معرفی نسخهٔ اروپایی فیسلیفت فورد موستانگ
در ماه ژانویهٔ امسال، فورد نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ موستانگ مدل 2018 را برای بازار آمریکای شمالی رونمایی نمود و سپس برای اولین بار در نمایشگاه شیکاگو به نمایش عمومی درآمد. حال این ماسل کار محبوب آمریکایی برای عرضه در اروپا نیز آماده شده است. نسخهٔ اروپایی موستانگ فیسلیفت در ظاهر تفاوتی با نسخهٔ آمریکایی ندارد و بنابراین در این مدل هم همان چراغهای جلوی بروز شده با تکنولوژی LED بهصورت استاندارد، دماغهٔ جدید و تغییرات ظریفی در جلوپنجره دیده میشود.
در عقب نیز تنها قاب بدون رنگ چراغهای عقب، موستانگ اروپایی را از برادر آمریکاییاش متمایز میکند درحالیکه رینگها و آینههای جانبی متفاوت نیز پایانبخش تفاوتهای این دو نسخه هستند. در زیر کاپوت نسخهٔ اروپایی موستانگ هم مانند نسخهٔ آمریکای همان موتور 5 لیتری V8 تنفس طبیعی قرار دارد که حالا با تنظیم مجدد، قدرت آن از 410 اسب بخار پیش از فیسلیفت به 450 اسب بخار رسیده است. این موتور جدید به سیستم سوخترسانی دوگانهٔ جدید فورد به همراه انژکتورهای فشار بالا مجهز شده که موجب افزایش گشتاور در دورهای پایین موتور میشود.
یکی دیگر از ویژگیهای موستانگ جدید تجهیز آن به گیربکس 10 سرعتهٔ اتوماتیک فورد با زمانبندی انطباقی واقعی است که در هر شرایطی دندهٔ مناسب را انتخاب میکند. همچنین از طریق پدالهای نصبشده در پشت غربیلک فرمان هم میتوان دندهها را بهصورت دستی تعویض کرد. علاوه بر این، یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی نیز برای این ماسل کار آمریکایی قابل سفارش است.
اما هرچند قدرت پیشرانهٔ هشت سیلندر موستانگ 2018 افزایش یافته است، قدرت موتور 2.3 لیتری چهار سیلندر اکوبوست آن از 320 اسب بخار پیش از فیسلیفت به 290 اسب بخار کاهش پیدا کرده است. این کاهش قدرت به دلیل افزایش فشار در سیستم اگزوز است که درنتیجهٔ اضافه شدن یک فیلتر ذرات گاز در انتهای اگزوز ایجاد شده است. این فیلتر به جهت پاس کردن استانداردهای آلایندگی یورو 6.2 اروپا در نسخهٔ اروپایی موستانگ نصب شده است؛ اما بااینحال فورد وعده داده است که به علت تجهیز موستانگ به گیربکس 10 سرعتهٔ جدید، این کاهش قدرت، عملکرد نسخهٔ اکوبوست را تحت تأثیر قرار نمیدهد و در همان سطح قبلی باقی میماند.
سیستم تعلیق موستانگ فیسلیفت نیز بهطور کامل تجدیدنظر شده و حالا از میلههای آنتی رول ضخیمتری سود میبرد. علاوه بر این، خریداران میتوانند سیستم MagneRide را هم سفارش دهند. در این سیستم مایعی منحصربهفرد درون کمکفنرها وجود خواهد داشت که بهصورت الکترونیکی تحریک میشود تا مقاومت کمتر یا بیشتری ارائه دهد. بدین ترتیب تعلیق خودرو واکنش فوقالعاده سریعی به شرایط جاده نشان میدهد.
موستانگ 2018 علاوه بر حالتهای رانندگی معمولی، اسپرت، پیست و برفی/خیس سابق، به دو حالت جدید بنامهای درگ و حالت من (My Mode) نیز مجهز شده است. حالت درگ، ویژگیهای خودرو را برای رسیدن به حداکثر شتاب و عملکرد در مسافت 400 متر تنظیم میکند و حالت من نیز راننده را قادر میسازد تنظیمات موردنظر خود را برای عملکرد، دینامیک و صدای اگزوز اعمال کند. در داخل موستانگ فیسلیفت هم یک صفحه آمپر 12 اینچی دیجیتالی مشابه نمونهٔ بکار رفته در سوپراسپرت GT ارائه شده درحالیکه سیستم اطلاعاتی-سرگرمی SYNC3 نیز با قابلیت پشتیبانی از کارپلی و اندروید اتو از طریق نمایشگر مرکزی ارائه میشود.
بهمنظور بهبود رتبهٔ ضعیف موستانگ در آزمونهای تصادف یورو انکپ، نسخهٔ جدید این خودرو به تجهیزات ایمنی جدیدی شامل سیستم جلوگیری از برخورد با قابلیت شناسایی عابر پیاده، کروز کنترل تطبیقی، هشدار خروج از خط و سیستم حفظ حرکت میان خطوط مجهز کرده است. حال با وجود این سیستمهای ایمنی، طبق اعلام یورو انکپ، رتبهٔ موستانگ از دو ستاره به سه ستاره ارتقاء پیدا کرده است. فورد نسخهٔ اروپایی موستانگ فیسلیفت 2018 را در دو نسخهٔ کوپه و کابریولت معرفی کرده و هردوی آنها را در نمایشگاه فرانکفورت برای اولین بار به نمایش عمومی درخواهد آورد.