فورد

21 نکته جالب در رابطه با فورد موستانگ

موستانگ به طور رسمی، اولین بار در ۱۷ آوریل سال ۱۹۶۴ به جهانیان معرفی شد. حالا برای بزرگداشت نیم قرن تولید و عرضه موستانگ، نکات جالبی را گردآوری نموده‌ایم که آن‌ها را تقدیم شما می‌کنیم.

ford_mustang_shelby_gt500_2012
در حالی که مرکز آرشیو موستانگ شبیه راه‌های پر پیچ و خم ایندیانا جونزی نبود که ما فکر می‌کردیم، این اسناد و نوشته به دقت نگهداری شده بودند و وضعیت خوبی داشتند و ما با کاوش و جست‌وجو در بین آن‌ها به مطالب جالب و شگفت‌انگیزی برخوردیم.

در زیر یافته‌های جالبی لیست شده است، امیدواریم که شما هم مانند ما از آن‌ها لذت ببرید.

۱. افرادی که اولین موستانگ را طراحی کردند، سیگاری بودند و شبیه پارچه‌فروش‌ها عمل می‌کردند.

The guys who designed the first mustang looked, smoked, and acted like Don Draper.
واقعاً، شما دوست دارید در هنگام ساختن مدل گِلی موستانگ چه حالتی داشته باشید در حالی که دسته ای از افراد سیگاری به شما نگاه می‌کنند؟! فشاری که به افراد در این حالت وارد می‌شود واقعاً زیاد است مخصوصاً اگر هدف اصلی خودرو برای کمپانی بسیار مهم باشد.

در تصویر موستانگ ۱ را می‌بینید که دسته ای از طراحان و مدیران در حال نظاره آن هستند.

۲. و زمانی که ساخته شد، این خودرو به‌اندازه‌ی یک خودروی F1 سریع بود.

ford-mustangs
هدف اصلی، شکست دادن شورلت Corvair موتورعقب بود. به جای آن، زمانی که Dan Gurney در حال کار بر روی پروتوتایپ بود و آن را در پیست راند، تنها چند ثانیه با رکوردهای خودروهای فرمول ۱ آن زمان اختلاف داشت. چیزی که توسط استانداردهای امروزی قابل فهم نیست.

در تصویر موستانگ Mach 1 را مشاهده می‌کنید.

۳. دومین موستانگ در اصل توسط George Jetson طراحی شده بود.

ford-mustangs
به راه و مسیر درخشان آن نگاه کنید! آن آینده است! سال ۱۹۶۳! لباس‌های من بوی سیگار می‌دهد! در واقع تصور می‌شود که موستانگ ۲ در سال ۱۹۶۴ ساخته شده است.۵ شاسی موستانگ برای انتقال طراحی موستانگ ۱ کانسپت انتخاب شده بود و اسکچ ها طراحی زیبا برای این خودرو نشان از خودروی تند و سریع می‌داد.

در تصویر نشان داده شده که موستانگ ۱ کانسپت چقدر روی خودروی تولیدی اثر داشته است.

۴. هر چقدر که کار طراحی آن پیش می‌رفت، گردتر و گردتر می‌شد.

ford-mustangs
این مدل از سال ۱۹۶۴ یک طراحی و نگاه عجیب داشت.

۵. گفته شده که طراحی این خودرو توسط این آلفا رومئو الهام گرفته شده است.

ford-mustangs
یک آلفا رومئوی پیش‌ساخته با طراحی شرکت گیا به نام ۱۹۰۰ CSS وجود داشت. با سفارش یک رستوران‌دار اهل فرانسیسکو برای طراحی صندلی عقب برای خودرویش کار آغاز شد.

اگرچه که طراح اصلی موستانگ آقای Lee lacocca بود، اما تیم طراحی موستانگ یعنی Joesep Oros،L. David Ash، Gale Halderman و John Foster چیزی را ساختند که شبیه راز نبود و این آلفا رومئوی ویژه، پایه و اساس اصلی طراحی موستانگ بود.

شگفتی کوچک اینکه فورد بعدها گیا را خرید…

می‌توانید شباهت را کشف کنید؟!

بسته به این که چه کسی از بپرسد، شما پاسخ متفاوتی را خواهید داشت. این اسکچ از سال ۱۹۶۳ به نظر می‌رسد که شباهت‌هایی را نشان می‌دهد! فقط به نمای ۳/۴ و آبشش های آن نگاه کنید!

در تصویر شباهت‌های انکارناپذیر این اسکچ های پیش از تولید به آلفا را می‌بینید.

۶. برای مدت طولانی، موستانگ می‌رفت تا یک گربه وحشی باشد!

نام‌های دیگر پیشنهادی شامل یک پلنگ و Torino بود. جای تعجب نیست که مدیران فورد تحقیقات وسیعی را برای تصمیم‌گیری در این مورد انجام دادند.

شما می‌توانید جهان را بدون آن اسب نقره ای درخشان تصور کنید؟

تصویرهای اولیه اسکچ ها، موستانگ را به عنوان یک گربه وحشی نشان می‌دهد.

جداً موستانگ می‌رفت که گربه ی وحشی نامیده شود! آن‌ها حتی تعداد زیادی از لوح‌ها و نشان‌ها را آماده کرده بودند. حداقل آن‌ها تصمیم گرفتند تا از نمونه‌های اصلاح‌شده‌ی این نشان‌ها برای خواهر موستانگ یعنی مرکوری استفاده کنند.

۷. تصمیم‌گیری برای انتخاب نام موستانگ ربطی به تیم SMU نداشت. (SMU یک تیم فوتبال دانشگاهی است.)

