طراحیفورد

مقایسه نسل جدید و قدیم فورد موستانگ، تکامل یک افسانه

بیش از ۵۸ سال پس از معرفی اولین موستانگ در آوریل سال ۱۹۶۴، هفتمین نسل این افسانهٔ آمریکایی اکنون اینجا است. قبلاً در پدال به‌طور کامل به معرفی نسل هفتم موستانگ و نسخهٔ دارک هورس آن پرداختیم اما بهترین راه برای درک تکامل طراحی این خودرو مقایسهٔ آن با نسل قبلی است. البته فرم کلی ظاهر موستانگ همچنان دنباله‌روی نسل قبلی است اما طراحان تغییراتی را در آن ایجاد کرده‌اند تا مدرن‌تر و جذاب‌تر شود. در ادامه طراحی این دو نسل را از زاویه‌ها و نماهای مختلف باهم مقایسه خواهیم کرد.

جلو

نسل هفتم موستانگ از دماغهٔ جدیدی بهره می‌برد که نسبت به نسل قبلی صاف‌تر است. همچنین دریچه‌های هوا و برجستگی‌های طرفین کاپوت نیز حالا حذف شده‌اند. البته نسخهٔ GT یک دریچهٔ هوای ذوزنقه‌ای در وسط کاپوت دارد که این ویژگی در نسخهٔ اکوبوست دیده نمی‌شود. در سمت بیرونی چراغ‌های جلوی نسل ششم موستانگ لامپ‌های دایره‌ای کار شده بود که نمای نسل اول دههٔ ۶۰ را تداعی می‌کرد اما در نسل جدید در هر چراغ از سه لامپ LED کوچک استفاده شده است. همچنین حالا چراغ‌های راهنما دیگر به شکل مجزا روی سپر نیستند و به داخل چراغ‌های اصلی منتقل شده‌اند. این تغییرات درعین‌حالی که همچنان چهره‌ای رترو را به همراه داشته‌اند، خودرو را مدرن‌تر جلوه می‌دهند.

سه‌رخ جلو

بهترین زاویه برای نگاه کردن به یک خودرو سه‌رخ جلو است زیرا در این نما به‌خوبی می‌توان دید که چگونه قسمت دماغهٔ خودرو با گلگیرها و خط سقف ادغام شده است. کنار هم قرار دادن تصاویر این نما، بزرگ‌ترین تغییرات در طراحی موستانگ را نشان می‌دهند. مثل قبل، دماغهٔ خودرو به گلگیرهای عضلانی متصل شده اما حالا طراحان خط روی درها را حذف کرده و به رکاب‌ها فرم نرم‌تری داده‌اند. یکی خط تیز هم روی گلگیر عقب کار شده که از لحاظ بصری حسی بیرون زده و عضلانی به گلگیر بخشیده است.

عقب

تغییرات طراحان فورد در عقب خودرو بسیار ظریف‌تر است. در اینجا چراغ‌ها همچنان به همان طرح سه‌بخشی عمودی پایبند هستند اما حالا پانل بین آن‌ها بجای مشکی، همرنگ بدنه شده است. همچنین در نسخهٔ GT یک بال جذاب هم می‌تواند در این قسمت نصب شود.

جانبی

پروفیل جانبی یکی از بهترین زوایایی است که نشان می‌دهد طراحی موستانگ جدید چقدر ساده‌تر از قبل شده است. در اینجا خط ظریفی روی درها کار شده و خط دیگری هم روی گلگیر عقب دیده می‌شود. همچنین اوورهنگ عقب خودرو هم کوتاه‌تر به نظر می‌رسد. به‌طورکلی، نسل قبلی موستانگ طراحی پیچیده‌تری دارد.

کانورتیبل

موستانگ جدید به‌طور هم‌زمان در نسخه‌های کوپه و کانورتیبل رونمایی شده است. همان‌طور که انتظار می‌رود، طراحی کلی نسخهٔ کانورتیبل با کوپه یکسان است ولی حذف سقف باعث شده گلگیرهای عقب برجسته‌تر به نظر برسند.

