فورد

بررسی تخصصی فورد اکسپلورر 2025؛ گزینه ایده‌آل خانواده‌ها

فورد اکسپلورر ۲۰۲۵ بهبودهای قابل‌توجهی را تجربه کرده و آنچه در ادامه می‌خوانید ماحصل بررسی تخصصی این شاسی‌بلند آمریکایی است.


اکسپلورر ۲۰۲۵ از سیستم اطلاعات سرگرمی دوستانه‌تر، کابین بهتر و تجهیزات متنوعی شامل دستیار رانندگی سطح ۲ بلو کروز بهره می‌برد. متأسفانه ظاهر خودرو عصبانی‌تر شده و در تریم های فول پلاتینیم و ST نیز قیمت بالایی دارد و همین امر باعث می‌شود برخی خریداران شاسی‌بلندهای سه ردیفه گیج شوند. ما ابتدا کار را با طراحی ظاهری خودرو شروع می‌کنیم. اولین برخورد ما با فورد اکسپلورر ۲۰۲۵ از زاویه پشت خودرو بود که از این زاویه خودرویی زیباست و خطوط اصلی بدنه آن با چراغ‌های جدید همراه شده‌اند. اگرچه تغییر زیادی در این بخش وجود ندارد اما همین تغییرات کوچک نیز باعث جذابیت بیشتر قدبلند فورد می‌شوند.

با بررسی بدنه خودرو به بخش جلو می‌رسیم که عصبی‌تر از قبل است. مدل فول پلاتینیم از جلوپنجره جدید با عناصر کرومی سود برده و ابهت دو چندانی به خودرو بخشیده است. به نظر ما طراحی بخش جلوی اکسپلورر ۲۰۲۵ دوستانه نیست و به خوبی با خطوط جانبی بدنه ترکیب نشده است. حدس می‌زنیم این نوع طراحی برای شاسی‌بلندی که تا همین چند وقت پیش از استایل عادی و خانواده پسند بهره می‌برد چندان مناسب نباشد؛ اما خوشبختانه داخل کابین بسیار بهتر به نظر می‌رسد.

فورد نمایشگر عمودی مدل قبلی را کنار گذاشته و از نمایشگر جدید افقی به همراه سیستم اطلاعات سرگرمی به‌روزتر استفاده کرده است. در این نمایشگر می‌توانید با دستورات صوتی به برنامه‌هایی همچون دستیار گوگل و آمازون الکسا دسترسی داشته باشید. اپل کارپلی بی‌سیم نیز وجود دارد. فورد سیستم جدید خود را تجربه دیجیتال می‌نامد که نسبت به نسخه قبلی از نظر شکل و عملکرد بسیار پیشرفت کرده و ظاهر مدرن و پاسخ‌های سریع‌تری دارد. همین تغییر باعث می‌شود سیستم اطلاعات سرگرمی فورد اکسپلورر ۲۰۲۵ به یکی از نقاط قوت آن بدل شود.

کابین فضای زیادی دارد و از نظر فضای شانه، سر و پا هیچ کمبودی وجود نخواهد داشت. خانواده‌های پرجمعیت می‌توانند با خیال راحت به دل جاده بزنند و اکثر وسایل موردنیاز را هم به همراه داشته باشند. اگرچه برخی رقبا همچون هوندا پایلوت در روی کاغذ جادارتر به نظر می‌رسند اما قرار دادن وسایل گوناگون در فضای بار اکسپلورر راحت‌تر خواهد بود و بنابراین فکر نمی‌کنیم که مشتریان عادی متوجه اختلاف فضای بار این شاسی‌بلند با رقبا شوند. نکته بعدی به متریال بکار رفته در کابین مربوط می‌شود. داشبورد مدل تست شده از متریالی ماندد تریم چوب سود برده و در بخش پایینی داشبورد هم چرم کار شده است. در مجموع وجود این متریال برای شاسی‌بلندی همچون اکسپلورر پذیرفتنی و خوب خواهد بود.

خودروی تست شده از نوع پلاتینیم دیفرانسیل عقب با قیمت حدود ۵۳ هزار دلار است اما اگر مدل فول و چهار چرخ محرک ST را انتخاب کنید قیمت به بالای ۵۸ هزار دلار خواهد رسید. این رقم برای شاسی‌بلندی همچون اکسپلورر بالاست و برای مثال می‌توان لکسوس TX با قیمت پایه ۵۵ هزار دلار را نیز در نظر گرفت؛ اما بزرگ‌ترین ضعف فورد اکسپلورر ۲۰۲۵ طراحی ظاهری یا کابین آن نخواهد بود بلکه مشکل این خودرو به سیستم بلو کروز سفارشی مربوط می‌شود که عالی نیست.

با اینکه بلو کروز در سرعت‌های بالاتر عملکرد بسیار خوبی دارد اما در پیچ‌ها و ترافیک نیمه سنگین نیازمند دخالت‌های متعدد راننده است و به نظر می‌رسد احتمال ترمز آنی وجود دارد. اگرچه نیازی به قرار دادن دستان روی فرمان نیست اما در همین شرایط ترافیک و پیچ‌ها دستان ما بسیار به فرمان نزدیک بود. شاید دلیل عدم اطمینان کامل به این سیستم پشت آمپرهای ۱۲.۳ اینچی باشند. با اینکه حالت خاص دستیار راننده در پشت آمپرها وجود دارد اما هیچ اطلاعاتی درباره شرایط اکسپلورر ۲۰۲۵ در دست نیست و تنها می‌توان فهمید که خود خودرو کجاست. در حقیقت ما نمی‌توانستیم فقط تماشاگر راندن خودرو و رسیدن آن به ترافیک باشیم و مدام استرس داشتیم. البته نرم‌افزار پایش راننده بسیار حساس است و سریعاً حواس‌پرتی او را تذکر می‌دهد.

البته بلو کروز آپشن ارزان‌قیمتی نیست و اگرچه مدل تست شده به مدت ۹۰ روز دارای سیستم رایگان بود اما پس از آن باید ماهانه ۵۰ یا سالانه ۴۹۵ دلار پرداخت شود. همچنین امکان خرید بلو کروز با قیمت حدود ۲۵۰۰ دلار نیز وجود دارد. این سیستم هزاران کیلومتر از بزرگراه‌های آمریکا را پوشش می‌دهد هرچند هنوز هم پشت سر سوپر کروز جنرال موتورز قرار دارد. پیشرانه ۴ سیلندر فورد اکسپلورر ۲۰۲۵ قدرت ۳۰۰ اسب بخاری دارد و به‌طور قابل‌توجهی قوی‌تر از رقبای بنزینی از جمله تویوتا گرند هایلندر ۲۶۵ اسبی است. گیربکس ۱۰ سرعته فورد در اکثر مواقع عملکرد بی‌نقصی دارد هرچند گاهی اوقات در معکوس دادن تعلل می‌کند.

صدا و لرزش پیشرانه توربو در دورهای بالا کمی بیشتر می‌شود اما در کل نرم و آرام است. تکان‌های بدنه نیز در زمان عبور از پیچ‌ها خیلی زیاد نیست و ترمزها نیز قابل پیش‌بینی عمل می‌کنند. در مجموع رانندگانی که سبک رانندگی بی حاشیه و آرامی دارند از سواری اکسپلورر راضی خواهند بود. ما در ۹۰ درصد زمان تست خودرو از بلو کروز استفاده کردیم و با سیستم صوتی بنگ اند اولوفسن به موسیقی گوش دادیم. سواری شاسی‌بلند فورد نرم و راحت است هرچند باید آماده ترسیدن از چهره آن در زمان باز کردن در گاراژ باشید.

مشخصات فورد اکسپلورر پلاتینیم ۲۰۲۵
پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توربو
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۳۰۰/۴۲۰
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۷
وزن (کیلوگرم) ۱۹۷۰
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۱۱.۷/۸.۱/۹.۸
قیمت پایه (دلار) ۴۱,۳۵۰
قیمت مدل تست شده (دلار) ۵۳,۲۵۰

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۰ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (406 ديدگاه)

    طراحیش طوریه که اصلا دل ادمو نمیزنه
    خیلی پخته و باوقاره.
    نکته جالبتر این ماشینم اینه که نیومده کل داشبورد رو بکنه نمایشگر این خودش خیلیه.

    موافقم 32
    مخالفم 1
    1. amirkhanzadeh

      ۲۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (740 ديدگاه)

      برای این خودرو حداقل باید 6 سیلندر می ذاشتن
      آخه این حجم خودرو 4 سیلندر ؟!

      موافقم 15
      مخالفم 3
      1. امیرحسین

        ۲۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (209 ديدگاه)

        نسخه اس تی ۳ لیتری هست
        اما اگر مدل فول و چهار چرخ محرک ST را انتخاب کنید قیمت به بالای ۵۸ هزار دلار خواهد رسید.

  2. Kiarash

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (275 ديدگاه)

    این مدل Suv هارو دوست دارم و گزینه واقعا خوبی هست

    موافقم 26
    مخالفم 1
  3. Mosafer

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (170 ديدگاه)

    قشنگ میباشد

    موافقم 16
    مخالفم 1
  4. amirboss

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (588 ديدگاه)

    برسی تخصصی نمیشه گفت فقط یه نگاه اجمالی به فورد اکسپلورر هست.
    درضمن چهره ی خشن به نظر من خواهان بیشتری نسبت به چهره ی خنثی یا خندون داره بخصوص برای یه اس یو وی و این به هیچ وجه امتیاز منفی به حساب نمیاد.

    موافقم 20
  5. Taha Ayoobi

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    در کل ماشین بسیار عالی ایه

    موافقم 10
  6. BlackWing

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1280 ديدگاه)

    طراحیش مشخصه امریکایی و پخته‌ست ، برعکس خیلی از شاسی بلندهای این روزا

    موافقم 13
    مخالفم 1
  7. علی منصوری

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (116 ديدگاه)

    شیک و قابل قبول برا خانواده، بهرحال فورد تو این سگمنت اونقدر تجربه داره ک بتونه مخاطبشو راضی کنه ، سیستم صوتی بنگ اند اولوفسن خیلی خوش سلیقگی بود

    موافقم 11
  8. حسین دهمرد

    ۲۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2616 ديدگاه)

    علی رغم ابعاد بزرگش اما ظاهرش ابعادش رو نشون نمیده.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا