بیش از ۵۸ سال پس از معرفی اولین موستانگ در آوریل سال ۱۹۶۴، هفتمین نسل این افسانهٔ آمریکایی اکنون اینجا است. قبلاً در پدال بهطور کامل به معرفی نسل هفتم موستانگ و نسخهٔ دارک هورس آن پرداختیم اما بهترین راه برای درک تکامل طراحی این خودرو مقایسهٔ آن با نسل قبلی است. البته فرم کلی ظاهر موستانگ همچنان دنبالهروی نسل قبلی است اما طراحان تغییراتی را در آن ایجاد کردهاند تا مدرنتر و جذابتر شود. در ادامه طراحی این دو نسل را از زاویهها و نماهای مختلف باهم مقایسه خواهیم کرد.
جلو
نسل هفتم موستانگ از دماغهٔ جدیدی بهره میبرد که نسبت به نسل قبلی صافتر است. همچنین دریچههای هوا و برجستگیهای طرفین کاپوت نیز حالا حذف شدهاند. البته نسخهٔ GT یک دریچهٔ هوای ذوزنقهای در وسط کاپوت دارد که این ویژگی در نسخهٔ اکوبوست دیده نمیشود. در سمت بیرونی چراغهای جلوی نسل ششم موستانگ لامپهای دایرهای کار شده بود که نمای نسل اول دههٔ ۶۰ را تداعی میکرد اما در نسل جدید در هر چراغ از سه لامپ LED کوچک استفاده شده است. همچنین حالا چراغهای راهنما دیگر به شکل مجزا روی سپر نیستند و به داخل چراغهای اصلی منتقل شدهاند. این تغییرات درعینحالی که همچنان چهرهای رترو را به همراه داشتهاند، خودرو را مدرنتر جلوه میدهند.
سهرخ جلو
بهترین زاویه برای نگاه کردن به یک خودرو سهرخ جلو است زیرا در این نما بهخوبی میتوان دید که چگونه قسمت دماغهٔ خودرو با گلگیرها و خط سقف ادغام شده است. کنار هم قرار دادن تصاویر این نما، بزرگترین تغییرات در طراحی موستانگ را نشان میدهند. مثل قبل، دماغهٔ خودرو به گلگیرهای عضلانی متصل شده اما حالا طراحان خط روی درها را حذف کرده و به رکابها فرم نرمتری دادهاند. یکی خط تیز هم روی گلگیر عقب کار شده که از لحاظ بصری حسی بیرون زده و عضلانی به گلگیر بخشیده است.
عقب
تغییرات طراحان فورد در عقب خودرو بسیار ظریفتر است. در اینجا چراغها همچنان به همان طرح سهبخشی عمودی پایبند هستند اما حالا پانل بین آنها بجای مشکی، همرنگ بدنه شده است. همچنین در نسخهٔ GT یک بال جذاب هم میتواند در این قسمت نصب شود.
جانبی
پروفیل جانبی یکی از بهترین زوایایی است که نشان میدهد طراحی موستانگ جدید چقدر سادهتر از قبل شده است. در اینجا خط ظریفی روی درها کار شده و خط دیگری هم روی گلگیر عقب دیده میشود. همچنین اوورهنگ عقب خودرو هم کوتاهتر به نظر میرسد. بهطورکلی، نسل قبلی موستانگ طراحی پیچیدهتری دارد.
کانورتیبل
موستانگ جدید بهطور همزمان در نسخههای کوپه و کانورتیبل رونمایی شده است. همانطور که انتظار میرود، طراحی کلی نسخهٔ کانورتیبل با کوپه یکسان است ولی حذف سقف باعث شده گلگیرهای عقب برجستهتر به نظر برسند.
داخل
برخلاف بیرون، کابین نسل هفتم موستانگ کاملاً از نسل ششم فاصله گرفته است. مهمترین تغییر در اینجا استفاده از صفحه آمپر دیجیتالی با حالتهای نمایش مختلف است که قاب مشترکی با نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی دارد. این تغییر باعث شده دریچههای تهویه به پایین منتقل شوند و حالا بجای دایره، شکل مستطیلی پیدا کنند. علاوه بر این، غربیلک فرمان هم از فرم رترو و کلاسیک قبلی فاصله گرفته و نمای مدرنی پیدا کرده است.
با توجه به این مقایسه، نظر شما در مورد طراحی نسل هفتم موستانگ چیست؟ آیا فورد در مدرنتر کردن این خودرو موفق بوده یا انتظار چیزی متفاوتتر از این را داشتید؟
وی
۲۷ شهریور ۱۴۰۱زیباست ولی چراغای عقب و نمای عقب نسل قبل بهتر بود کلا عقب نسل قبل عالی بود و به نظرم این نمایشگرای بزرگ با هویت این پونی کار در تضاده و کابین قرینه میموند بهتر بود اصالت تو کابین لطمه خورده
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۷ شهریور ۱۴۰۱تکامل؟ پسرفت کرده
علی گلی زاده
۲۷ شهریور ۱۴۰۱نمیدونم جریان چیه که تمام خودروسازای دنیا دارن تو زشت کردن نسل جدید محصولات شون با هم رقابت میکنن؟
اکثر طراحی های جدید دارن پسرفت میکنن
کلن صنعت خودرو رو به پسرفته
با برقی سازی هیجان رانندگی از بین رفت
با این طراحی ها هم که آدم دلش مگیره
پارسا
۲۷ شهریور ۱۴۰۱نسل قبل اخم کرده ولی این نسل زیادی خندون هست رخش
به نظرم مشکل کابینش مانیتور نیست با ماتیتور هم میشه کابین خوب زد مشکلش طراحی ساده هست
در کل بد نبست خوبه ولی میشد بهترش کرد
کیانوش
۳ مهر ۱۴۰۱نسل قبل طراحی خارجیش سر تره خصوصا عقبش نسل جلو فقط کابینش بهتر شده خیلی ساده شده طراحیش انگار داده ی شرکت ژاپنی واسش طراحی کرده