رانندگی با فورد فوکوس سدان SE یک لیتری سه سیلندر اکوبوست اتوماتیک ۲۰۱۶
امروز قصد داریم دور کوتاهی با فورد فوکوس سدان SE بزنیم که از کوچکترین عضو خانوادهٔ موتورهای اکوبوست فورد نیرو میگیرد. یک پیشرانهٔ ۱ لیتری ۳ سیلندر توربو. فورد تعهد کرده است که تا سال ۲۰۲۵ با استفاده از موتورهای کوچکتر با سیلندر کمتر، مجهز به توربوشارژر و استفاده از سامانهٔ Start/Stop میانگین مصرف سوخت خودروهای خود را به ۴.۳ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد رساند؛ بنابراین فوکوس ۱ لیتری اکوبوست را میتوان پیشنمایشی از این حرکت فورد دانست؛ اما آیا این چشماندازِ آیندهٔ صنعت خودرو مثبت خواهد بود یا باعث از بین رفتن لذت رانندگی میشود؟
بااینکه فورد فوکوس در گذشته در لیست ۱۰ خودروی برتر ما قرارگرفته اما نسل سوم این خودرو در حال نزدیک شدن به پایان عمر خود است و بهرغم اینکه فیس لیفتی جزئی را در سال ۲۰۱۵ تجربه کرده است اما در این کلاسِ رقابتیِ خودروهای کامپکت، خودروهایی چون مزدا ۳، شورلت کروز و هوندا سیویک از فوکوس پیشی گرفتهاند. بااینکه ما مشتاقانه خواهان مدلهای قدرتمند و عملکرد بالای ST و RS فوکوس هستیم که هاچبک هایی داغ و اسپرت محسوب میشوند اما این بار به سراغ یکی از ضعیفترین اعضای خانوادهٔ فوکوس رفتهایم.
پیشرانهٔ کوچک ۱ لیتری سه سیلندر فورد (که حتی کوچکتر از برخی از پیشرانههای موتورسیکلتها است) در رومانی تولیدشده و دارای بلوک آهنی، سر سیلندر آلومینیومی، ۱۲ سوپاپ، تزریق مستقیم سوخت و از همه مهمتر توربوشارژر است. این موتور که ۱۲۳ اسب بخار قدرت را در ۶۰۰۰ rpm و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور را در ۳۵۰۰ rpm تحویل راننده میدهد، برای اولین بار در بازار ایالاتمتحده در سال ۲۰۱۴ و در مدل فی یستا معرفی شد و سال ۲۰۱۵ در مدل بزرگتر فوکوس هم ارائه گردید.
فوکوس SE تیپ میانی در بین سه تیپ فوکوس محسوب میشود (بدون احتساب مدلهای ST و RS) که میتوان آن را با گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک در دو نوع هاچبک یا سدان خریداری کرد. در فوکوس مورد آزمایش ما نیرو توسط گیربکس اتوماتیک معمولی با مبدل گشتاور به چرخهای جلو منتقل میشد درحالیکه مدل ۲ لیتری ۴ سیلندر در تیپ پایه با گیربکس اتوماتیک دوکلاچه عرضه میشود. برای سفارش گیربکس اتوماتیک در فوکوس مورد آزمایش ما باید ۱۰۹۵ دلار اضافه نسبت به نسخهٔ استاندارد با گیربکس ۶ سرعتهٔ دستی پرداخت کنید. علاوه بر این، یک پکیج ۸۹۵ دلاری نیز برای فوکوس SE قابل سفارش است که رینگهای بزرگتر، ترمزهای دیسکی عقب، پروژکتورها و چراغهای روشنایی در روز را به خودرو اضافه میکند. مجموعهٔ این عوامل موجب شد تا قیمت فوکوس SE مورد آزمون ما به ۲۲,۶۰۰ دلار برسد.
در هنگام رانندگی با فوکوس، پیشرانه بسیار نرم و آرام کار میکند و سیستم توقف/حرکت نیز سر چراغقرمزها خودرو را خاموش کرده و سپس با اشاره به پدال گاز روشن میکند. خوشبختانه فورد امکان غیرفعال کردن این سیستم را برای راننده فراهم کرده است اما اگر آن را خاموشکنید تلاشهای فورد برای رسیدن به مصرف سوخت ۴.۳ لیتر در صد کیلومتر از بین میرود.
پدال ترمز پس از یک سفر کوتاه همچنان عملکرد خوب خود را حفظ کرده بود و کاهش سرعت پس از اعمال فشار متناسبی به پدال ترمز صورت میگیرد و دقیقاً آنگونه است که باید باشد. ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ به همراه رینگهای جذاب آلومینیومی ۱۶ اینچی که با لاستیکهای چهار فصل پوشیده شدهاند موجب میشود که خودرو در ۵۳ متر از سرعت ۱۱۲ کیلومتر در ساعت متوقف شود. فوکوس سدان SE در پیچها بهطور متوسط توانست شتاب جانبی ۰.۸۳ جی را ثبت کند که هرچند هوندا سیویک، مزدا ۳ و فولکسواگن گلف همگی رقم بهتری را به ثبت رساندهاند اما این اختلاف چندان زیاد نیست.
فوکوس ۱ لیتری اتوماتیک ما توانست در ۱۰.۲ ثانیه از صفر بهسرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست یابد که ۰.۹ ثانیه کندتر از نسخهٔ دستی و ۰.۳ ثانیه کندتر از فوکوس الکتریکی است که قبلاً آزمایش کرده بودیم. برای مقایسه بد نیست بدانید فوکوس ۲ لیتری تنفس طبیعی با گیربکس دستی ظرف ۷.۹ ثانیه به این سرعت میرسد. مصرف سوخت فوکوس اتوماتیک از سوی EPA معادل ۵.۹ لیتر در صد کیلومتر در بزرگراه و ۸.۴ لیتر در شهر اعلامشده است درحالیکه این ارقام برای نسخهٔ گیربکس دستی به ترتیب برابر با ۵.۶ و ۷.۸ لیتر است. البته هنگامیکه ما فوکوس ۳ سیلندر را در دنیای واقعی آزمایش کردیم به مصرف سوخت ترکیبی ۹.۴ لیتر در صد کیلومتر برای مدل اتوماتیک و ۷.۱ لیتر برای مدل دستی دست پیدا کردیم.
در فوکوس ۱ لیتری اکوبوست بهصورت پیشفرض سامانهٔ توقف/حرکت روشن است و ما همواره این سیستم آزاردهنده را غیرفعال میکردیم؛ اما بدتر از آن اینکه حتی باوجود فعال بودن این سامانه هم مصرف سوخت فوکوس اکوبوست تفاوتی با مصرف سوخت ۷.۶ لیتر در صد کیلومتری مدل چهار سیلندر ۲ لیتری با گیربکس ۵ سرعتهٔ دستی ندارد. پس چرا باید یک فوکوس ۳ سیلندر بخریم؟ در پایان میتوان گفت اگر علاقه به سریع رفتن و شتاب بیشتر دارید باید فوکوس SE سه سیلندر با گیربکس دستی و یا بهتر از آن یک فی یستا SE با همین موتور را انتخاب کنید که شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر ۸.۷ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی ۷.۸ لیتر در صد کیلومتر دارد. در کل هیچ اشکال و ایرادی در این موتور کوچک دیده نمیشود اما قرار گرفتن آن در کنار یک گیربکس اتوماتیک قدیمی ایدهٔ جالبی نیست.
جدول مشخصات فنی
ترکیب | موتورجلو/محورجلو/۴در/سدان |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
قیمت پایه | ۱۹,۳۹۰ دلار |
قیمت مورد آزمایش | ۲۲,۶۰۰ دلار |
پیشرانه | ۱ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژ |
قدرت | ۱۲۳ اسب بخار |
گشتاور | ۱۷۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۵۳/۱.۸۲/۱.۴۸ متر |
فاصلهٔ بین دو محور | ۲.۶۵ متر |
ظرفیت فضای بار | ۳۶۸ لیتر |
وزن خالص | ۱۳۶۸ کیلوگرم |
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر | ۱۰.۲ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۷.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۳ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت شهر/جاده | ۸.۴/۵.۹ لیتر در صد کیلومتر |
جواد
۳۰ خرداد ۱۳۹۵مصرفش زیاد جالب نیست هر چند خود ازمایش کننده هم بهش اشاره ای کرد
king 918
۳۰ خرداد ۱۳۹۵1-کابینش قدیمیه اصلا قشنگ نیست
2- خیلی جالبه این ماشین تهویه دو نقطه ایی داره اما نبود مانیتور به شدت احساس میشه
3-استایل بدنه خوبه اما تایرها 16 اینچین و به بدنه کوچیک به نظر میان
4- مصرف سوخت با توجه به موتور بالاست
5 – قیمتش خیلی بالاست (گزینه های بهتری هم هست با این قیمت)
6-چراغ جلو طراحی خوبی داره اما داخل چراغ گرافیک خوبی نداره
Nima
۳۰ خرداد ۱۳۹۵عزیز من شما باید هر ماشین رو توى کلاس خودش بسنجى!
۱.ماشین قدیمى شده و وقت به روز رسانیشه ولى به نظرم هنوزم این طور نیست که بگى اصلا قشنگ نیس!
۲.توى مدل پایه اکثر ماشینا مانیتور ندارن. همین مزدا یا هوندا و بقیه
۳.سایز این رینگ استاندارد این اتاق هست و با توجه به توان موتور. و میبینید که توى متن اشاره شده رینگ هاى جذاب ۱۶ اینچى و ایرادى بش وارد نیس. انتظار رینگ 19 اینچى از یه ماشین با ۲۲ هزار دلار پول و موتور ۳ سیلندر ۱ لیترى دارین؟
۴.بله به نظر منم مصرف بالاس(که توى مطالب قبلى هم اشاره شد که توربو هم نقش داره.
۵.رقبا رو نام برد! توى این کلاس این ماشین از همه پرفروش تره چه اروپا و چه آمریکا حتى با این که قدیمى شده و نسل جدیدش قراره بیاد.
۶.نظر شخصیتون هست و خوب منم باتون موافقم و اینم باز به قدیمى بودن برمیگرده.
king 918
۳۰ خرداد ۱۳۹۵نیما جان ماشین تو عکس سوم رو خوب نگاه کن ایراداتش کاملا مشهوده ..
تازه این نمونه پایه نبود بلکه 3300 دلار اضافه تر هم خرجش کرده بودن باز هم در حد انتظار نبود خدایش در حد 22600 دلار نیست
اما بات موافقم درسته نباید ازش بیشتر انتظار داشت اما از فورد میشه انتظارات رو بالاتر برد ….
Nima
۳۰ خرداد ۱۳۹۵آره داداش درسته. حرفت درسته.
ایشالا نسل جدید میاد تمام کاستى هارو از بین میبره.
خوشبختانه آمریکایى ها این چند سال اخیر خیلى خیلى پیشرفت کردن.(خداروشکر)
یو اس اس اینترپرایز
۳۰ خرداد ۱۳۹۵قیمت 22600 دلار میشه 76840000 تومن.
با این قیمت در ایران باید خودرو چینی سوارشد.
باز این هرچقدر هم ضعیف باشه بازم برند فورد
moein
۳۰ خرداد ۱۳۹۵شاید به قیمت یه خورده گرون باشه ولی از یه اپتیما و مجموع هیوندای سر تره
یو اس اس اینترپرایز
۳۰ خرداد ۱۳۹۵اپتیما فقط قشنگی ظاهری داره ولی موتورش اصلا قوی نیست
احمد باقری
۳۰ خرداد ۱۳۹۵باید در موردش یه تجدید نظر اساسی بشه.