در اینجا میخواهیم آخرین مقایسهٔ ماسل کارها را انجام دهیم زیرا بهزودی از بین سه تفنگدار آمریکایی فقط فورد موستانگ باقی خواهد ماند.
اگر از علاقهمندان قدیمی خودرو باشید، قطعاً تاکنون رقابتهای زیادی را بین ماسل کارهای مشهور آمریکایی یعنی دوج چلنجر، فورد موستانگ و شورلت کامارو در سایتها و مجلهها خواندهاید اما متأسفانه آن روزها رو به پایان هستند زیرا هرچند فورد بهتازگی نسل جدید موستانگ را معرفی کرده اما بهزودی باید با کامارو و چلنجر خداحافظی کنیم. به همین دلیل، قصد داشتیم برای آخرین بار این سه ماشین را برای رقابت نهایی گرد هم جمع کنیم اما متأسفانه شورلت نتوانست یک کامارو در اختیار ما قرار دهند و به همین دلیل، رقابت را با دو خودروی دیگر برگزار کردیم.
خودروها
برای رویارویی با جدیدترین موستانگ، دوج یکی از نسخههای ویژهٔ سری آخرین تماس چلنجر با نام شیکداون R/T اسکات پک وایدبادی را برای ما فرستاد که به پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 با ۴۸۵ اسب بخار قدرت و ۶۴۴ نیوتن متر گشتاور مجهز است و از ترمزهای برمبو، کمکفنرهای قابل تنظیم الکترونیکی بلیشتین و ورودی هوای موپار از طریق چراغهای توخالی جلو مشابه هلکت بهره میبرد. این نسخه که فقط در ۱۰۰۰ دستگاه ساخته میشود، با ویژگیهای متمایزی شامل نوارهای روی بدنه، پینهای کاپوت و نشانهای منحصربهفرد هم تزئین شده است. شیکداون بهصورت استاندارد با گیربکس شش سرعتهٔ دستی ارائه میشود اما نمونهٔ آزمایشی ما به گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک مجهز بود و ۶۸,۸۰۰ دلار قیمت داشت.
موستانگ هم با مدل GT و موتور ۵ لیتری V8 به میدان آمده است که با سیستم اگزوز فعال سفارشی ۴۸۶ اسب بخار قدرت و ۵۶۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این موتور به یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی گتراگ متصل است اما امکان سفارش گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک هم وجود دارد. خودروی آزمایشی ما به پکیج ۴,۹۹۵ دلاری پرفورمنس هم مجهز بود که شامل دیفرانسیل لغزش محدود تورسن، ترمزهای برمبو و لاستیکهای تابستانی چسبنده میشود. کمکفنرهای مگنهراید ۱,۷۵۰ دلاری نیز قیمت موستانگ آزمایشی ما را به ۶۱,۷۷۵ دلار رسانده بودند.
شتاب، ترمز، چسبندگی
به دلیل ۱۸۰ کیلوگرم وزن بیشتر از موستانگ، انتظار میرفت چلنجر در مسابقهٔ درگ صرفاً تماشاگر چراغهای عقب موستانگ باشد اما اشتباه میکردیم زیرا این دوج بزرگ با موتور ۳۹۲ ظرف ۴ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۲.۵ ثانیه طی کرد درحالیکه موستانگ با شتاب ۴.۳ ثانیه، در زمانی مساوی با رقیب ۴۰۰ متر را پشت سر گذاشت. یکی از دلایل این موضوع گیربکس است زیرا گیربکسهای اتوماتیک مدرن سریعتر از انسان دندهها را تعویض میکنند. علاوه بر این، پیشرانهٔ کایوت فورد موتوری دور بالا است که یعنی موتور همی چلنجر حداکثر قدرت و گشتاور خود را زودتر تولید میکند.
بااینحال، موستانگ در آزمایش ترمز و پیچیدن جبران میکند و از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت ظرف تنها ۳۰.۲ متر متوقف میشود که در قلمروی کوروت و ۹۱۱ است. البته چلنجر هم مسافت توقف قابل احترام ۳۱.۱ متری را ثبت میکند. موستانگ پیست Figure-8 را ظرف ۲۴.۲ ثانیه با میانگین چسبندگی ۰.۸۰ جی طی کرد درحالیکه دوج این کار را در ۲۵ ثانیه و با ۰.۷۶ جی انجام داد.
رانندگی
از لحظهای که چلنجر را روشن میکنید و صدای آن V8 پوشراد را در حالت درجا میشنوید، لبخند خواهید زد. با کشیدن دستهدندهٔ T شکل و آغاز حرکت نیز خود را در نزدیکترین خودروی سال ۲۰۲۳ به ماشین زمان احساس خواهید کرد که شما را به اواخر دههٔ ۶۰ و اوایل دههٔ ۷۰ بازمیگرداند. هرچند ما دلتنگ نالههای جذاب سوپرشارژ موتور هلکت هستیم اما غرغر جذاب این همی تنفس طبیعی هم جایگزین بدی نخواهد بود.
موتور V8 کایوت فورد اما در مقایسه با رقیب واکنش بسیار سریعتری دارد و قدرت را به روشی هیجانانگیزتر ارائه میکند. موتور فورد به رانندگانی که آنقدر شجاع باشند که عقربهٔ دورسنج را به ردلاین ۷,۵۰۰ rpm برسانند پاداش میدهد. میتوانید پای خود را روی پدال گاز نگه دارید، سپس کلاچ بگیرید و دندهٔ بعدی را درگیر کنید تا همهچیز دوباره تکرار شود. هرچند این تجربه به اندازهٔ موتور میللنگ تخت GT350 جادویی نیست اما خوب خواهد بود.
در جادههای کوهستانی، موستانگ بیشتر شبیه یک خودروی اسپرت مدرن احساس میشود تا ماسل کار. تنظیم شاسی فوقالعاده خوب است و کمکفنرهای مگنهراید کمک میکنند تا خودرو در پیچها پایدار و مطمئن بماند. ترمزهای فورد نیز اعتمادبنفس راننده را افزایش میدهند زیرا قدرتمند و سریع هستند و پس از مدتی استفاده هیچ نشانهای از کاهش توان از خود بروز نمیدهند. فرمان موستانگ اما جای بهبود دارد زیرا کمی بیحس و دیجیتالی احساس میشود.
رانندگی تهاجمی با چلنجر در جادههای کوهستانی قطعاً یک چالش خواهد بود. هرچند احساس فرمان دوج در مقایسه با موستانگ بهطور عجیبی عالی است اما چلنجر خیلی جدی رانندگان را از ورود به پیچها با هر سرعتی منع میکند زیرا هنگام ورود به پیچ، دماغهٔ بزرگ خودرو سرپیچی میکند و فشردن پدال ترمز در میانهٔ پیچ هم باعث ناراحتی بیشتر خودرو میشود. همچنین این ترمزها بهسرعت توانایی خود را از دست میدهند و پس از چند پیچ، بازهٔ حرکت پدال ترمز بیشتر و بیشتر میشود.
داخل
مقایسهٔ کابین دو خودرو شبیه قیاس دو دورهٔ مختلف از خودروسازی است زیرا کابین چلنجر آخرین بار در سال ۲۰۱۵ بروز شد درحالیکه موستانگ کاملاً جدید است و طبیعتاً فضای مدرنتری دارد. بااینحال، جدیدتر همیشه به معنای بهتر نخواهد بود. فورد بیش از حد به نمایشگرهای روی داشبورد وابسته است و همه چیز از سیستم تهویه گرفته تا سیستم اگزوز از این طریق کنترل میشود و عجیب اینکه نمایشگرها برای اجرای دستورات زمان بیشتری نسبت به سیستم قدیمی چلنجر نیاز دارند. بهعنوانمثال، زمانی که در خودروی داغ در حال پخته شدنید و منتظر کامپیوترها هستید تا سیستم تهویه را روشن کنند، هیچ تاخیری در دکمههای فیزیکی دوج وجود ندارد.
نتیجه
هرچند فورد موستانگ و دوج چلنجر بارها و بارها به مصاف هم رفتهاند اما خودروهای بسیار متفاوتی هستند. دوج بازگشتی به گذشته است و باافتخار پرچم ماسل کارها را نهفقط برای چاجر و چلنجر بلکه برای پونتیاک GTO، شورلت شول، فورد تورینو و سایر نامهای بزرگی که به تاریخ پیوستهاند بالا میبرد. از سوی دیگر، موستانگ مانند خودرویی قرن بیست و یکمی احساس میشود، مدرن و پیشرفته. بااینحال، درحالیکه دیگر رقبا سراغ موتورهای چهار و شش سیلندر رفتهاند، فورد همچنان V8 تنفس طبیعی را حفظ کرده است. هرچند موستانگ چیزی بین خودروهای اسپرت و عضلانی احساس میشود اما آخرین ماسل کار بازار خواهد بود و خوشبختانه خودرویی است که از رانندگی با آن بیشتر لذت میبریم.
مقام دوم: دوج چلنجر R/T اسکات پک
نقاط مثبت: جذاب و لذتبخش، هنوز سریع، مناسب برای استفادههای روزمره
نقاط منفی: بهزودی از خط تولید کنار میرود، به ترمزهای بهتری نیاز دارد
چکیده: موستانگ بدون شک خودروی بهتری است اما خریدارانش حسرت انتخاب نکردن چلنجر را خواهند خورد
مقام اول: فورد موستانگ GT پرفورمنس پک
نقاط مثبت: خودروی اسپرت برای جادههای پیچدرپیچ، خودروی عضلانی برای پیمایش، همچنان تولید خواهد شد
نقاط منفی: فقدان حالتهای رانندگی سفارشی، احساس فرمان باید بهتر شود، به سریعی دوج نیست
چکیده: پیشرفت چشمگیر در نسل جدید موستانگ GT ما را مشتاقانه منتظر نسخههای داغتر آینده میگذارد
مشخصات فنی
دوج چلنجر R/T | فورد موستانگ GT | |
پیشرانه | ۶.۴ لیتری V8 | ۵.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۴۸۵ اسب بخار | ۴۸۶ اسب بخار |
گشتاور | ۶۴۴ نیوتن متر | ۵۶۶ نیوتن متر |
ردلاین | ۶,۴۰۰ rpm | ۷,۵۰۰ rpm |
نسبت تراکم | ۱۰.۹ | ۱۲.۰ |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب | عقب |
فاصلهٔ محوری | ۲,۹۴۶ میلیمتر | ۲,۷۱۸ میلیمتر |
طول | ۵,۰۱۶ میلیمتر | ۴,۸۱۱ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۸۹ میلیمتر | ۱,۹۱۵ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۶۵ میلیمتر | ۱,۴۰۷ میلیمتر |
دایرهٔ چرخش | ۱۱.۸ متر | ۱۲.۱ متر |
وزن خالص | ۱۹۶۸ کیلوگرم | ۱۷۸۴ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۴۶۰ لیتر | ۳۷۵ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر | ۴ نفر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۰ ثانیه | ۴.۳ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۲.۵ ثانیه | ۱۲.۵ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۳۱.۱ متر | ۳۰.۲ متر |
شتاب جانبی | ۰.۹۵ جی | ۰.۹۶ جی |
تایم پیست Figure 8 | ۲۵.۰ ثانیه | ۲۴.۲ ثانیه |
ظرفیت باک | ۷۰ لیتر | ۶۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۱۳.۰ لیتر ترکیبی | ۱۳.۸ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۶۵,۵۱۵ دلار | ۴۸,۹۶۵ دلار |
قیمت تستشده | ۶۸,۸۰۰ دلار | ۶۱,۷۷۵ دلار |
AMANTE
۱۳ مهر ۱۴۰۲اگه ماسل کار خالص که هنوز سبک سنتی کار میکنه رو دوست دارید باید برید سراغ چلنجر.
ولی اگه ماسل کار با چاشنی مدرن شدن دوست دارید که بتونین حال آلمانی ها رو بگیرید باید موستانگ رو انتخاب کرد.
درواقع موستانگ دو دنیای ماسل کار و اسپرت کار رو با هم ترکیب کرده.
MILADZM
۱۳ مهر ۱۴۰۲ماستنگ از نسل ۶ کامل مسیر خودش رو از چلنجر جدا کرد
یکی به سنت ها پایبند موند یکی آینده رو انتخاب کرد
در هر صورت هر کدوم در نوع خودشون عالی اند.
صد البته ماستنگ خودروی بهتریه اما از حس کلاسیک و سنتی خاص چلنجر هم نمیشه گذشت .
.
.
.
پ.ن : کاربر datsun فاقد هر گونه ارزش توجه و ریپلای هستی پس الکی سعی نکن به کامنت من از این به بعد ریپلای بزنی چون اسکرول میشه .
Muscle car
۱۳ مهر ۱۴۰۲موستانگ بهتره اینو همه میدونن
البته دوج زیر مجموعه فورد هست
سوشیانت
۱۳ مهر ۱۴۰۲دوج زیر مجموعه کرایسلره
سوشیانت
۱۳ مهر ۱۴۰۲دوج خیلی راحت حال آلمانی ها رو میگیره
Enzo Ferrari 2008
۱۳ مهر ۱۴۰۲دوج چلنجر👍
فورد موستانگ 👎
کدومش بهتره 😎
rita
۱۳ مهر ۱۴۰۲مردونه ترین ماشین های دنیا❤❤❤❤❤❤
مهران
۱۳ مهر ۱۴۰۲در هر صورت انتخابم چلنجر هست
.یکی از دلایلشم پایین مطلب خودش گفت
Dr.AMKA
۱۳ مهر ۱۴۰۲رقابت پایاپایی هست ولی هر جور نگاه می کنم می بینم موستانگ بهتره
از لحاظ قدرت ابعاد قیمت موستانگ
به هر حال موستانگ فاکتورای بیشتری داره
انتخاب منطقی موستانگه
mercedes
۱۳ مهر ۱۴۰۲چیزی که نداره قیافه چلنجره.
بعدشم اون پیشرانه شیشو نیم لیتری بد جوری دلبری میکنه.
مهدی
۱۳ مهر ۱۴۰۲همیشه گفتم سالهاست که بهترین اسپرت دنیا موستانگ جی تی هست. از هر نظر این ماشین به اندازه هست و بیشتر از این تو دنیای واقعی نیاز هیچ آدمی نمیشه حالا چه تو مقوله قدرت و سرعت چه کیفیت سواری
امیرمحمد
۲۲ مهر ۱۴۰۲اما بهترین ماسل کار نیست
blackwing
۱۳ مهر ۱۴۰۲تا قبل از ورود نسخه های شلبی ، قطعاً چلنجر ، ولی انتخاب بین نسخههای قلدر هلکت و شلبی خیلی سخته !
AMIN (M.A.S)
۱۳ مهر ۱۴۰۲به نظرم جمله آخر تو چکیده دوج برنده واقعی رو نشون میده
چهار نسل موستانگ (سه نسل و نصف یه جورایی) با یه نسل و نیم دوج چلنجر قیاس میشن و این نشون میده چلنجر چقد قدرتمنده
به عنوان یه ماشین اسپرت و هندلینگ محور واضحه موستانگ ماشین بهتری هست
ولی اگه یه ماسل کار قدرتمند میخوای که هم از سفر کردن و کارای خونواده لذت ببری همم چه تو اتوبان چه تو پیست هیجانتو تخلیه کنی با لانچ و مسابقه و حرکات نمایشی چلنجر ماشین شماست
به نظرم خوبه وقتی انتخاب میکنن پرفورمنس ترین نسخه هارو انتخاب کنن توی چلنجر میشه اسکات پک ۱۳۲۰ تا توی مسابقه درگ موستانگ و کامارو کاملا ساکت بشن
تو نسخه های ۳۹۲ کیت واید بادی اونم با گیربکس دنده ای لذت رانندگیش فوق العادس ولی خب اگه راننده خوبی باشید اسکاتی وایدبادی به سریعی اسکاتی بدنه معمولی نیست
R@min
۱۳ مهر ۱۴۰۲امین جان این نکته مثبتی نیست که بیست سال به ماشین دست نزنی و ثمرش بشه دور انداخته شدن از بازار.
شعبه آمریکایی استلانتیس از سال بعد نزدیک ۱۵۰ هزارتا از فروششو بدون جایگزین و اون طیف موپار به همین راحتی از دست میده. این حماقت باید تو تاریخ ثبت کرد که یکی از وفادارترین کلوپ های هواداری رها کنی و بخوای با محصولات ریبج شده آلفا جواب بدی !!!
blackwing
۱۳ مهر ۱۴۰۲داج یهو عرصه رو خالی کرد و مستقیم رفت سمت الکتریکی ، این خیلی بد بود ، حداقل نسخههای ۶ سیلندر هوریکین رو تقویت میکردن با ۷۰۰ ۸۰۰ اسب چند سال با فیس لیفت سنگین مدلهاشون میفرستادن تو بازار بعد الکتریکی میکردن !! 🤦🏻♂️
AMIN (M.A.S)
۱۳ مهر ۱۴۰۲واقعا من هم متوجه نمیشم چرا از همچی سودی میگذرن
جدا از این بخش ماشینای عضلانی که حذف شدنشون ناراحت کنندس بخش قابل توجهی از فروش دوج و کرایسلر تا سال ۲۰۲۰ به مدل های جورنی و مخصوصا گرندکاروان اختصاص داشت و سال ۲۰۲۰ با اعلام تموم شدن تولید اون نسلشون به جای توسعه نسل بعدی دیگه ازشون خبری نشد!
الان هم دارن عضلانی ها و احتمالا سدان هارو رها میکنن درحالی که چارجر بین سدانا میشه گفت وضعیت خوبی داره
درباره اون بیست سال هرچند چلنجر هنوز محبوبه و خوب میفروشه ولی فرمایشتون درسته و من هم دوس داشتم نسل بعدیشو ببینم
شاید اگه بتونن بازاریابی درستی کنن هنوزم واسه یه نسل دیگه دیر نشده باشه خیلی چیزا هم فراهم هستن واسش
ولی افسوس از دست این ها …
محمد
۱۳ مهر ۱۴۰۲رقابت ماسل کار های بنزینی امسال تموم میشه ، چند ماه دیگه چارجر برقی جای چلنجر رو میگیره از ۲۰۲۵ هم مثل اینکه کامارو به صورت تمام برقی برمیگرده تو رقابت ، فقط برام جالبه که ببینم طرفدار های چلنجر و کامارو چیکار میکنن ماشین های محبوبشون به صورت برقی میخرن یا مشتری موستانگ میشن
18:45
۱۳ مهر ۱۴۰۲کاملا مشخصه خودروی جدیدتر پیروز میدان میشه.
موستانگ تو دو نسل آخر کاملا مهندسی اروپایی ها خصوصا ب ام و M4 رو انتخاب کرد، جایی که همیشه به بیش فرمونی، سیستم تعلیق بد نام عقب و سنگینی وزن مشهور شده بود، تو دو نسل آخر کاملا دگرگون شد و بر خلاف گذشته تو بسیاری از رقابت ها با قیمت ارزونش رقبا رو شکست داد همون رویه رو هم کوروت تو دونسل آخر تکرار کرد. البته من به مهندسی چلنجر ایراد نمیگیرم، چون خواسته همون طعم کلاسیک ماسل های دهه 70 رو هنوزم با خودش یدک بکشه و از روی عمد اینکار رو کرده و طرفدارهای خاص خودش و داره.
اما تو نسل جدید که قراره بیاد بازار با قوای محرکه تمام الکتریک، قطعا نه تنها هر ماسل کاری، بلکه هر خودروی دیگه ای رو از دم تیغ رد میکنه با پرفورمنس دیوانه وار!
JDM
۱۳ مهر ۱۴۰۲موستانگ از لحاظ عملکرد فنی بهتره، تعجبی هم نداره چون جدیدتر هست چلنجر هم جای خودش خوبه ولی حداقل قبل از اینکه برقی بده بیرون باید به بنزینی جدید با اپدیت های ظاهری و فنی بده بیرون البته هنوز شیطانیه
در هر صورت انتخابم موستانگ هست چون خیلی بهش علاقه دارم
18:45
۱۳ مهر ۱۴۰۲درسته jdm👍
P
۱۳ مهر ۱۴۰۲ای کاش این مانیتور های یکپارچه مد نمیشد ،این مدل داشبورد اصلا حس خوبی نداره ،همین دوتا عکس داشبورد موستانگ و چلنجر ببینید ،با اینکه داشبورد چلنجر طراحی خیلی خوبی نداره اما حس بهتری داره
ram1500trx
۱۳ مهر ۱۴۰۲پرچم دوج چلنجر بالاست🔥🔥🔥
parhamiof
۱۳ مهر ۱۴۰۲دو انتخاب کاملا متفاوتن
موستانگ داره میره به سمت اروپایی شدن
چلنجر همیشه سعی کرده همون فرمول قدیمی ماشینای امریکایی رو حفظ کنه
بزرگ،پر حجم،زمخت
Viper
۱۳ مهر ۱۴۰۲چلنجر به خود خودش یه نماد خودرو سازی هست….
Viper
۱۳ مهر ۱۴۰۲(موستانگ بدون شک خودروی بهتری است اما خریدارانش حسرت انتخاب نکردن چلنجر را خواهند خورد)
این نشون دهنده برتری چلنجر هست
RAM1500TRX
۱۳ مهر ۱۴۰۲این یعنی اینکه چلنجر بخری حسرت موستانگ نخریدنو نخواهی خورد
Viper
۱۳ مهر ۱۴۰۲خوب من هم همینو گفتم دیگه
کاظم دهقان زاده
۱۷ مهر ۱۴۰۲هـر گل یه بویـی داره…🤠 بین گلها فرق هست و زیبایی، هر گل ،تفاوتها را، بهرخ میکشد… دیوانهوار…خواستنی…
باشو
۱۳ مهر ۱۴۰۲نظر بنده کلا سمت کلاسیک میل داره اصلا نگاه ب دوج میکنی ی لذت خاصی داره باش ارتباط میگیری لبخند رو لبت میاد اما موستانگ نه البت دو نسل قبلش این حس رو داشت اما نه مدرن تر شدن سلیقه افرادی مث من نیس، همین الان من پاترول با هیچی عوض نمیکنم یا کریسیدا اما صد افسوس که دستمون به دوج و کامارو نمیرسه، افسوس خوردن داره واقعا
،
۱۴ مهر ۱۴۰۲انصافا انتخاب سختیه. من دوج رو می پسندم بخاطر داخل کابین. چون احساس میکنم فضای راحت تری داره و در نهایت رانندگی راحت تری خواهی داشت. متوجه منظورم هستین؟؟؟
محسن
۱۶ مهر ۱۴۰۲موستانگ که دیگه شبیه ماشین ماسل نیست