موستانگ مکوان و نیسان Z شباهتهای زیادی به هم دارند. هردو خودرو به پیشینهٔ خود که به سالهای ۱۹۶۹ و ۱۹۷۰ بازمیگردد کاملاً وفادار هستند و آنقدر در ظاهر خود از المانهای رترو استفاده کردهاند که حتی برای افراد غیر ماشینی هم قابلشناسایی هستند. همچنین بسیاری از مردم در گذشته این خودروها را داشتهاند و با دیدن آنها دوران خوشی را به یاد میآورند که چندین دهه با فوردها و داتسونها سپری کردهاند. حال نیز نسخههای مدرن این دو خودرو با گیربکسهای دستی و حداقل ۴۰۰ اسب بخار قدرت زیر کاپوت کشیدهٔ خود میخواهند خاطرات خوشی را برای آینده رقم بزنند.
اما علیرغم همهٔ این شباهتها، این دو کوپهٔ اسپرت جذاب از لحاظ قیمت اختلاف زیادی باهم دارند. هماکنون با پرداخت ۴۱,۰۱۵ دلار میتوان یک نیسان Z پایه خرید اما برای خرید یک مکوان حداقل به ۵۴,۵۹۵ دلار نیاز خواهد بود؛ بنابراین، شاید رویارویی Z پایه با موستانگ GT پریمیوم ۴۳,۹۶۰ دلاری رقابت برابرتری باشد ولی نیسان آزمایشی ما از نوع پرفورمنس بود که از مجموعهٔ ارزشمندی از تجهیزات اضافی مثل ترمزهای بهتر، دیفرانسیل لغزش محدود، پدالهای آلومینیومی و لاستیکهای پهنتر برخوردار است. این ویژگیها قیمت Z را حدود ۱۰ هزار دلار افزایش داده و به همراه پارکابیهای چراغدار، کفپوشهای سفارشی و رنگ قرمز بدنه، قیمت نمونهٔ آزمایشی ما را به ۵۳,۶۱۰ دلار رسانده است.
موستانگ مکوان ما نیز به پکیج هندلینگ مجهز بود که قیمت آن را ۳,۷۵۰ دلار افزایش میدهد اما در عوض لاستیکهای چسبندهٔ میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ و اسپویلر عقب را به همراه دارد. کالیپرهای ترمز قرمزرنگ به قیمت ۴۹۵ دلار نیز قیمت نهایی موستانگ آزمایشی ما را به ۶۰,۷۴۰ دلار رساندهاند. پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 این ماشین ۴۸۰ اسب بخار قدرت را به همراه ۵۵۵ نیوتن متر گشتاور درست وقتی عقربهٔ دورسنج موتور از نیمه عبور میکند تحویل راننده میدهد. Z هم ۴۰۰ اسب بخار قدرت را از پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربوی خود بیرون میکشد و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور هم در بازهٔ گستردهای از ۱,۶۰۰ تا ۵,۲۰۰ rpm آن را همراهی میکند.
موستانگ از هر لحاظی برای نیسان بزرگی میکند مثل وزن که حدود ۱۳۰ کیلوگرم سنگینتر است. نیسان همچنین بیش از ۴۰ سانتیمتر طول کمتر و نزدیک به ۱۸ سانتیمتر فاصلهٔ محوری کمتری هم نسبت به رقیب آمریکایی دارد؛ بنابراین، وقتی دو خودرو کنار هم پارک شوند، حتی نمیتوان Z را از پشت موستانگ دید. این باعث برتری نیسان در استفادههای روزمره مثل پارک کردن و مانور دادن میشود اما مکوان از صندوق بار بزرگتری برخوردار است و وقتی سرعت بالا میرود و جاده پیچدرپیچ میشود، احساس پایداری بیشتری دارد.
فاصلهٔ محوری و عرض بیشتر موستانگ تنها یکی از برتریهای آن در هنگام مانوردهی در سرعتهای بالا هستند. واکنش کمکفنرهای تطبیقی این ماشین در جادههای کوهستانی هنگام پایین رفتن و بالا آمدن از شیبها تفاوت قابلتوجهی دارد. در مقابل، نیسان زودتر تحتفشار قرار میگیرد و راحتتر راننده را به وحشت میاندازد اما جایی که نیسان واقعاً در آن اشتباه کرده انتخاب لاستیک است. لاستیکهای بریجستون پوتنزا S007 این خودرو نهتنها با اندازهٔ ۲۵۵ در جلو ۲۷۵ در عقب از لاستیکهای فاق کوتاه میشلن پایلوت اسپرت کاپ ۲ موستانگ با اندازهٔ ۳۰۵ در جلو ۳۱۵ در عقب باریکتر هستند بلکه بهخوبی میشلن هم عمل نمیکنند.
لاستیکهای میشلن مثل کندوی عسل چسبنده هستند و هرچند هنگام حرکت مشکلات مسیر را بیشتر بروز میدهند اما ارزشش را خواهد داشت زیرا مکوان در پیچها مثل میمونی که در جنگلها به درختها آویزان میشود پایداری دارد. این ویژگی به معنای افزایش اعتمادبهنفس راننده و لذت رانندگی خواهد بود. البته Z در سرعتهای متوسط رفتار خوشایندی دارد اما هنگام ترمز گیریهای سخت، درحالیکه موستانگ راحت متوقف میشود، نیسان لیز میخورد و غر میزند.
آزمایش ترمز ما هم بر این موضوع صحه میگذارد زیرا فورد از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۴۲ متر متوقف شد درحالیکه نیسان به ۵۰.۶ متر فضا نیاز داشت. در آزمایش چسبندگی هم موستانگ شتاب جانبی ۱.۰۶ جی را ثبت کرد اما Z نتوانست بهتر از ۰.۹۳ جی عمل کند. در همین حال، برای خراب کردن روز گردشگران در آخر هفته هم موستانگ انتخاب بهتری است زیرا غرش مهیبی از خود ساطع میکند. توربوها ممکن است راه کارآمدی برای تولید قدرت باشند اما هیچکدام صدایی شبیه یک V8 تنفس طبیعی ندارند. این موتور صدایی دارد که راننده را به وجد میآورد اما نیسان حتی نمیتواند به آن نزدیک شود زیرا تقریباً ساکت است و این برای دوستداران ماشین ناامیدکننده خواهد بود.
در طراحی بیرونی اما نمیتوان هیچکدام از این خودروها را بهطورقطع برنده دانست زیرا هردو بدون شک ظاهر بسیار خوبی دارند و هنگام پارک کردن میتوانند نظر رهگذران را به خود جلب کنند. در داخل اما با نگاه اول به نیسان امتیاز بیشتری میدهیم زیرا کابین آن با طرح دورنگ و پرزرقوبرق، جذابتر به نظر میرسد اما داخل مکوان مثل دیگر موستانگها بوده و این روزها رنگ و بوی کهنگی گرفته است. بااینحال، با لمس قسمتهای مختلف، فورد پیروزی غیرمنتظرهای در کیفیت متریال کسب میکند. داخل Z، از دستگیرههای در شل و ول گرفته تا دکمه اسپرت حالت S، احساس ارزانی دارد. به دلایل واقعاً نامعلومی، این دکمه را باید فشار داد و نگه داشت تا حالت اسپرت و تطبیقدهندهٔ دور موتور فعال شود.
بنابراین، ممکن است داخل موستانگ خیلی خوب به نظر نرسد اما لااقل همهچیز سفت و محکم در جای خود قرار گرفته است. موستانگ همچنین سواری خشک خود را با صندلیهای نرمی که ضربهها را از بین برده و درعینحال در پیچها بهخوبی از بدن حمایت میکنند جبران کرده است. سواری نیسان کمی نرمتر است اما قسمت نشیمنگاه صندلیهای آن بهطور قابلتوجهی سفتتر احساس میشود که این درمجموع مکوان را به خودروی راحتتری تبدیل میکند.
در پایان رقابت، درحالیکه به نظر میرسید موستانگ پیروزی آسانی کسب کرده است، نیسان در مسابقهٔ نهایی نمایش خوبی از خود نشان داد. دو خودرو را برای برگزاری مسابقهٔ درگ کنار هم قرار دادیم و قدرت و گشتاور بیشتر موستانگ هیچ کاری برای آن نکردند. هردو خودرو به لانچ کنترل مجهز هستند و هردو ظرف ۴.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیدند اما نیسان ۴۰۰ متر را ظرف ۱۳ ثانیه طی کرد درحالیکه مکوان یکدهم ثانیه دیرتر به خط پایان رسید. البته این کافی نیست تا نیسان را به پیروز این رقابت تبدیل کند ولی آنقدر به Z اعتبار میدهد تا موستانگ نتواند آن را تحقیر کند.
