موتور شش سیلندر توربوشارژر یا هشت سیلندر تنفس طبیعی؟
۲۰ تیر ۱۳۹۵
۲۴ خواندن این مطلب 5 دقیقه زمان میبرد
مقایسه مدلهای V-8 و اکوبوست فورد F-150 در تراکها، موتورها نیز به اندازه مدل وسیله نقلیهای که برایش پیشرانه تولید میکنند، اهمیت دارند. موتورهای «اسکایاکتیو» مزدا یا «تاو» هیوندای هیچگاه به نامهایی چون «پاور استروک»، «دورامکس» یا «کامینز» فروخته نمیشوند. در تراکهای سبک، این حجم موتورهاست که به عنوان برند در میان مدلها شناخته شده است. به عنوان مثال، یک «رام» تنها از موتور «همی» استفاده نمیکند، بلکه یک تراک “Five-Seven” یا ۵.۷ لیتری است. همچنین یک سیلورادو “Six-Two” با موتور ۶.۲ لیتری زندگی بهتری را به همراه خواهد داشت و اگر هم میخواهید که از یک فورد سری F برای کار خود استفاده کنید، بهتر است همان موتور قدیمی ۵.۴ لیتری “Five-Four” را انتخاب کنید.
بر این اساس، فورد موتور ۳.۵ لیتری دو توربوشارژر اکوبوست V-6 خود را در بالای لیست سری F قرار داده تا تعداد بیشتری از مشتریان نگاهشان به این مدل بیفتد. در ادامه قرار است که ساختار قدرت در بین دو مدل تقریباً مشابه F-150 مورد بررسی قرار گیرد؛ یکی با موتور ۵ لیتری V-8 و دیگری با موتور ۳.۵ لیتری دو توربوشارژر اکوبوست V-6. هر دو به صورت کابین کشیده (Crew Cab)، دو دیفرانسیل و با طول بارگیر ۵.۵ فوت (۱۶۷۶ میلیمتر). همچنین در هر دو مدل از گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته با نسبت نهایی ۳.۵۵:۱ استفاده شده است. به غیر از آپشن عقربههای دیجیتالی برای مدل توربو، شرایط کابین برای هر دو خودرو یکسان است. حتی در رنگآمیزی نیز از یک طیف رنگی مشابه استفاده شده است. با این وجود، مدل اکوبوست F-150 حدود ۱۰۰ کیلوگرم سنگینتر است که این موضوع بیشتر به سانروف دو صفحهای و ضربهگیرهای کف بدنه در پکیج FX4 برمیگردد. پیشرانهها شرایط نزدیکی نسبت به یکدیگر دارند. موتور ۵ لیتری در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه، قدرتی برابر ۳۸۵ اسببخار تولید میکند و این قدرت برای موتور اکوبوست در دور موتور ۵۰۰۰ برابر ۳۶۵ اسببخار است. امّا V-6 در زمینه گشتاور، از سطح بالاتری برخوردار است و در دور موتور پایین ۱۳۵۰، گشتاور حداکثری به میزان ۵۷۰ نیوتنمتر ایجاد میکند. این در حالی است که گشتاور حداکثر V-8، آن هم در دور موتور ۲۵۰۰، برابر ۵۲۵ نیوتنمتر است. امّا پس از بردن این زوج به پیست و وصل کردن یک تریلر ۲۹۰۰ کیلوگرمی و آزمایش بیشتر بر روی مصرف سوخت و شتاب، مشخص شد که انتخاب نهایی از بین این دو چندان هم ساده نیست. در حالت عادی و بدون یدککشیدن تریلر، مدل با موتور ۵ لیتری در رسیدن به سرعت ۹۶.۶ کیلومتر بر ساعت، حدود نیمثانیه از مدل اکوبوست عقب میماند (۶.۳ در مقابل ۵.۸ ثانیه) و در حالت متصل بودن تریلر، این فاصله به ۲ ثانیه کامل افزایش پیدا میکند. در پشت فرمان، این اختلاف بیشتر احساس میشود که البته چندان هم شگفتآور نیست؛ چرا که فورد ظرفیت یدککشی مدل اکوبوست را بالاتر از مدل V-8 اعلام کرده است. مدل دو دیفرانسیل V-6 تستشده در اینجا میتواند ۵۲۱۶ کیلوگرم را با خود حمل کند و این در حالی است که این وزن برای مدل V-8 برابر ۴۰۸۲ کیلوگرم است. در این تست، از آن جهت وزن کمتری را نسبت به این ظرفیتها انتخاب کردهایم که شرایط معمول استفادههای روزمره از این تراکها بررسی کنیم. با این وجود، هنوز هم این تریلرها وزن قابلتوجهی دارند و پیشرانه F-150 را به چالش میکشند. مدل V-8 همراه با باری که با خود حمل میکند، نیاز به فشار بیشتر پدال گاز و دور موتور بالاتری نسبت به مدل اکوبوست دارد. برای اضافهکردن سرعت با استفاده از پدال گاز V-8 استفاده کنید، باید آن را به صورت کامل بخوابانید و منتظر اضافهشدن عدد سرعتسنج باشید. اگر هم نزدیک به ۳ تُن وزن در عقب خودرو داشته باشید، حتی در شتابگیریهای معمول نیز نیاز به حالت تختگاز خواهید داشت. این در حالی است که پدال گاز مدل اکوبوست، حتی در نیمه راه، عملکرد بهتری نسبت به موتور V-8 دارد. با جدا شدن تریلرها، عملکرد نرمتر مدل V-8 در انتقال قدرت، چیزی است که بیشتر به چشم میآید. با توجه به ساختاری که F-150 دارد، صرفنظر از نوع پیشرانه، هر گونه فشار در پدال گاز موجب انتقال به دنده پایینتر در گیربکس میشود. ولی در مدل اکوبوست، شیفت دندهها بازهای گسترده از گشتاور را به روی شما باز میکند. در حالی که باید نحوه فشار دادن پدال گاز را در مدل شش سیلندر برای جلوگیری از حرکت ناگهانی خودرو تنظیم کنیم، قدرت طبیعی موتور هشت سیلندر، تعویض دندههای نرمتر و شتابگیری راحتتر را به دنبال دارد. نکته جالبتر اینکه مدل V-8 عملکرد بهتری نسبت به V-6 در زمینه مصرف سوخت دارد. در حالی که مصرف سوخت هر دو مدل در شرایط بدونبار یکسان است، ولی مدل V-8 در شرایطی که تریلر را به دنبال خود میکشد، ۲.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نسبت به مدل اکوبوست کمتر مصرف میکند. در هنگام تست مصرف سوخت در مسیر مخالف جریان باد، عقربه بوست در مدل شش سیلندر، به صورت لحظهای نشان میدهد که چگونه این موتور با شرایط جوّی دستوپنجه نرم میکند. شاید با خود فکر کنید که متقاعد مشتریان برای کنار گذاشتن موتوری که برای دههها پیشرانه هر کدام از وسایل نقلیه نمادین امریکایی را تشکیل داده، کار سختی باشد، ولی فورد اعلام کرده که مدل اکوبوست ۳.۵ اینک بالاترین سهم فروش را در میان سری F-150 دارد. البته شاید به این نکته نیز باید اشاره کرد که تنها ۶۰۰ دلار برای ارتقای پیشرانه V-8 به موتور توربوی V-6 لازم است. موتور اکوبوست دارای تمایل به حرکت و نوعی از چابکی است که V-8 نمیتواند از عهده آن برآید، ولی انتقال ناگهانی قدرت در هنگام فشار پدال گاز، چیزی است که میتواند اعصاب راننده را درگیر کند. همین موضوع میتواند در تصمیم نهایی خریداران F-150 تأثیر بگذارد. امّا آرامشی که مدل اکوبوست در هنگام حمل بار، از شروع حرکت، شتابگیری و سرعتهای معمول دارد، آن را در جایگاهی بهتر نسبت به مدل ۸ سیلندر قرار میدهد.
امّا تأخیر توربو چه میشود؟ بسیاری از مشتریان سنتی در بازار خودرو ممکن است این سؤال را مطرح کنند. بگذارید تاریخچهای کوتاه از این تأخیر مرور کنیم؛ این اصطلاح زمانی مطرح شد که با فشردن پدال گاز به صورت کامل، با خود فکر میکردیم که آیا مشکلی برای اتومبیلمان پیش آمده؟ بعد هم ابروهایمان را به طرف هم جمع میکردیم که باعث پدیدار شدن چروکهای پیشانیمان میشد و نشان از جدّیتمان داشت. دسته دنده را دوباره بررسی میکردیم که نکند درست و در دنده مناسب قرار نگرفته باشد. امّا بالاخره پس از چند لحظه متوجه میشدیم که کمکم قدرت موتور به جریان افتاده است. امّا موتورها و توربوشارژرهای مدرن، و از جمله موتوری که در محصولات فورد به کار میرود، برای رساندن گشتاور، آنقدر شما را منتظر نمیگذارند که بخواهید به آن فکر کنید.
از بیرون صدای اکوبوست شبیه به موتور توربوی V-6 است، ولی در درون کابین، این صدا از غرش موتور ۵ لیتری کهنهکار امریکایی چیزی کم ندارد. در واقع، این موتور شش سیلندر از بسیاری از V-8 های معمولی خوشصداتر است. شاید هم مهندسان فورد بر اساس تعداد سیلندرها، صدای درون استریوی اکوبوست را تنظیم نکردهاند. این در حالی است که نمیتوان روزی را تصوّر کرد که کسی بخواهد یک V-8 را برای تولید صدای یک V-6 تنظیم کند.
مهندسان موتور ۵ لیتری شاید برای رقابت با چابکی موتور اکوبوست نیز نداشته باشند. شنیدهها حاکی از آن است که در سال آینده، موتور ۵ لیتری احتمالاً از لیست گزینههای پیشرانه F-150 حذف خواهد شد. باید قبول کرد که موتور ۵ لیتری آرامش و سهولت بیشتری در هنگام رانندگیهای روزمره دارد، ولی در F-150 هایی که قرار است کارهای سنگینی انجام دهند، دو توربوشارژرها میتوانند با دو سیلندر کمتر، کارآیی بیشتری داشته باشند.
عجب کلمات قشنگی اینا لذتی هستن که بیست سال دیگه نمیشه تجربه کرد چون تموم خودرو سازها روی اوردن به توربو و سیلندر کمتر . قدرت یه توربو مصنوعیه ماشین فقط V8 اونم با حجم بالای 4000 تا همین الانم مهندسین فهمیدن توربو مصرفو کم نمیکنه دقت کنید در اینجا هم موتور6سیلندر مصرفش بیشتره علاوه بر این ماشین توربو قدرتشو خطی نمیده و موتورو در فشار میذاره که باعت خرابی زودرس موتور میشه
حیف که خود آمریکایی ها هم نمیخرن:| آخه سنگینو پر مصرفه:| ما پراید وانت داریم با موتور 1600 1400 کانتینر میکشه تازه سبک هک هست مصرفشم کمه.یه مطلب راجه به موتور های پراید 131 / 132 / tnt1000/RQ170/ktk 33/xu7/xu5/133/ و سایر موتور های پر بازده و یورو 7 ای که تو ایران تولید میشه بزارید البته چون بنزینمون یورو 6 هست کمی co2 تولید میکنه .حیف که به بازار آمریکا دسترسی نداریم وگرنه نسل تراکاشون با همین پراید وانت و آریسان منقرض میکردیم!!! حیف شد
اتفاقا ماشین هاشون (که معمولا وانت ها در صدر فروش هستند،) بزرگ و پر مصرف هست! چون برای صلیقه آمریکایی طراحی شده و چه کار ها که دولت آمریکا برای دستیابی به نفت ارزون برای ارضا این سلیقه نکرد!!! یکی از مسائلی که تو طراحی این ماشین ها در نظر گرفته میشه نوع زندگی و خواسته مشتری هست! پدر من که در آمریکا تحصیل کرده میگه : شما فرض کن چند هکتار مزرعه ، وسطش یه خونه که تو اون زمین گمه! خب نتیجه میگیریم: طرف برای طی مسافت بین خونه تا درب خونه و جاده از مسیر ناهمواری باید عبور کنن که نیاز به ارتفاع بالا خودرو و … هست!
شما یه نگاه به جدول فروش خودرو ها در آمریکا بندازی میبینی خیلی فروش خودرو های شرقی و غیر آمریکایی در آمریکا زیاد شده! یکی از دلایلش مصرف سوخت و سنگین بودن خودرو هست! (هر چند اگر اینطور هم نبود ، عاقلانه نیس ادم از دشمنش خرید کنه و چرخ صنعتش رو بچرخونه!)
این که پر مصرف ترند درسته و با این موتورهایی که دارن خب طبیعیه ولی مهم تر از اون مشتری به این نام اعتماد کامل داره که دوام و کیفیت بالا و قیمت معقولی دارن و در کل باید گفت شما دارید سوار خودرویی میشید که یکی از سلاطین تراک های آمریکایی هستش.
من تنفس طبیعی میپسندم حداقل در این مورد چون اینا ماشین های که بار و یدک کشی میکنند و در اینجا به دوام موتور و هزینه استهلاک اشاره ایی نشده چون ماشین با توربو احتراق مخرب داره همه میدونن بیش از توان واقعی از موتور توان کشیدن پس زودتر دچار مشکل و خرابی اجزا موتور میشه.پس به نظر من واسه تراک ها کلا توربو همچین جالب نیست تازه وقتی تفاوت خیلی محسوس نه زیاد
اگه توربو برای ماشین های باری و یدک کش خوب نیس پس چرا از 50 سال پیش تا الان روی همه ی کامیون ها توربو نصب میکن؟؟. اتفاقا توربو برای ماشین های سنگین بهتر جواب میده و کار آیی بیشتری داره چون اگه توربو نباشه زیر بار سنگین گاز میخوره هوا کم میاره و به موتور فشار وارد میشه نمونش همین بنز مایلر های بدون توربو
نکته مهم مقاله اینست که: ” باید قبول کرد که موتور ۵ لیتری آرامش و سهولت بیشتری در هنگام رانندگیهای روزمره دارد” اساساً با کم کردن سیلندر و کاهش حجم و در عوض اضافه کردن توربو مشکل دارم و بنظرم شاید در حداکثر قدرت یا شتاب با هم برابری کنن ولی نرمی و راحتی موتور تنفس طبیعی حجیم رو ندارن و همیشه موتور باید در موتور بالا کار کنه. موتورهای توربو زیبایی صدای تنفس طبیعی رو ندارن و به لحاظ هزینه و نگهداری هم گرانتر هستن.بحث گرما بخصوص تو مناطقی مثل ایران مسئله مهمی هست که نمیشه نادیده گرفت و نمیشه تو جاده های کوهستانی گرم ایران پر گاز رفت چون عملاً اینترکولر بعد مدتی جواب نمیده
king 918
۲۰ تیر ۱۳۹۵من شیش سیلندر توربو رو می پسندم ……
هم قدرت بیشتر هم گشتاور بیشتر ………
Hitler
۲۰ تیر ۱۳۹۵من باشم نسخه سفارشی با موتور ترایتون V10 که صدی بیست تا میسوزونه رو میخرم.
ماشین باید عطش بنزین داشته باشه،نعره بکشه و آسفالتو از جا بکنه.
مهراب
۲۱ تیر ۱۳۹۵عجب کلمات قشنگی
اینا لذتی هستن که بیست سال دیگه نمیشه تجربه کرد
چون تموم خودرو سازها روی اوردن به توربو و سیلندر کمتر .
قدرت یه توربو مصنوعیه ماشین فقط V8 اونم با حجم بالای 4000 تا
همین الانم مهندسین فهمیدن توربو مصرفو کم نمیکنه دقت کنید در اینجا هم موتور6سیلندر مصرفش بیشتره علاوه بر این ماشین توربو قدرتشو خطی نمیده و موتورو در فشار میذاره که باعت خرابی زودرس موتور میشه
یو اس اس اینترپرایز
۲۰ تیر ۱۳۹۵باتشکر از اقای حسینی عزیز
مانی
۲۰ تیر ۱۳۹۵خیلی مطلب جالب بود?
كوروش
۲۰ تیر ۱۳۹۵هشت سیلندر تنفس طبیعی و گور بابای مصرف سوخت
ادم وقتی یک هاچ بک شهری یا نهایت سدان می خره دنبال مصرف سوخته و استهلاکه کسی که فول سایز میخره جز پول کمتر فکر نکم دلیلی داشته باشه
البته طبق مطلب هم اینده برای موتور های کوچک با بازده هستش ولی من موتور بزرگ رو روی ماشین بزرگ ترجیه می دم
دانیال
۲۰ تیر ۱۳۹۵حیف که خود آمریکایی ها هم نمیخرن:| آخه سنگینو پر مصرفه:| ما پراید وانت داریم با موتور 1600 1400 کانتینر میکشه تازه سبک هک هست مصرفشم کمه.یه مطلب راجه به موتور های پراید 131 / 132 / tnt1000/RQ170/ktk 33/xu7/xu5/133/ و سایر موتور های پر بازده و یورو 7 ای که تو ایران تولید میشه بزارید البته چون بنزینمون یورو 6 هست کمی co2 تولید میکنه .حیف که به بازار آمریکا دسترسی نداریم وگرنه نسل تراکاشون با همین پراید وانت و آریسان منقرض میکردیم!!! حیف شد
حسین
۲۰ تیر ۱۳۹۵اتفاقا ماشین هاشون (که معمولا وانت ها در صدر فروش هستند،) بزرگ و پر مصرف هست!
چون برای صلیقه آمریکایی طراحی شده و چه کار ها که دولت آمریکا برای دستیابی به نفت ارزون برای ارضا این سلیقه نکرد!!!
یکی از مسائلی که تو طراحی این ماشین ها در نظر گرفته میشه نوع زندگی و خواسته مشتری هست!
پدر من که در آمریکا تحصیل کرده میگه :
شما فرض کن چند هکتار مزرعه ، وسطش یه خونه که تو اون زمین گمه!
خب نتیجه میگیریم:
طرف برای طی مسافت بین خونه تا درب خونه و جاده از مسیر ناهمواری باید عبور کنن که نیاز به ارتفاع بالا خودرو و … هست!
حسین
۲۰ تیر ۱۳۹۵شما یه نگاه به جدول فروش خودرو ها در آمریکا بندازی میبینی خیلی فروش خودرو های شرقی و غیر آمریکایی در آمریکا زیاد شده!
یکی از دلایلش مصرف سوخت و سنگین بودن خودرو هست!
(هر چند اگر اینطور هم نبود ، عاقلانه نیس ادم از دشمنش خرید کنه و چرخ صنعتش رو بچرخونه!)
محمد زمانلو
۲۰ تیر ۱۳۹۵این که پر مصرف ترند درسته و با این موتورهایی که دارن خب طبیعیه ولی مهم تر از اون مشتری به این نام اعتماد کامل داره که دوام و کیفیت بالا و قیمت معقولی دارن و در کل باید گفت شما دارید سوار خودرویی میشید که یکی از سلاطین تراک های آمریکایی هستش.
حسین
۲۱ تیر ۱۳۹۵البته فک کنم اعتماد کامل درست نباشه!
باید نظرسنجی کرد ولی فک کنم اعتماد به ژاپنی ها بیشتر باشه!
احسان(احسان سابق)
۲۰ تیر ۱۳۹۵طرفدار موتور کم حجمتر با توربوشارژ هستم
ahmad
۲۰ تیر ۱۳۹۵من تنفس طبیعی میپسندم حداقل در این مورد چون اینا ماشین های که بار و یدک کشی میکنند و در اینجا به دوام موتور و هزینه استهلاک اشاره ایی نشده چون ماشین با توربو احتراق مخرب داره همه میدونن بیش از توان واقعی از موتور توان کشیدن پس زودتر دچار مشکل و خرابی اجزا موتور میشه.پس به نظر من واسه تراک ها کلا توربو همچین جالب نیست تازه وقتی تفاوت خیلی محسوس نه زیاد
mohammad-fm480
۲۱ تیر ۱۳۹۵اگه توربو برای ماشین های باری و یدک کش خوب نیس پس چرا از 50 سال پیش تا الان روی همه ی کامیون ها توربو نصب میکن؟؟. اتفاقا توربو برای ماشین های سنگین بهتر جواب میده و کار آیی بیشتری داره چون اگه توربو نباشه زیر بار سنگین گاز میخوره هوا کم میاره و به موتور فشار وارد میشه نمونش همین بنز مایلر های بدون توربو
mrf.us
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ina motor haye benzini hast na turbo disel kheyli baham fargh darann
علیرضا
۲۰ تیر ۱۳۹۵نکته مهم مقاله اینست که:
” باید قبول کرد که موتور ۵ لیتری آرامش و سهولت بیشتری در هنگام رانندگیهای روزمره دارد”
اساساً با کم کردن سیلندر و کاهش حجم و در عوض اضافه کردن توربو مشکل دارم و بنظرم شاید در حداکثر قدرت یا شتاب با هم برابری کنن ولی نرمی و راحتی موتور تنفس طبیعی حجیم رو ندارن و همیشه موتور باید در موتور بالا کار کنه.
موتورهای توربو زیبایی صدای تنفس طبیعی رو ندارن و به لحاظ هزینه و نگهداری هم گرانتر هستن.بحث گرما بخصوص تو مناطقی مثل ایران مسئله مهمی هست که نمیشه نادیده گرفت و نمیشه تو جاده های کوهستانی گرم ایران پر گاز رفت چون عملاً اینترکولر بعد مدتی جواب نمیده
فقط آمریکایی
۲۰ تیر ۱۳۹۵تا حالا به ماشین V8 و به ماشین توربو دار سوار نشدم پس نظری هم ندارم!?
محمد زمانلو
۲۰ تیر ۱۳۹۵انتخاب خیلی سخت ودشواری هستش.
ali
۲۰ تیر ۱۳۹۵اقا منم 8 سیلندر رو انتخاب میکنم برای پرفروش ترین ماشین امریکا
محمد_کیا
۲۰ تیر ۱۳۹۵من 8 سیلندر توربو میخوام…:-)))))
آرش
۲۱ تیر ۱۳۹۵عقل میگه توربو ، دل میگه تنفس طبیعی
احمد باقری
۲۱ تیر ۱۳۹۵توربو دار.
پوريا
۱۰ فروردین ۱۳۹۶من بین موتور ls1 هشت سیلندر با 2jz شش سیلندر توربو دار موندم کدومو روی پاترول بیندم اگه کسی اطلاعاتی داشت
باهام در ارتباط باشه?
car lover
۳۱ تیر ۱۴۰۳v8 تا ابد