داخل

برخلاف بیرون، کابین نسل هفتم موستانگ کاملاً از نسل ششم فاصله گرفته است. مهم‌ترین تغییر در اینجا استفاده از صفحه آمپر دیجیتالی با حالت‌های نمایش مختلف است که قاب مشترکی با نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی دارد. این تغییر باعث شده دریچه‌های تهویه به پایین منتقل شوند و حالا بجای دایره، شکل مستطیلی پیدا کنند. علاوه بر این، غربیلک فرمان هم از فرم رترو و کلاسیک قبلی فاصله گرفته و نمای مدرنی پیدا کرده است.

با توجه به این مقایسه، نظر شما در مورد طراحی نسل هفتم موستانگ چیست؟ آیا فورد در مدرن‌تر کردن این خودرو موفق بوده یا انتظار چیزی متفاوت‌تر از این را داشتید؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای
منبع
Motor1

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. بهراد

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (243 ديدگاه)

    واقعا زیباست. موستانگ شاید یکی از بهترین ماشین هایی باشه که بشه به عنوان یه ماسل کار درست حسابی مثال زد.( اگه اینم برقی نشه البته )

    موافقم 71
    مخالفم 6
    1. ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      برقی شده دیگه
      پس مک ای چیه

      موافقم 32
      مخالفم 1
      1. بهراد

        ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (243 ديدگاه)

        نه میگم نسخه اصلیش برقی نشه

        موافقم 30
        مخالفم 1
        1. Nima RST

          ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (12 ديدگاه)

          صددرصد تا ۲۰۳۰ تمام برقی میشه

          موافقم 13
          مخالفم 1
    2. miladzm

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (316 ديدگاه)

      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2013-Shelby-GT500.jpg
      طراحی ماستنگ از روزی جذابیت خودش رو از دست داد که چراغ های جلو از این شکل خارج شدن و به سمت محصولات مدرن فورد مثل فیوژن و… متمایل شدن .
      این چراغ های جلو اصالت و زیباترین نکته ماستنگ بودن .
      https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/IMG_7441.jpg
      واقعا ماشین جذاب تر از این جی تی ۵۰۰ مدل ۲۰۱۴ داریم ؟

      موافقم 8
      مخالفم 3
  2. Erfan

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (536 ديدگاه)

    برای بنده نسل جدید خیلی جذاب تره مخصوصا که طراحی داخل کابین هم یه پیشرفت زیادی داشته

    موافقم 51
    مخالفم 11
  3. iman

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (171 ديدگاه)

    عالی شده من که عاشقش شدم. از نسل قبلی به خاطر طراحی چراغهای جلوش بدم میومد خوشحالم از شر اون چراغهای زشت جلوی نسل قبلی خلاص شد . بعد از نسل ۲۰۰۵ این بهترین طراحی هست که به دلم نشست

    موافقم 21
    مخالفم 12
  4. دیجی

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (419 ديدگاه)

    جفتشون پرچم بالاست

    موافقم 22
    مخالفم 3
  5. AMANTE

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    نسل جدید از نظر طراحی بیرونی واقعا زیباست بخصوص نسبت به نسل قبل ولی طراحی داخل ایش اصلا برای من جذاب نیست کاش کمی هم شده اون حالت کلاسیک رو نگه میداشت و صفحه کیلومتر و صفحه نمایش رو جدا از هم طراحی میکرد و دو تا تبلت نمیچسبوند بهم.
    ولی یاد سال های 2005 تا 2015 بخیر که بشخصه برام بهترین سال های دوره ی ماسل کارها هست بخیر.

    https://www.motortrend.com/uploads/sites/21/2013/10/2014-american-muscle-car-review.jpg?fit=around%7C875:492

    http://1.bp.blogspot.com/-zF0WKuwv3mM/VWKdYYdPy6I/AAAAAAAAAx0/VjZJf6m45mc/s1600/2014%2Bford%2Bmustang%2Bshelby%2Bgt500%2Bvs%2Bcamaro%2Bzl1%2B-%2B9.jpg

    https://i.pinimg.com/originals/f7/da/de/f7dade78c9ec46d0bbf45ccbad8338fe.jpg

    https://www.motortrend.com/uploads/sites/5/2011/07/2010-muscle-car-comparo-Dodge-Challenger-Ford-Mustang-and-Chevy-Camaro.jpg

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. zeg02

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (45 ديدگاه)

      جالب اینجاست که اگه یه ماشین چینی بیاد دو تا تبلت رو بهم بچسبونه، همه با دید مسخره نگاهش میکنن ولی اینجا که بحث ماشین غیر چینیه، مسئله رو زیر سوال نمیبرن و فقط میگن نظر و سلیقه من اینجوریه!

      موافقم 7
      مخالفم 14
    2. Mustang shelby gt 350

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (116 ديدگاه)

      کامارو فقط او نسل بهتر بود ولی دوج چارجر و چلنجر و فورد موستانگ پیشرفت کردن

  6. مازیار

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    تغییر در دماغه و اوورهنگ جلو که شناسه اتومبیل هست خیلی خوب بوده
    و بعد از اون نمای جانبی و سادگی کلی

    موافقم 13
    مخالفم 2
  7. Reza Waffen SS

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    نسل قبلی زیباتر بود

    موافقم 23
    مخالفم 30
    1. Pedram7

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (74 ديدگاه)

      آره موافقم

      موافقم 8
      مخالفم 9
  8. هادی

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (458 ديدگاه)

    مانیتور ماشین چینی

    موافقم 15
    مخالفم 26
  9. مهدی موتور

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1232 ديدگاه)

    یه ماه پیش خداحافظی کردم لامصب انقدر اخبار خودرو خفن زیاد شده که اصلا…😅😅

    موافقم 9
    مخالفم 5
  10. corvette

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (370 ديدگاه)

    امیدوارم مثل نسل قبل پرفورمنس چشمگیری رو ارائه کنه
    و امیدوارم gt500 بازم باشه

    موافقم 19
    مخالفم 3
    1. کسرا

      ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (28 ديدگاه)

      مگه قبلی پرفورمنس چشمگیری داشت (در مقایسه با رقبا شورولت جن‌گیر و چلنجر دیمون)

      موافقم 1
      مخالفم 16
  11. Si

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (527 ديدگاه)

    خدایی کابین پیشرفت بسیار زیادی کرده و خیلی خوب شده

    موافقم 3
    مخالفم 7
  12. مردیم از خوشی

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1449 ديدگاه)

    محبوب ترین خودرو برای من
    دیوانه وار منتظر معرفی نسخه شلبی gt500 هستم من نمی تونم بایید از اینجا برم هر جور شده این نسل را خارج از ایران بخرم چون احتمالا اخرین نسل درونسوزه اگه نخرم تا اخر عمر ارزو به دل می مونم

    موافقم 11
    مخالفم 3
  13. مجید

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (267 ديدگاه)

    اون حالت فرمون قبلیا خیلی بهتر بود و میتونستن با کمی برآمده کردنش کاری کنن که همه راضی بشن.

  14. مردیم از خوشی

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1449 ديدگاه)

    به غیر از زاویه سه رخ جلو از بقیه لحاظ به نظرم نسل جدید بهتره

    موافقم 2
    مخالفم 1
  15. Mohammad.2005

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (344 ديدگاه)

    تو بحث نمای بیرونی که هر دو عالی هستند ولی کابین شون برام جالبه که نسل قبل چیدمان اجزای هماهنگ تری داره و به عوض نسل جدید با کیفیت تر بنظر می رسه .

    نسخه شلبی این جدیده یه سلطانی بشه که نگو و نپرس

    موافقم 6
    مخالفم 1
  16. امیرحسین

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    روی نسل 2010 کار میشد نسل جدید 2010 میداد بیرون الان این خوبه ولی چراغ جلوش نه

    موافقم 2
    مخالفم 5
  17. JDM lover

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (886 ديدگاه)

    من که نسل قبلو خیلی بیشتر میپسندم

    موافقم 11
    مخالفم 2
  18. محمد

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1485 ديدگاه)

    نسل جدید اصلا حس ماسل کار نمیده مثل یه ماشین اسپورت اروپایی شده چیزی که کامارو رو تو این این نسل نابود کرد بخش عمدش همین طراحی اروپاییش برای یه ماشین آمریکایی بود بازم صد رحمت به دوج ماشین برقی هم معرفی می‌کنه حداقل تو طراحیش حس ماسل کار رو القا می‌کنه

    موافقم 11
    مخالفم 10
  19. R@min

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2054 ديدگاه)

    طراحی که سلیقه ای هست اما موضوعی که مهمه حفظ اصالت هست که فورد هیچ وقت ازش فاصله نگرفته.

    این ماشین در عقب از نسل ۱، در جلو از نسل ۳ و ۴، از بغل نسل ۲ و داخل هم از نسل ۳ الهام گرفته.

    سوای این مسائل نسخه dark horse و مدل لمانز خیلی هیجان انگیز هستن و نشون دهنده این موضوعن که فورد تو این نسل سنگ تموم میزاره.

    موافقم 20
    مخالفم 2
  20. امیرحسین

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (300 ديدگاه)

    به نظرم خوب ولی خوب میدونین ک بهتر از این میشد ک بشه ولی خوبه
    به این دلیل ک یکدفعه نرفته همه چی رو تغییر بده
    این خودش خوبه چون هنوز طرفدار های خودشو تشنه نگه میدار
    و اینکه تغییرات کلی زیاد حالو هوای اولیه یه برندو از بین میبره همینکه رگه هایی از قبل هست به جذابیتش حس حال خوبی داده
    ولی امیدوارم نسل بعدی اساسی تغییر کنه
    مث ایران‌خودرو پلاس ملاس کلاس نشه
    راضیم از فورد

  21. Hadi

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (598 ديدگاه)

    هر دو شون واقعا خوبن و نسل جدید خیلی پیشرفت کرده نسبت به قبل 👌🏼
    ولی نسل قبلش حس بیشتری به عنوان ماسلکار آمریکایی به من میده 😍

    موافقم 6
    مخالفم 2
  22. A.A.S

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (144 ديدگاه)

    طراحی کابین خیلی عالی تر شده

    موافقم 2
    مخالفم 4
  23. پدرام

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    همچنان معتقدم نسل قبلی ابهت بیشتری داره با دیدن عکس های دو نسل کنار هم به باور خودم مطمئن تر هم شدم شما اصلا فرم چراغ های جلو تو نسل قبلی رو ببینید چقدر خوب با گریل مچ هست اما در نسل جدید چراغ ها گرافیکی شبیه بوگاتی شیرون دارن!!! و کم کردن شیب چراغ ها و عدم تناسب با گریل موجب شده با ماشینی صرفا مدرن و زیبا طرف باشیم نه یک موستانگ همیشگی

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. Payfast

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (808 ديدگاه)

      ولی من از این که چراغ جلوش مثل عقبش ۳ تایی شده خوشحالم

  24. پدرام

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    خیلی جالبه تو نسل جدید به قول شما اومده خطوط روی بدنه رو کم کرده اما بجاش این انحنا زیر در صندوق عقب رو ایجاد کرده که خیلی توی ذوق می زنه
    برای درک بهتر این عکس رو ببنید بعد از ادیت عکس اصلی تو مقاله
    https://s6.uupload.ir/files/cars-3-180_6kb3.jpg

  25. Yasin

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (257 ديدگاه)

    خیلی زیباست
    بهترین ماشین اسپرت تاریخ

  26. Mustang shelby gt 350

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (116 ديدگاه)

    ببینید در کل باید کم کم با این واقعیت که ماشینا از بنزین بیرون میان رو باید پذیرفت، ولی من هیدروژنی یا هیبریدی رو ترجیح میدم، در زمن هیبریدی ۱۰ سال دیگه غیر قانونی نیست

  27. جواد

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    برای ما که نهایت آرزو یک ماشین ایران خودرو هست، همه چیز زیباست حتی خودروهای هندی و چینی چه برسد به این افسانه…

  28. فرزاد

    ۲۶ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (319 ديدگاه)

    نمای عقب مثل اینه که یک گلادیاتور با کت‌ و کیف سامسونت رفته باشه میدون نبرد و نمای داخلی هم با اون پنل بزرگ کمرِ اسبِ سرکِش رو شکست

  29. mahan

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (158 ديدگاه)

    داخل نسخه قبلیش به نظرم خیلی خیلی بهتر تا الان که این مانیتور بازی داخلش گذاشته مثل چینی ها

  30. مرد حق

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    طراحی داخلی نسل جدید هیچ گونه زیبایی و اصالتی نداره. دقیقآ با کابین خودروهای چینی مونتاژ وطن یکی هست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا