در سال ۱۹۶۴، لی لاکوکا یکی از تاریخیترین محصولات دنیا یعنی فورد موستانگ را در نمایشگاه نیویورک رونمایی کرد. هماینک و ۵۶ سال پس از آن لحظه تاریخی، موستانگ هنوز هم قلب تپندهی فورد است. موستانگ فراز و نشیبهای زیادی را در طول این سالها تجربه کرده که از جمله آنها میتوان به بحران سوخت دهه ۷۰ میلادی و نزدیک شدن به طراحی دیفرانسیل جلو اشاره کرد.
جدیدترین نسلهای این خودرو تکامل زیادی را تجربه کردهاند. موستانگ هنوز هم به ریشههای خود به عنوان یک خودروی عضلانی پایبند بوده و درعینحال به یک خودروی اسپورت کلاس جهانی تبدیل شده است. استفاده از سیستم تعلیق عقب مستقل تنها آغاز فرایند تبدیل شدن موستانگ از یک خودروی عضلانی سنتی به یک خودروی اسپورت کامل بوده است.
سابقهی ۵۶ ساله یک خودرو به معنی وجود حقایق ناگفتنی و جذاب زیادی درباره آن است. در این نوشتار ما ۱۲ حقیقت جذاب درباره موستانگ افسانهای را گردآوری کردهایم و که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود. با ما همراه باشید!
- چراغ راهنمای متوالی
چراغهای راهنمای متوالی با تاریخچه موستانگ در هم آمیخته اما خب این ویژگی تا سال ۲۰۱۰ جزو ویژگیهای ثابت موستانگ نبوده است. اولین موستانگ هایی که از این چراغهای راهنما استفاده میکردند شلبی GT350 و GT500 مدل ۱۹۶۸ بودند. البته دلیل این کار استفاده شلبی از چراغهای عقب فورد تاندربرد بود. چراغهای متوالی همچنین در مرکوری کوگار هم بکار رفته اما تا پیش از سال ۲۰۱۰ تنها ۸۲۰۱ دستگاه موستانگ با این نوع چراغها تولید شده بود.
- موستانگ های ۴ سیلندر، قدیمیتر از آنچه که فکر میکنید!
استفاده از پیشرانههای کمحجمتر به روندی معمول در دنیای کنونی تبدیل شده و موستانگ ۴ سیلندر نیز واقعیت نسبتاً تلخ این روزهاست؛ اما این نسل دوم موستانگ ۱۹۷۴ بود که از پیشرانههای ۴ سیلندر استفاده کرده بود. پیشرانه ۲.۳ لیتری این خودرو با پینتو مشترک و تنها آپشن برای این خودرو نیروگاه ۶ سیلندر بود. موستانگ نسل دوم بخش تاریک مربوط به تاریخ موستانگ است.
اولین موستانگ توربوی تاریخ از نوع فاکس بادی بود. قدرت این خودرو از ۱۱۸ تا ۱۳۲ اسب بخار متغیر بود که قدرت نزدیکی به خروجی پیشرانه ۸ سیلندر ۵ لیتری ۱۵۰ اسب بخاری داشت.
- ضعیفترین موستانگ تاریخ
صحبت از موستانگ نسل دوم شد و باید گفت پیشرانه ۴ سیلندر این خودرو در سال ۱۹۷۵ تنها ۸۷ اسب بخار قدرت تولید میکرد. البته نیمه پر لیوان این بود که موستانگ نسل دوم در پاسخ به انتقادات مشتریان از ابعاد بسیار بزرگش به خودرویی نسبتاً کوچکتر تبدیل شد. متأسفانه عرضه این خودرو با بحران سوخت دهه ۷۰ مصادف شد و کمحجم شدن پیشرانهها سرعت بیشتری به خود گرفت. موستانگ موردبحث با همان پلتفرم فورد پینتو عرضه شد و اگرچه فروش خوبی را تجربه کرد اما از نظر پرفورمنس لنگ میزد. در سال ۱۹۷۵ پیشرانه ۸ سیلندر دوباره ظاهر شد اما باید پذیرفت نسل دوم موستانگ لحظات خوبی را برای این برند رقم نزده است.
- اولین موستانگ ۸ سیلندر ۵ لیتری
موستانگ ۵ لیتری در دهه ۸۰ شناختهتر شد اما برای اولین بار در سال ۱۹۶۸ پدیدار گشت. اگرچه پیشرانههای Boss 302 موستانگ قدرت زیادی داشتند اما نمونه استاندارد این خودرو تنها ۲۲۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. دیگر گزینه خریداران در آن زمان شلبی GT350 1968 بود که از کاربراتور بزرگتر هالی و ورودی آلومینیومی استفاده میکرد که قدرت پیشرانه را به ۲۵۰ اسب بخار رسانده بود.
- پرحجمترین پیشرانه در موستانگ تولیدی
پرحجمترین پیشرانه بکار رفته در موستانگ تولیدی از نوع ۷ لیتری بوده است. Boss 429 پیشرانه موردنیاز قوانین نسکار بود و تا پایان دهه ۶۰ میلادی تعداد ۱۵۰۰ دستگاه موستانگ با این پیشرانه تولید شد. نیروگاه یاد شده قدرت ۳۷۵ اسب بخاری تولید میکرد که برای آن زمان بسیار زیاد بوده است. فورد در سال ۱۹۷۱ از پیشرانه ۷ لیتری مدلهای تورینو که قدرت ۳۷۰ اسبی داشتند استفاده کرد. نسخه ارتقا یافته آن نیز همان قدرت ۳۷۵ اسبی پیشرانه Boss را داشت.
- بد فروش ترین موستانگ تاریخ
حتی موستانگ نسل دوم در تاریکترین روزگار خود نیز فروش خوبی داشت. البته در سال ۲۰۰۹ بود که موستانگ تنها به تعداد ۴۶۶۱۹ دستگاه فروخته شد. دلیل آن نیز عرضه موستانگ جدید با استایل رترو و هندلینگ آن بود. موستانگ بهروز شده به اندازه شورولت کاماروی رترو موفق نشد و فروش کامارو حدود ۴۰ درصد بیشتر از موستانگ بود. موستانگ در آن زمان ضریب درگ بهتری داشت و از فنرها و دامپرهای جدیدی استفاده میکرد؛ اما موستانگ در سال ۲۰۱۱ بود که از قوای محرکه ارتقا یافته سود برد.
- اولین موستانگ سوپرشارژردار
اولین موستانگ سوپرشارژردار در سال ۱۹۶۶ تولید شد که این کار نتیجه تلاشهای کارول شلبی در تولید ۱۱ دستگاه GT350 فست بک با سوپرشارژر پاکستون بود. شلبی ادعا میکرد این کار باعث افزایش ۴۶ درصدی قدرت پیشرانه شده و خروجی آن را از ۲۷۱ به ۳۹۵ اسب بخار رسانده بود. شلبی به دنبال تولید مدل سوپرشارژردار خاص از GT350 بود اما این سوپرشارژر را به عنوان آپشنی ۶۷۰ دلاری در اختیار مشتریان گذاشت.
- اولین موستانگ کبرا R
این خودرو یکی از کلکسیونیترین موستانگ های تاریخ بوده و یکی از آنها در حراجی سال پیش برت جکسون به قیمت ۱۳۲ هزار دلار فروخته شد. کبرا R یک موستانگ با مشخصات مسابقهای بود که تنها با رنگ قرمز و بدون سیستم تهویه مطبوع و سیستم صوتی عرضه شد. البته ترمزها، رادیاتورها، فرمان و رینگها ارتقا یافته و قیمت خودرو را به ۲۶۶۹۲ دلار رسانده بودند. کبرا R فاکس بادی تنها به عنوان مدل سال ۱۹۹۳ و با تیراژ ۱۰۷ دستگاه تولید شد.
- نام موستانگ در ابتدا از روی یک اسب انتخاب نشده بود
اسامی زیادی برای موستانگ انتخاب شده بود و حتی خود نام موستانگ در ابتدا رد شده بود. طراح موستانگ میگوید نام این خودرو را به جنگنده P-51 جنگ جهانی دوم ارتباط داده بود. این نام رد شد اما طراح دوباره همان را انتخاب کرد. این بار او گفت نام موستانگ را از روی یک اسب برداشته است. اینجا بود که مقامات فورد ایدهی طراح را درست دانسته و نام موستانگ در نهایت انتخاب شد.
- موستانگ در سال ۱۹۶۴ فروخته نشده است
موضوع این نیست که شما دراینباره چه فکر میکنید زیرا چیزی به عنوان موستانگ ۱۹۶۴.۵ وجود نداشته است. ما حتی با برخی از مقامات ردهبالای فورد که چندین دهه با موستانگ زندگی کردهاند صحبت کردیم و آنها نیز همین موضوع را تائید کردند. موستانگ شماره ۱ با شماره VIN 1965 کارخانه را ترک کرده است. موضوع عجیب اینکه قرار بود این خودرو توسط خود فورد نگه داشته شود اما کمپانی بهصورت تصادفی اولین فورد را به یک کانادایی با نام استنلی تاکر فروخت.
فاصله بین شماره VIN ها که بین ژوئن تا جولای سال ۱۹۶۴ اتفاق افتاده باعث شد افراد موستانگ را به مدلهای ۱۹۶۴.۵ و ۱۹۶۵ تقسیم کنند. این کار به خاطر تغییر ژنراتور به آلترناتور در پیشرانهها بود. تغییرات دیگری هم رخ داد اما حقیقت تغییر نکرد: تمامی موستانگ های اولیه دارای شماره بدنه و شاسی ۱۹۶۵ هستند و چیزی به نام موستانگ ۱۹۶۴.۵ وجود ندارد.
- اولین موستانگ با قدرت فراتر از ۵۰۰ اسب بخار
اولین موستانگ ۵۰۰ اسبی چندین سال پیش از موستانگ ۴۰۰ اسبی ظاهر شده است. در سال ۲۰۰۷ بود که شلبی GT500 با پیشرانه ۸ سیلندر ۵.۴ لیتری ۵۰۰ اسبی ظاهر شد. این خودرو تا آن زمان عنوان سریعترین و قویترین موستانگ تاریخ را یدک میکشید. در سال ۲۰۱۱ بود که موستانگ GT با پیشرانه کایوت ۴۱۲ اسبی توجهات را به خود جلب نمود.
- اولین موستانگ با قدرت فراتر از ۷۰۰ اسب بخار
داج چلنجر کابین پر سر و صداتر و سطح پایینتری در مقایسه با موستانگ دارد اما از نظر قدرت کاملاً دست برتر را داشته است. چلنجر هلکت با قدرت ۷۰۷ اسبی تمامی نگاهها را به خود جلب کرد و اخیراً نیز مدل Redeye با قدرت ۷۹۷ اسبی معرفی شد؛ اما ورود شلبی GT500 2020 به بازار معادلات را تغییر داد. این خودرو قدرت ۷۶۰ اسبی داشته و از یک گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه اتوماتیک سود میبرد.
علی"m.f"
۲۵ دی ۱۳۹۸یکی از نمادین ترین های تاریخ خودرو . با ماشین های امریکایی هم حال نکنی بازم موستانگ رو دوس داری
♤angus_812♤
۲۵ دی ۱۳۹۸جذابترین خودرو آمریکا
هر نسلش جذاب و کاملترین ماشین اسپرته
JDM
۲۵ دی ۱۳۹۸به قول جرمی کلارکسون حتی اون کسی که میگه از ماسل کارها بدش میاد ته دلش عمیقا ازشون خوشش میاد.
منم بابام از ماسل کار خوشش نمیومد تا موقعی که با چلنجر اشنا شد
Farzad
۲۵ دی ۱۳۹۸قدرتمند ترین موستانگ تاریخ رو عشقه .
مهردادكمال
۲۵ دی ۱۳۹۸مطلب جامع و کاملی بود
Amir evolution
۲۵ دی ۱۳۹۸مطلب کاملی بود???
موستانگ ❌
ماستنگ✔️
Farzad
۲۶ دی ۱۳۹۸آفرین درسته . به معنی اسب وحشی .
OUTIS
۲۶ دی ۱۳۹۸هر کدوم خوشگل تر از قبلی
Hadi jafari
۲۶ دی ۱۳۹۸موستانگ دوسن داشتنیه
اما چلنجر یه چیز دیگست