پس از جنگ جهانی دوم، فورد خودرویی را با ویژگیهایی چون طراحی مدرن نسبت به زمان خود، سادگی الگوها نظیر گلگیرهای یکپارچه، صرفهجویی در مواد، شاسی نردبانی و سیستم تعلیق مستقل در جلو با نام فورد ۱۹۴۹ معرفی نمود.
فضای زیاد و دلباز برای سرنشینان، پیشرانههای مقرونبهصرفه جدید و استحکام ساختاری شاسی فولادی یکپارچه این خودرو را که مدلهای متنوعی نیز داشت تبدیل به یک خودروی محبوب کرد. فورد در رقابت با شورولت و پلیموث، اولین سازندهای بود که خودرویی مدرن را بعد از پایان جنگ روانه بازار کرد. رویکرد جدید در طراحی این خودرو بعداً به سایر سازندگان آمریکایی و حتی اروپایی مانند مرسدس، بورگوارد، ولوو و آستین نیز سرایت نمود.
در آن زمان گفته میشد که این خودرو قادر خواهد بود تا شرکت فورد را نجات دهد و البته همین گونه هم بود. این خودرو با موفقیت روبرو شد و فورد بیش از ۱/۱ میلیون دستگاه از آن را در طول کمی بیشتر از یک سال فروخت که بیشتر از رقبای دیگر آمریکایی آن بود.
امروز ما این فرصت را داریم که به تماشای یکی از معدود مدلهای این خودرو در ایران بنشینیم. این فورد ۱۹۴۹ با اصالت اکنون در اختیار آقای مسعود جباری قرار دارد. واردکننده و خریدار نخست این خودرو جناب آقای پرویز رستگاری اهل کرمان و ساکن تهران بودند. سپس این خودرو در شهریور سال ۱۳۳۶ به آقای ایرج سروشیان که از خانوادههای معروف زرتشتی کرمان هستند واگذار شد. با این حال یک ماه بعد این خودرو سر از گاراژ آقای احمد عزیزیان اهل و ساکن کرمان در آورد. سرانجام جناب آقای جباری با پیگیری و علاقه خود توانستند در سال ۱۳۹۷ این خودرو را به همراه یک بیتل کلاسیک از خانواده مرحوم عزیزیان خریداری نمایند. جالب اینکه بعد از این همه سال، خودروها روشن شده به سمت منزل جدید حرکت داده شدند.
این نسخه مجهز به موتور ۳.۷ لیتری شش سیلندر است که ۹۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. نشان فورد روی تمام شیشهها بهجز درب راننده که تعویض شده، حک شده است. مبلمان و چرم سقف و رودری ها و سیمکشی و اجزای دیگر نیز کاملاً سالم میباشند.
خوشبختانه این خودرو بعد از حدود ۷۰ سال هنوز سالم و با قطعات فابریک خود سرپا و جذاب است که این نشان از دقت در نگهداری آن میباشد.
با سپاس از آقای مسعود جباری عزیز، از شما مخاطبان نیز درخواست میکنیم درصورت داشتن خودروهای کلاسیک و سالم تصاویر و اطلاعات آن را برای ما ارسال فرمایید.
[دانلود ویدئو]
دانیال
۲۲ اسفند ۱۳۹۹مبارک باشه جناب جباری عزیز
مسعود جباری
۲۲ اسفند ۱۳۹۹ممنونم قربان
محمد رستمی نژاد
۲۲ اسفند ۱۳۹۹چه مطلب جالب و زیبایی
دست آقای سردبیر درد نکند ممنون
این مطلب را آقای سردبیر خود مالک تهیه کرده به همراه عکس ها برای شما ارسال کرده اند؟
سردبیر
۲۲ اسفند ۱۳۹۹درود بر شما.
خیر. بنده سوالاتی از مالک محترم پرسیدم و براساس آن این مطلب کوتاه رو تهیه کردم. البته تصاویر توسط مالک گرفته شده.
NAVID۰۰۹۸
۲۲ اسفند ۱۳۹۹عالی بود
ممنون ❤
پدال یه قسمتی مثل تستوبررسی از خودروهای وارداتی ایران کم داره که قبلاً انجام میدانند و سپس دیگر نه !
امیدوارم این استارت سری جدید مقالات اختصاصی پدال باشه که بودنش بسیار در این شرایط ایران ، کارساز هست .
?Ali Hossein?
۲۳ اسفند ۱۳۹۹پدال اگه میشه یه مطلب راجع خودرو های رها شده ی ایران بگذارید
زیزیگولو
۲۲ اسفند ۱۳۹۹ماشینای کلاسیک یکی از مورد علاقه های ماشین بازا هستش که فورد کلاسیک مدل ۱۹۴۹ هم یکی از اون نمونه هایی هستش که داشتنش میتونه یه دنیا هیجان رو واسه یه ماشین باز به ارمغان بیاره ولی دسترسی به اینجور ماشینا انقدرا هم آسون نیستش و گذشته از قیمت گرون اینجور ماشینا پیدا کردن اینجور ماشینایی مثل فورد کلاسیکم این روزا کار آسونی به نظر نمیاد
NAVID۰۰۹۸
۲۲ اسفند ۱۳۹۹زیزیگولو جان
اصلاً کار راحتی نیست خرید چنین عتیقههای دست نخوردهای و این دست از خودروها در محافل صمیمی دوستانه یا فامیلی و به شخصی که شناخته شده هست فروخته میشوند به مانند برخی مِلکهای آنتیک و خاص که با باقی موارد فرق میکنه که تو سایت یا بنگاه به فروش میگذارند و بیشتر املاک یا خودروهای خاص در مهمانیهای شخصی سنگ میخوره و اصلاً چنین نیست که خریدار و فروشنده سر قیمت حتی چانه بزنند !!!
چیزی که خودم شاهدش بودم ، خودرویی انگلیسی با سقف کروک برزنتی ( ببخشید اگر نامش را نمیبرم ، چون شاید مالک جدید دوست نداشته باشه ) که از زمان شروع جنگ عراق با کویت به ایران آورده بودند تا آسیب نبینه و در ایران ماندگار شد و پلاکش کردند ، از نزدیک شاهدش بودم و تجربهی کوتاه سواریشو داشتم در یکی از شهرستانها و بسیار خاص که رنگ فابریک و اگر اشتباه نکنم مُدلش برای حداقل ۷۰ سال پیش بود که حدوداً اوایل دهه ۸۰ بود که یکی از نمایشگاهداران تهران حاضر شد با ماکسیما صفر در آن زمان عوضش کنه ولی مالک قبول نکرد و گذشتو گذشت تا اینکه خیلی اتفاقی فهمیدم خودرو در تهران قرار داره و با مالک جدید که اتفاقاً فردی بسیار کلاسیکباز و خوش اخلاق بود جریانش را پرسیدم که چطور توانستید این خودرو را بخرید چون مالک اصلاً فروشنده نبود و اصلاً مشکل مالی هم نداشت که گفت خیلی اتفاقی و دوستانه در یک مهمانی این خودرو را دیدم و سپس گرفتمش ( اما قیمت را نگفتند که چند خریدند ) !
اینقدر در پارکینگ خانههای سطح شهرهای ایران خودروهای ناب ، دستنخورده و زیر چادر مانده داریم که هنوز هیچکس خبر نداره و حتی پلاکش هم برای همان قدیم هست که خودم بارها و بارها در برخی از خانههای ویلایی پارک شده دیدم و کلاً مالکهای چنین خودروهایی این خودروها را اصلاً به چشم سرمایه حساب نمیکنند و با آنها گویی پیوند خانوادگی برقرار کردهاند !
خودروهای قدیمی و کلاسیک به کنار ، میدانید چقدر خودروهای ناب و صفر یا کمکار وارداتی در این ۱۸ سال واردات رفت تو خیلی از پارکینگها و برای همیشه به خواب رفته و مالک یا در ایران نیست یا اصلاً نیازی به سواری با این خودروها نمیبینه و فقط یا خاک میخورند یا زیر چادر به خواب رفتهاند !
شهرهای یزد ، اصفهان ، شهرکرد ، شیراز و کرمان زیاد از این دست خودروها پیدا میشه و اتفاقاً شرایط جوی محیطی هم بسیار سازگار هست برای نگهداری این مدل نگهداری خودروها .
زیزیگولو
۲۲ اسفند ۱۳۹۹نوید دقیقاً همینطوره چون داشتن یه ماشین کلاسیک احساس عضویت تو یه گروه خاص از آدمای جامعه رو واسه آدم تداعی میکنه و شاید دلیلش این باشه که هر مدل قدیمی ماشین شخصیت مخصوص به خودشو داره در حالی که مدلای جدید سرشار از فناوریای الکترونیکیو شبیه به هم به نظر میرسن ولی رانندگی با یه ماشین کلاسیک میتونه تعریف جدیدی از شخصیت یه راننده به دیگران القاء کنه و باعث بشه که بیشتر مورد توجه جامعه قرار بگیره و احتمالاً این موضوع میتونه عامل مهمی تو تشویق مردم به خریدن ماشینای کلاسیک باشه
R@m!n
۲۲ اسفند ۱۳۹۹چقدر سرزنده و سرحاله
Maximilian
۲۲ اسفند ۱۳۹۹از فورد هیچ وقت خوشم نمیامده بود و نخواهد آمد ، ولی خوب نمیتوان از زیبایی و کیفیت این خودرو راحت گذشت…
محمد رستمی نژاد
۲۲ اسفند ۱۳۹۹از شما مخاطبان نیز درخواست میکنیم درصورت داشتن خودروهای کلاسیک و سالم تصاویر و اطلاعات آن را برای ما ارسال فرمایید.
حتما آقای سردبیر عزیز
یکیاز نزدیک ترین دوستان بنده یک خودرو آمریکایی خاص دارند
حتما شخصا گزارشی از آن تهیه کرده و برای سایت عالی پدال ارسال میکنم
با این فرق که نحوه نگارش بنده متفاوت است .
همه ما مشخصات خودرو ها را میدانیم
از کامارو و ماستانگ و چلنجر و bmw و benz و …….
بنده حس و حال خودرو را به بهترین نحو ممکن در مقاله سعی میکنم منتقل کنم
و مشکلات این دست خودرو ها که حتما جالب است یا قیمت لوازم و نحوه خرید آنها تا خیلی از مشکلات دیگر و حس داشتن آنها و خیلی چیز های دیگر
از اینکه مطالب مختلف را پوشش میدهید و مطالب دیگران را هم قرار میدهید بسیار از شما تشکر و قدر دانی میکنم
از نویسندگان (آقا شاهین عزیز و آقا امیر دهقان عزیز و شما سردبیر عزیز پدال)
اگر هم کسی قلم افتاد ببخشید
R@m!n
۲۲ اسفند ۱۳۹۹آقا محمد خیلی از مالکین این خودروها بنا به دلایل شخصی و یه سری مسائل اینکارو نمی کنن. اینم از معجزات این ممکلته که انقدر داستان برای یه مالک ماشین کلاسیک بوجود میارن. فقط اینو بگم که تو این چند وقت اخیر شاید بچه ها تو اینستا دیده باشن که یه پروژه بازسازی یه ماستنگ النور آخراشه ولی مثه اینکه مالک نمی خواد عکسی منتشر کنه و یه پروژه ایمپالا 61 هم استارت خورده.
datsun
۲۲ اسفند ۱۳۹۹پدال میشه از این دست پستها بیشتر بزاری یا اگه امکان باشه ویدئو های تست و بررسی سایت خودتون تهیه کنه ،واقعا ویدئوهای تست بررسی جذابن.
نا شناس.
۲۲ اسفند ۱۳۹۹پدال دمت گرم لذت بردیم.
از این مطالب زیاد بزار.
اما دیگه سال 1949 دیگه خیلی خیلی قدیمیه.
واقعا دیگه میشه گفت پدر بزرگ فورد !
من ترجیحا بخوام خودرو کلاسیک یا بخرم یا سوارش بشم اولویت اینم بالای سال 1960 باشه. چون به نظر خودم قبل 1960 خودرو های آمریکایی هنوز کامل پخته نشده بودن. یه کم خام بودن!!
به نظر من
فورد فقط : گرند تورنیو
کادیلاک فقط : الدورادو کوپه 1977
پونتیاک فقط : ترانس ام / جی تی او / فایر برد
شورلت فقط : شورلت شول ss
موستانگ فقط : موستانگ باس 429 / GT350
دوج فقط : چلنجر مدل 1971 / چاجر هم خوب بود
اینا به نظرم بهترین هستن. البته پلیموت هیومی کودا / اولدز موبیل 442 / و….
رو فراموش نکردم. ولی واقعا اینا بهترینن.
ای کاش پدال مطلب در باره خودرو کلاسیک زیاد بزاره.
ولی علاقه به خودرو کلاسیک سلیقه ای هست. هر کی یه نظری داره ولی انتخاب بهترین خودرو کلاسیک واقعا سخته. همه شون خوب بودن.
ツSAMURAIツ
۲۲ اسفند ۱۳۹۹لطفاً بازم از این مطالب بزارید ??
میثم
۲۲ اسفند ۱۳۹۹از اینجور پستها استقبال میکنیم سردبیر عزیز
عالی بود
Hosseinbimmer
۲۲ اسفند ۱۳۹۹قدرتش از پراید الان بیشتره
™️Sadegh
۲۲ اسفند ۱۳۹۹داداش موتور ۳.۷ لیتریشم ببین
Roham
۲۲ اسفند ۱۳۹۹داداش سن ماشینم ببین!
ایران
۲۲ اسفند ۱۳۹۹بله واقعا سایپا عجیبه که قدرت موتور پراید هنوز به ۱۰۰ اسب نرسونده این ماشین مال ۷۰ سال پیشه ???
NAVID۰۰۹۸
۲۲ اسفند ۱۳۹۹پراید اگر به ۱۰۰ برسه ، میدونی چقدر کُشته میده ? !
Benz309 1974
۲۲ اسفند ۱۳۹۹عالیه ولی پدال درباره موتور سیکلت ها هم مطلب بزار . این جور ماشین های کلاسیک با کمی گشتن پیدا میشن ولی اکثرا در وضعیت مطلوبی قرار ندارن و تمیزش سخت پیدا میشه . بورگوارد چه بلایی سرش اومده ….
Farzad
۲۲ اسفند ۱۳۹۹به به مشکی ام که هست که دیگه گانگستریه ?
خودروهای کلاسیک آمریکایی فوق العاده بودن و فورد هم واقعا پیشتاز بود و خودروهای تاریخ ساز زیاد داشته مثل : فورد مدل T ، کاپری ، تاندربرد ، F100 ، موستانگ و …
مسعود جباری
۲۲ اسفند ۱۳۹۹عرض سلام و ادب خدمت دست اند کاران مجله پدال .جباری هستم مالک فورد ۱۹۴۹ …ممنون از این که فیلم و مدل های جالب دیگری از این خودرو انتشار دادین