توییتهای ضایعی برای جف بزوس فرستاده و بهش گفته متقلب.
بازم میگم تسلا تا همینجا هم واقعا کارای بزرگی کرده ولی رقبا دارن کم کم میان. منظورم از رقبا خودروسازها نیستن چون اونا خودشون با نیشگونهای تسلا تازه دارن از خواب بیدار میشن. منظورم رقبایی با خط فکری خود ایلانه مثل همین جف بزوس.
رقابت هنوز شروع نشده. تازه داره جالب میشه
ایلان هیچ خودروسازی رو تا حالا عددی حساب نکرده ولی لحن توییتهاش به بزوس کاملا متفاوته و احساس میکنی خیلی جدی داره بهش فکر میکنه
OMID
۹ تیر ۱۳۹۹راست میگه به نظرم
NAVID۰۰۹۸
۹ تیر ۱۳۹۹تمسخر و تیکه انداختن ، کار آدمهای ترسو و بزدله که گویی از چیزی ترسیده و یا احساس تهدید میکنه .
آقای ماسک میدونه یواش یواش با شروع به کار شرکتهای بزرگ در بیزینس برقیها لِه میشه که قبلاً هم زیاد اشاره کرده بودم .
تسلا سنبل خودروهای برقی جهانه ولی میبینید که پورشه تایکان با اومدنش نشون داد تسلا فقط به درد معرفی تکنولوژی میخوره ولی به درد خودروسازی نمیخوره .
وقتی پورشه تایکان را میبینیم به عنوان یه خووروی تمام برقی حال میکنیم ولی تسلا S که بهترین خودش هم هست از لحاظ کیفیت و ظاهر به گرد پای پورشه هم نمیرسه .
دانیال روشنی
۹ تیر ۱۳۹۹اینجوری کوبیدن شرکت شخصی که از نوابغ دنیا محسوب میشه ، از یک ایرانی که نه تحصیلات خودرویی داره ، نه تجربه خودرویی داره ، نه شرایطش رو داره … واقعا خنده داره !
نذارید تبدیل به ترول بشید . دنیای خودرویی از نظر کیفیت و عملکرد به ثدری پیشرفت کرده ، معیار امروزه سلیقه افراد شده . اینجوری کوبیدن هر شرکتی ، با عرض پوزش احمقانست
مهدی
۹ تیر ۱۳۹۹دقیقاااااا ????? البته دوران نوجوانی این خصوصات داره ولی برای بعضی بیشتر
پویان
۹ تیر ۱۳۹۹خبر داری که در دیجی پاور در قعر رتبه بندی کیفی قرار گرفته!!
نمیدونم چطور این شرکت انقدر تو ایران طرفدار کورکورانه داره .
meysam
۹ تیر ۱۳۹۹دانیال
کوبیدن چیه پسر خوب، حالت خوبه؟
من گفتم توییتهاش بیشتر جنبه نمایشی داره اینو دیگه همه میدونن
از طرفی گفتم تو خودروسازها تا حالا که رقیبی براش نبوده
نه کوبیدمش، نه گفتم ترسیده یا جا زده و … فقط گفتم به رقبای تکنولوژیک بیشتر فکر میکنه تا خودروسازان
اولشم گفتم که بخاطر بلندپروازیهاش خیلی ازش خوشم میاد
حالا خودت ببین من چی گفتم و تو چی برداشت کردی
دانیال روشنی
۱۰ تیر ۱۳۹۹من شمارو ریپلای نکردم?
احمدرضا
۹ تیر ۱۳۹۹اتفاقا ایلان ماسک بر عکس به جای ترسیدن انگار حوصلش از خودرو سازا سر رفته چون به نظرش زودتر باید رقیبی برای تسلا پیدا میشد که به نظر خودرو سازا به طرز عجیبی علاقه به جلو رفتن صنعت خودروهای الکتریکی ندارن
Mohammad
۹ تیر ۱۳۹۹احمدرضا
دقیقا
Mohammad
۹ تیر ۱۳۹۹میثم
درسته تسلا حریف خودشو تو خودروسازها نمیبینه بیشتر از شرکت هایی مثل اپل و گوگل و آمازون یا مایکروسافت میترسه چون آینده خودروسازی دست همیناست
meysam
۹ تیر ۱۳۹۹خب منم که همینو گفتم!!!!
meysam
۹ تیر ۱۳۹۹محمد جان ببخشید اشتباه شد این کامنتو میخواستم به یکی دیگه بدم
datsun
۹ تیر ۱۳۹۹یکی ایلان یکی ترامپ رفتار احمقانه ای تو فضایی مجازی دارن یکی باید مراقب اینا باشه افکارشون بچگانه تر از جایگاه شونه.
نامجو
۹ تیر ۱۳۹۹کربن خنثی شدن نیازمند وجود زیرساخت های قوی برای خودروهای برقی، هیدروژنی یا حتی سوخت های غیرمرسوم فعلی هستش. درسته که تا 2050 فاصله زیادی داریم و خیلی از شرکت ها در حال تحقیق و توسعه بر روی کاهش مقدار کربن دی اکسید تولیدی از خودروها هستن که از جنبه فنی تا 20 سال دیگه میشه انتظار داشت تمام خودروها در کشورهای پیشرفته کربن خنثی باشن اما از نظر اقتصادی نیاز به سرمایه گذاری بسیار زیاد در زیرساخت ها هستیم که 20 سال برای چنین سرمایه گذاری هایی خوشبینانه هست (به خصوص حالا که کورونا اقتصادها رو زمینگیر کرده و چند سالی طول میکشه اقتصاد به روزای اوج خودش برگرده) به همین دلیل میشه گفت چشم انداز فورد نسبت به دیگران واقع بینانه تره.
ياسين
۹ تیر ۱۳۹۹به نظرم این خاصیت آمریکایی هاست که همه چیز رو به این صورت هالیوودی میکنن
ولی در کل ایلان ماسک کارش خیلی درسته الان چون اینجا طرفدار فورد زیاده میگن ایلان ماسک در حد شرکتش نیست و این حرفا ولی باید بریم و کارای دیگه ای ایلان ماسک داره انجام میده هم ببینیم.
Elmiraj
۹ تیر ۱۳۹۹باقی خودروسازا اگر چیزی واسه عرضه داشتن همینجوری به ماسک جواب میدادن….
.
ماسک میدونه بعد اظهار نظراش بقیه جز سکوت جوابی مقابلش ندارن .
meysam
۹ تیر ۱۳۹۹دقیقا
فعلا هیچ شرکت خودروساز بزرگی نمیتونه با تسلا رقابت کنه
مگه اینکه غولهای تکنولوژی موی دماغش بشن چون خودشم در مجموع یه شرکت تکنولوژیکه