فورد سری F پرفروشترین خودروی آمریکا است و تا آیندهای قابل پیشبینی نمیتوان تصور کرد که جنرال موتورز یا کرایسلر بتوانند فورد را به زیر بکشند. حال بهمنظور بدتر کردن شرایط رقابت برای پیکاپهای رقیب، فورد نسل جدید F150 را معرفی کرده است که به نظر میرسد در آن نقاط قوت اصلی نسل قبلی حفظ و موارد جدیدی به آنها اضافه شده باشد؛ اما آیا F150 جدید بهاندازهٔ کافی بروز شده است؟ پاسخ این سؤال را بهطور قطعی نمیتوان داد زیرا این پیکاپ جدید در ظاهر بسیار آشنا و شبیه به نسل قبلی به نظر میرسد اما به گفتهٔ فورد تمام پانلهای بدنهٔ آن از نو طراحی شدهاند درحالیکه کابین آنهم بشدت بروز شده است. درهرحال در این مطلب نسل جدید F150 را با نسل قبلی مقایسه میکنیم تا تغییرات آنرا بهتر مشاهده کنیم.
بیرون
به گفتهٔ فورد، F150 جدید ظاهر جسورانهتر و خشنتری دارد اما با نگاه به دو نسل در کنار هم، تمام چیزی که در نسل جدید میبینیم طراحی کمی سادهتر و شاید مدرنتر است. در قسمت جلویی، نسل قبلی دارای چراغهای C شکل بود که در نسل جدید جای خود را به نمونههای بزرگتر و مربعی شکلی دادهاند که گرافیک داخلی پویاتری دارند. البته طرح C شکل هنوز هم دیده میشود اما حالا قسمت پایینی آن به چراغهای مه شکن منتقل شده است. در این قسمت کاپوت، گلگیرها و سپر هم جدید هستند. بهطورکلی، بخش جلویی F150 با طراحی زیبا و جذاب ممکن است کمتر تهاجمی باشد اما مطمئناً تازه و مدرن است.
ازآنجاییکه ابعاد بیرونی، تناسبات و پنجرههای جانبی F150 جدید نسبت به نسل قبلی بدون تغییر باقیمانده است، پروفیل جانبی نسل جدید این پیکاپ بسیار شبیه به نسل قبلی خود به نظر میرسد. بااینحال چند تغییر در اینجا به چشم میخورد مثل آینهها و دستگیرهای جدید درها و برآمدگی گلگیرها که حالا عضلانیتر به نظر میرسند و بهتر با بدنه ادغام شدهاند. طراحی بخش جانبی چراغهای جلو و عقب هم مثل قبل آینهٔ یکدیگر هستند هرچند که فرم پنجضلعی نامنظم آنها با شکل سادهتر مثلثی جایگزین شده است.
در عقب F150 جدید خبری از چراغهای چندضلعی قبلی نیست و حالا این چراغها با نمونههای سادهتر مثلثی جایگزین شدهاند اما خوشبختانه درب پشتی تغییر کرده و با هندسهٔ جدید حالا موجب کاهش درگ و بهبود آئرودینامیک میشود. این درب جدید همچنین ویژگیهای بسیار مفیدی مثل نگهدارندهٔ لیوان و تلفن همراه را هم در خود جای داده است و میتوان از آن بهعنوان یک میز کار استفاده کرد.
داخل
تغییرات هیچ کجای F150 جدید آشکارتر از داخل آن نیست. البته هرچند در اینجا همهچیز از داشبورد و کنسول مرکزی گرفته تا دکمهها و رو دریها تغییر کردهاند اما هنوز هم بهوضوح میتوان فهمید که این کابین یک F150 است. در اینجا داشبورد بهطور کامل بازطراحی شده تا بتواند نمایشگر بسیار بزرگ ۱۲ اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را در خود جای دهد. برخلاف دوج رم، در F150 این نمایشگر بزرگ بهصورت افقی طراحی شده است. البته در تیپهای پایه نمایشگر کوچکتر ۸ اینچی ارائه میشود. علاوه بر این، صفحه آمپر هم بازطراحی شده و حالا بهصورت استاندارد از یک نمایشگر دیجیتالی ۴ اینچی در بین آمپرهای آنالوگ خود بهره میبرد درحالیکه در تیپهای بالاتر، صفحه آمپر از نوع تمام دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی خواهد بود. در F150 جدید سیستم اطلاعاتی-سرگرمی SYNC 4 فورد هم ارائه شده که بهصورت استاندارد از اندروید اتو و اپل کارپلی پشتیبانی میکند.
نسل جدید F150 در بخش تکنولوژی هم بسیار پیشرفت کرده و حالا از تکنولوژیهای استاندارد بهتر، نرمافزار جدید، ویژگیهای رفاهی بهبودیافته و سیستمهای کمکرانندهٔ هوشمندتر مثل دستیار جلوگیری از برخورد با قابلیت تشخیص عابر پیاده و ترمز اضطراری خودکار برخوردار شده است. فورد در این پیکاپ جدید همچنین تکنولوژی دستیار فعال راننده را هم ارائه کرده که امکان رانندگی بدون نیاز به دخالت دست را در بزرگراهها فراهم میکند. البته انصافاً نسل قبلی F150 هم با برخورداری از تکنولوژیهایی مثل دستیار جلوگیری از برخورد با قابلیت تشخیص عابرین پیاده و کروز کنترل تطبیقی با قابلیت توقف و حرکت، در بخش سیستمهای ایمنی بسیار خوب عمل کرده بود. البته مطمئناً تکنولوژیهای نسل قبلی بهاندازهٔ نسل جدید پیشرفته نیستند. F150 جدید همچنین اولین پیکاپ فول سایز آمریکای شمالی با قابلیت بهروزرسانی از طریق اینترنت است که میتوان از آن در کل طول عمر پیکاپ استفاده کرد.
زیر کاپوت
یکی از مهمترین خبرها در مورد نسل جدید F150 ارائهٔ قوای محرکهٔ هیبریدی پاوربوست ۳.۵ لیتری است. فعلاً خروجی این موتور اعلام نشده اما ظاهراً بیشترین قدرت و گشتاور را در بین همهٔ پیکاپهای فول سایز وظیفه سبک بازار آمریکا دارد درحالیکه توانایی بکسل ۵.۴ تن و بُردی در حدود ۷۰۰ کیلومتر با یک باک بنزین را هم ارائه میکند. این در حالی است که قویترین پیشرانهٔ نسل قبلی (غیر از نسخهٔ رپتور) یک نمونهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی با ۳۹۵ اسب بخار قدرت و ۵۴۲ نیوتن متر گشتاور بود. البته در نسل جدید غیر از موتور هیبریدی، تمام موتورهای نسل قبلی شامل ۳.۳ لیتری V6 تنفس طبیعی، ۲.۷ لیتری V6 اکوبوست، ۳.۵ لیتری V6 اکوبوست، ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی و ۳ لیتری V6 دیزلی هم ارائه خواهند شد.
بهطورکلی، هرچند شاید نسل جدید F150 در بیرون ساده و آشنا به نظر برسد اما در پس این ظاهر آشنا ویژگیهای بسیار کاربردیتر و تکنولوژیهای بسیار پیشرفتهتری پنهان شده است که این ویژگیها و تکنولوژیها در کنار قوای محرکهٔ هیبریدی جدید و کابین بشدت مدرن و لوکس، قطعاً شرایط را برای رقبای اصلی یعنی شورلت سیلورادو و دوج رم بسیار سختتر خواهد کرد.
مهدی موتورز
۱۷ تیر ۱۳۹۹کاشکی اون رپتور با چراغ c شکل رو بازم تولید میکردند
بت موبیلی بود واس خودش
ممد ژانگولر
۱۷ تیر ۱۳۹۹داش مهدی باید بگی کاشکی این ماشین پاش به ایران باز بشه
گل بود به سبزه هم آراسته شد
مدل جدیدش بی نهایت دوست داشتنیه
پارسا عشقی
۱۷ تیر ۱۳۹۹اقا شما به این فکر ها نباش اصلا غیر ممکن بیاین برید ببینید دارن k135 دویست میلیون می فروشن
ممد ژانگولر
۱۷ تیر ۱۳۹۹بله متاسفانه
هممون به فنا رفتیم
Enzo
۱۷ تیر ۱۳۹۹رو دست نداده این وانت .برای من اگه بخوام توجیهش کنم .سرآمد هر کلاس خودرویی. بنز کلاسs . تویوتا کمری.ب ام و سریه3. ب ام و سریه5 . رنجرور .فورد f150.بنظرم اینا معیار کلاس خودشونن .نه اینکه بقیه خوب نباشن .شاید یه چنتاییم یادم رفته باشه
Elmiraj
۱۷ تیر ۱۳۹۹نکته اینجاست که آیا نسل جدید رپتور از چه پیشرانه ای برای رقابت با رم TRX تازه نفس ۷۱۰ اسب بخاری استفاده خواهد کرد…؟!؟!
.
امیدوارم رپتور جدید قاتل TRX بشه و از کایوت ۷۶۰ اسب بخاری gt500 استفاده کنه….
ایمان جباری
۱۷ تیر ۱۳۹۹پادشاه پیکاپ ها همیشه بهترین بوده
شک نداشته باش مُچ RAM Rebel TRX رو می خوابونه
البته باید بگم که احترام بسیار خاصی برای RAM قائل هستم
AMIR-REZA
۱۷ تیر ۱۳۹۹رقباش به گرد پاش هم نمیرسند…..
مهدی موتورز
۱۷ تیر ۱۳۹۹فورد با خود چی فکر کرده که مارک خودشو رو فرمون،بدون رنگ زده؟
L
۱۷ تیر ۱۳۹۹کرایسلر چی بود تو متن؟
امیر دهقان
۱۷ تیر ۱۳۹۹کرایسلر بعنوان شرکت مادر دوج و رم ذکر شده
L
۱۷ تیر ۱۳۹۹ممنون
مک وال
۱۷ تیر ۱۳۹۹به نظر من تا این حد متداول شدن استفاده از پیکاپ های بزرگ امری غیرضروری و کاری مسرفانه است.
با توجه به حجم و وزن این پیکاپ ها، قطعا متریال به کار رفته در آنها بیشتر از سدان ها و کراس اورها است و به نظر میرسد کمتر از نصف خریداران به قابلیتهای پیکاپ احتیاج داشته باشند. مثلا قسمت بار بدون حفاظ یا قابلیت آفرود موردنیاز عموم مردم نیست.
سایز این پیکاپها هم بزرگ است که قاعدتا جای پارک، پارکینگ و فضای تردد بیشتری نیاز دارند و همه اینها زمانی که نیاز واقعی نباشد یعنی انتخاب نادرست و اسراف!
یه زمانی دنیا داشت به سمت صرفه جویی و پرهیز از زواید و اصافات پیش میرفت، ساعتها، ماشینها، گوشیها و خیلی وسایل دیگه کوچکتر و بهینه تر میشدند. ولی تو 20 سال اخیر خیلی از اینها داره به سمت بزرگتر شدن و لوکستر و اشرافی شدن پیش میره و این اصلا خوب نیست. درسته که بشر هر ساله به منابع بیشتری از طبیعت دست پیدا میکنه، ولی بهتره حد رو نگه داره و علاوه بر پیشرفت علمی، عدالت جهانی رشد کنه و بجای ترویج مصرف گرایی، انسان گرایی ترویج بشه.
behnam1012
۱۷ تیر ۱۳۹۹همین کامنت رو واسه رنجر رپتور گذاشتی
نظرتون محترمه
ولی این پیکاپ ها با توجه به نیاز خریداری میشن و در کشور های امریکایی یا اروپایی که مالیات دادن حرف اول رو میزنه کسی واسه استفاده عادی پیکاپ نمیخره
البته قضیه امریکا کمی متفاوته بخاطر شرایط کاری و جاده ای پیکاپ میتونه یه خودروی کامل واسشون باشه بخاطر همین فروش بالایی داره و اونجا با مشکل جای پارک و جاده های کم عرض مواجه نیستن
چیزی که شما می فرماید در ایران قابل قبوله
اینجا همه شاسی بلند پرست شدن و در لول بالا تر عشق افرود های که تا حالا افرود نرفتن ولی سپر و گارد افرودی بستن
مالیات و هزینه ی اضافی هم نمیدن
MehdiTurbo
۱۷ تیر ۱۳۹۹میدونی چرا غیر ضروری چون تو ایران و کشورای اروپایی میبینی
بله تو ایران و کشور های اروپایی غیر ضروری و تو امریکا برای شغل و لایف استایلی که دارند کاملن ضروری.
Irani
۱۷ تیر ۱۳۹۹تو آمریکا هم ضروری نیست.
بیشتر خریداراش به خاطر استایلش میخرن.
ولی واقعا غولیه و این حرف که ابعادش خیلی یوغور و مسرفانه است رو قبول دارم.
خسرو
۱۷ تیر ۱۳۹۹یه همسایه داشتیم که دخترش دانشگاه علم وصنعت لیسانس گرفته بود {کارمند وزارت نفت بود} که به کاندا مهاجرت کرد که یه نژادپرست با همین وانت داخل پمپ بنزین بهش میزنه که مرگ مغزی میشه که شوهرش اعضای بدنشو اهدا میکنه برمیگرده ایران.بعد 1سال شوهرش که برای ساگردش به کاندا میره تصادف میکنه و فوت میکنه.
آریا ماشین
۲۰ تیر ۱۳۹۹زیبا تر شده…
" Swedish Arrogant Tiger"
۲۳ تیر ۱۳۹۹فورد هم زیاد جالب عمل نکرد، این کجاش جسورانه ست اتفاقا خیلی هم محافظه کارانه ست!
بدون جلو پنجره کروم همه که دیگه خیلی نچسب میشه رخ جلوی ماشین، اون حس قلدری و ابهت رو خوب القا نمیکنه بنظرم.