فورد

اولین تجربه رانندگی با فورد اکسپلورر 2025؛ شاسی‌بلند خانواده و طبیعت!

برای اولین بار فرصت تست و بررسی فورد اکسپلورر ۲۰۲۵ فراهم شده و آنچه می‌خوانید ماحصل ملاقات با این کراس‌اور آمریکایی است.


خودرویی که برای ما فراهم شده از نوع اکتیو است که برای اولین بار در اکسپلورر دیده می‌شود. البته در کنار این مدل سه تریم دیگر نیز وجود دارند. یکی از شاخص‌ترین مدل‌های پیشین اکسپلورر را می‌توان XLT دانست که از همان آغاز داستان اکسپلورر یعنی سال ۱۹۹۱ در دسترس بوده است. در حقیقت ما درباره خودرویی با تاریخچه بیش از ۳۰ ساله صحبت می‌کنیم. نماینده فورد در خلال تست و بررسی اکسپلورر ۲۰۲۵ اعلام کرد این خودروساز به دنبال یکسان‌سازی تریم های شاسی بلندهای خود است هرچند در حال حاضر اسکیپ تنها خودرویی محسوب می‌شود که تریم اکتیو را ارائه می‌کند. البته شما می‌توانید در دیگر مدل‌ها تریم های ST لاین و پلاتینیم را انتخاب کنید و به این لیست باید ST را نیز اضافه کنیم.

صرف‌نظر از نام‌گذاری و تریم ها، اگر سواری نسل پیشین اکسپلورر را دوست داشته باشید به سواری نسل جدید نیز علاقه خواهید داشت. قوای محرکه اکسپلورر ۲۰۲۵ تغییری نداشته و بنابراین این شاسی‌بلند آمریکایی به‌صورت استاندارد از پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربو اکوبوست با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتون متر گشتاور استفاده می‌کند. نیروی تولیدی نیز از طریق گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک راهی چرخ‌ها می‌شود. درصورتی‌که مدل ST را انتخاب کنید پشت فرمان خودرویی با پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو که ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارد خواهید نشست. همچنین اگر نمی‌خواهید مدل فول ST را انتخاب کنید امکان سفارش مدل پلاتینیم نیز وجود دارد.

اما جدای از جلوپنجره بزرگ‌تر و نمای جلوی بازنگری شده، فورد اکسپلورر ۲۰۲۵ به نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی مجهز شده است. داستین شدلارسکی مدیر طراحی کابین فورد اکسپلورر این نمایشگر را به نشستن در خانه و تماشای تلویزیون بزرگ ترجیح می‌دهد. این نمایشگر بخش محوری سیستم تجربه دیجیتال جدید فورد است که در روی کاغذ برای جانشینی گوشی هوشمند راننده طراحی می‌شود. تجربه دیجیتال فورد با برنامه‌های گوناگون، از الکسا گرفته تا یوتیوب، بازی‌های مختلف، مرورگر اینترنت و… ارائه می‌شود. دستیار گوگل نیز به راننده کمک خواهد کرد تا نیازهای خود را برطرف کند و البته اپل کارپلی و اندروید اتو نیز وجود دارد. متأسفانه این سیستم شامل عملکردهای اصلی سیستم کنترل تهویه مطبوع نیز شده و بنابراین برای استفاده از کولر و بخاری باید از نمایشگر لمسی بزرگ استفاده کنید. اگرچه تنظیمات سرعت فن و دما به راحتی در دسترس هستند اما برای تنظیم همین موارد نیز باید چشمان خود را از جاده بردارید.

اگر هم در فصل زمستان دستکش‌های بزرگی می‌پوشید، تصور می‌کنیم ساده‌ترین فرایندها نیز به سختی انجام شوند. این پیچیدگی‌ها با اینکه خیلی دردسرساز نیستند اما همه مالکان آن‌ها را قبول نخواهند کرد. با اینکه ما زمان زیادی را صرف استفاده از تجربه دیجیتال فورد نکردیم اما به دنبال تجربه سیستم خودران بلو کروز این برند بودیم. این تکنولوژی در اکسپلورر ST لاین، پلاتینیم و ST وجود دارد. در بلو کروز ۱.۲ ویژگی‌هایی همچون توانایی تغییر لاین خودکار اضافه شده و بر اساس تست صورت گرفته می‌توان گفت تغییر خطوط حرکت به نرمی صورت می‌پذیرد. البته باید بهای سالانه ۸۰۰ دلاری بلو کروز ۱.۲ را نیز در نظر گرفت.

زمانی که مدل اکتیو را ترک کرده و پشت فرمان اکسپلورر ST می‌نشینیم تغییرات زیادی را حس می‌کنیم. فورد می‌گوید این مدل سریع‌ترین شاسی‌بلند زیر ۶۰ هزار دلار است هرچند برای دستیابی به چنین عملکردی نیاز به سیستم چهار چرخ محرک دارید. اینجاست که شک و تردیدها درباره اینکه آیا فورد واقعاً می‌خواهد اکسپلورر یک شاسی‌بلند باشد یا خیر بروز می‌کند. ST سواری نسبتاً خشکی دارد اما در سر پیچ‌ها حس و حال یک سوپر شاسی‌بلند را تداعی نمی‌کند. در حقیقت کمی هیجان برای یک سواری فراتر از نرمال وجود دارد.

اما راهی برای لذت بردن از پرفورمنس ST در صندلی‌های عقب وجود ندارد. با اینکه فضای پا و سر صندلی‌های ردیف سوم اکسپلورر به ۸۱ و ۹۹ سانتی‌متر می‌رسد اما این فضا بسیار تنگ‌تر حس می‌شود. حتی کودکان خردسال نیز در این صندلی‌ها حس ترس از فضاهای تنگ را خواهند داشت و با اینکه فضای پا و سر صندلی‌های ردیف دوم بسیار بیشتر است اما آنجا هم کمی احساس تنگی فضا وجود دارد. با این وجود صندلی‌های راننده و سرنشین جلو بسیار راحت طراحی شده‌اند و به خوبی از بدن حمایت می‌کنند. همچنین صندلی‌های جلوی تمامی تیپ‌های اکسپلورر به‌صورت استاندارد دارای گرم‌کن هستند.

نکته بعدی به مسیر تست این خودرو مربوط می‌شود که ظاهراً فورد از طراحی آن مشابه آن برای مدرسه رانندگی پرفورمنس خود استفاده می‌کند و خریداران اکسپلورر ST نیز می‌توانند این پکیج را انتخاب کنند؛ اما نکته این بود که ما در مسیر پیست، بزرگراه و نه جاده‌های پر پیچ و خم حس ادامه رانندگی با این خودرو را نداشتیم. آیا این نبردی علیه اکسپلورر جدید است؟ صادقانه پاسخی برای این سؤال نداریم. برای ما، مأموریت اصلی یک شاسی‌بلند حمل چند سرنشین و وسایل آن‌ها به شیوه‌ای راحت است. یک شاسی‌بلند مجبور نیست که هیجان‌انگیز باشد اما بین سیستم تجربه دیجیتال جدید و تأکید روی پرفورمنس، حدس می‌زنیم فورد می‌خواسته اکسپلورر محصولی بسیار جذاب و هیجان‌انگیز باشد اما نمی‌دانیم چه تعداد از خریداران این خودرو از روی صندلی راننده در یک کنفرانس ویدئویی شرکت خواهند کرد یا اینکه چه تعداد از آن‌ها ۷۰۰ دلار در سال برای سیستم دستیار راننده بزرگراه پرداخت خواهند کرد؟ یا اینکه چه تعداد از افراد مدل ST را خریداری کرده و عضو کلوپ خودروهای اسپرت آمریکا خواهند شد؟

شاسی بلندهای پرفورمنس پدیده‌ای غریب نیستند و تکنولوژی خودروها نیز به شدت پیشرفت کرده اما شاید فورد این موارد را بیش از حد در اکسپلورر به کار برده است. این یک شاسی‌بلند است که روند همه‌گیری شاسی بلندها را کلید زده و باید روی مأموریت اصلی یک شاسی‌بلند تمرکز کند اما به نظر می‌رسد حواسش پرت شده است. اکسپلورر ST خودروی خوبی است اما وجودش حیاتی نیست. تکنولوژی بکار رفته در خودرو نیز احساس‌برانگیز است اما به خوبی تدارک دیده نمی‌شود و اگر خواهان تجربه دیجیتال کاملاً جدیدی هستید باید پس از یک سال اشتراک سالانه آن را پرداخت کنید. اگر این موارد را فاکتور بگیرید با شاسی‌بلندی مواجه می‌شوید که به اندازه رقبایی همچون هوندا پایلوت خوب عمل نمی‌کند اما در هر صورت می‌توانید با اکسپلورر ST راهی مدرسه رانندگی اسپرت شده و با دوستان خود تماس‌های ویدئویی برقرار کنید. اگر این همان چیزی است که می‌خواهید، فورد نیاز شما را برطرف می‌کند.

مشخصات فورد اکسپلورر ۲۰۲۵
پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربو/۶ سیلندر ۳ لیتری توئین توربو
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۳۰۰-۴۰۰/۴۲۰-۵۶۳
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب/چهار چرخ محرک
وزن (کیلوگرم) ۱۹۵۲/۲۱۰۰
ظرفیت یدک کشی (کیلوگرم) ۲۲۶۸
مصرف سوخت (لیتر در صد کیلومتر) اعلام نشده
قیمت پایه (دلار) ۴۱,۳۵۰
قیمت مدل تست شده (دلار) ۵۷,۱۰۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. امیرحسین

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (201 ديدگاه)

    عزیزان از فورد لذت ببرید

    موافقم 9
    مخالفم 4
  2. B2

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (228 ديدگاه)

    هم از لحاظ استایل هم کیفیت هوندا پایلوت رو ترجیح میدم . شاسی بلند های هوندا تو سگمنت میان سایز عالین ‌.کلا تو سگمنت میان‌سایز ردیف سوم خیلی جواب نمیده . اکثر میان سایزهایی که به ردیف سوم مجهزن فضای تنگ و محدودی دارن . بیشتر به درد فول سایز و ون میخوره

    موافقم 11
    مخالفم 11
    1. Navid A J

      ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3778 ديدگاه)

      سوار شدم. یکم سواریش خشکه. ولی متریال داخلیش از بقیه ی رقبا؛ حس بهتری رو منتقل میکنه. انجین و گیربکسش خوب با هم مچن و از هایلندر هم رانندگی جذابتری داره. شخصا که CX-9 رو به بقیه ترجیح میدم.

      موافقم 7
      مخالفم 1
  3. Navid A J

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3778 ديدگاه)

    اکسپلورر هم خیلی خرکاره و هم مناسب خانواده ها. به خصوص رنگ مشکیش رو هرکس میبینه؛ حس دیدن زانتیاهای پلیس نامحسوس بهش دست میده. از خوبای فورده.

    موافقم 10
    مخالفم 2
  4. زیزیگولو

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (6033 ديدگاه)

    فورد اکسپلورر تو نسلای قبلیش و خصوصاً سال ۲۰۲۰ تونست به فروش مناسبی دست پیدا کنه و حالا با اکسپلورر ۲۰۲۵ با تغییرات مثبت نسبت به نسخه های قبلیش اومده تا سهم بیشتری از بازار خودروهای شاسی بلند رو تصاحب کنه 👌

    موافقم 10
  5. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱۲ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (270 ديدگاه)

    این وسط یه کار فورد تو کتم نمیره کلی هزینه کردن و پلتفرم دف عقب ساختن و فقط اکسپلورر و لینکلن آویاتور رو روش ساختن و اینکه اگر برنامه همین بود که خوب رو پلتفرم دف جلوی نسل قبل هم میشد همین قدرت رو گرفت تازه اونجا انجین ۳.۵ لیتری وی۶ توربو با ۳۷۰ اسب سوار بود.الان لینکلن آویاتور در کنارش ناتیلوس نسل جدید ساخته شده یکی پلتفرم دف عقب یکی جلو و استقبال از ناتیلوس بیشتره.اینجا باید اسم اکسپلورر رو نمادین کنن و نسخه پرفورمنس بالا رده عرضه کنن مثلا یه وی۸ یا وی۶ با بیش از ۵۰۰ اسب یا هیبرید با ۶۰۰ اسب

  6. امیر محمد

    ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (41 ديدگاه)

    ولی جدا از اینمهمه خوبیش قیافش زیادی شبیه تیگو هاست

    1. محمد جواد شهبازی

      ۳۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      شاید تیگو شبیه فورده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا