این موستانگ بهطور کامل از ابتدا با بدنهای مشابه GT500 قدیمی ساخته شده و از پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 کایوت موستانگ امروزی استفاده میکند.
رستوماد (Restomod) که در فارسی میتوان واژهٔ بازتولید را برای آن ذکر کرد، پیوند قطعات مدرن به خودروهای کلاسیک است که تلاشی برای یادآوری خاطرات رانندگی با ماشینهای چند دهه پیش محسوب میشود. یکی از شرکتهایی که در این زمینه فعالیت میکند، روولوجی (Revology) نام دارد که بهطور خاص در رستوماد موستانگهای مدل ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸ تخصص دارد. این شرکت در سال ۲۰۱۴ در فلوریدا تأسیس شد.
البته روولوجی در فرمول سنتی رستوماد تغییر ایجاد کرده است زیرا این شرکت خودروهای قدیمی را بازیابی و اصلاح نمیکند بلکه موستانگهای کلاسیک را از ابتدا با بدنهٔ کاملاً جدید میسازد و به قطعات و تجهیزات مدرن مجهز میکند. این شبیه کاری است که سینگر با پورشه انجام میدهد. این فرایند با ساخت شاسی و بدنهٔ جدیدی مشابه نمونهٔ کلاسیک آغاز میشود اما محفظهٔ پیشرانه بهگونهای طراحی خواهد شد که بتواند پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 کایوت مدرن فورد را در خود جای دهد. این پیشرانه در دو نسخهٔ تنفس طبیعی با ۴۶۰ اسب بخار قدرت و سوپرشارژر ساخت راش با ۷۱۰ اسب بخار قدرت و ۸۲۷ نیوتن متر گشتاور ارائه میشود.
علاوه بر پیشرانه، تونل گیربکس هم برای نصب نمونهٔ ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک فورد طراحی شده است و در آخر نیز نوبت به سیستم تعلیق جدید با فنرهای پیچشی و بازوهای کنترلی در جلو میرسد. سبد محصولات روولوجی در حال حاضر شامل یک نسخهٔ کانورتیبل و دو نسخهٔ فستبک از موستانگ ۱۹۶۵ و ۱۹۶۶ و همینطور پنج نسخهٔ فستبک از موستانگ ۱۹۶۷ و ۱۹۶۸ میشود. این خودروها اما قابلیت سفارشیسازی ندارند و صرفاً رنگ بیرونی و چرم داخلی آنها قابل انتخاب خواهد بود. این شرکت برای مدلهای خود گارانتی کامل یکساله بدون محدودیت پیمایش و همینطور گارانتی دوساله قوای محرکه را ارائه میکند.
شلبی GT500 که روولوجی برای آزمایش در اختیار ما قرار داد بسیار چشمگیر بود. کیفیت ساخت خودرو مطابق با استانداردهای پبل بیچ و رنگ آن بینقص بود. درهای خودرو به لطف فرایند پرزحمتی برای ترکیب مکانیسم قفل نسل ششم موستانگ با دستگیرههای قدیمی، مثل یک موستانگ مدرن باز و بسته میشوند و داخل کابین با دقت مونتاژ عالی، حکایت از مهارت بالایی دارد. بااینحال، این خودروها دستساز هستند و درنتیجه قیمت بسیار گرانی دارند. ارزانترین محصول روولوجی، موستانگ فستبک ۱۹۶۸ با قیمت پایهٔ ۲۴۸,۳۴۵ دلار است درحالیکه قیمت شلبی GT500 بهعنوان گرانترین محصول این شرکت از ۳۲۰,۶۰۰ دلار آغاز میشود.
قیمت خودروی آزمایشی ما نیز با گیربکس شش سرعته دستی، تودوزی تمام چرمی ناپا، رنگ آبی تیرهٔ متالیک و آستر سقف آلکانترا به ۳۴۱,۳۳۵ دلار رسیده بود. این قیمت یک فراری است و حتی با نصف آن میتوان یک GT500 اورجینال که خیلی خوب بازسازی شده را خرید اما موستانگ روولوجی حس نوستالژی را با تجربهٔ رانندگی مدرن ترکیب میکند. به همین دلیل است که تاکنون ۱۶۷ نفر مجاب به خرید یکی از این موستانگها شدهاند که ۳۳ نفر آنها GT500 را انتخاب کردهاند.
استارت دکمهای، نمایشگر ۷ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی با اپل کارپلی و دوربین دید عقب ازجمله تجهیزات مدرن این خودرو هستند. بدون مبدل کاتالیزوری مزاحم، وقتی پدال گاز را تخته میکنیم صدایی رعدآسا از اگزوزها به گوش میرسد که انسان را به دوران ماسل کارهای اواخر دههٔ ۶۰ میبرد. GT500 روولوجی همچنین خودروی بسیار سریعی است بهگونهای که ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۷ ثانیه طی میکند. در همین حال، خودرو سواری نسبتاً نرمی دارد که قوای محرکهٔ وحشی آن را تعدیل میکند.
رانندگی در شهر با GT500 به لطف کلاچ نرم و ترمزهای خوب، دلپذیر است و خودرو با لاستیکهای میشلن پایلوت اسپرت 4S شتاب جانبی ۰.۸۸ جی را ثبت میکند. این رقم هرچند بسیار بهتر از GT500 اصلی مدل ۶۷ است اما در مقایسه با خودروهای امروزی، در حد هوندا آکورد خواهد بود که نشان میدهد طراحی شاسی متعلق به حدود ۶۰ سال پیش محدودیتهایی را به همراه دارد. این شلبی همچنین با وزن ۱۷۴۵ کیلوگرم، حدود ۲۳۰ کیلوگرم از نمونهٔ اصلی ۱۹۶۷ سنگینتر است و با دیسکهای ترمز ۱۳.۱ اینچی در جلو و ۱۲.۹ اینچی در عقب، از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۵۴.۵ متر متوقف میشود.
بااینحال، GT500 روولوجی در بزرگراه با سواری نرم و پایداری در خط مستقیم، یک کروزر لذتبخش خواهد بود درحالیکه سیستم تهویه در تابستان کابین را خنک نگه میدارد. بهطورکلی، این موستانگ خودرویی پر از جذابیتهای گذشته است که در کنار کیفیت ساخت مثالزدنی و مقادیر زیادی آدرنالین ارائه میشود.
مشخصات فنی
Revology Shelby GT500 1967 | |
پیشرانه | ۵.۰ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۷۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۲۷ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۱.۷ ثانیه |
توقف از ۱۱۰ | ۵۴.۵ متر |
شتاب جانبی | ۰.۸۸ جی |
حداکثر سرعت | ۲۷۵ کیلومتر بر ساعت |
طول | ۴,۷۴۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۰۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۹۱ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۷۴۳ میلیمتر |
وزن | ۱۷۴۵ کیلوگرم |
قیمت پایه | ۳۲۰,۶۰۰ دلار |
قیمت تستشده | ۳۴۱,۳۳۵ دلار |
R@min
۲ مرداد ۱۴۰۲بی نظیر کار کردن واقعا !!! یه نکته جالبی که تو کارشون هست انتخاب رینگه ده پر هست که ترمزهای مدرن رو پنهان کرده تا به استایل کلاسیکش آسیب نزنه.
درآمد فوق العاده ای هم از فروش به جیب زدن که نوش جونشون.
NAVID۰۰۹۸
۲ مرداد ۱۴۰۲سالهاست که در پدال ، این را بازگو میکنم که به جای عوض کردن خودروهاتون با خودروهای جدید به دردنخور در ایران ، این باقیماندههای دوست داشتنی وارداتی را یه اوورهال اساسی کنید و موتور گیربکسش هم به روز کنید ( البته اگر نمیخواهید بفروشیدش ) !
به موستانگه نگاه کنید ، ببینید چه شرارتی از ظاهرش میباره ، ببینید چقدر روح در وجودش خوابیده و این ظاهر بیمانند وقتی با یه قوای فنی به روز مکمل میشه ، حاصلش میشه اعجوبهای نفسگیر !
کاری که دیدم در ایران دارند انجام میدهند به روی تویوتاهای سری ۷۰ و پاترولها و حتی جک T8 که میآیند موتور گیربکس ۸سیلندر و گیریکس دنده دستی تویوتا لکسوس میخورونند روی آن و هیولا میسازند و تا سالها بدون استهلاک در آفرود و سواری میتازونند !
خودروهای شاسی مستقل بسیار راحت اوورهال میشوند اما سواری کمی سخت اما شدنی هست همانطور که در این مقاله میبینید !
خوبیه خودروهای آفرودی و پیکاپ همینه که میتونی یه خودروی همهفن حریف برای خودتان بسازید و کاری با زیروبندیش بکنید به مانند نرمی لکسوس و هندلینگ bmw !
cyrus-az
۴ مرداد ۱۴۰۲همیشه دلم میخواد یه گاراژ به سبک خونه های امریکایی داشته باشم که تووش یه پونتیاک یا یه دوج چلنجر یا یه موستانگ باشه آخر هفته ها برم زیر و روش کنم تا آماده استارت بشه. اون روزی که استارت میزنمش و روشن میشه یه حالی شبیه به دنیا اومدن دوباره داره. اینجا توو ایران متاسفانه نمیشه ولی فکرکن جایی باشی که هرچی اراده کنی در اختیارت باشه و بتونی خرید کنی، چه حالی داره واقعا
بهرام
۱۱ مرداد ۱۴۰۲جالب بودولی واژه فارسی باز تولید!!
فارسی!تولید!!!
اها الفارسی
۲ مرداد ۱۴۰۲خیلی خوشگله مخسوسن داخلش
یعنی سال ۱۹۶۷ مانیتور میزاشتن رو ماشیناشون ولی ما تازه رو ماشینای مدل بالامون مانیتور میزاریم ببینید چه قدر عغبیم 🤔🤔🤔
AMANTE
۲ مرداد ۱۴۰۲سال ۶۷ مانیتور نمی زاشتن، این شرکت براش مانیتور گذاشته.
محمد
۲ مرداد ۱۴۰۲این خودش گزاشته.
…
اونموقع تلوزیون رنگی نبود بعد تو فکر میکنی مانیتور فابریک ماشینه!😆
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲ مرداد ۱۴۰۲دوست عزیز مانیتور برای شرکت تیونینگ و باز سازی هست آقای محمد اگر کسی اطلاعاتی نداره نیازی هم به مسخره کردنش نیست
خدا
۲ مرداد ۱۴۰۲آقا دیگه اونقدر تخیل نکنیم سال ۶۷ مانیتور ماشین کجا بود!
MC20
۲ مرداد ۱۴۰۲خیلی خوشگله ، نخسوزن داخلش …
علیرضا
۲ مرداد ۱۴۰۲این ماشین ، چلنجر و کامارو سه اسب وحشی و عضلانی آمریکایی هستن که قلب هر عشق ماشینی رو به تپش میندازن😎
فرض کن با اون هیبت باهاش دریفت بزنی
و با سوپراسپورت ها کل کل کنی اینکار فقط از یه ماسلکار برمیاد
فرشاد
۲ مرداد ۱۴۰۲میتونین زیر این ماشین دم از اصالت امریکن و فورد بزنین چون واقن لیاقتشو داره
دم فورد گرم از همون موقع تا الانش
محمد
۲ مرداد ۱۴۰۲یکی از بهترین آمریکایی هایی که دیدم!
آمریکا چی بود، الان چی میزنه.
امیرحسین
۲ مرداد ۱۴۰۲😘
BMW
۲ مرداد ۱۴۰۲یکی از بهترین های انریکایی و پر اصالت هست یاد ماشین جان ویک افتادم مدل 69 اونم خیلی خوب بود
Amir
۲۷ مرداد ۱۴۰۲FORD mustang 1969
حسین
۲ مرداد ۱۴۰۲بسیار عالی فکر کنم این خودروی بامبلبی تو تبدیل شوندگان جدید بود.
Hadi
۲ مرداد ۱۴۰۲ترکیب سنت و مدرنیته واقعا معرکس👌
ولی کاش استارت ماشین دکمه ای نبود و مثل قدیم سوییچ داشت…
امیرمسعود
۲ مرداد ۱۴۰۲برای خودشون که هم جاده مناسب سرعت واین حرفا دارن بااین قیمت ۳۰۰هزاردلاروخرده ای عالی هست.
ab0lf4zl
۲ مرداد ۱۴۰۲دوستان این موستانگ رو هم ببینید. تقریبا هم قیمت هستن ولی قدرت این بیشتره و ب نظرم خیلی خفنتره
https://www.autoscout24.com/offers/ford-mustang-boss-429-fastback-gasoline-black-ddeb3114-402f-4d9a-8637-8139acdd3361?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=5&position=5&search_id=2b2xk81btiw&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=2
ابوالفضل
۴ مرداد ۱۴۰۲جذابیت هایی داره
اما به نظر من باید اصالت حفظ بشه
داخل کابین مانیتور با اون فرمون و سر دنده کلاسیک
همخونی نداره
حس نوستالژی رو وقتی حس میکنی که پشت یکی از مدل های اصلیش بشینی