چند روز پیش فورد از نسل جدید موندئو رونمایی کرد، این خودرو قرار است در پاییز ۲۰۱۳ به بازار عرضه شود. این اولین خودروی سدان فورد در این کلاس است که تنها از یک موتور بسیار کوچک سه سیلندر یک لیتری استفاده میکند.
فورد موندئو برای چندین سال است که انتخاب اول خانوادهها و گزینه محبوب شرکتها به شمار میرود. حدود یک دهه پیش فورد سالانه سیصد هزار دستگاه موندئو به فروش میرساند. اما به تدریج خودروهای لوکس آلمانی نظیر بنز C کلاس، آئودی A4 و از همه بیشتر ب ام و سری ۳ جای فورد موندئو را گرفتند به طوری که در چند سال گذاشته فروش این خودرو در حدود هفتاد درصد کاهش یافت.
با این شرایط فورد تسلیم نشد و میخواهد همان بازار قدیمی خود را پس بگیرد. چند روز پیش، فورد در آمستردام در مراسم باشکوهی با حضور نمایندگی های فروش، تحلیلگران خودرو و جمعی از خبرنگاران از موندئو جدید رونمایی کرد.
فورد برای رقابت با خودروسازان آلمانی، موندئو جدید را بسیار شبیه به آستون مارتین طراحی کرده است. همانند فیستا جدید و برای کاهش مصرف سوخت برای این خودرو یک موتور ۱.۰ لیتری در نظر گرفته اند. همچنین این خودرو یک مدل هیبرید هم دارد که از یک موتور دو لیتری و یک باتری ۳۵ کیلوواتی بهره میبرد. موتور معروف یک لیتری Ecoboostتوربوی این خودرو تنها دارای ۳ سیلندر می باشد و با اندازه ای کوچک معادل یک کاغذ A4 ، می تواند ۱۲۳ اسب بخار نیرو و گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر و در هر کیلومتر تنها ۱۲۵ گرم گاز CO2 تولید کند. همچنین یک مدل دیزل دو دیفرانسیل از این خودرو به بازار خواهد آمد.
بر روی موندئو به صورت استاندارد یک گیربکس شش سرعته دستی کار گذاشته اند که مطابق سلیقه بیشتر اروپاییان است اما میتوان برای آن یک جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک دو کلاچه هم سفارش داد. موندئو جدید بر روی پلتفرم نسل قبلی اش ساخته شده است که ۴.۸۵ متر طول دارد که هم اندازه نسل قبلی اش است اما کمی خوابیده تر شده است و فاصله دو محور آن هم همانند مدل کنونی ۲.۸۵ متر است.
فورد نمونه مشابه این خودرو را به نام فیوژن وارد بازار آمریکای شمالی کرده است، که تنها چراغ هایش با موندئو جدید تفاوت دارد. و البته با موتورهای ۱.۶ تا ۲.۰ لیتری عرضه می شود. طراحی این خودرو کار کریس همیلتون (Chris Hamilton) بریتانیایی است که تغییرات زیادی را در این خودرو ایجاد کرده است، علاوه بر اینکه طراحی آن را به آستون مارتین نزدیک کرده است، به خودرو ظاهری لوکس تر بخشیده است که از جمله میتوان به موقعیت نشستن پایینتر راننده اشاره کرد. نمونه چهار درب این خودرو در آمریکا و اروپا عرضه خواهد شد و نمونه پنج درب آن یا همان فست بک تنها در بعضی از بازارها مانند بریتانیا عرضه خواهد شد.
همچنین فورد از تکنولوژی های زیادی در این خودرو استفاده کرده است که می توان به موارد زیر را اشاره کرد:
- ۱۴۸ سیستم کنترل کننده و ۸۶ سنسور برای راننده
- سیستم (ford Sync) و my ford با نمایشگر ۸ اینچی که وظیفه ارتباط راننده با سیستم صوتی، سیستم تهویه مطبوع و رهیاب را بر عهده دارد و قادر است که در حدود ۱۰ هزار دستور صوتی را از سوی راننده دریافت کند.
فورد در سال گذاشته در حدود ۵۰۰ میلیون دلار ضرر کرد. پیش بینی فورد این است که با مدل جدید موندئو بیش از ۱۵ درصد البته در رده D سود کند . با این شرایط اقتصادی اروپا بنظر می رسد دستیابی به چنین هدفی کمی مشکل باشد.
مترجم: سید علیرضا سیادتی
آرش
۱۸ شهریور ۱۳۹۱فورد متقلب کپی بردار.فقط مونده بود استون مارتین که ازش کپی برداری نشه.
amin
۱۸ شهریور ۱۳۹۱اگه این طوریه که شما میگید باید در همه ی کارخونه های ماشین سازی رو تخته کرد ! والا !!
galardo
۱۹ شهریور ۱۳۹۱تازگیا فورد خودروهاى جدیدش رو شبیه آستون مارتین درست میکنه مثل فورد evos و فورد موندئو و…..
galardo
۱۹ شهریور ۱۳۹۱آرش جان همچین دل خوشى از فورد ندارى نه ؟ خوب حالا خودت چی سوار میشى ؟
amir
۱۹ شهریور ۱۳۹۱فورد در این ماشین بر خلاف گذشته علامت خودش رو که معملا بزرگ و آبی رنگ وسط جلوی پنجره قرار میداد بر روی پره های بزرگ به جلوی کاپوت منتقل کرده جلو پنجره و به طور کلی طراحی این خودرو به نظر کپی میاد و برای ما تازگی داره اگر به فورد ترانزیت و تورس و موستانگ و …. دقت کنید از همین جلو پنجره با پره های بزرگتر و آرم بزرگ و آبی فورد در وسط استفاده شده و هیچ نکته جدیدی در این خودرو نسبت به خودروهای قبلی فورد نیست
آرش
۱۹ شهریور ۱۳۹۱من اول کادنزا 2011 داشتم.الان هم آزرا 2013 دارم.
ارسلان
۱۶ مرداد ۱۳۹۴پراید ۱۳۲ با ای بی اس و ایربگ و مه شکن عقب و سویچ ریموت دار و چراغ ها تنظیم از داخل و برف پاکن تایمر دار و هیدرولیک و کولر و کلی تجهیزات دیگر …
بله چی فک کردی خیال کردی!!!
Matin
۱۸ شهریور ۱۳۹۱جلوش که خیلی به استون مارتین میخوره و پشتش که یه فاجع رخ داده خیلی شبیح به سونتا 2012 طراحی شده!
galardo
۱۹ شهریور ۱۳۹۱منم اول فرارى 458 داشتم. الانم یه مک لارن دارم.
moeteza
۲۰ شهریور ۱۳۹۱منم گالاردو دارم
هی دل غافل!
moeteza
۱۸ شهریور ۱۳۹۱من اینو به خودروهای لوکس آلمانی نظیر بنز C کلاس، آئودی A4 و از همه بیشتر ب ام و سری 3 ترجیح می دم
از همه مهم تر USA
آرش
۱۸ شهریور ۱۳۹۱مشخصه آشغال امریکایی با طراحی کپی بایدم مورد قبول ایرانی ها باشه !
amir
۱۸ شهریور ۱۳۹۱اگر طراحی یک خودرو یا … خارج از ایران کپی محصول دیگه ای باشه شرکت سازنده میتونه شکایت کنه;چراغ های این خودرو و جلو پنجره یک جلو پنجره عادی روی بیشتر محصولات فورد هست عقب خودرو هم چیز خاصی نداره خطهای روی کاپوت هم مثل تورس و شلبی و مدل های قدیمتر این خودرو هست تقریبا اکثر خودروهای امریکایی مثل فورد و …. از ابتدا تا الان این خط های روی کاپوت رو دارند و چراغ ها ی ماشین هم با آستون متفاوت هست زمانی که روند طراحی این خودرو برسی کنید میبینید تغییر زیادی نکرده جلوپنجره و … تکراری و از روی مدل های قدیمیتر هست
فرید
۱۸ شهریور ۱۳۹۱حداکثر سرعت و شتاب آن چگونه است؟
parham 15
۱۸ شهریور ۱۳۹۱فورد هم فوردهای قدیم .فکر کنم کار مشترک آستون-فورد-تویوتاو…بوده
Ali/n
۱۸ شهریور ۱۳۹۱موتورش از پراید ضعیف تره-ولی توش بهشته!
momo
۱۸ شهریور ۱۳۹۱دارم درست میبینم ؟؟ موتور 1 لیتری با 123 اسب بخار قدرت؟؟؟ به نظر شما با یک موتور 1 لیتری میشه این غول امریکایی رو تکون داد؟؟؟؟
احمد.ف
۱۸ شهریور ۱۳۹۱بهتره بدونین همین موتور 1 لیتری به ظاهر کوچک و کم توان بهترین موتور سال 2012 شده!!!
amir
۱۸ شهریور ۱۳۹۱چرا استون مارتین این ماشین نمای عقبش ما بین لکسوس es350 و سوناتای جدید و رنو لتیتودو رنو فلوئنس و نمای جلو ما بین سیتروئن ds4 و رنو فلوئنس برای کسی مهم نیست شبیه چه ماشینیه مهم برند خریدار اول برند ماشین رو انتخاب می کنه.
مهزیار
۱۸ شهریور ۱۳۹۱آره واقعا آستون مارتینه.. فورد را چه شده است؟
KAMYAR
۱۸ شهریور ۱۳۹۱به نظر شما کمی شبیه مازراتی نیست
aslan
۱۸ شهریور ۱۳۹۱آقا ما ایرانیها کاری به جز مسخره کردن نداریم اگه داشتیم وضعمون این نبود این ماشین رو تو خوابتون هم نمیبینین اونوقت نشستین میگین شبیه این و اونه ا اخه کدوم ماشین با1000 سی سی حجم موتور 123 تا قدرت داره به ای میگن تکنولوژی
سایه
۱۸ شهریور ۱۳۹۱هر کسی هر چیزی میخواد بگه من که عاشقش شدم هم طراحیش رو دوس دارم و هم از موتورش خوشم میاد چون به قدرت بیشتر از این احتیاجی ندارم و مصرفش رو با اینکه نگفته ولی میدونم که عالیه
پس من یکی که عاشقشم
کاشکی منم میتونستم با قیمت کارخونش بخرمش نه قیمتی که چهار برابر قیمت اصبیش میاد تو ایران تازه اگه به ایران بفروشنش که میدونم نمیدن
ایران شده جولانگاه خودرو های چینی
رضا
۱۸ شهریور ۱۳۹۱سلام
دوستان عزیز امیدوارم ایمیلی که قرار بود به خاطر به ارمغان آوردن شرایط موجود به ایران خودرو بفرستیم را فرستاده باشید.
دوستان عزیز پدالی ما به خاطر عدم کنترل قیمت ها و کیفیت پایین و… قرار گذاشتیم که برای این شرکت ایمیلی اعتراض آمیز بفرستثیم و اعتراض کنیم.
دوستان مطمعن باشید این کار از سکوت کردن خیلی بهتره پس دوستان عزیز خواهش میکنم به خاطر همدیگه و تک تکمون هم که شده این کار را انجام بدید.
دوستان خواهش میکنم همراهی کنید .
parham 15
۱۹ شهریور ۱۳۹۱باآقارضاموافقم.دوستان لطفاهمراهی کنید.شاید به نتیجه برسیم واگه هم اتفاقی نیفتاد بالاخره یه کاری روانجام دادیم وازسکوت بهتره.
دکتر ماشین
۱۸ شهریور ۱۳۹۱از نمای پشت خیلی شبیه سوناتا 2012 هست !
moeteza
۱۹ شهریور ۱۳۹۱امروز دلار 2380 و سکه 50 تومن گران شد.فقط به علت دست و پا چلفتی بالادستیا
خودرو که دیگه هیچی…
امیر
۱۹ شهریور ۱۳۹۱به نظر من از کسی تقلید نکرده بلکه طراحی اش بر گرفته از فیستا و فوکوس هست.
مسعود
۱۹ شهریور ۱۳۹۱کیفیت از سر تا پاش میباره
Mustang Shelby
۲۴ شهریور ۱۳۹۱اتومبیل قشنگیه حداقل اشغال چینی بخورد ملت نمیدن واسه مردمشون ارزش قائل هستن نه مثل اینجا که میگردن زیر خاکی های چینی میکشن بیرون میدن بخورد این ملت.
مردم ایران بهترینها باید زیر پاشون باشه نه زیر خاکی های مال یک یا دو قرن پیش چینی میدن تو بازار مردمم مجبور هستن میخرن
ملت لیاقت بهترینهارو دارن نه اشغال سوارشن.
کوروش
۸ آبان ۱۳۹۱آقایونی که میگید این خودرو کپی شده اگه توجه کنید چراغ ها مربوط به فورد s_ max هستش من مهندس مکانیک هستم ونمامی المان های طراحی این خودرو رو میشناسم برید استون مارتین رو ببینید بعد نظر بدید ما تو ایران چندین ساله مونتاژ کاریم اما هموز بهترین مونتاژ کار دنیا هم نشدیم
محمد
۲۰ بهمن ۱۳۹۲بهتر از همیشه…….
پارمیس
۳۱ فروردین ۱۳۹۵من این ماشین رو خریدم ، مصرفش فوق العاده پایین هست و بسیار راحت ( البته که در آلمان هستم و در اتوبان اینجا میتونم بالای ۱۶۰ رانندگی کنم ) تو سرعت بالا عالی و کم مصرف