موستانگ GTD مدلی تولید محدود با پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ است که قصد ثبت رکورد زیر ۷ دقیقه را در نوربرگرینگ دارد.
فورد در اقدامی غافلگیرکننده، از موستانگ GTD بهعنوان مدلی تولید محدود و نسخهای جادهای از مدل مسابقهای GT3 رونمایی کرده است. این خودرو اواخر سال ۲۰۲۴ یا اوایل ۲۰۲۵ با قیمت پایهای در حدود ۳۰۰ هزار دلار به بازار عرضه خواهد شد. نام این موستانگ خیرهکننده از کلاس مسابقهٔ IMDA GTD گرفته شده است یعنی جایی که موستانگ GT3 در آن رقابت میکند.
برخلاف شایعات، موستانگ GTD خودرویی موتور وسط نیست و پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ آن که از شلبی GT500 گرفته شده جلوی راننده قرار دارد. قدرت دقیق این موتور هنوز اعلام نشده اما فورد بیش از ۸۰۰ اسب بخار قدرت را هدف قرار داده است تا قویترین موستانگ تولیدی جادهای تاریخ خلق شود. ردلاین این موتور بیش از ۷,۵۰۰ rpm است و از اگزوز تیتانیومی با سوپاپ فعال بهره میبرد.
هرچند پیشرانهٔ موستانگ GTD همچنان در جلو قرار دارد اما فورد گیربکس را به عقب منتقل کرده تا به توزیع وزنی در حدود ۵۰-۵۰ دست یابد. این یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ ترنساکسل است که نیروی موتور را از طریق یک میلگاردان فیبر کربنی دریافت میکند. فورد برای این موستانگ وحشی سیستم کنترل کشش متغیری را طراحی کرده که در حالت رانندگی پیست، قدرت موتور و میزان دخالت کنترل کشش را تغییر میدهد تا رانندگان بتوانند GTD را مطابق با تواناییهای خود در پیست تنظیم کنند.
موستانگ GTD روی تعلیق نیمه فعالی قرار گرفته است که با کمکفنرهای تطبیقی سوپاپدار میتواند ارتفاع و نرخ نوسان فنرها را تنظیم کند. این سیستم، در حالت پیست ارتفاع خودرو را ۴۰ میلیمتر کاهش میدهد. در عقب خودرو اما دیگر صندوق باری وجود ندارد زیرا کمکفنرهای پوشراد، سیستم کنترل هیدرولیک و سیستم خنککنندهٔ ترنساکسل همگی در اینجا نصب شدهاند. برای خنک کردن این قسمت نیز ورودیهای هوایی پایین شیشهٔ عقب تعبیه شده است.
قویترین موستانگ تاریخ در جلو از لاستیکهای ۳۲۵ میلیمتری و در عقب ۳۴۵ میلیمتری استفاده میکند که روی رینگهای ۲۰ اینچی آلومینیومی فورجکاری شده قرار گرفتهاند. همچنین رینگهای منیزیومی با پرههای Y شکل هم قابل سفارش هستند درحالیکه ترمزهای کربن سرامیکی برمبو بهصورت استاندارد ارائه میشوند.
در بدنهٔ GTD برای کاهش وزن از فیبر کربن زیادی استفاده شده و اسپلیتر جلو، کاپوت، گلگیرها، رکابها، سقف، درب صندوقعقب و دیفیوزر عقب همگی از این ماده ساخته شدهاند. علاوه بر این، خریداران میتوانند پکیج آیرودینامیک را هم سفارش دهند که فلپهای جلو با کنترل هیدرولیکی، سینی زیر فیبر کربنی و بال عقب فعال را به همراه دارد. همچنین امکان سفارش هر رنگی مطابق با سلیقهٔ خریدار نیز برای بدنهٔ خودرو وجود خواهد داشت.
کابین موستانگ GTD با جیر، چرم و فیبر کربن پوشیده شده است. فورد همچنین در اینجا صندلیهای ریکارو را ارائه و صندلیهای عقب را حذف کرده است. یک پکیج سفارشی هم برای داخل خودرو ارائه میشود که شامل پدالهای تعویض دنده، شیفتر دوار روی کنسول و پلاک شمارهٔ ساخت همگی از تیتانیوم خواهد بود. این ماده از قطعات تیتانیومی جنگندهٔ F22 گرفته شده و از طریق پرینت سهبعدی ساخته میشوند.
به گفتهٔ مهندس ارشد فورد، هدف این پروژه ثبت رکورد زیر ۷ دقیقه در پیست نوربرگرینگ است. فرایند تولید موستانگ GTD مشابه سوپرکار فورد GT است که یعنی بدنه در کارخانه فلت راک فورد و موتور در کارخانهٔ دیربورن تولید میشود اما مونتاژ نهایی توسط مالتیمتیک در کانادا انجام میگیرد. مدیر اجرایی فورد در مورد این ماشین میگوید:
موستانگ GTD تمام تصورات قبلی از یک سوپرکار را از بین میبرد. ما یک خودروی جادهای را برای پیست مهندسی نکردهایم. ما یک خودروی مسابقهای برای جاده ساختهایم. موستانگ GTD تکنولوژی مسابقهای را از موستانگ GT3 گرفته و آن را در خیابان ارائه میکند.
amir-z
۲۷ مرداد ۱۴۰۲ای کاش زودتر نسل جدید شلبی gt500 رونمایی بشه🧡🖤
این ماستنگ gtd هم به نظر من یکی از بهترین ماستنگ های تولیدی (جاده ای) است
پ.ن : لااقل یک عکس هم از کابینش میزاشتن
(Ali(chevynova
۲۷ مرداد ۱۴۰۲ماشالاه امریکن موستانگ
پرفروشترین کوپه اسپرت جهان
۲ برابر این پول هم براش خرج بشه میارزه چون امریکنی هست
مهدی
۲۷ مرداد ۱۴۰۲امریکنی 🤣🤣🤣 خیلی خوبی خدایی
(Ali(chevynova
۲۷ مرداد ۱۴۰۲تو بهتری
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۲۸ مرداد ۱۴۰۲بله آمریکایی الکی گرون نیست مرسدس و پورشه الکی گرونن ! تو که حالت خیلی خوبه از همه هم بهتری بعدا هم عینکت رو پاک کن دوباره رو چشمت بزن علی شوی عزیز
A.m.A
۲۹ مرداد ۱۴۰۲این چند سال که فروش چلنجر بیشر بوده ولی باشه!
ALI A
۲۷ مرداد ۱۴۰۲از هر طرف نگاش کنی جذاب و زیباست. ولی 300 هزار دلار خیلی زیاده برای موستانگ. با این پول سوپر اسپرت شرکتای درجه یک رو میتونی بخری.باید خیییلی عشق موستانگ داشته باشی با این قیمت اینو بخری…
blackwing
۲۷ مرداد ۱۴۰۲😲😲😲😲😲😲😲 شوخیه دیگه ؟؟؟
حسین
۲۷ مرداد ۱۴۰۲چه ورقی اول صبح
AMANTE
۲۷ مرداد ۱۴۰۲به شدت جذاب و دوست داشتنیه ولی ۳۰۰ هزار دلار برای موستانگ خیلی پوله حتی اگه اون موستانگ مستقیم از دنیای مسابقات به خیابون اومده باشه.
با این پول میشه پورشه GT3 RS یا کوروت ZR1 خرید و از نظر من گزینه های جذاب تری از این موستانگ هستن.
و اینکه بیشتر اوقات وقتی مدل مسابقه ی رو جاده ای میکنن مساوی میشه با حذف رانندگی راحت در شهر.
محمدهادی
۲۷ مرداد ۱۴۰۲این دیگه موستانگ نیست
این یه بچه جی تی ۴۰ هست
فورد با این ساخته،بیشتر از همیشه موستانگو پیست محور کرد تا ماسل کار
باید عملکرد بالایی داشته باشه تو تایم زدن
HFball
۲۷ مرداد ۱۴۰۲کسی که علاقه به فورد داشته باشه دوس داره در هر صورت فورد سوار بشه حالا نگا به قیمتشم نکن درسته فورد مدلای خیلی ارزونتر داره ولی دلیل نمیشه هزینه بیشتر به معنای سوار شدن پورش یا کوروت باشه
نمیگم اونا ماشینای خوبی نیستن ولی سلیقه ها متفاوته و همین که بسیاری از قطعات بدنش فیبر کربنیه کافیه که به قیمتش ارزششو داشته باشه
amir-z
۲۷ مرداد ۱۴۰۲یکی از دلایل بزرگ قیمت ۳۰۰ هزار تایی این ماستنگ تولید محدود بودنشه
ARIAN
۲۷ مرداد ۱۴۰۲عجب چیز خفنیه پسر! تازه توی خیابون هم میتونه تردد کنه فقط مختص به پیست نخواهد بود. صبح رو باید با خبر خوب اینجوری شروع کرد.
نشناسی بهتره
۲۷ مرداد ۱۴۰۲واقعا عالیه 👌
کافیه ببریش تو خیابون های خالی دیترویت بعد باحاش کلی عشقو حال کنی🤤
مهدی
۲۷ مرداد ۱۴۰۲چقدر لامصب جذابه و کشش داره هرچی نگاهش میکنم خسته نمیشم و دنباله یه ایراد میخوام بگردم پیدا نمیکنم، خدا وکیلی ماشین آمریکای روح داره تکراری نمیشه برای آدم، حیف این جور چیزهای که تو خیابون های ما دیده نمیشن 😔😔😔😔
مازیار
۲۷ مرداد ۱۴۰۲صبح جمعه با ماستنگ
خبر خوبی بود
King viper ACR
۲۷ مرداد ۱۴۰۲هیچ کس نمی خواهد با یه ماشین عضلانی بره رکورد پیست بزنه.
قیمت هم خیلی بالا هست آدم میتونه یه لامبورگینی اونتادور یا پورش 911GT3RS بگیره
تازه اضافه هم میاره
NR
۲۷ مرداد ۱۴۰۲ظاهر این نسل موستانگ قشنگه ولی اصیل نیست بنظرم (حداقل جلوش)
❤BMW❤
۲۷ مرداد ۱۴۰۲جونم موتور v8 آمریکایی
R@min
۲۷ مرداد ۱۴۰۲کوروت نسل ۸ به فورد فشار زیادی اورد و از طرفی افتتاح تونل باد ۲۰۰ میلیون دلاری جدید فورد که حتی از تونل باد پورشه هم سریع تره (۳۲۱ کیلومتر) مشخص بود که فورد رو محصولات سطح بالایی کار می کنه و البته برای محصولات آینده برقی هم برنامه زیادی داره.
این ماشین در وهله اول جواب به کوروت ZR1 هست و دوم تبلیغ مدل های مسابقه ای ولی کاش موتور وسط بود.
HFball
۲۷ مرداد ۱۴۰۲ببخشید من فرق موتور وسط یا جلو یا عقب رو متوجه نمیشم اگه کسی اطلاعاتی داره بگه کلا فرقشون چیه
M@M@DRZ911
۲۷ مرداد ۱۴۰۲ببین ماشین دو تا محور داره .
اگر موتور بین دو محور و نزدیک به محور عقب ( جلوی محور عقب ) قرار داده بشه بهش میگن موتور وسط مثل کوروت نسل ۸ و کلی سوپر اسپرت دیگه .
اگه موتور بین دو محور و نزدیک محور جلو ( پشت محور جلو ) باشه بهش میگن موتور جلو _ وسط ( البته این اسم رو معمولا نمی گن و میگن همون موتور جلو ) چون کاملا جلوی ماشین نیست مثل فراری f12 یا مرسدس amg gt .
اگه موتور پشت محور عقب باشه میشه موتور عقب مثل پورشه ۹۱۱ .
و اگه موتور روی محور جلو باشه میشه همون موتور جلو .
HFball
۲۷ مرداد ۱۴۰۲مرسی داداش ولی منظور کلی من اینه که فرقش توی عملکرد چیه
R@min
۲۷ مرداد ۱۴۰۲ماشین های موتور وسط انتقال قدرت راحت تری داره، توزیع وزن بهتره، بخاطر طراحی آیرودینامیک بهتری داره، جایگذاری سیستم های خنک کننده راحت تره.
خیام
۲۸ مرداد ۱۴۰۲بابا خیلیه ۳۰۰۰۰۰دلار میشه باهاش یه سوپر اسپرت خرید و کلی هم واست میمونه اون بدبختی که گفت دوبرابرشم میرزه عزیزم فکر کنم دلار رو۵ هزارتمن حساب کردی زیباست ارزوی دست نیافتنیه ماهاست
هیچکس
۲۸ مرداد ۱۴۰۲یکی از شاخصه های ماسل کار بودن موتور جلو بودن هست
طاها
۲۷ مرداد ۱۴۰۲هنسی موستانگ و هنسی چلنجر
با نصف این قیمت
این رکوردها رو اعلام میکنن!
JDM سابق
۲۷ مرداد ۱۴۰۲فلسفه ماسلکار ساخت خودرو ارزون یا حداقل قیمت مناسبه ۳۰۰ هزار تا برای ماشینی که فقط پیست محوره گزافه. احتمالا گیربکس ۸ دنده TR,9080 ترنس اکسل دار باشه. با توجه به سابقه فورد در گند زدن تو اصالت خدا خدا میکردم که حداقل ماسل کار و موتور وسط نکنن که خداروشکر موتور وسط نشد
دانیال_Surrey،England
۲۷ مرداد ۱۴۰۲بازم دم فورد و شورلت گرم که یه هیجانی به خودروسازی میدن.
ژاپنیا که کلا خوابیدن تو این دوران.
یه کپی لندروور میدن و یه سوپرا که مفت نمیارزه.
تنها کشور مطرح تو خودروسازی که ماشیناشون خسته کنندس ژاپنه متاستفانه که سایه ی دهه ی 90 هم نیستن.
کارشون شده سالی 10 تا کانسپت دادن که مصرف داخلی داره فقط.
..
فقط ای کاش این مدل موتور وسط بود،هرچند من میدونم فورد سوپرایزشو گذاشته برای فورد جی تی که احتمالا با همکاری ردبول توسعه پیدا کنه.
کوروتم اگه نتونه مشکل وزن zr1 رو حل کنه بازی رو باخته.
R@min
۲۷ مرداد ۱۴۰۲هیچ وقت فکرشو نمی کردم یه روز بگم ماستنگ بشه رقیب مرسدس بلک سریز و فراری های موتور جلو !!!! البته از شلبی های نسل ۶ احتمالش می رفت این نسل پیست محورتر بشه ولی این دیگه دست رویال فلش بود.
دنیای عجیبیه ماستنگ با تعلیق پوشراد، جدیدترین کمک فنرهای دنیای خودرو و گیربکس ترنس اکسل.
از طرفی خیلی خوشحالم که موتور کایوت بالاخره ب حقش رسید و رفت رو یه سوپراسپرت.
دانیال_Surrey،England
۲۷ مرداد ۱۴۰۲فقط امیدوارم بره نوربرگ رکورد بزنه.
نشه عینه اون قضیه کوروت که معلوم نشد چی شد!!
کلا یکی از ماشینای مورد علاقم شده واقعا اگه رکورد بنزم بزنه دیگه شاهکاره.
R@min
۲۷ مرداد ۱۴۰۲البته که در همه پیست ها GT3 زد و قطعا تو نوربرگ رکورد خوبی می زنه ولی خودشون گفته بودن که رکورد زنی می کنن که همون سیستم مارکتینگ آبدوخیاری جی ام همه دنیارو غافلگیر می کنه و حالا حتی یه اظهار نظرم نمی کنن !!! البته چند ماه پیش یکی از مهندسای جی ام لو داده بود که برنامه رکوردزنی کلا کنسل شده و نمی خواستن درگیر اعداد بشن و حتی نمی خواستن ماشین به مجلات برای رکورد زنی بدن.
مارکتینگ فورد خیلی منطقی تر هست یا خیلی واضح مثل قضیه فورد جی تی و شلبی ها میگن علاقه ای به رکوردزنی ندارن یا مثل مدل GT500 2013 میان و رکورد می زنن و میرن. رو این مدل هم تاکید کردن حتما رکورد می زنن به احتمال زیاد تابستون 2024 یا زودتر رکورد بزنن.
فعلا رو کاغذ چند تا برتری واضح نسبت به بلک سریز داره مثل تعلیق پوشراد، پک آیرودینامیک که گفتن حتی هدلایتش هم دان فورس تولید می کنه و گیربکس بهتر، فقط بحث وزن وسطه که باید دید موتور پردتر هم سبک کردن یا نه.
ali_x76
۲۷ مرداد ۱۴۰۲این ماشین برای من به شدت یاداور مرسدس AMG GT-R Black series هست، از اونجا که هر دو نسخه های فوق افراطی پیست محور از کوپه های اسپرتی هستن که کسی فکرشو نمیکرد به این محدوده پا بذارن.
شدیدا منتظر لپ تایم های این اعجوبه امریکایی هستم.
احتمالا اکثر عزیزان باهام مخالفن ولی به نظرم از 911GT3RS جلوتره و در لیگ 911GT2 قرار میگیره.
سرزمین آفتاب تابان
۲۷ مرداد ۱۴۰۲فورد اگه میخواست حرکت جنجالی توی نوربرگ رینگ بزنه (زیر ۷ دقیقه ) این کارو با فورد gt میزد نه فورد موستانگ
قیمتش اصلا اندازه موستانگ نیست خیلی خیلی برای موستانگ زیاده
۳۰۰ هزارتا…….
رضا
۲۷ مرداد ۱۴۰۲سلام
واقعا دم موستانگ و شلبی گرم با این ماشیناشون خیلی جذاب واقعا این ماشینارو میبینم افسوس میخورم با این پول نهایتا ی هایما چینی اشغال ت ایران میدن
Hadi
۲۷ مرداد ۱۴۰۲عجب رخی داره واقعا فورد چی ساخته 👌
معرکس منو یاد موستانگ های اسپرت دهه ۶۰ انداخت…
Behnam1012
۲۷ مرداد ۱۴۰۲خداست 😍
حسین دهمرد
۲۷ مرداد ۱۴۰۲اگه رکورد کوروت موتور وسط رو بزنه چی؟
خیام
۲۸ مرداد ۱۴۰۲خیلیه ۳۰۰۰۰۰دلار شاید یه جینشو داره میگه اون بدبختی که میگه ۲ برابرشم بگن میرزه بهترین سوپر کارو میشه باهاش خرید
محسن
۲۸ مرداد ۱۴۰۲این دقیقا همون انتظاری هست که همیشه از فورد داشتم حقیقت یک رویا 🦾👍
American cas
۱۴ شهریور ۱۴۰۲ممنون از فورد که v8 رو زنده نگه داشت
MADE IN USA
۲۷ مرداد ۱۴۰۳یعنی میشه ایوقدر خفن باشه
اینقدر خشن و کامل
انجیم وی۸ و صدای گوش نوازش
اماده جر دادن هر اسفالتی
امریکا یه شاهکار جدید باز ساخته
یک چیزی که نمیتونی ازش عیب بگیری
ممنون از فورد که ما عاشقای وی۸ رو هنوز یادشه