مرکوری کوگار المینیتور ۴۲۸ مدل ۱۹۷۰ با برخورداری از یکی از قویترین پیشرانههای V8 آن سالها، یکی از جذابترین ماسل کارهای تاریخ محسوب میشود.
فورد موستانگ مدل کوتاهی پس از معرفی در سال ۱۹۶۴، به چنان فروش و موفقیتی دست پیدا کرد که حتی از خوشبینانهترین پیشبینیها هم فراتر رفت. به لطف موفقیت فوقالعادهٔ موستانگ، حضور در بخش موسوم به پونی کارهای بازار آمریکا به یک ضرورت تبدیل شد و به همین دلیل، جنرال موتورز در سال ۱۹۶۷ نه با یکی بلکه با دو خودرو یعنی شورلت کامارو و پونتیاک فایربرد به فورد پاسخ داد و در سال ۱۹۷۰ هم کرایسلر دوج چلنجر و نسل جدید پلیموث باراکودا را به بازار فرستاد. البته موستانگ هم بهمنظور رقابت با این رقبای جدید تا حد زیادی ارتقاء پیدا کرده بود ولی فورد به همین حد بسنده نکرد و در سال ۱۹۶۷ از طریق برند مرکوری هم یک پونی کار جدید را به بازار فرستاد.
همچنین بخوانید: نگاهی به باس ۳۰۲ یکی از خاصترین نسخههای نسل اول موستانگ
این خودرو که کوگار نام داشت، هرچند بر اساس موستانگ ساخته شده بود ولی با ویژگیهای منحصربهفردی مثل چراغهای جلوی مخفی، از همتای فورد خود متمایز شد. کوگار درواقع برای کسانی در نظر گرفته شده بود که بجای یک مدل پرفورمنس محور و سبکوزن مثل شلبی GT350، خواهان یک پونی کار سریع اما درعینحال لوکس و راحت بودند. هرچند کوگار در دو سال اول حضور در بازار موفق عمل کرد ولی مرکوری مجبور بود آن را با تقاضای فزاینده برای پونی کارهای با ظاهر پرزرقوبرق تطبیق دهد و به همین دلیل، برای مدل ۱۹۶۹، مدل GT را با نسخهٔ جدیدی بنام المینیتور جایگزین کرد. این نسخه با رنگهای چشمگیر، برچسبهای کناری، جلوپنجرهٔ مشکی و اسپویلرهای منحصربهفرد، به نوجوان سرکش خانوادهٔ کوگار تبدیل شد. همچنین پیشرانهٔ موستانگ باس ۳۰۲ هم بهطور اختصاصی فقط برای کوگار المینیتور ارائه شد.
المینیتور مدل ۱۹۷۰
پس از فروش بیش از ۲,۰۰۰ دستگاه المینیتور در سال ۱۹۶۹، مرکوری تصمیم گرفت در سال ۱۹۷۰ هم همچنان به عرضهٔ این نسخه ادامه دهد. در این سال، کوگار المینیتور از شش رنگ بیرونی جدید، جلوپنجرهٔ بازطراحی شده و برچسبهای مشکی جدید بهرهمند شد که حالا شامل نوار روی کاپوت هم میشد. پیشرانهٔ استاندارد این خودرو همچنان همان نمونهٔ ۵.۸ لیتری قبلی بود اما چند ماه بعد، موتورهای قدیمی ویندزور با نمونههای کلیولند جدید جایگزین شدند. پیشرانههای سفارشی هم شامل موتور باس ۳۰۲ (۴.۹ لیتری و انحصاری المینیتور) و ۷ لیتری کبرا جت میشد.
موتور باس ۳۰۲ هرچند با ۲۹۰ اسب بخار قدرت، پرفورمنس مناسبی داشت ولی در قیاس با پیشرانههای بلوک بزرگ رقبا، کمتوان به نظر میرسید؛ بنابراین، کسانی که خواهان قدرت بیشتری بودند، موتور ۷ لیتری کبرا جت را انتخاب میکردند که قدرت آن ۳۳۵ اسب بخار اعلام شده بود اما آزمایشهای داینو قدرتی نزدیک به ۳۹۰ اسب بخار را نشان میداد. علاوه بر این، اگر خریداران میخواستند المینیتور را به یک سلاح کشندهٔ خیابانی تبدیل کنند، میتوانستند آپشن درگ پک یا سوپر درگ پک را سفارش دهند. این پکیجها، موتور کبرا جت را با سوپر کبرا جت جایگزین میکردند که به میللنگ قویتر، شاتونهای مسابقهای و خنککنندهٔ روغن مجهز بود و سیستم تهویه را قربانی میکرد. هرچند خروجی موتور سوپر کبرا جت با کبرا جت تفاوتی نداشت ولی این پیشرانه میتوانست برای مدت طولانیتری در دورهای بالا کار کند.
کمیابترین نسخهٔ کوگار مدل ۱۹۷۰
ازآنجاییکه پکیجهای سفارشی درگ فقط ارتقاءهای فنی را به همراه داشت، المینیتور سوپر کبرا جت در ظاهر با نسخهٔ کبرا جت یکسان بود. البته دو مدل کبرا جت و سوپر کبرا جت به رم ایر با دریچهٔ روی کاپوت مجهز بودند که آنها را از دیگر نسخههای المینیتور متمایز میکرد. در داخل نیز ویژگیهای لوکس کوگار مثل صندلیهای چرمی همچنان حفظ شده بود هرچند که حذف سیستم تهویه میتوانست برای خیلیها ناخوشایند باشد. در سال ۱۹۷۰، مرکوری ۲,۲۵۷ دستگاه کوگار المینیتور به فروش رساند که تنها ۱۲۷ دستگاه آن به موتور سوپر کبرا جت مجهز بود. متأسفانه، ۱۹۷۰ سال پایان ارائهٔ نسخهٔ المینیتور پس از دو سال جنون و آتشبازی بود و در نسل دوم کوگار که در سال ۱۹۷۱ به بازار آمد اثری از این نسخه دیده نشد.
ارزش امروز کوگار المینیتور ۱۹۷۰
تمام نمونههای کوگار المینیتور مدل ۱۹۷۰ جذاب و ارزشمند هستند ولی همانطور که انتظار میرود، نمونههای مجهز به موتور سوپر کبرا جت طرفدار بیشتری دارند. این نمونهها همچنین به ندرت برای فروش ارائه میشوند اما زمانی که این اتفاق رخ دهد، قیمتها معمولاً از حدود ۹۰ هزار دلار آغاز میشود که در قیاس با موستانگهای کمیاب مشابه، بسیار ارزان است.
𝐀𝐥𝐢
۱۷ مهر ۱۴۰۳ابهت از ماسل کار های امریکایی میباره واقعا
(Ali(chevynova
۱۷ مهر ۱۴۰۳ماشالاه امریکن کاربراتور ۴ دهنه
ماشالاه امریکن دلکو
ماشالاه اصالت
ماشالاه قدرت
از امریکن هرکول کدگار ۴ تا از نزدیک دیدم
یدونه ۶۹ ، یدونه ۷۰ و ۲ تا ۷۴
ابهتی داره که فقط از یه اولداسکول کاربراتی برمیاد
amirkhanzadeh
۱۷ مهر ۱۴۰۳🤣🤣
SMS
۱۷ مهر ۱۴۰۳ترسناک
رضا
۱۷ مهر ۱۴۰۳آقا علی شما زیرهر مقاله ای که مربوط میشه به ماشین های آمریکایی میای ماشاءالله ماشاءالله میکنی، با این کار تکراری که هیچ سودی برای خواننده کامنت شما نداره میخوای چی رو ثابت کنی برادر من؟
به چیزی که قبول داری قسم بچه های ماشین باز پدالی هیچ شکی در اصالت و قدرت خودرو های عضلانی آمریکایی از دهه 60 میلادی تا به الان ندارن.
با این کار و ترول کردن فقط تنفر میخری برای خودت و طرفداران خودرو های آمریکایی.
شما شورولت نوا داری عشق آمریکا شدی داری این کار هارو با ما و بخش کامنت ها میکنی؛ اگه شورولت کامارو نسل دو 1975 سوار میشدی چیکار میکردی داداش 😳
حداقل مثل سابق اطلاعات بزار دیگران هم چیزی بدونن حالا از ویکی پدیا هم شد اشکال نداره اصلا کپی کن بزار اینجا ولی دست از ماشاءالله گفتن بردار 😂
Taha Ayoobi
۱۷ مهر ۱۴۰۳با اجازه علی شوی جواب میدم،
علاوه بر نوا یه دونه کامارو زرد هم دست علی آقا هست،
این به کنار.
چیزی رو نمیخواد ثابت کنه، داره تعریف میکنه،
خودت هم عکسای بالارو ببینی ماشالا میگی.
boost10
۱۷ مهر ۱۴۰۳میخواد بگه که آمریکایی فنه
ماشالا ماشالا بهش بگید ماشالاه
صد قل هو الله بهش بگید ماشالاه
حاج علی نوا دوماد شده ماشالاه
سال دیگه پدر میشه ماشالاه
صاحب ۶ فرزند میشه ماشالاه
دوج فورد شورلت مرکوری AMC هنسی
با تشکر boost10
(Ali(chevynova
۱۷ مهر ۱۴۰۳رضا
اصلا علاقه ای ندارم بگم چه ماشینهای زیر دستم هست وگرنه متوجه میشدی نوای من که اتفاقا ۸ سیلندره در کنار بقیه ماشینهای دیگه که تو کارگاهمونه توانایی این رو دارم به راحتی یه دورهمی تشکیل بدم
هرچند میدونم تو جزوه همون عده ای هستی که از کامنتهای من فشاری میشی وگرنه اسم ماشین من رو نمیاوردی
رضا
۱۷ مهر ۱۴۰۳آقا اصلا من فشاری حداقل آدرس کارگاهتو بده منم بیام اونجا ماشاءالله بگم 😂
جرمی کلارکسون
۱۷ مهر ۱۴۰۳ماشاالله علی آقا
علی منصوری
۱۷ مهر ۱۴۰۳واقعا ماشالا داره ، داش علی منم مرکوری دیدم، ولی اینجوری نبودن و سدان بودن ، خیلی دوست دارم از نزدیک یکی از اینارو ببینم و برونم
D.A.N.I.Y.A.L
۱۸ مهر ۱۴۰۳یه بار دیگه بگو امریکن
جون من بگو خجالت نکش
Kiarash
۱۷ مهر ۱۴۰۳داره با آدم حرف میزنه انگار 🤤
amirkhanzadeh
۱۷ مهر ۱۴۰۳موتورشو فقط عشقه
این ماشین بگیری ببری ارتقاش بدی
فنر بندی خاص بندازی زیرش
یک رنگ مسابقه ای ایندی کار بندازی
با اگزوز های rm و فرمون مسابقه ای و تودوزی سفید چه جیگری میشه
Taha Ayoobi
۱۷ مهر ۱۴۰۳خیلی زیبا
ناشناس
۱۷ مهر ۱۴۰۳یادی از…
یادی از….
یادی از…
چند بار می خوای این تیتر تکراری رو برای ماشین های کلاسیک تکرار کنی؟
boost10
۱۷ مهر ۱۴۰۳حیف که دیگه برند مرکوری نیست که با دوج و شورولت و اینا رقابت کنه
Nismo
۱۷ مهر ۱۴۰۳هیولای قدرتمند و جذاب
علی منصوری
۱۷ مهر ۱۴۰۳موتورش تو کاپوت جا نمیشه این هیولا، بدبختانه تو ایران خیلی سخته بخوای مطابق علاقت ماشین داشته باشی، و گرنه لذتی ک ماسل کار با موتور هیولاش میده و رانندگی هیجانیشو کی دوست نداره، ی کادیلاک سفید دیدم دیروز ی دلال آورده بود ، گاز سوزش کرده بودن، اتاق خوب و سالمیم داشتا….
سهیل
۱۸ مهر ۱۴۰۳واقعا به نظرم گازسوز کردن کادیلاک جنایت علیه بشریت محسوب می شود و من بودم ادوات گاز سوز روی آن فرد شقی نصب می کردم تا عبرت آیندگان و روندگان باشد . یادم هست در یک عروسی ماشین عروس اتفاقا یک کادیلاک سویل سفید بود وقتی گاز می داد هیچ کدوم از ماها به گردش هم نمی رسیدیم . به عنوان یک پاراگراف بی ربط هم اگر یادتان باشد در فیلم عروس که نیکی کریمی و پور عرب بازی می کردن باز هم ماشین عروس کادیلاک سفید بود و استارت سلبریتی شدن او هم از کرامات کادیلاک بود که درود خدا بر این ماشین و منسوبات آن باد از طرح گرفته تا کسانی که در همسایگی آنها این ماشین پارک شده باشد که حداقل نفع از مشاهده روی آن داماد شدن است
ممدعلی
۱۸ مهر ۱۴۰۳زیباست اگه بیای یکم مدرن ترکیبش کنی و یخ چن تا تیون ریز خیلی قشنگ میشه مثلا چراغ های عقب جلو ال ای دی کنی وایی.
Amirali
۱۸ مهر ۱۴۰۳کاش یه ویدئو کوتاه هم میزاشتین از صدای موتور که روحمون رو جلا بده