فورد

یادی از مرکوری کوگار المینیتور، پسرعموی جذاب و قدرتمند موستانگ

مرکوری کوگار المینیتور ۴۲۸ مدل ۱۹۷۰ با برخورداری از یکی از قوی‌ترین پیشرانه‌های V8 آن سال‌ها، یکی از جذاب‌ترین ماسل کارهای تاریخ محسوب می‌شود.

فورد موستانگ مدل کوتاهی پس از معرفی در سال ۱۹۶۴، به چنان فروش و موفقیتی دست پیدا کرد که حتی از خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها هم فراتر رفت. به لطف موفقیت فوق‌العادهٔ موستانگ، حضور در بخش موسوم به پونی کارهای بازار آمریکا به یک ضرورت تبدیل شد و به همین دلیل، جنرال موتورز در سال ۱۹۶۷ نه با یکی بلکه با دو خودرو یعنی شورلت کامارو و پونتیاک فایربرد به فورد پاسخ داد و در سال ۱۹۷۰ هم کرایسلر دوج چلنجر و نسل جدید پلیموث باراکودا را به بازار فرستاد. البته موستانگ هم به‌منظور رقابت با این رقبای جدید تا حد زیادی ارتقاء پیدا کرده بود ولی فورد به همین حد بسنده نکرد و در سال ۱۹۶۷ از طریق برند مرکوری هم یک پونی کار جدید را به بازار فرستاد.

همچنین بخوانید: نگاهی به باس ۳۰۲ یکی از خاص‌ترین نسخه‌های نسل اول موستانگ

این خودرو که کوگار نام داشت، هرچند بر اساس موستانگ ساخته شده بود ولی با ویژگی‌های منحصربه‌فردی مثل چراغ‌های جلوی مخفی، از همتای فورد خود متمایز شد. کوگار درواقع برای کسانی در نظر گرفته شده بود که بجای یک مدل پرفورمنس محور و سبک‌وزن مثل شلبی GT350، خواهان یک پونی کار سریع اما درعین‌حال لوکس و راحت بودند. هرچند کوگار در دو سال اول حضور در بازار موفق عمل کرد ولی مرکوری مجبور بود آن را با تقاضای فزاینده برای پونی کارهای با ظاهر پرزرق‌وبرق تطبیق دهد و به همین دلیل، برای مدل ۱۹۶۹، مدل GT را با نسخهٔ جدیدی بنام المینیتور جایگزین کرد. این نسخه با رنگ‌های چشمگیر، برچسب‌های کناری، جلوپنجرهٔ مشکی و اسپویلرهای منحصربه‌فرد، به نوجوان سرکش خانوادهٔ کوگار تبدیل شد. همچنین پیشرانهٔ موستانگ باس ۳۰۲ هم به‌طور اختصاصی فقط برای کوگار المینیتور ارائه شد.

المینیتور مدل ۱۹۷۰

پس از فروش بیش از ۲,۰۰۰ دستگاه المینیتور در سال ۱۹۶۹، مرکوری تصمیم گرفت در سال ۱۹۷۰ هم همچنان به عرضهٔ این نسخه ادامه دهد. در این سال، کوگار المینیتور از شش رنگ بیرونی جدید، جلوپنجرهٔ بازطراحی شده و برچسب‌های مشکی جدید بهره‌مند شد که حالا شامل نوار روی کاپوت هم می‌شد. پیشرانهٔ استاندارد این خودرو همچنان همان نمونهٔ ۵.۸ لیتری قبلی بود اما چند ماه بعد، موتورهای قدیمی ویندزور با نمونه‌های کلیولند جدید جایگزین شدند. پیشرانه‌های سفارشی هم شامل موتور باس ۳۰۲ (۴.۹ لیتری و انحصاری المینیتور) و ۷ لیتری کبرا جت می‌شد.

موتور باس ۳۰۲ هرچند با ۲۹۰ اسب بخار قدرت، پرفورمنس مناسبی داشت ولی در قیاس با پیشرانه‌های بلوک بزرگ رقبا، کم‌توان به نظر می‌رسید؛ بنابراین، کسانی که خواهان قدرت بیشتری بودند، موتور ۷ لیتری کبرا جت را انتخاب می‌کردند که قدرت آن ۳۳۵ اسب بخار اعلام شده بود اما آزمایش‌های داینو قدرتی نزدیک به ۳۹۰ اسب بخار را نشان می‌داد. علاوه بر این، اگر خریداران می‌خواستند المینیتور را به یک سلاح کشندهٔ خیابانی تبدیل کنند، می‌توانستند آپشن درگ پک یا سوپر درگ پک را سفارش دهند. این پکیج‌ها، موتور کبرا جت را با سوپر کبرا جت جایگزین می‌کردند که به میل‌لنگ قوی‌تر، شاتون‌های مسابقه‌ای و خنک‌کنندهٔ روغن مجهز بود و سیستم تهویه را قربانی می‌کرد. هرچند خروجی موتور سوپر کبرا جت با کبرا جت تفاوتی نداشت ولی این پیشرانه می‌توانست برای مدت طولانی‌تری در دورهای بالا کار کند.

کمیاب‌ترین نسخهٔ کوگار مدل ۱۹۷۰

ازآنجایی‌که پکیج‌های سفارشی درگ فقط ارتقاءهای فنی را به همراه داشت، المینیتور سوپر کبرا جت در ظاهر با نسخهٔ کبرا جت یکسان بود. البته دو مدل کبرا جت و سوپر کبرا جت به رم ایر با دریچهٔ روی کاپوت مجهز بودند که آن‌ها را از دیگر نسخه‌های المینیتور متمایز می‌کرد. در داخل نیز ویژگی‌های لوکس کوگار مثل صندلی‌های چرمی همچنان حفظ شده بود هرچند که حذف سیستم تهویه می‌توانست برای خیلی‌ها ناخوشایند باشد. در سال ۱۹۷۰، مرکوری ۲,۲۵۷ دستگاه کوگار المینیتور به فروش رساند که تنها ۱۲۷ دستگاه آن به موتور سوپر کبرا جت مجهز بود. متأسفانه، ۱۹۷۰ سال پایان ارائهٔ نسخهٔ المینیتور پس از دو سال جنون و آتش‌بازی بود و در نسل دوم کوگار که در سال ۱۹۷۱ به بازار آمد اثری از این نسخه دیده نشد.

ارزش امروز کوگار المینیتور ۱۹۷۰

تمام نمونه‌های کوگار المینیتور مدل ۱۹۷۰ جذاب و ارزشمند هستند ولی همان‌طور که انتظار می‌رود، نمونه‌های مجهز به موتور سوپر کبرا جت طرفدار بیشتری دارند. این نمونه‌ها همچنین به ندرت برای فروش ارائه می‌شوند اما زمانی که این اتفاق رخ دهد، قیمت‌ها معمولاً از حدود ۹۰ هزار دلار آغاز می‌شود که در قیاس با موستانگ‌های کمیاب مشابه، بسیار ارزان است.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۴ رای
منبع
Autoevolution

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1600 ديدگاه)

    ابهت از ماسل کار های امریکایی میباره واقعا

    موافقم 46
    مخالفم 1
    1. (Ali(chevynova

      ۱۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (7402 ديدگاه)

      ماشالاه امریکن کاربراتور ۴ دهنه
      ماشالاه امریکن دلکو
      ماشالاه اصالت
      ماشالاه قدرت
      از امریکن هرکول کدگار ۴ تا از نزدیک دیدم
      یدونه ۶۹ ، یدونه ۷۰ و ۲ تا ۷۴
      ابهتی داره که فقط از یه اولداسکول کاربراتی برمیاد

      موافقم 33
      مخالفم 16
      1. amirkhanzadeh

        ۱۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1032 ديدگاه)

        🤣🤣

        موافقم 16
        مخالفم 11
        1. SMS

          ۱۷ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (639 ديدگاه)

          ترسناک

          موافقم 16
          مخالفم 1
      2. رضا

        ۱۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (202 ديدگاه)

        آقا علی شما زیرهر مقاله ای که مربوط میشه به ماشین های آمریکایی میای ماشاءالله ماشاءالله میکنی، با این کار تکراری که هیچ سودی برای خواننده کامنت شما نداره میخوای چی رو ثابت کنی برادر من؟
        به چیزی که قبول داری قسم بچه های ماشین باز پدالی هیچ شکی در اصالت و قدرت خودرو های عضلانی آمریکایی از دهه 60 میلادی تا به الان ندارن.
        با این کار و ترول کردن فقط تنفر می‌خری برای خودت و طرفداران خودرو های آمریکایی.
        شما شورولت نوا داری عشق آمریکا شدی داری این کار هارو با ما و بخش کامنت ها می‌کنی؛ اگه شورولت کامارو نسل دو 1975 سوار می‌شدی چیکار میکردی داداش 😳
        حداقل مثل سابق اطلاعات بزار دیگران هم چیزی بدونن حالا از ویکی پدیا هم شد اشکال نداره اصلا کپی کن بزار اینجا ولی دست از ماشاءالله گفتن بردار 😂

        موافقم 32
        مخالفم 12
        1. Taha Ayoobi

          ۱۷ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4714 ديدگاه)

          با اجازه علی شوی جواب میدم،

          علاوه بر نوا یه دونه کامارو زرد هم دست علی آقا هست،
          این به کنار.

          چیزی رو نمیخواد ثابت کنه، داره تعریف میکنه،
          خودت هم عکسای بالارو ببینی ماشالا میگی.

          موافقم 22
          مخالفم 11
        2. boost10

          ۱۷ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (226 ديدگاه)

          میخواد بگه که آمریکایی فنه
          ماشالا ماشالا بهش بگید ماشالاه
          صد قل هو الله بهش بگید ماشالاه

          حاج علی نوا دوماد شده ماشالاه
          سال دیگه پدر میشه ماشالاه
          صاحب ۶ فرزند میشه ماشالاه
          دوج فورد شورلت مرکوری AMC هنسی

          با تشکر boost10

          موافقم 15
          مخالفم 5
        3. (Ali(chevynova

          ۱۷ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (7402 ديدگاه)

          رضا
          اصلا علاقه ای ندارم بگم چه ماشینهای زیر دستم هست وگرنه متوجه میشدی نوای من که اتفاقا ۸ سیلندره در کنار بقیه ماشینهای دیگه که تو کارگاهمونه توانایی این رو دارم به راحتی یه دورهمی تشکیل بدم
          هرچند میدونم تو جزوه همون عده ای هستی که از کامنتهای من فشاری میشی وگرنه اسم ماشین من رو نمیاوردی

          موافقم 13
          مخالفم 16
        4. رضا

          ۱۷ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (202 ديدگاه)

          آقا اصلا من فشاری حداقل آدرس کارگاهتو بده منم بیام اونجا ماشاءالله بگم 😂

          موافقم 14
          مخالفم 5
      3. جرمی کلارکسون

        ۱۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1038 ديدگاه)

        ماشاالله علی آقا

        موافقم 10
        مخالفم 3
      4. علی منصوری

        ۱۷ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (450 ديدگاه)

        واقعا ماشالا داره ، داش علی منم مرکوری دیدم، ولی اینجوری نبودن و سدان بودن ، خیلی دوست دارم از نزدیک یکی از اینارو ببینم و برونم

        موافقم 8
        مخالفم 1
      5. D.A.N.I.Y.A.L

        ۱۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (26 ديدگاه)

        یه بار دیگه بگو امریکن
        جون من بگو خجالت نکش

        موافقم 7
        مخالفم 1
  2. Kiarash

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (698 ديدگاه)

    داره با آدم حرف میزنه انگار 🤤

    موافقم 18
    مخالفم 1
    1. amirkhanzadeh

      ۱۷ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1032 ديدگاه)

      موتورشو فقط عشقه
      این ماشین بگیری ببری ارتقاش بدی
      فنر بندی خاص بندازی زیرش
      یک رنگ مسابقه ای ایندی کار بندازی
      با اگزوز های rm و فرمون مسابقه ای و تودوزی سفید چه جیگری میشه

      موافقم 14
  3. Taha Ayoobi

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4714 ديدگاه)

    خیلی زیبا

    موافقم 16
  4. ناشناس

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (746 ديدگاه)

    یادی از…
    یادی از….
    یادی از…
    چند بار می خوای این تیتر تکراری رو برای ماشین های کلاسیک تکرار کنی؟

    موافقم 5
    مخالفم 14
  5. boost10

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (226 ديدگاه)

    حیف که دیگه برند مرکوری نیست که با دوج و شورولت و اینا رقابت کنه

    موافقم 14
  6. Nismo

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1573 ديدگاه)

    هیولای قدرتمند و جذاب

  7. علی منصوری

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (450 ديدگاه)

    موتورش تو کاپوت جا نمیشه این هیولا، بدبختانه تو ایران خیلی سخته بخوای مطابق علاقت ماشین داشته باشی، و گرنه لذتی ک ماسل کار با موتور هیولاش میده و رانندگی هیجانیشو کی دوست نداره، ی کادیلاک سفید دیدم دیروز ی دلال آورده بود ، گاز سوزش کرده بودن، اتاق خوب و سالمیم داشتا….

    1. سهیل

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (23 ديدگاه)

      واقعا به نظرم گازسوز کردن کادیلاک جنایت علیه بشریت محسوب می شود و من بودم ادوات گاز سوز روی آن فرد شقی نصب می کردم تا عبرت آیندگان و روندگان باشد . یادم هست در یک عروسی ماشین عروس اتفاقا یک کادیلاک سویل سفید بود وقتی گاز می داد هیچ کدوم از ماها به گردش هم نمی رسیدیم . به عنوان یک پاراگراف بی ربط هم اگر یادتان باشد در فیلم عروس که نیکی کریمی و پور عرب بازی می کردن باز هم ماشین عروس کادیلاک سفید بود و استارت سلبریتی شدن او هم از کرامات کادیلاک بود که درود خدا بر این ماشین و منسوبات آن باد از طرح گرفته تا کسانی که در همسایگی آنها این ماشین پارک شده باشد که حداقل نفع از مشاهده روی آن داماد شدن است

  8. ممدعلی

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    زیباست اگه بیای یکم مدرن ترکیبش کنی و یخ چن تا تیون ریز خیلی قشنگ میشه مثلا چراغ های عقب جلو ال ای دی کنی وایی.

  9. Amirali

    ۱۸ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش یه ویدئو کوتاه هم میزاشتین از صدای موتور که روحمون رو جلا بده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا