فیلیپین کشوری در جنوب شرق آسیاست پر از جزیرههای گوناگون بوده و از نظر اقتصادی نیز سی و چهارمین اقتصاد بزرگ دنیاست؛ اما مردمان این کشور به خودروهای پیکاپ علاقه زیادی نشان میدهند.
در واقع ۱۰ برند عرضه کننده پیکاپ در فیلیپین حضور دارند که اکثر آنها محصولات خود در کشورهای غربی را نیز ارائه میکنند. البته برخی شرکتها نیز فقط محصولاتی مختص این منطقه تولید میکنند که همه حاکی از رقابت فشرده بین سازندگان پیکاپ در این کشور است.
اما همهی این پیکاپ ها در فیلیپین دارای یک وجه اشتراک هستند: همگی از نوع میان سایز میباشند. واقعیت همین است. جادههای این کشور پهنای زیادی در مقایسه با جادههای آمریکا ندارند و همچنین فضاهای پارک زیادی نیز در این کشور دیده نمیشود.
چشمانداز رقابت بین پیکاپ ها در فیلیپین با معرفی فورد F-150 تغییر میکند. البته یک مشکل وجود دارد و آن اینکه چهاردهمین نسل این پیکاپ بسیار محبوب در فیلیپین معرفی نمیشود بلکه چند ساعت پیش از معرفی رسمی نسل جدید F-150 در آمریکا، فورد نسل قبلی این خودرو را در فیلیپین معرفی کرده است.
اگرچه چنین موضوعی چندان به مذاق فیلیپینیها خوش نخواهد آمد اما خب همزمانی معرفی دو نسل این خودرو به خاطر دلایل غیرقابلکنترل بوده است. در ماه مارس بود که گفته شد F-150 جدید در آوریل عرضه خواهد شد اما خب با شیوع ویروس کرونا معرفی این خودرو به تعویق افتاد.
از طرف دیگر فروش نسل قدیمی F-150 حداقل در فیلیپین منطقی به نظر میرسد. با معرفی نسل چهاردهم این پیکاپ پرطرفدار، تولید آن نیز تا چند ماه آینده شروع خواهد شد و البته قبل از این کار باید همگنسازیهای زیادی انجام شود.
تا پایان امسال آمریکاییها از نسل جدید F-150 لذت خواهند برد خودرویی که به خاطر تواناییهای زیاد خود مشهور شده است. البته مدل عرضه شده فیلیپین حدود ۵ هزار دلار ارزانتر از نسخه مشابه در بازار آمریکاست.
اما فیلیپینیها رم ۱۵۰۰ را نیز دارند، هرچند این خودرو با رقیب قدرتمندی همچون F-150 روبرو شده است.
meysam
۷ تیر ۱۳۹۹فیلیپین
جزیره ای
بدون منابع زیرزمینی
حتی بدون وسعت زیاد جغرافیایی
سی و چهارمین اقتصاد دنیا
ببینید چه بخور بخوریه اینجا
***
NAVID۰۰۹۸
۷ تیر ۱۳۹۹باور کنید فیلیپینیا و آمریکائیها خبر ندارند که نقطهای بر روی زمین وجود داره که مردمانش حاضرند حتی نسل اول f150 را منتاژ و سوار شوند که تو مقاله نوشته شاید به مزاج مردم فیلیپین خوش نیاد f150 نسل قبلی تولید بشه .
اینی که میگم جدیهها :
توریستهای خارجی پیر و پتول که میان ایران ، با نهنگ آبی ما عکس میندازن و برای مسئولان ما شده جاذبه گردشگری و برای صاحبان نیسان گاوی آبی رنگ هم شده اُمیدواری که میگن نه ، انگاری ماشینمون خاطر خواه هم داره که میان عکس میندازن ، حتماً یه خبری هست یا یه چیزی میدونه سفیر آلمان تو تهران با نیسان عکس میندازه ? .
کلاً عجایب شهریم دیگه ، با همه جا فرق میکنیم ، با همه چیزم حال میکنیم ، جهنم که نیسان گاوی واس ۵۰ سال پیشه ، مهم اینه که شاسی نیسان تحمل وزن ۵ تن بار هم داره ولی هنوز لاستیکی برای تحمل این بار برای نیسان ساخته نشده و اگر نه باید جادههای اختصاصی درست میکردن واس نیسان باریها با بار ۵ تنی و نه ۲ تنی ? .
ناخداگاه یاد آریسان ایرانخودرو و دمپایی اَبری سایپا افتادم ، بفرستیم فیلیپین ، قدر آفیت دستشون بیاد .
تهرانی
۷ تیر ۱۳۹۹اخ که گفتی. از هرچی توریست مو بور چشم ابیه بدم میاد. رفتارایی ازشون دیدم که نگو. بعضیاشون خوبن اما اکثرا دیدشون از بالا به پایینه به ما. همیشه میگم صد رحمت به اون توریست مثلا هندی که میاد ایران. چون حداقل نگاهشون تحقیرانه نیست. یکی از دلایلش اینه که تو غرب تمدن کلاسیک یا همون یونان رو سرچشمه فرهنگ و دموکراسی و خلاصه تمدن غرب میدونن و ایران بارها شکستشون داد. اشنایی دارم ساکن هلنده. میگه یه غربی اونم اروپاییش جلوت ازت تعریف میکنه اما ۱۰۰ برابر بدگویی میکنه ازت وقتی نیستی. مردم ما هم پاچه خوار. کافیه یه غربی بیاد تعریف کنه تا کمر خم میشن پاشو میبوسن. تو فردوسی بودم یه بار دیدم این صحنه رو. البته تا کمر خم شده بود دستاشو میبوسید. چاپلوسی.
اینکه اون نیسان ابی ۵ تن بار میزنه بی فرهنگی ماست. خودم یه هایلوکس ۲۰۱۶ دیدم و زیر کاپوت بار رو کمتر از ۱۵۰۰ کیلو زده بود. مقدار دقیقش یادم نیست اما کمتر از ۱۵۰۰ کیلو بود. اینکه تو مملکت ما ۵ تن بار میزنن به علت لاستیک و گنجایش نیست. بار میزنن چون میتونن. اینجا عشقیه. هیچ استاندارد و قاعده ایی اینجا پیاده نمیشه.’
فیلیپینیا اونقدر خر نیستن. اینکه نسل قدیم رو میخرن به خاطر اقتصادشونه. نسل جدید هزینش بالاست. قیمتش بالاست مونتاژ کنن کی پولشو داره بخره؟ خب برا همین نسل قدیم رو مونتاژ میکن. شاید باورت نشه اما بی ام و تو امریکا همین کار رو میکنه. البته بی ام و نسل قدیم با جدید رو همزمان مونتاژ میکنه. ولی معمولا تو فاز اخر هستش. وقتی نسل جدید میاد فوقش تا ۱ سال نسل قدیم رو مونتاژ میکنن و با تخفیفای ۵۰ درصد میفروشن. اتفاقا بی ام و این کار رو تو افریقا هم میکنه. چون یکی پول نسل جدید رو نداره. پس بی ام و براشون نسل قبلی رو میزنه. یا تو افریقا هایلوکس نسل جدید و قدیم رو باهم مونتاژ میکنن.
این نوع تولید چیز عجیبی نیست. یا هالدن تو استرالیا سالها همین کار رو میکرد. نسلهای قبل اپل یا شورلت رو تولید میکرد.
به هر حال فیلیپینها زحمت میکشن. چند سال دیگه از نظر اقتصادی رشد میکنن و میتونن مدل سال رو بخرن. یادش بخر با اومدن اسم فیلیپین یاد اون دکتر امحا احشا میوفتم. رفته بود دکتری بخونه رشته امحا احشا.
علی آقا
۷ تیر ۱۳۹۹اگر نگاه بالا پایین دارم به خاطر اینه که ما واقعا پایین هستیم. الان چی داریم؟ فرهنگ؟ صنعت؟ اخلاق؟ سیاست؟ اینقدر طول و تفسیر نداره که.
زیزیگولو
۸ تیر ۱۳۹۹علی آقا
اخلاق و صنعت و سیاست و فرهنگ داشتیم ولی اخلاق سیاست و صنعت رو ازمون گرفتن ولی فرهنگ رو نتونستن بگیرن چون این فرهنگ چند هزار ساله که پا برجاست و همیشه هم پابرجا خواهد موند و کسی نمیتونه ازبین ببرتش
جواد خطر
۷ تیر ۱۳۹۹آرِ نوید این نِیسون آبیا کِ بِش میگیم نِیسون گاوی میرَن تو مَزرَعِ هایِ اطراف کَرَجو تِرون پَنْ شیش تُن بار میزَنَن میارَن اُتوبان تُندگویان مِیدون تَرِبار!!! پُشتِ بَضیاشونَم نِوِشتِ “نَتَرس بَچِ شَهر پُشتِش نِشَسه” !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مدیرعامل
۷ تیر ۱۳۹۹یه زمانی تولید بهترین ماشینای آمریکایی رو داخل کشورمون داشتیم شورلت و بیوک و جیپ آمرکایی با پسوند ایرانی ((جیپ آهو و جیپ چروکی و جیپ شهباز و …..)) ولی خوشی زد زیر دلمون و حالا باید با بسته شدن اجباری واردات خودرو فقط با ماشینای سایپا و ایرانخودرو و بنجلهای چینی بسوزیمو بسازیم و درست همینجاست که باید گفت : خودمون کردیم که لعنت بر خودمون باد که لعنت بر دل کم طاقتمون باد
Malt hill
۷ تیر ۱۳۹۹یک قطعه پلاستیکی زیر سپر جلوش هست که زاویه ورود ماشین رو کم کرده.
meysam
۷ تیر ۱۳۹۹اون قطعه برای بهتر کردن آیرودینامیک و کنترل جریان هواست و مخصوص ماشینهایی با ارتفاع زیاده چون تو سرعت بالا جریان هوا زیر ماشین متلاطم میشه و روی مصرف سوخت تاثیر منفی داره
Malt hill
۸ تیر ۱۳۹۹آهان