فورد

معرفی فورد موستانگ GTD، سوپراسپرت 300 هزار دلاری با 800 اسب بخار

موستانگ GTD مدلی تولید محدود با پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ است که قصد ثبت رکورد زیر ۷ دقیقه را در نوربرگ‌رینگ دارد.

فورد در اقدامی غافلگیرکننده، از موستانگ GTD به‌عنوان مدلی تولید محدود و نسخه‌ای جاده‌ای از مدل مسابقه‌ای GT3 رونمایی کرده است. این خودرو اواخر سال ۲۰۲۴ یا اوایل ۲۰۲۵ با قیمت پایه‌ای در حدود ۳۰۰ هزار دلار به بازار عرضه خواهد شد. نام این موستانگ خیره‌کننده از کلاس مسابقهٔ IMDA GTD گرفته شده است یعنی جایی که موستانگ GT3 در آن رقابت می‌کند.

برخلاف شایعات، موستانگ GTD خودرویی موتور وسط نیست و پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ آن که از شلبی GT500 گرفته شده جلوی راننده قرار دارد. قدرت دقیق این موتور هنوز اعلام نشده اما فورد بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت را هدف قرار داده است تا قوی‌ترین موستانگ تولیدی جاده‌ای تاریخ خلق شود. ردلاین این موتور بیش از ۷,۵۰۰ rpm است و از اگزوز تیتانیومی با سوپاپ فعال بهره می‌برد.

هرچند پیشرانهٔ موستانگ GTD همچنان در جلو قرار دارد اما فورد گیربکس را به عقب منتقل کرده تا به توزیع وزنی در حدود ۵۰-۵۰ دست یابد. این یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ ترنس‌اکسل است که نیروی موتور را از طریق یک میل‌گاردان فیبر کربنی دریافت می‌کند. فورد برای این موستانگ وحشی سیستم کنترل کشش متغیری را طراحی کرده که در حالت رانندگی پیست، قدرت موتور و میزان دخالت کنترل کشش را تغییر می‌دهد تا رانندگان بتوانند GTD را مطابق با توانایی‌های خود در پیست تنظیم کنند.

موستانگ GTD روی تعلیق نیمه فعالی قرار گرفته است که با کمک‌فنرهای تطبیقی سوپاپ‌دار می‌تواند ارتفاع و نرخ نوسان فنرها را تنظیم کند. این سیستم، در حالت پیست ارتفاع خودرو را ۴۰ میلی‌متر کاهش می‌دهد. در عقب خودرو اما دیگر صندوق باری وجود ندارد زیرا کمک‌فنرهای پوشراد، سیستم کنترل هیدرولیک و سیستم خنک‌کنندهٔ ترنس‌اکسل همگی در اینجا نصب شده‌اند. برای خنک کردن این قسمت نیز ورودی‌های هوایی پایین شیشهٔ عقب تعبیه شده است.

قوی‌ترین موستانگ تاریخ در جلو از لاستیک‌های ۳۲۵ میلی‌متری و در عقب ۳۴۵ میلی‌متری استفاده می‌کند که روی رینگ‌های ۲۰ اینچی آلومینیومی فورج‌کاری شده قرار گرفته‌اند. همچنین رینگ‌های منیزیومی با پره‌های Y شکل هم قابل سفارش هستند درحالی‌که ترمزهای کربن سرامیکی برمبو به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند.

در بدنهٔ GTD برای کاهش وزن از فیبر کربن زیادی استفاده شده و اسپلیتر جلو، کاپوت، گلگیرها، رکاب‌ها، سقف، درب صندوق‌عقب و دیفیوزر عقب همگی از این ماده ساخته شده‌اند. علاوه بر این، خریداران می‌توانند پکیج آیرودینامیک را هم سفارش دهند که فلپ‌های جلو با کنترل هیدرولیکی، سینی زیر فیبر کربنی و بال عقب فعال را به همراه دارد. همچنین امکان سفارش هر رنگی مطابق با سلیقهٔ خریدار نیز برای بدنهٔ خودرو وجود خواهد داشت.

کابین موستانگ GTD با جیر، چرم و فیبر کربن پوشیده شده است. فورد همچنین در اینجا صندلی‌های ریکارو را ارائه و صندلی‌های عقب را حذف کرده است. یک پکیج سفارشی هم برای داخل خودرو ارائه می‌شود که شامل پدال‌های تعویض دنده، شیفتر دوار روی کنسول و پلاک شمارهٔ ساخت همگی از تیتانیوم خواهد بود. این ماده از قطعات تیتانیومی جنگندهٔ F22 گرفته شده و از طریق پرینت سه‌بعدی ساخته می‌شوند.

به گفتهٔ مهندس ارشد فورد، هدف این پروژه ثبت رکورد زیر ۷ دقیقه در پیست نوربرگ‌رینگ است. فرایند تولید موستانگ GTD مشابه سوپرکار فورد GT است که یعنی بدنه در کارخانه فلت راک فورد و موتور در کارخانهٔ دیربورن تولید می‌شود اما مونتاژ نهایی توسط مالتی‌متیک در کانادا انجام می‌گیرد. مدیر اجرایی فورد در مورد این ماشین می‌گوید:

موستانگ GTD تمام تصورات قبلی از یک سوپرکار را از بین می‌برد. ما یک خودروی جاده‌ای را برای پیست مهندسی نکرده‌ایم. ما یک خودروی مسابقه‌ای برای جاده ساخته‌ایم. موستانگ GTD تکنولوژی مسابقه‌ای را از موستانگ GT3 گرفته و آن را در خیابان ارائه می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۳۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. amir-z

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (96 ديدگاه)

    ای کاش زودتر نسل جدید شلبی gt500 رونمایی بشه🧡🖤
    این ماستنگ gtd هم به نظر من یکی از بهترین ماستنگ های تولیدی (جاده ای) است
    پ.ن : لااقل یک عکس هم از کابینش میزاشتن

    موافقم 80
    مخالفم 2
    1. (Ali(chevynova

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (7370 ديدگاه)

      ماشالاه امریکن موستانگ
      پرفروشترین کوپه اسپرت جهان
      ۲ برابر این پول هم براش خرج بشه میارزه چون امریکنی هست

      موافقم 35
      مخالفم 67
      1. مهدی

        ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (1733 ديدگاه)

        امریکنی 🤣🤣🤣 خیلی خوبی خدایی

        موافقم 47
        مخالفم 8
        1. (Ali(chevynova

          ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (7370 ديدگاه)

          تو بهتری

          موافقم 16
          مخالفم 38
      2. Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲

        ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (322 ديدگاه)

        بله آمریکایی الکی گرون نیست مرسدس و پورشه الکی گرونن ! تو که حالت خیلی خوبه از همه هم بهتری بعدا هم عینکت رو پاک کن دوباره رو چشمت بزن علی شوی عزیز

        موافقم 12
        مخالفم 11
      3. A.m.A

        ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (145 ديدگاه)

        این چند سال که فروش چلنجر بیشر بوده ولی باشه!

        موافقم 4
        مخالفم 3
    2. ALI A

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (71 ديدگاه)

      از هر طرف نگاش کنی جذاب و زیباست. ولی 300 هزار دلار خیلی زیاده برای موستانگ. با این پول سوپر اسپرت شرکتای درجه یک رو میتونی بخری.باید خیییلی عشق موستانگ داشته باشی با این قیمت اینو بخری…

      موافقم 20
      مخالفم 13
  2. blackwing

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1299 ديدگاه)

    😲😲😲😲😲😲😲 شوخیه دیگه ؟؟؟

    موافقم 27
    مخالفم 5
  3. حسین

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (785 ديدگاه)

    چه ورقی اول صبح

    موافقم 39
    مخالفم 1
  4. AMANTE

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1911 ديدگاه)

    به شدت جذاب و دوست داشتنیه ولی ۳۰۰ هزار دلار برای موستانگ خیلی پوله حتی اگه اون موستانگ مستقیم از دنیای مسابقات به خیابون اومده باشه.
    با این پول میشه پورشه GT3 RS یا کوروت ZR1 خرید و از نظر من گزینه های جذاب تری از این موستانگ هستن.
    و اینکه بیشتر اوقات وقتی مدل مسابقه ی رو جاده ای میکنن مساوی میشه با حذف رانندگی راحت در شهر.

    موافقم 25
    مخالفم 41
    1. محمدهادی

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2390 ديدگاه)

      این دیگه موستانگ نیست
      این یه بچه جی تی ۴۰ هست
      فورد با این ساخته،بیشتر از همیشه موستانگو پیست محور کرد تا ماسل کار
      باید عملکرد بالایی داشته باشه تو تایم زدن

      موافقم 22
      مخالفم 1
    2. HFball

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (210 ديدگاه)

      کسی که علاقه به فورد داشته باشه دوس داره در هر صورت فورد سوار بشه حالا نگا به قیمتشم نکن درسته فورد مدلای خیلی ارزونتر داره ولی دلیل نمیشه هزینه بیشتر به معنای سوار شدن پورش یا کوروت باشه
      نمیگم اونا ماشینای خوبی نیستن ولی سلیقه ها متفاوته و همین که بسیاری از قطعات بدنش فیبر کربنیه کافیه که به قیمتش ارزششو داشته باشه

      موافقم 21
      مخالفم 3
    3. amir-z

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (96 ديدگاه)

      یکی از دلایل بزرگ قیمت ۳۰۰ هزار تایی این ماستنگ تولید محدود بودنشه

      موافقم 12
      مخالفم 1
  5. ARIAN

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (347 ديدگاه)

    عجب چیز خفنیه پسر! تازه توی خیابون هم میتونه تردد کنه فقط مختص به پیست نخواهد بود. صبح رو باید با خبر خوب اینجوری شروع کرد.

    موافقم 36
    مخالفم 3
  6. نشناسی بهتره

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (500 ديدگاه)

    واقعا عالیه 👌
    کافیه ببریش تو خیابون های خالی دیترویت بعد باحاش کلی عشقو حال کنی🤤

    موافقم 23
    مخالفم 3
  7. مهدی

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (45 ديدگاه)

    چقدر لامصب جذابه و کشش داره هرچی نگاهش میکنم خسته نمیشم و دنباله یه ایراد میخوام بگردم پیدا نمیکنم، خدا وکیلی ماشین آمریکای روح داره تکراری نمیشه برای آدم، حیف این جور چیزهای که تو خیابون های ما دیده نمیشن 😔😔😔😔

    موافقم 27
    مخالفم 2
  8. مازیار

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (823 ديدگاه)

    صبح جمعه با ماستنگ
    خبر خوبی بود

    موافقم 27
    مخالفم 1
  9. King viper ACR

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (9 ديدگاه)

    هیچ کس نمی خواهد با یه ماشین عضلانی بره رکورد پیست بزنه.
    قیمت هم خیلی بالا هست آدم می‌تونه یه لامبورگینی اونتادور یا پورش 911GT3RS بگیره
    تازه اضافه هم میاره

    موافقم 6
    مخالفم 35
  10. NR

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (59 ديدگاه)

    ظاهر این نسل موستانگ قشنگه ولی اصیل نیست بنظرم (حداقل جلوش)

    موافقم 6
    مخالفم 16
  11. ❤BMW❤

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    جونم موتور v8 آمریکایی

    موافقم 18
    مخالفم 2
  12. R@min

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2043 ديدگاه)

    کوروت نسل ۸ به فورد فشار زیادی اورد و از طرفی افتتاح تونل باد ۲۰۰ میلیون دلاری جدید فورد که حتی از تونل باد پورشه هم سریع تره (۳۲۱ کیلومتر) مشخص بود که فورد رو محصولات سطح بالایی کار می کنه و البته برای محصولات آینده برقی هم برنامه زیادی داره.

    این ماشین در وهله اول جواب به کوروت ZR1 هست و دوم تبلیغ مدل های مسابقه ای ولی کاش موتور وسط بود.

    موافقم 28
    مخالفم 1
    1. HFball

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (210 ديدگاه)

      ببخشید من فرق موتور وسط یا جلو یا عقب رو متوجه نمیشم اگه کسی اطلاعاتی داره بگه کلا فرقشون چیه

      1. M@M@DRZ911

        ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (366 ديدگاه)

        ببین ماشین دو تا محور داره .
        اگر موتور بین دو محور و نزدیک به محور عقب ( جلوی محور عقب ) قرار داده بشه بهش میگن موتور وسط مثل کوروت نسل ۸ و کلی سوپر اسپرت دیگه .
        اگه موتور بین دو محور و نزدیک محور جلو ( پشت محور جلو ) باشه بهش میگن موتور جلو _ وسط ( البته این اسم رو معمولا نمی گن و میگن همون موتور جلو ) چون کاملا جلوی ماشین نیست مثل فراری f12 یا مرسدس amg gt .
        اگه موتور پشت محور عقب باشه میشه موتور عقب مثل پورشه ۹۱۱ .
        و اگه موتور روی محور جلو باشه میشه همون موتور جلو .

        موافقم 14
        1. HFball

          ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (210 ديدگاه)

          مرسی داداش ولی منظور کلی من اینه که فرقش توی عملکرد چیه

        2. R@min

          ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (2043 ديدگاه)

          ماشین های موتور وسط انتقال قدرت راحت تری داره، توزیع وزن بهتره، بخاطر طراحی آیرودینامیک بهتری داره، جایگذاری سیستم های خنک کننده راحت تره.

        3. خیام

          ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (2 ديدگاه)

          بابا خیلیه ۳۰۰۰۰۰دلار میشه باهاش یه سوپر اسپرت خرید و کلی هم واست میمونه اون بدبختی که گفت دوبرابرشم میرزه عزیزم فکر کنم دلار رو۵ هزارتمن حساب کردی زیباست ارزوی دست نیافتنیه ماهاست

          موافقم 2
          مخالفم 2
    2. هیچکس

      ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      یکی از شاخصه های ماسل کار بودن موتور جلو بودن هست

      موافقم 4
      مخالفم 2
  13. طاها

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (172 ديدگاه)

    هنسی موستانگ و هنسی چلنجر
    با نصف این قیمت
    این رکوردها رو اعلام میکنن!

    موافقم 6
    مخالفم 14
  14. JDM سابق

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (697 ديدگاه)

    فلسفه ماسلکار ساخت خودرو ارزون یا حداقل قیمت مناسبه ۳۰۰ هزار تا برای ماشینی که فقط پیست محوره گزافه. احتمالا گیربکس ۸ دنده TR,9080 ترنس اکسل دار باشه. با توجه به سابقه فورد در گند زدن تو اصالت خدا خدا میکردم که حداقل ماسل کار و موتور وسط نکنن که خداروشکر موتور وسط نشد

    موافقم 2
    مخالفم 21
  15. دانیال_Surrey،England

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2854 ديدگاه)

    بازم دم فورد و شورلت گرم که یه هیجانی به خودروسازی میدن.
    ژاپنیا که کلا خوابیدن تو این دوران.
    یه کپی لندروور میدن و یه سوپرا که مفت نمیارزه.
    تنها کشور مطرح تو خودروسازی که ماشیناشون خسته کنندس ژاپنه متاستفانه که سایه ی دهه ی 90 هم نیستن.
    کارشون شده سالی 10 تا کانسپت دادن که مصرف داخلی داره فقط.
    ..
    فقط ای کاش این مدل موتور وسط بود،هرچند من میدونم فورد سوپرایزشو گذاشته برای فورد جی تی که احتمالا با همکاری ردبول توسعه پیدا کنه.
    کوروتم اگه نتونه مشکل وزن zr1 رو حل کنه بازی رو باخته.

    موافقم 30
    مخالفم 3
    1. R@min

      ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
      سوابق: (2043 ديدگاه)

      هیچ وقت فکرشو نمی کردم یه روز بگم ماستنگ بشه رقیب مرسدس بلک سریز و فراری های موتور جلو !!!! البته از شلبی های نسل ۶ احتمالش می رفت این نسل پیست محورتر بشه ولی این دیگه دست رویال فلش بود.
      دنیای عجیبیه ماستنگ با تعلیق پوشراد، جدیدترین کمک فنرهای دنیای خودرو و گیربکس ترنس اکسل.

      از طرفی خیلی خوشحالم که موتور کایوت بالاخره ب حقش رسید و رفت رو یه سوپراسپرت.

      موافقم 25
      مخالفم 2
      1. دانیال_Surrey،England

        ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
        سوابق: (2854 ديدگاه)

        فقط امیدوارم بره نوربرگ رکورد بزنه.
        نشه عینه اون قضیه کوروت که معلوم نشد چی شد!!
        کلا یکی از ماشینای مورد علاقم شده واقعا اگه رکورد بنزم بزنه دیگه شاهکاره.

        موافقم 16
        مخالفم 1
        1. R@min

          ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
          سوابق: (2043 ديدگاه)

          البته که در همه پیست ها GT3 زد و قطعا تو نوربرگ رکورد خوبی می زنه ولی خودشون گفته بودن که رکورد زنی می کنن که همون سیستم مارکتینگ آبدوخیاری جی ام همه دنیارو غافلگیر می کنه و حالا حتی یه اظهار نظرم نمی کنن !!! البته چند ماه پیش یکی از مهندسای جی ام لو داده بود که برنامه رکوردزنی کلا کنسل شده و نمی خواستن درگیر اعداد بشن و حتی نمی خواستن ماشین به مجلات برای رکورد زنی بدن.

          مارکتینگ فورد خیلی منطقی تر هست یا خیلی واضح مثل قضیه فورد جی تی و شلبی ها میگن علاقه ای به رکوردزنی ندارن یا مثل مدل GT500 2013 میان و رکورد می زنن و میرن. رو این مدل هم تاکید کردن حتما رکورد می زنن به احتمال زیاد تابستون 2024 یا زودتر رکورد بزنن.

          فعلا رو کاغذ چند تا برتری واضح نسبت به بلک سریز داره مثل تعلیق پوشراد، پک آیرودینامیک که گفتن حتی هدلایتش هم دان فورس تولید می کنه و گیربکس بهتر، فقط بحث وزن وسطه که باید دید موتور پردتر هم سبک کردن یا نه.

          موافقم 11
          مخالفم 2
  16. ali_x76

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (390 ديدگاه)

    این ماشین برای من به شدت یاداور مرسدس AMG GT-R Black series هست، از اونجا که هر دو نسخه های فوق افراطی پیست محور از کوپه های اسپرتی هستن که کسی فکرشو نمیکرد به این محدوده پا بذارن.
    شدیدا منتظر لپ تایم های این اعجوبه امریکایی هستم.
    احتمالا اکثر عزیزان باهام مخالفن ولی به نظرم از 911GT3RS جلوتره و در لیگ 911GT2 قرار میگیره.

    موافقم 15
    مخالفم 3
  17. سرزمین آفتاب تابان

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (25 ديدگاه)

    فورد اگه میخواست حرکت جنجالی توی نوربرگ‌ رینگ بزنه (زیر ۷ دقیقه ) این کارو با فورد gt میزد نه فورد موستانگ
    قیمتش اصلا اندازه موستانگ نیست خیلی خیلی برای موستانگ زیاده
    ۳۰۰ هزارتا…….

    موافقم 3
    مخالفم 17
  18. رضا

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    واقعا دم موستانگ و شلبی گرم با این ماشیناشون خیلی جذاب واقعا این ماشینارو میبینم افسوس میخورم با این پول نهایتا ی هایما چینی اشغال ت ایران میدن

    موافقم 8
    مخالفم 2
  19. Hadi

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (597 ديدگاه)

    عجب رخی داره واقعا فورد چی ساخته 👌
    معرکس منو یاد موستانگ های اسپرت دهه ۶۰ انداخت…

    موافقم 9
    مخالفم 1
  20. Behnam1012

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (994 ديدگاه)

    خداست 😍

    موافقم 4
    مخالفم 2
  21. حسین دهمرد

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2642 ديدگاه)

    اگه رکورد کوروت موتور وسط رو بزنه چی؟

    موافقم 8
    مخالفم 2
  22. خیام

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    خیلیه ۳۰۰۰۰۰دلار شاید یه جینشو داره میگه اون بدبختی که میگه ۲ برابرشم بگن میرزه بهترین سوپر کارو میشه باهاش خرید

  23. محسن

    ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    این دقیقا همون انتظاری هست که همیشه از فورد داشتم حقیقت یک رویا 🦾👍

  24. American cas

    ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ممنون از فورد که v8 رو زنده نگه داشت

  25. MADE IN USA

    ۲۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (23 ديدگاه)

    یعنی میشه ایوقدر خفن باشه
    اینقدر خشن و کامل
    انجیم وی۸ و صدای گوش نوازش
    اماده جر دادن هر اسفالتی
    امریکا یه شاهکار جدید باز ساخته
    یک چیزی که نمیتونی ازش عیب بگیری
    ممنون از فورد که ما عاشقای وی۸ رو هنوز یادشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا