فورد

برای اولین بار، فورد سری F در آمار فروش مغلوب رم و سیلورادو شد

دهه‌های متمادی است که همواره فورد سری F بر بازار خودروی ایالات‌متحده سلطه داشته و رقبای اصلی این پیکاپ محبوب یعنی شورلت سیلورادو و دوج رم هیچ‌گاه نتوانسته‌اند آن‌را در آمار فروش مغلوب کنند. امسال اما به خاطر مشکل جهانی کمبود میکروچیپ‌ها، شرایط خودروسازان عادی نیست و خانوادهٔ سری F با مشکل مواجه شده است. به همین دلیل، در آمار فروش سه‌ماههٔ دوم امسال، برای اولین بار، رم و سیلورادو از سری F پیشی گرفته‌اند.

در ژوئن ۲۰۲۱، فروش فورد به دلیل کمبود میکروچیپ‌ها فاجعه‌بار بوده و فروش سری F نسبت به ژوئن سال گذشته حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است. به همین دلیل، در اتفاقی کاملاً بی‌سابقه، در رقابت آمار فروش، سری F پس از رم و سیلورادو در جایگاه سوم قرار گرفته است. در جدول زیر می‌توانید آمار فروش این سه پیکاپ در سال ۲۰۲۱ را مشاهده کنید.

پیکاپ

فروش سه‌ماههٔ دوم

تغییر

فروش شش ماه اول

تغییر

دوج رم ۱۶۴,۲۳۲ دستگاه +۳۹.۸ درصد ۳۱۳,۰۶۸ دستگاه +۲۷ درصد
شورلت سیلورادو ۱۶۱,۷۰۶ دستگاه +۳۳.۹ درصد ۲۸۶,۴۱۰ دستگاه +۸.۳ درصد
فورد سری F ۱۵۸,۲۳۵ دستگاه -۱۲.۵ درصد ۳۶۲,۰۲۳ دستگاه -۱.۵ درصد

البته همان‌طور که این آمار نشان می‌دهند، در کل شش ماهی که از امسال سپری شده فروش پیکاپ‌های فورد هنوز هم از هردو رقیب خود بیشتر است اما رم با اختلافی کمتر از ۵۰ هزار دستگاه در جایگاه دوم قرار دارد. این در حالی است که فورد در فروش شش ماه نخست سال گذشته، بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه از رم جلوتر بود. همان‌طور که گفته شد، دلیل اصلی این موضوع مشکل کمبود میکروچیپ‌ها است زیرا فروش سری F در سه‌ماههٔ نخست امسال ۹ درصد رشد داشت و فروش آن در ماه آوریل هم با افزایش چشمگیر ۳۲ درصدی مواجه شد اما در ماه می یعنی زمانی که مشکل کمبود میکروچیپ‌ها واقعاً خود را نشان داد، اوضاع کاملاً به هم ریخت.

بااین‌حال، به گفتهٔ سخنگوی فورد، این شرکت امیدوار است که از یک سو، تولید سری F در نیمهٔ دوم امسال بهبود پیدا کند و از سوی دیگر بتواند پیکاپ‌هایی که هم‌اکنون انبار شده و منتظر میکروچیپ هستند را هم تا پایان اکتبر تحویل دهد. فورد حرفی از تعداد پیکاپ‌هایی که منتظر میکروچیپ هستند نزده اما گزارش‌ها و شایعات حاکی از وجود ده‌ها هزار دستگاه سری F بدون میکروچیپ در انبارهای فورد است. در همین حال، آمارهای سه‌ماههٔ دوم امسال هم نشان می‌دهند که حداقل برخی از خریداران فورد که فوراً به یک پیکاپ نو نیاز دارند، به‌جای انتظار، سراغ رقبا می‌روند.

این در حالی است که تاکنون در مورد مشکل در تولید پیکاپ‌های رم به خاطر کمبود میکروچیپ چیزی نشنیده‌ایم و میدانیم که جنرال موتورز هم پیکاپ‌های خود را بدون برخی از ویژگی‌هایی غیرضروری مثل سیستم غیرفعال کردن سیلندرها به نمایندگی‌های فروش فرستاده تا بعداً که مشکل کمبود میکروچیپ‌ها برطرف شد با صدور فراخوانی آن‌ها را تکمیل کند. اگر کمبود میکروچیپ‌ها تا سال ۲۰۲۲ ادامه پیدا کند و فورد نتواند میکروچیپ‌های موردنیاز خود را تهیه کند، ممکن است امسال سری F پس از چندین دهه، تاج پرفروش‌ترین خودروی آمریکا را از دست بدهد؛ بنابراین، نیمهٔ دوم امسال می‌تواند برای طرفداران این پیکاپ پرفروش بسیار پُراسترس باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۱۳ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (6064 ديدگاه)

    سیلورادو در حدو اندازه سدانای لوکس بازار آمریکا نیستش ولی از نظر خیلی از آمریکاییا به عنوان یه پیکاپ قدرتمندو لاکچری خیلی راحت تو لیست لوکسهای بازار آمریکا قرار میگیره ….. درسته که از سیلورادو نمیشه واسه یه سری از کار‌ای روزمره استفاده کرد ولی باید دونست از نظر مردم آمریکا سیلورادو به خیلی از ماشینای سدان طعنه میزنه و با بدنه عضلانیش نظرشونو جلب میکنه و حقیقتاً رانندگی با همچین پیکاپی واسشون لذت بخشه

    1. Mad.z.Max

      ۱۴ تیر ۱۴۰۰
      سوابق: (1853 ديدگاه)

      سیلورادو واقعا یجور عشقه، محاله کسی پیکاپ دوست داشته باشه و سیلورادو نظرشو جلب نکنه. برای شهرای غیر مرکزی آمریکا هم میتونه به راحتی به عنوان خودروی روزمره استفاده بشه اونم با گیربکس ده سرعته جدید و امکانات فوق العادش، البته توی شهرایی مثه نیویورک و دی سی جایی نداره، اما بقیه شهرا و ایالتا یه ماشین همه کارس.

      1. ehsan fa

        ۱۵ تیر ۱۴۰۰
        سوابق: (1955 ديدگاه)

        دی سی رو احتمالا از روی حافظه ناخودآگاه نوشتی چون دی سی یه شهر عریض کم جمعیت هست که ترافیک نداره

        1. Mad.z.Max

          ۱۵ تیر ۱۴۰۰
          سوابق: (1853 ديدگاه)

          واشنگتن دی سی شهر متراکمیه نسبت به جمعیت کمش..

  2. Amirreza

    ۱۳ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2726 ديدگاه)

    من سیلورادو رو بیشتر از دوتای دیگه دوست دارم ولی اگر بخوایم سراغ نسخه های آفرودیشون بریم بدون شک انتخابم رپتوره

  3. Ninja

    ۱۳ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (1162 ديدگاه)

    فورد به معنی مردمی بودن هست
    داج به معنای اصالت هست
    شورلت به معنای نوآوری هست
    البته از نظر من که اینو حتی تو قیافه ی موستانگ چلنجر کامارو و سری اف رم سیلورادو میشه فهمید یا توی وایبر و کوروت جی تی

  4. Amirreza

    ۱۳ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2726 ديدگاه)

    عکس اول که ترکیب عکس سه ماشینه چقد قشنگ شده به نظرم هر چه سریعتر باید ساختشو در دستور کارشون قرار بدن 😂

  5. Nima+RST

    ۱۳ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (90 ديدگاه)

    داخل رم بخصوص تو نسخه limited یکی از بهترین طراحی های داخلی این کلاس هست

  6. امیر

    ۱۳ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2957 ديدگاه)

    رم در بهترین زمان به سر میبره!!
    از همه نظر فوق العادس و در هر مدلش نسبت به رقبا برتری کامل داره

  7. R@m!n

    ۱۳ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2236 ديدگاه)

    انتخاب بین F-150 و رم مثل این می مونه به یه بچه بگی پ..درتو بیشتر دوست داری یا ما..درتو

  8. حسین دهمرد

    ۱۴ تیر ۱۴۰۰
    سوابق: (2738 ديدگاه)

    اینکه یکی مشکل چیپ داره دوتای دیگه ندارن جالبه. یعنی از قبل آمادگی شو داشتن و به اندازه ی کافی ذخیره کردن؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا