فورد F150 لایتنینگ تا یک سال دیگر وارد نمایندگیهای فروش خواهد شد اما در آن زمان تنها پیکاپ الکتریکی بازار نخواهد بود زیرا جیامسی هامر EV، تسلا سایبرتراک و ریویان R1T پیش از آن راهی جادهها میشوند. هرچند همهٔ این چهار پیکاپ الکتریکی برای حمل یا بکسل بار طراحی شدهاند اما هرکدام از آنها با راههای مختلفی به این کار پرداختهاند؛ بنابراین بد نیست مقایسهای میان این چهار پیکاپ الکتریکی داشته باشیم.
F150 لایتنینگ ضعیفترین عضو این جمع محسوب میشود اما درعینحال یکی از ارزانترینها هم هست. سایبرتراک و لایتنینگ هردو با ۴۰ هزار دلار قیمت، ارزانترین پیکاپهای این جمع چهارتایی هستند اما فورد از هزاران مشوق مالیاتی فدرال و ایالتی برخوردار است و به همین دلیل قیمت نهایی آن کمتر از تسلا خواهد بود. در همین حال، هامر با قیمت چشمگیر ۱۱۲ هزار دلار برای قویترین نسخه، گرانترین پیکاپ این گروه محسوب میشود. البته در سالهای بعد نسخههای ارزانتر هامر شامل نسخهٔ پایه با قیمت ۸۰ هزار دلار هم عرضه خواهند شد. ریویان هم با قیمت پایهٔ ۶۷,۵۰۰ دلار در میانهٔ گروه قرار میگیرد.
فورد F150 لایتنینگ | تسلا سایبرتراک | جیامسی هامر | ریویان R1T | |
قوای محرکه | دو موتوره | سه موتوره | سه موتوره | چهار موتوره |
قدرت | ۵۶۳ اسب بخار | ۸۰۰ اسب بخار | ۱۰۰۰ اسب بخار | ۷۵۴ اسب بخار |
گشتاور | ۱۰۵۰ نیوتن متر | ۱۳۵۵ نیوتن متر | ۱۱۰۰ نیوتن متر | ۱۱۲۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | حدود ۴.۵ ثانیه | زیر ۲.۹ ثانیه | ۳.۰ ثانیه | ۳.۰ ثانیه |
برد | ۴۸۰ کیلومتر | ۸۰۰ کیلومتر | ۵۶۰ کیلومتر | ۶۵۰ کیلومتر |
در این جدول، مشخصات قویترین نسخه از هر چهار پیکاپ ذکر شده است اما همهٔ آنها نسخههای ضعیفتر و ارزانتری هم دارند. F150 لایتنینگ صرفاً بهصورت دو موتوره عرضه میشود اما هامر نسخههای دو و سه موتوره دارد درحالیکه سایبرتراک در سه نسخۀ تک موتوره، دو موتوره و سه موتوره قابل خریداری خواهد بود. فورد همچنین کُندترین عضو این جمع هم محسوب میشود زیرا ظرف حدود ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد که البته هنوز هم برای یک پیکاپ شتاب سریعی است. این موضوع، لایتنینگ را به سریعترین F150 تاریخ تبدیل کرده است اما بااینحال پیکاپ الکتریکی فورد بهاندازه کافی سریع نیست که بتواند همپای سایبرتراک یا هامر پیش برود. برد لایتنینگ هم از همه کمتر بوده و در نسخههای استاندارد و دوربرد به ترتیب ۳۷۰ و ۴۸۰ کیلومتر است.
فورد F150 لایتنینگ | تسلا سایبرتراک | جیامسی هامر | ریویان R1T | |
ظرفیت بار | ۹۰۰ کیلوگرم | ۱۶۰۰ کیلوگرم | نامشخص | ۸۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت بکسل | ۴۵۳۰ کیلوگرم | ۶۳۵۰ کیلوگرم | نامشخص | ۵۰۰۰ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۳۹,۹۷۴ دلار | ۳۹,۹۰۰ دلار | ۸۰,۰۰۰ دلار | ۶۷,۵۰۰ دلار |
بالاترین قیمت | ۹۰,۴۷۴ دلار | ۶۹,۹۰۰ دلار | ۱۱۲,۹۹۵ دلار | ۱۰۰,۰۰۰ دلار |
زمان عرضه | بهار ۲۰۲۲ | اوایل ۲۰۲۲ | اواخر ۲۰۲۱ | ژوئن ۲۰۲۱ |
جیامسی هنوز ظرفیت بار و بکسل هامر را اعلام نکرده اما باید نزدیک به دیگر رقبا باشد که از این لحاظ بسیار شبیه به هم هستند. دراینبین، ریویان کمترین ظرفیت بار را دارد اما در ظرفیت بکسل با اختلافی نزدیک به ۵۰۰ کیلوگرم، فورد را مغلوب میکند. از این لحاظ اما تسلا از همه بهتر است و بالاترین ظرفیت را در هردو قسمت دارد.
از این جمع، فورد F150 لایتنینگ آخرین خودرویی است که به بازار خواهد آمد. اولازهمه، ریویان از همین ماه آینده راهی بازار خواهد شد و احتمالاً نسخههای ارزانتر آنهم بعداً خواهند آمد. اواخر امسال هم هامر وارد بازار میشود و مدلهای ضعیفتر آن طی سالهای ۲۰۲۲، ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ ارائه خواهند شد؛ اما غیرازاین چهار پیکاپ، تا اوایل سال ۲۰۲۳ شورلت سیلورادو الکتریکی هم باید به بازار آمده باشد درحالیکه چندین استارتاپ مثل لوردزتاون و بولینگر هم در حال آمادهسازی پیکاپهای الکتریکی خود هستند؛ بنابراین خریداران حق انتخاب گستردهای در ابن بخش از بازار خواهند داشت.
מקסימיליאן, רק מקלארן.ماکسیمیلیان، فقط مکلارن
۲ خرداد ۱۴۰۰بنده قیمت بالای ریویان را به جان میخرم!
Mad.z.Max
۲ خرداد ۱۴۰۰منم دلم به ریویانه بین این ۴ تا
مسعود
۲ خرداد ۱۴۰۰این تسلا واقعا طراحیش همینجوریه یا داره مسخره بازی در میاره؟
ممد ژانگولر
۲ خرداد ۱۴۰۰تسلا آخرشه …موتور سه چرخ بنداز قسمت بارش برو سواحل مایورکا آیس بزن ?
تنها مشکلش دیر تحویل دادنشه که باعث میشه ذوقش تو دلت کور بشه
Ali
۲ خرداد ۱۴۰۰هرکدومشون تو زمینه خودش عالیه باتوجه به هدفی که طراحی و ساخته شدن.
Reza
۳ خرداد ۱۴۰۰هامر
نعمت اله آزموده
۲ خرداد ۱۴۰۰بنده به شاهکار جنرال موتورز رای دادم دیگران هم عالی بودند اما هامر کمپلکس کامل تری بود ظاهر زیبا و لوکس تر و آفرودی که بسیار عالی خواهد بود طبق تجربیات عمللی و سوابق در خشان هاموی و هامر
افشار
۲ خرداد ۱۴۰۰نظر من اینه که فورد F150 یه سرو گردن از بقیه بالاتره
Ninja
۲ خرداد ۱۴۰۰من که به هامر رای دادم
BenzSLR
۲ خرداد ۱۴۰۰هامر بنظرم بهتره هرچند بقیه اونا هم خوب بودند.
امیر
۲ خرداد ۱۴۰۰من به فورد رای دادم از همه ارزون تر و معقول تر ولی همشون اون نمایشگر مزخرف رو دارن
Milad
۲ خرداد ۱۴۰۰به نظرم بین این چهارتا فورد 150 لایتنینگ و ریویان هم طراحی عامه پسندتری دارند و هم می تونند از اونها کاربردی تر باشند
hssn
۲ خرداد ۱۴۰۰اره بنظرم نزدیک ترین خودروها به تعریف یک پیکاپ واقعی هستن
شاهرخ
۲ خرداد ۱۴۰۰تسلا که واقعا حتی نمیخوام بهش فکر کنم ریویان و هامر هم عالین
مخصوصا هامر با اون قدرت و طراحی داخلی عالی و برد بالا و آپشن هاش
ولی نسبت به قیمت همون فورد از همه بهتره
انتخابم فورده
SF90 STRADALE
۲ خرداد ۱۴۰۰انتخاب من بوکسور سنگین وزن و با ابهت ترین پیکاپ الکتریکی بازار هست ??
بعدش فورد F_150 لایتنینگ با امکانات خوبی که داره و از همه مهم تر یک سری F هست با سابقه ای درخشان
محمد رستمی نژاد
۳ خرداد ۱۴۰۰سری اف با سابقه ایی درخشان است ، ولی نه! برقی!
GT
۲ خرداد ۱۴۰۰اگر کابین ریویان به زیبایی هامر بود،رأی من را تغییر میداد، هامر و ریویان خیلی به هم نزدیک هستند ولی به خاطر کابین بهتر هامر انتخاب منه
Amin
۲ خرداد ۱۴۰۰فورد طراحی بهتر و ماشین کامل تری هست،مثل سایبرتراک عقده ی شتاب بی مورد رو نداره و یه پی کاپ خوبه
حشمت
۲ خرداد ۱۴۰۰ظرفیت بکسل، حجم محفظه بار و برد چطور؟! یا اونا هم بدرد نمیخوره
محمد امین
۲ خرداد ۱۴۰۰زیادی هستن دوست عزیز
فرض کنید شما یک کامیون بخرید که قابلیت حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشه و هزارتن بار بکشه ،خب ایا این اعداد قابل استفاده هست؟صد در صد نیست و فقط یه سری اعداد نامی برای آدم هایی هستن که از نظر اونها فرق یک و سه در این هست که ۲ یکی از یکی کمتر از سه هست
حشمت
۲ خرداد ۱۴۰۰منم میدونم همچین حجم بکسل و شنابی بکار خیلی ها نمیاد
ولی
تو شرایط برابر شما ترجیح میدین ماشینتون ضعیف تر باشه یا قوی تر؟
کند تر باشه یا سریع تر؟
بالهره ترغیب کننده مشتری هست دیگه این اپشنا و اعداد
مهدی
۲ خرداد ۱۴۰۰بیایید اول حذف گزینه کنیم
سایبر تراک به خاطر ظاهرش حذف
فورد به خاطر ضعیف بودنش حذف
میمونه هامر و ریویان
هامر درسته گرونه اما عملکرد بهتری داره نسبت به ریویان پس هامر بهترینه برای همین هم من هامر رو انتخاب کردم
محمدرضا
۲ خرداد ۱۴۰۰سایبرترک
شتابش از همه بهتره
گشتاورش و ظرفیت بار و بکسلش از همه بیشتره
بردش که با اختلاف زیاد بیشتره
قیمتش هم از همه کم تره
جنس بدنه هم ضدزنگه
حشمت
۲ خرداد ۱۴۰۰هامر و ریویان تو یه کلاس دیگه هستن بنظرم و لوکس حساب میشن
تسلا و فورد بنظر بیشتر کاربردی و ارزون قیمتن
خوشم میاد داخل همه ماشینا داره عین تسلا میشه و یه تلویزیون میاد تو کنسول ?
ایران
۲ خرداد ۱۴۰۰من که به فورد رای دادم چون ظاهر سایبرتراک به نظرم خیلی بده ولی اگه پول داشته باشم هامر رو میخرم ریویان هم خیلی خوبه ولی انتخاب من نیست
Mahdisky1996
۲ خرداد ۱۴۰۰یعنی رای گیری پشمکی بخدا همه زدن اف 150 اونم چون شرکت فورد ساخته ریویان تو عمل نشون داره از همه بهتره حتی تو ی مستند ک از قطب جنوب تا قطب شمال داشتن مستند میساختن از این ماشین استفاده کردن ی اخ نگفت از بس عالی بود .ملت فقط بخاطر برند فورد همه به اف 150 رای دادن 90 درصدشون اصن این متن و جداول ک شما گذاشتید رو مطائه نکردن ک چشمی مقایسه کنن. تسلا م ک طراحی اینو داده به ی بچه 3ساله با این گاری ک ساخته
RezaRs
۲ خرداد ۱۴۰۰صدر gm ییست
Elmiraj
۲ خرداد ۱۴۰۰همه زیر CyberTruck هستن چه در جدول مقایسه ، چه در محبوبیت قبل از فروش که پیش سفارش همه روی هم اندازه نصف سایبرتراک هم نشده و چه در میدان مقایسه و فروش ، که سال آینده خواهیم دید….
.
(( ضمناً آقای دهقان این مشخصات فنی ۸۰۰ اسب بخار و ۱۳۵۵ نیوتون متر گشتاور احتمالا برای نسخه دو موتوره هست ، چون نسخه سه موتوره بیش از ۱۱۰۰ اسب بخار قدرت خواهد داشت ))
محمد رستمی نژاد
۳ خرداد ۱۴۰۰راستی سایبر تراک در چه قَرنی به بازار میآید؟!!!
Amirreza
۲ خرداد ۱۴۰۰انتخاب بین هامر و فورده که هامر بهتره ، تسلا هم خو طراحیش خیلی بده ریویانم چون یه برنده خیلی تازه کاره با اینکه خیلی کارش خوبه ولی فعلا بهش اطمینان ندارم
mm.y@rlou
۲ خرداد ۱۴۰۰F150 تمام نشدنی
samurai
۲ خرداد ۱۴۰۰هیچکدام
net
۲ خرداد ۱۴۰۰یکی از مشکلهای ماشین برقی این هست که جلوپنجره و رینگ زیبایی ندارند
mahan
۳ خرداد ۱۴۰۰نظرم روی هامر و ریویان هستش اما اگه بخوام یکی رو انتخاب کنم اون هامره هم نمای بیرونی و هم نمای درونی از همه شیک و کاملتره
kastech
۳ خرداد ۱۴۰۰بنظرم اینها اصلا رقیب هم نیستن و کاملا باهم متفات هستن،تسلا خیلی طراحیش متفاوته با اون بدنه زره پوش خیال آدمو راحت میکنه، فورد سنتی و دوست داشتنی که کاملا تکلیفش معلومه و مشتریای خاص خودش رو داره، عاشقان شوآف و رپر ها و سلبریتی ها که میرن سراغ دیو هامر، این وسط کار ریوین یه مقداری سخته برای رقابت بعنوان یک تازه وارد ولی هم طراحیش بانمکه و هم مشخصات خوبی داره