مقام دوم: نیسان Z
نقاط قوت: سریعتر در خط مستقیم، طراحی بیرونی زیبا، سواری راحت روی جاده
نقاط ضعف: چسبندگی پایین لاستیکها، کابین پلاستیکی، صندوق بار کوچک
مقام اول فورد موستانگ مکوان
نقاط قوت: تنظیم مناسب شاسی برای پیست، صدای جذاب موتور V8 تنفس طبیعی، صندلیهای راحت
نقاط ضعف: سواری سفت، طراحی داخلی بیهیجان، قیمتی در حد مدلهای سوپرشارژ
مشخصات فنی
نیسان Z | موستانگ مکوان | |
پیشرانه | ۳ لیتری V6 توئین توربو | ۵ لیتری V8 |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار | ۴۸۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۷۵ نیوتن متر | ۵۵۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۵ ثانیه | ۴.۵ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۰ ثانیه | ۱۳.۱ ثانیه |
توقف از ۱۱۰ کیلومتر | ۵۰.۶ متر | ۴۲.۰ متر |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت | ۲۷۰ کیلومتر/ساعت |
شتاب جانبی | ۰.۹۳ جی | ۱.۰۶ جی |
وزن خالص | ۱۵۹۰ کیلوگرم | ۱۷۲۰ کیلوگرم |
فاصلهٔ محوری | ۲,۵۵۰ میلیمتر | ۲,۷۲۰ میلیمتر |
طول | ۴,۳۷۹ میلیمتر | ۴,۷۸۹ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۴۴ میلیمتر | ۱,۹۱۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۳۱۵ میلیمتر | ۱,۳۷۹ میلیمتر |
مصرف سوخت | ۱۱.۷ لیتر ترکیبی | ۱۳.۸ لیتر ترکیبی |
ظرفیت سرنشین | ۲ نفر | ۴ نفر |
حجم صندوق بار | ۲۰۰ لیتر | ۴۰۰ لیتر |
قیمت پایه | ۵۱,۰۱۵ دلار | ۵۴,۵۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۵۳,۶۱۰ دلار | ۶۰,۷۴۰ دلار |
HamiD
۸ تیر ۱۴۰۱واقعا انتخاب یکی از این ها برای من خیلیییییی سخته … چون عاشق هر دوشون هستم …
دوتا ماشین از دو دنیای متفاوت …
اما خب اگه بخوام نیسان رو انتخاب کنم یه بادی کیت هم میندازم روش بدون هیچ شکی …
ولی ماستنگ رو بدون تغییر میزارم یا نهایتا میزنم به سیم آخر و پکیج 1800 اسبی میندازم روش!
کیان
۸ تیر ۱۴۰۱“چون عاشق هر دوشون هستم”
دقیقا همین ک شما گفتی درسته، اصلا یه سری ماشینها هستن مثه همین دوتا هرچقدر هم به فرض ضعف داشته باشن اونقدری خوبی و جذابیت برای طرفدارانشون دارن ک تمامی ندارن، تازه بعضیاشون اونقدر خوبن ک مورد تحسین رقیباشون یا طرفدارای رقیب هم قرار میگیرن و همه جوره تهش فیدبک مثبت میگیرن. اینجور ماشینها هیچ وقت تموم نمیشن
Reza Waffen SS
۸ تیر ۱۴۰۱موستانگ مکوان انتخابمه
TML BN
۸ تیر ۱۴۰۱تیتر عالی بود نبرد کابوی و سامورایی
ولی هیچکس نمیتونه جایگزین کابوی پیر بشه
دکتر استاپ
۸ تیر ۱۴۰۱دقیقا موستانگ انتخاب بهتریه
لذت ماشین کوپه و اسپرت به اینه که خودت موتورشو توربو کنی و ارتقاش بدی نه اینکه مثلzبه حداکثر راندمان نزدیک شده باشه
JDM lover
۸ تیر ۱۴۰۱موستانگ رو ورداری قدرتشو بکنی ۱۳۰۰ اسب 😈😈😈
پیام
۸ تیر ۱۴۰۱قطعا کابوی👌
شهر نشین
۸ تیر ۱۴۰۱ماستانگ ۲.۱ لیتر مصرف بیشتر داره.قیمتشم بیشتره.صندلی هاشم فکر کنم توی طولانی مدت راحت نباشن.صندوق نیسان زد فکر نکن برای یکی دونفر کم باشه.توی هزینهی نگهداری و دوام احتملا زد بهتر باشه.
اما یاد نسل اول نیسان زد بخیر.چه ماشینی بود!!کابین عالی بود.اون روز فیلم یه نیسان زد نسل اول بازسازی شده رو دیدم،رانندش میگفت:انگار چسبیدی زمین…خیلی ماشین خوبی بود.من لیست بهترین ماشین های دهه ۷۰ میلادی را که دیدم،تنها ماشین ژاپنی،نیسان زد بود.
توی لیست بهترین ماشینای تاریخ ژاپن یکیش نیسان زد است.
اما الان دیگه نسل اولش دیگه تموم شد!!!
شهر نشین
۸ تیر ۱۴۰۱اونجا که در مورد صندوق نوشتم،خواستم بنویسمفکر نکنم اشتبایی نوشتم فکر نکن.ببخشید
فرهاد
۸ تیر ۱۴۰۱بدون هیچ تردیدی فورد
شهر نشین
۸ تیر ۱۴۰۱بدون شک نیسان Z
MAJking2
۸ تیر ۱۴۰۱V8 فورد عالمی دارد…
شهر نشین
۸ تیر ۱۴۰۱مصرف بالا دارد.
پویا
۸ تیر ۱۴۰۱میخوای تا موتور V8 یه ماشین اسپرت صدی 5لیتر برات بسوزونه
speed-hunter-007
۸ تیر ۱۴۰۱هر دو عالین ولی هیچی 🔰JDM نمیشه
Hadi
۸ تیر ۱۴۰۱جفتشون رو انتخاب میکنم 😍😂
javadhy
۸ تیر ۱۴۰۱اولا توی این مقایسه موستانگ به نظرم خیلی بهتره چون هم ظاهر بهتری داره هم پرفورمنس بهتری هم صدای بهتری هم انجین بهتری و…
ولی یکم قیمتش بالاست و در محدوده gt350 وارد شده
شخصا تو این حدود قیمت gt350 رو انتخاب میکنم
RezaRs
۸ تیر ۱۴۰۱سید gt350 مه تولید میشه؟
JDM lover
۸ تیر ۱۴۰۱نه تولید نمیشه ولی هنوز نمونه های صفر یا با کارکرد پایینش پیدا میشه
javadhy
۸ تیر ۱۴۰۱دقیقا داش منم منظورم همین بود
Porsche 911
۸ تیر ۱۴۰۱جفتشون عالی هستن
Z طراحی اش به چشمم قشنگ تر از اوایل رونمایی اش پیدا کرده و خیلی خوب و زیبا هست
اون طرف هم موستانگ رو داریم که دنیای جدایی داره
انتخاب سختیه و من هیچکدوم رو نسبت به اون یکی بالاتر اونم با فاصله فاحش نمیدونم
mos
۸ تیر ۱۴۰۱اولین کاری که بعد خرید نیسان زی باید کرد تعویض تایره البته تایر استاندارد برای اکثر خریدارها خوبه ولی تا حدی پرفورمنس رو میاره پایین.
تو بقیه موارد مشکل خاصی نداره.
ماستنگ مکوان هم بیشتر برای پیست تنظیم شده رقیب اصلیش میشه مدل نیسمو که در آینده رونمایی میشه، بهتر بود تو این مقایسه ماستنگ جیتی رو میاوردن.
Aboalfazl demon
۸ تیر ۱۴۰۱عجب خوف و گنگی داره موستانگ
انتخابم موستانگه
اما نیسان زد هم دوست دارم
net
۸ تیر ۱۴۰۱زیر جلوپنجره و زیر چراغ جلو موستانگ مک وان که باز شده توری قرار گرفته بد هست اگر سپر جلو بسته بود قشنگتر میشد.بیست سال هست که چراغ عقب موستانگ تغییر نکرده چرا بروز نمیکنه؟
شهر نشین
۸ تیر ۱۴۰۱انتخابم نیسان زد است.اما چی میشد میزاشتن با پلت فرم جدید تولیدش میکردن حالا یه چندسال دیگه هم همون قدیمیه تولید میشد اشکال نداشت.
یادتون باشه کارلوس گوسن را چه زمانی بیرون کردن و نسل جدید زد رو چه زمانی ساختن.نسل جدید اصلا در حد نسل اول نیست
آرم@ن
۸ تیر ۱۴۰۱قطعا موستانگ،واقعا اسطوره هست و معلوم بود برنده این مقایسه هست
طراحیش نسل به نسل زیباتر میشه و فنی هم بهتر
حسین
۸ تیر ۱۴۰۱امیدوارم طراحی جلو نیسان رو برای سال بعد
فیس لیفت کنن
حسین
۸ تیر ۱۴۰۱به خصوص اون جلو پنجره
که انگار یه بچه با خط کش اومده
یه مستطیل درست کرده رفته
یه قاب هم میزاشتن رسما شبیه دریچه
کولر ما می شد :/
JDM lover
۸ تیر ۱۴۰۱تو این رده قیمتی موستانگ gt350 هم میشه خرید ( البته تولیدش متوقف شده ولی هنوزم نمونه های صفرش یا با کارکرد کمش پیدا میشه )
توی این مقایسه هم بنظرم هر دو عالین و نمیتونم بینشون انتخاب کنم
از اونور z با طراحی رترو و جذاب و موتور توربو
و از اونور موستانگ با v8 وحشی و طراحی خشن
ولی اون v8 تنفس طبیعی جذاب با قابلیت تیون بالا ادمو وسوسه میکنه
MC20
۸ تیر ۱۴۰۱برای خودم نیسان Z و برای خانومم ماستنگ مک وان رو بر می دارم …
HamiD
۸ تیر ۱۴۰۱حاجی برعکسی ؟! 😂😂😂
MC20
۸ تیر ۱۴۰۱حمید جون خودم عاشق نیسانم که بماند ولی از ماستنگ هم لامصب نمی شه گذشت … از طرفی ماستنگ هم که بدرد خانوما نمی خوره … پس اگه ماستنگ هم باشه ، باز هم هر دوتاش زیرپای خودمه :))
سعید
۸ تیر ۱۴۰۱نیسان z با هشتاد اسب بخار کمتر واقعا نتیاج خوبی به دست اورده … در عالی بودن ماستانگ شکی نیست ولی شما حساب کن موتور سه لیتری نیسان و دارن با پنج لیتری فورد مقایسه میکنن و اینکه اخرشم تو درگ نیسان جلوتره !
هردو عالی بودن ولی خودم ماستانگ …. بخاطر صدای موتور وی۸
Nima
۸ تیر ۱۴۰۱اون ۳ لیتره توربو داره!
وگرنه ۲ لیترى توربو بنز هم ۴۲۱ اسب میده.
اما صداى این موتور کایوت رو داره؟
و این که فورد سنگینتره.
با اختلافى هم نباخته فورد. به اندازه یه ماشین هم زورى فاصله داشتن موقع عبور از خط.
سوشیانت
۸ تیر ۱۴۰۱موستانگ مک وان رو انتخاب میکنم چون حداکثر سرعت بیشتری داره
mm-yarlou
۸ تیر ۱۴۰۱مک وان یکی از میراث داران قدیمی فورد هست باید به عقب برگردیم به سال ۱۹۶۹ ببینیم این عجوبه کیه
یوسفی
۱۰ تیر ۱۴۰۱واقعاً نمیشه از مک وان گذشت ❤️
car lover
۲۰ مرداد ۱۴۰۳انتخاب موستانگه کابوی، همون اسم mach 1 خودش کلی تاریخچه پشتشه البته نیسان هم تاریخچه درخشانی داره ولی بشخصه موتور حجیم v8 اونم امریکایی از نوع موستانگ رو بیشتر دوست دارم