پوما کوپهٔ کوچک دیفرانسیل جلویی بود که بین سالهای ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۲ توسط فورد اروپا تولید میشد. حال پس از چند سال غیبت بار دیگر نام پوما در سبد محصولات فورد اروپا دیده شده است اما این بار پوما در قالب یک کراساوور کوچک بازگشته است. این کراساوور جدید روی پلتفرم هاچبک سابکامپکت فییستا ساخته شده اما در ظاهر این اشتراک را نشان نمیدهد زیرا بهجز پروفیل جانبی خودرو که کمی شبیه به فییستا به نظر میرسد، دیگر قسمتهای پوما تقریباً هیچ شباهتی با برادر هاچبکش ندارد.
اولین چیزی که هنگام دیدن پوما جلبتوجه میکند اندازهٔ آن است زیرا این خودروی بسیار کوچکی است. البته فورد هنوز ابعاد این کراساوور جدید را منتشر نکرده اما به نظر میرسد تنها کمی از فییستا بزرگتر باشد. در همین حال، پوما در بیرون طراحی نرمتری نسبت به فییستا دارد و البته مطمئناً ارتفاع آن کمی بیشتر است تا حس یک کراساوور را به بیننده منتقل کند. فورد مثل دیگر محصولات اروپایی خود، برای پوما هم تیپ اسپرت ST-Line را ارائه کرده و تصاویری که از آن منتشر شده نیز متعلق به همین تیپ است. جلوپنجرهٔ مشکیرنگ و متمایز یکی از مهمترین ویژگیهای این تیپ است.
در داخل پوما برخلاف استایل بیرونی همان نمای آشنای فییستا دیده میشود اما به لطف استایل کراساوور مانند آن، فضای داخلی کمی افزایش یافته است بهگونهای که ظرفیت صندوق بار آن با احتساب محفظهای که در زیر کف صندوق تعبیه شده به ۴۵۶ لیتر رسیده است. بهمنظور شستشوی آسان این محفظه نیز در آن یک سوراخ تخلیه تعبیه شده است. برای کسانی که به فضای بار بیشتری نیاز دارند نیز امکان خواباندن صندلیهای عقب وجود دارد که مانند یک هاچبک معمولی، سطح کاملاً تختی را فراهم میکند.
علاوه بر این، فورد برای کراساوور کوچک خود تکنولوژیهای زیادی را هم در نظر گرفته است بهگونهای که در آن یک صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی بهصورت استاندارد ارائه شده است که راننده میتواند آنرا طبق سلیقهٔ خود بهصورت سفارشی تنظیم کند. این صفحه آمپر همچنین توانایی اتصال به سیستم اطلاعاتی-سرگرمی SYNC3 فورد را هم دارد که توسط یک نمایشگر لمسی مرکزی هشت اینچی ارائه میشود و از کارپلی و اندروید اتو پشتیبانی میکند. ازجملهٔ دیگر ویژگیهای داخلی قابلتوجه این کراساوور آمریکایی نیز میتوان به سیستم صوتی پریمیوم B&O با ۱۰ بلندگو و درب صندوق بار برقی با سنسور باز کردن خودکار اشاره کرد. برای این کراساوور کوچک حتی ماساژور صندلیها هم قابل سفارش است.
پوما همچنین بسیاری از سیستمهای ایمنی مهم را هم در اختیار راننده قرار میدهد که ازجملهٔ آنها میتوان به کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری اتوماتیک، سیستم پیش از برخورد با قابلیت تشخیص عابر پیاده، سیستم حفظ حرکت میان خطوط، سیستم پایش باد تایرها، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و کمک پارک نیمه اتوماتیک اشاره کرد. علاوه بر این، پوما به سیستم رانندگی خودکار CoPilot360 فورد هم مجهز شده که میتواند در ترافیک بهطور خودکار توقف و حرکت کنند. یک دوربین دید عقب با محدودهٔ وسیع هم برای این ماشین در نظر گرفته شده که نمای ۱۸۰ درجه را از محیط عقب خودرو نشان میدهد. به گفتهٔ فورد این ویژگی برای اولین بار است که در این کلاس ارائه میشود.
فورد برای پوما یک پیشرانهٔ ۱ لیتری سه سیلندر توربوشارژ اکوبوست را در نظر گرفته که در دو سطح قدرت ۱۲۳ اسب بخار و ۱۵۲ اسب بخار ارائه میشود. هردو نسخهٔ این موتور به تکنولوژی ۴۸ ولت و سیستم هیبریدی خفیف هم مجهز هستند و نیروی هردوی آنها بهصورت استاندارد توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی انتقال پیدا میکند اما انتظار میرود یک گیربکس اتوماتیک هم بهصورت سفارشی برای آن ارائه شود. صرفنظر از نوع موتور اما کل نیرو به چرخهای جلو منتقل میشود و سامانهٔ چهارچرخ محرک برای آن در نظر گرفته نشده است. مصرف سوخت پوما نیز هنوز اعلام نشده است.
پوما به خانوادهٔ کراس هاچبکها و کراساوورهای فورد اروپا شامل مدلهای اکواسپرت، فییستا اکتیو، فوکوس اکتیو و کوگا خواهد پیوست تا به افزایش فروش این شرکت در این منطقه کمک کند. سازندهٔ آمریکایی فعلاً حرفی از عرضهٔ این خودرو در بازار ایالاتمتحده نزده است اما با توجه به حرکت دیوانهوار فورد به سمت شاسیبلندها، دیدن پوما در آمریکا و دیگر کشورها طی سالهای آینده تعجببرانگیز نخواهد بود. انتظار میرود این کراساوور جدید برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت در ماه سپتامبر به نمایش عمومی درآید درحالیکه فروش آن تا پایان سال جاری در اروپا آغاز خواهد شد. به گفتهٔ فورد، این خودرو در رومانی تولید میشود.
Meysam
۶ تیر ۱۳۹۸جون میده باهاش بری دور دور????
?
محمد
۶ تیر ۱۳۹۸فقط ایکاش که اگزوز عقب ۲تایی ۲ سمت سپر بود
.
اما تو همه زوایا زیباست و کیفیت کابین هم واسه این کلاس واقعا فوقالعاذه است
MOHAMMAD.DEMON
۶ تیر ۱۳۹۸خیلی خوشگل و بانمک شده !
طراحی های فورد اروپا رو دوس دارم
تا الان سه تا معرفی کردن
ford escape
Ford focus
Ford puma
هر سه از یه نوع طراحی سود میبرن خوشم اومد شاید چند ماه بعد عرضه شانس سوار شدنش رو توی ترکیه داشته باشم
MOHAMMAD.DEMON
۶ تیر ۱۳۹۸و اما نظر سنجی اگه اروپا بودید. بین این دو کدوم میخریدید
فورد پوما لایک ?
پژو ۲۰۰۸ دیس لایک ?
در بازار اروپا این دو اصلی ترین رقبا برای هم خواهند بود
Saeed
۶ تیر ۱۳۹۸چقدر جلوش شبیهه اسپورتیجه
MOHAMMAD.DEMON
۶ تیر ۱۳۹۸اگه میگفتی طراحی چراغ های عقبش شبیه اسپورتج قبلی هست میگفتم حالا شباهت ها در دنیای خودرو زیاده
ولی نمای جلو اصلا شبیه اسپورتج نیست
چراغ های جلوی پوما که خیلی کوچیکه تر از اسپورتج
تازه طرح گرافیکی داخلی چراغ های پوما از روی فورد جی تی هست
جلو پنجره هم که همه دنیا میدونن فورد سال ها پیش این نوع جلو پنجره رو استفاده کرده در استون
ولی من میدونم این حرف از کجا در میاد
MOHAMMAD.DEMON
۶ تیر ۱۳۹۸اندازه چراغ هارو برعکس گفتم
چراغ های اسپورتج کوچیکه تر از پوما هست
Saeed
۶ تیر ۱۳۹۸دوست عزیز عذر میخوام اگه ناخواسته باعث توهین به کمپانی تحت تملک شما شدم یا خدای نکرده به کشور سازنده محصول که ریشه های ژنتیکیتون از اونجاس بی حرمتی کردم.منظورم کپی و اینکه طرح ماله کیه نبودصرفا گفتم شبیه شدن همین.از دوستان و شرکاتون تو کمپانی فورد و بچه محلای آمریکاییتون از طرف من عذرخواهی کنید.بازم شرمنده.موفق باشی.
امیر
۶ تیر ۱۳۹۸وجدانن طراحی های خارجی فورد فاجعه بار رو به پسرفته برخلاف لینکلن یعنی بی روح وبی ابهت طراحی میکنه توشون قشنگ حتی کپی کاریم میشه حس کرد
MOHAMMAD.DEMON
۶ تیر ۱۳۹۸آقای امیر لینکلن چه ربطی به فورد داره
لینکلن به برند جدا هست با تیم طراحی جدا
لینکلن برند لوکس هست تازه
ولی این طراحی برای فورد اروپا هست
که تیم طراحیش جدا از فورد آمریکا هست
وگرنه فورد اکسپلورر جدید یه نگاه بهش بکن !
کورش
۶ تیر ۱۳۹۸تب کراس اوور همه جارو فراگرفته
رضا
۶ تیر ۱۳۹۸فورد cx-3
car lover
۶ تیر ۱۳۹۸خیلی خوب معدود کراس اور های خوب…
ولی پوما 2002 خیلی خیلی ازین بهتر بود حداقل معلوم بود چیه…
میلاد
۷ تیر ۱۳۹۸ممنون فورد