فورد کاپری جدید بر اساس پلتفرم MEB فولکسواگن ساخته شده و در نسخههای محرک عقب و چهارچرخ محرک با قیمت پایهٔ ۵۲ هزار یورو عرضه خواهد شد.
پسازاینکه نام موستانگ روی یک کراساوور رفت، فورد دوباره این کار را با یک نام افسانهای دیگر انجام داده است. کاپری کوپهای بود که از اواخر دههٔ ۶۰ تا اواسط دههٔ ۸۰ به بازار عرضه و از آن بهعنوان موستانگ اروپایی یاد میشد اما حالا این خودرو در قالب یک کراساوور الکتریکی بازگشته است. درواقع، کاپری کراساوور کوپهای برگرفته از فورد اکسپلورر الکتریکی است که در اروپا عرضه میشود. هردوی این کراساوورها بر اساس پلتفرم MEB گروه فولکسواگن ساخته شدهاند و بنابراین میتوان کاپری را معادل فورد از ID.5 دانست.
همچنین بخوانید: مروری بر تاریخچهٔ فورد کاپری یا موستانگ اروپایی
شاید کوپه دانستن کاپری جدید توصیف درستی نباشد زیرا خط سقف آن تقریباً صاف است و وقتی از کنار به آن نگاه میکنیم شبیه یک سدان بلندقامت به نظر میرسد. درهرحال، این کراساوور جدید ۴,۶۳۴ میلیمتر طول، ۱,۸۷۲ میلیمتر عرض و ۱,۶۲۶ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصلهٔ محوری آن ۲,۷۶۷ میلیمتر است و تعجبی ندارد که تناسبات آن مشابه فولکسواگن ID.5 باشد. کاپری بهصورت استاندارد با رینگهای ۱۹ اینچی عرضه میشود اما نمونههای ۲۰ و ۲۱ اینچی هم قابل سفارش خواهد بود.
نسخهٔ پایهٔ کاپری محرک عقب خواهد بود و به یک موتور الکتریکی با ۲۸۶ اسب بخار قدرت و ۵۴۵ نیوتن متر گشتاور مجهز است که شتاب صفرتاصد ۶.۴ ثانیه را فراهم میکند اما حداکثر سرعت آن روی تنها ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. انرژی موردنیاز این موتور توسط یک پکیج باطری لیتیوم یونی نیکل منگنز کبالت ۷۷ کیلووات ساعتی تأمین میشود که با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن تا ۶۲۸ کیلومتر را فراهم میکند. با استفاده از شارژرهای سریع ۱۳۵ کیلوواتی نیز از ۱۰ تا ۸۰ درصد این باطریها ظرف ۲۸ دقیقه شارژ میشود.
فورد برای کاپری یک نسخهٔ دو موتوره را هم در نظر گرفته است که یک موتور هم در جلو دارد و مجموع خروجی را به ۳۴۰ اسب بخار قدرت و ۶۸۰ نیوتن متر گشتاور میرساند. این اعداد مشابه چیزی است که در ID.4 GTX میبینیم. به لطف نیروی بیشتر، کاپری دو موتوره ظرف ۵.۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد. این نسخه همچنین از باطری کمی بزرگتر ۷۹ کیلووات ساعتی بهره میبرد اما شعاع حرکتی آن با ۵۹۲ کیلومتر، از نسخهٔ تک موتوره کمتر است. حداکثر ظرفیت شارژ کاپری چهارچرخ محرک اما بیشتر بوده و برابر با ۱۸۵ کیلووات است که از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطریها را در ۲۶ دقیقه شارژ میکند.
کاپری جدید با وزن ۲۰۹۸ کیلوگرم در نسخهٔ محرک عقب و ۲۱۹۰ کیلوگرم در نسخهٔ چهارچرخ محرک، مثل اکثر خودروهای الکتریکی، کراساوور سنگینی محسوب میشود. این ماشین در داخل بشدت وامدار اکسپلورر الکتریکی است و از همان نمایشگر لمسی عمودی ۱۴.۶ اینچی بهره میبرد. بااینحال، صندوق بار کاپری با ۵۷۰ لیتر ظرفیت، از اکسپلورر با ۴۵۰ لیتر بزرگتر است زیرا این کراساوور جدید با وجود فاصلهٔ محوری یکسان، حدود ۱۶۵ میلیمتر از اکسپلورر کشیدهتر است. کاپری هم مثل اکسپلورر در کلن آلمان تولید میشود. قیمت این خودرو در نسخهٔ پایهٔ محرک عقب از ۵۱,۹۵۰ یورو آغاز خواهد شد.
ARIAN
۲۱ تیر ۱۴۰۳حالم از هرچی ماشین برقیه دیگه بهم میخوره. همه چیزو برقی کردن. اون از موستانگ اینم از کاپری اونم از چارجر. میخواید یه پک باتری روی کله من هم نصب کنید؟ شاید اون موقع بتونم رکورد دوی صدمتر جهان رو بشکنم🤣
MehdiTurbo
۲۱ تیر ۱۴۰۳داداش اونو یه جا دیگه ات میبندند که به پاهات مربوط باشه
Taha Ayoobi
۲۱ تیر ۱۴۰۳استایل باحالی داره.
اعداد و ارقامش هم عالیه👌
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ تیر ۱۴۰۳یک نکته خیلی جالب در طراحی این ماشین هست که سال قبل در پولاستار 2 دیدیم
اینها سدان کراس یا کراس اور صندوق دار هستند و ظاهرا به شدت دارن مورد توجه خودروسازان مختلف قرار می گیرند. احتمالا به زودی چینی ها هم شروع می کنن
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/01/2024-polestar-2-4.jpg
گاس فرینگ
۲۱ تیر ۱۴۰۳لادا و مرسدس بنز سالهای قبل یه همچین طرح هایی زدن
عمو مایک
۲۱ تیر ۱۴۰۳آقای اشتری من به این رده کلاس میگم سدان اور
یه ترکیب غیر منطقی از سدان و کراس اور که نه مثل کراس اور کوپه شیک هست نه کارایی فضای کراس اور ها . نه پایداری و لذت سدان ها
Sina
۲۷ تیر ۱۴۰۳قربان اگه اشتباه نکنم لادا فکر کنم با وستا کراس سال 2018 دور جدید ابن قضیه رو استارت زد ؟ اشتباه میکنم
مهدی
۲۱ تیر ۱۴۰۳خیلی خوبه کاش بیاد ایران جوونا سواربشن
هیروهیتو
۲۱ تیر ۱۴۰۳اگر هم بیاد پولشو ندارن متاسفانه
Cert
۲۱ تیر ۱۴۰۳چندان یک خودروی اسپرت به شمار نمی رود
برای کاربرد های عادی ساخته شده است
پول آن هم گران است
یعنی معادل یک اکسپلور V6
هیروهیتو
۲۱ تیر ۱۴۰۳با این وضعیت اقتصادی
fcmz
۲۱ تیر ۱۴۰۳اصلا شبیه پولستار 2 نیست
ارسلان
۲۱ تیر ۱۴۰۳چیش شبیه هست ؟!
froG-driVer
۲۱ تیر ۱۴۰۳پولستار دو از این بهتره
علیرضا
۲۱ تیر ۱۴۰۳فورد کاپری برای اروپا مثل موستانگ برای امریکاست و این فورد هم مثل نسخه مک ای موستانگ توهین به طرفداران
مازیار
۲۱ تیر ۱۴۰۳چه دورانی داشت کاپری دهه هفتاد
R@min
۲۱ تیر ۱۴۰۳مایه تاسفه همچین اسم بزرگی به لجن کشیده بشه.
Dariush
۲۱ تیر ۱۴۰۳چه طراحی زیبایی داره
محمد امین
۲۱ تیر ۱۴۰۳چینی بودن از قیافه ش میباره با اینکه واسه اروپاس
M power
۲۲ تیر ۱۴۰۳اتفاقن اصلن قیافش ب فورد نمیخوره