آرمین وحید محمدی: نتیجه برنامه بلند مدت فورد براى ارتقا و بهینه سازى، در « تریتورى » خلاصه میشود که توسط تیم طراحى بخش استرالیایى فورد به رهبرى « کریس سونسون » شکل یافته است.
فورد تریتورى لباس جدید خود را از زبان طراحى پویای فورد به عاریت گرفته و فرم برجسته، اسپرت و هماهنگ آن، به سرعت تریتورى جدید را به عنوان عضوى از خانواده خودروهاى فورد مشخص مى سازد.
در طراحى نسل جدید تریتورى سعى بر آن بوده تا اهداف نسل اول آن – که تولید یک SUV قدرتمند با قابلیت هاى یک خودروى سدان بوده – درنظر گرفته شود. در واقع یکى از بارزترین ویژگیهای تریتورى جدید همین شخصیت دوگانه آن است؛ یک خودرو شهرى اسپرت و متمایز براى استفاده روزمره و از سوى دیگر یک خودروى خانوادگى براى تعطیلات آخر هفته!
در بخش جلو، این خودرو از معمارى سه بعدى کاملا جدیدى بهره مى برد و جلو پنجره اصلى ذوزنقه اى شکل تریتورى از جمله قابل توجه ترین تغییرات صورت گرفته در آن به حساب مى آید. این جلو پنجره بزرگ که در ارتفاع کمترى قرار گرفته در هماهنگى کامل با ورودى هواى کوچکترى است که به صورت یک نوار باریک، چراغ هاى جلو را به یکدیگر متصل ساخته و در مرکز آن نیز نشان پر آوازه فورد جاى خوش کرده است.
چراغ هاى افقی عقب که به کنارههای خودرو کشیده شده، طرح جدید درب صندوق و همچنین سپر عقب از دیگر تغییرات عمده بکار رفته در نسل جدید این خودروست. تکمیل کننده این طراحى خارجى جدید، رینگهاى جدید ۱۷ و ۱۸ اینچى است.
نسل جدید فورد تریتورى همانند نسل پیشین خود، در سه رده تجهیزاتى TS ، TX و Titanium عرضه خواهد شد. این خودرو که توانایى حمل هفت سرنشین را دارد، از کنسول و پانل تجهیزات کاملا جدیدى بهره مى برد که براى اولین بار مجهز به صفحه نمایش هشت ینچى لمسى و فضاهاى متعددى براى قرار دادن اشیا شده است.
بخش مرکزى کنترل کننده ادوات داخلى، سرنیشنان جلو را با امکاناتی مانند بخارى، سیستم تهویه مطبوع و کولر روبرو مىسازد. در بخش پایینى این قسمت جدید، یک محفظه براى قرار دادن اشیا در نظر گرفته شده که فضاى قابل توجهى را براى قرار دادن تلفن ، دوربین هاى کوچک، آیپاد و … فراهم مى سازد. همچنین در این قسمت یک خروجى برق ۱۲ولت نیز نصب شده است.
نسل پیشین تریتوری که از سال ۲۰۰۵ در بازار حضور دارد، به صورت استاندارد از یک پیشرانه چهار لیترى شش سیلندر خطى بهره مى برد که توانایى تولید ۲۵۰ اسب بخار قدرت را داشت.
در اواسط سال ۲۰۰۶ نیز بخش استرالیایى فورد مدل توربو همین پیشرانه را با ۳۲۹اسب بخار قدرت روانه بازار کرد. لازم به ذکر است که تمامى این مدل ها از یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک ساخت ZF آلمان بهره مى بردند. در ژانویه سال ۲۰۰۸ نیز مرکز خودروهاى قدرتمند فورد موسوم به FPV مدل قدرتمندترى از تریتورى را با پیشرانه توربوشارژ بهینه شده به قدرت ۳۶۰ اسببخار روانه بازار ساخت.
حال براى مدل ۲۰۱۲ پیشرانه چهار لیترى شش سیلندر فورد دست خوش تغییرات و بهینه سازى هایى شده تا توانایى تولید بیشترین قدرت ۲۶۰ اسب بخار را داشته باشد. این پیشرانه شش سیلندر تنها بر روى مدل هاى دیفرانسیل عقب تریتورى نصب خواهد شد.
همچنین براى مدل ۲۰۱۲ ، فورد یک پیشرانه دیزلی نیز براى تریتورى در نظر گرفته است. این پیشرانه که از پیشرانه ۲.۷ لیتری V6 لندروور به عاریت گرفته شده، نیروى تولیدى خود را از طریق جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک به چرخ ها منتقل مى سازد.
محمدجواد
۲۱ دی ۱۳۹۲باید چیز خوبی باشه