موستانگ های SMU به سختی با تیم میشیگان در ۲۸ سپتامبر سال ۱۹۶۳ مبارزه کردند اما در نهایت نتیجه را ۲۷ به ۱۶ واگذار کردند ولی پدر موستانگ یعنی آقای Lee lacocca پس از مسابقه به اتاق رختکن تیم SMU رفت و به آن‌ها گفت که شما سخت مبارزه کردید و فورد نام خودروی اسپرت جدید خود را به خاطر شما موستانگ خواهد گذاشت.

اما مدرک اینجاست!

همان طور که در تصویر پیداست، این نام قبل‌تر انتخاب شده بود. داستان واقعی البته به مراتب شکوه و عظمت کمتری دارد (!) و شامل تحقیقات در بازار و تست‌های مختلف است. در همه احتمالات، lacocca واقعاً به رختکن تیم رفته است اما به عنوان یک شومن نه یک اهداکننده آرزوها!

۸. داستان متفاوتی درباره اولین موستانگ فروخته شده وجود دارد.

ford-mustangs
اولین موستانگ تولید شده با کمترین شماره سریال به یک خلبان کانادایی، آقای Stanley Tucker فروخته شده است. اگر چه چندین روز قبل‌تر، خانمی به نام Gail Wise اقدام به خرید اولین خودرو نموده اما با مانعی روبرو می‌شود. او هنوز هم آن خودرو را در اختیار دارد.

ford-mustangs
۹. یک موستانگ استیشن واگن به نام “Aspen” وجود داشت.
ford-mustangs
همان‌طور که شما این مدل گِلی را که در ۲۸ اکتبر سال ۱۹۶۶ ساخته شده است می‌بینید، ایده ساخت مدل استیشن واگن در نیمه همان سال شکل گرفت است. گفته شده که دو دستگاه از این مدل واقعاً ساخته شده‌اند. یکی از این مدل‌ها پس از مدتی از یک رویداد خودرویی سر درآورده و هر کسی که آن را دیده به عقل خود شک کرده است!

۱۰. لوگوی موستانگ ظاهراً به خاطر صورت فلکی و بر اساس سرنوشت و تقدیر در حال حرکت از راست به چپ دیده می‌شود.

ford mustang
اکثر افراد در قید حیات به خاطر نمی‌آورند اما فرضیه این است که آن شبیه حرکت شرق به غرب بر روی نقشه است و ناخودآگاه آزادی غرب قدیمی را به ذهن متبادر می‌سازد.

در تصویر موستانگ اولیه را با نشان راست به چپ می‌بینید.

۱۱. و آن خودرو چراغ‌های بیضی شکل داشت.

ford-mustangs
تا آگوست سال ۱۹۶۲ نشان خودرو، در حال حرکت به شرق بود و چراغ‌ها بیضی شکل بودند. خوشبختانه این مورد بعداً اصلاح شد.

در تصویر نشان و چراغ‌ها به خوبی مشخص هستند.

۱۲. پروتوتایپ Mach 2 شبیه خودروی سوپراسپرت اروپایی بود.

ford-mustangs
نمای عمیق جلو و خطوط نرم و صاف آن، خودرویی اروپایی را نشان می‌داد. باعث خجالت است که چرا این خودرو توسعه نیافت. این خودرو دارای یک موتور میانی-عقبی بود و روح موستانگ ۱ در آن دیده می‌شد و با استفاده از شاسی اصلاح‌شده‌ی موستانگ ساخته شده بود و به عنوان یک خودروی تولیدی بسیار باورپذیر نشان می‌داد.

۱۳. آنها درباره یک موتور رادیکال با طراحی زیبای قرمز فکر می‌کردند.

ford mustang
بدون شک، این کاپوت یکی از جالب‌ترین ویژگی‌هایی بود که آن‌ها هرگز در موستانگ تولیدی به کار نبردند. این اسکچ سرانجام در پروتوتایپ Mach 1 دیده شد و در حالی که متأسفانه هرگز تولید نشد، اما اثری از آن در مدل‌های سال ۱۹۶۶ دیده شد.

۱۴. مدل اصلی Mach 1، صندلی چرخان داشت.

ford mustang
ما از مسائل ایمنی مربوط به آن مطمئن نیستیم و احتمالاً مهندسان نگرانی از این بابت نداشته‌اند. این صندلی هنوز هم جالب توجه است. بسیاری از ویژگی‌های عالی دیگری هم وجود داشتند که هرگز در مدل‌های تولیدی به کار برده نشدند. قطعاً در صورت تولید این تجهیزات، استقبال خوبی صورت می‌گرفت.

۱۵. چراغ تیره و زیبای موستانگ شلبی های اولیه باعث گرمای بیش از حد موتور می‌شد.

ford mustang
این چراغ‌ها فضای زیادی را در جلوپنجره اشغال می‌کردند و در برخی شرایط مانع رسیدن هوای کافی برای خنک کردن رادیاتور و اجزای موتور می‌شدند.

بنابراین درباره ی جایگاه آن‌ها بازنگری صورت گرفت.

شاید ظاهر جدید خیلی جذاب از کار در نیامده بود ولی در هر حال بهتر از کنار جاده نشستن بود.

در تصویر شلبی با چراغ‌های تیره را مشاهده می‌کنید که برای هوا رسانی بهتر مکانشان تغییر یافته است.

۱۶. موستانگ Milano کانسپت اساساً ترکیبی از شلبی GT500 و Torino بود.

همان‌طور که در تصویر دیده می‌شود، نمای داخلی آن نیز تا حد زیادی نزدیک آن دو مدل است. موستانگ میلانو ارتفاع کمتری از موستانگ عادی داشت و چراغ‌های عقب در زمان‌های مختلف، رنگ متفاوتی داشتند به این صورت که در شرایط شتاب گیری، حرکت در سرازیری و ترمز گرفتن به ترتیب به رنگ‌های سبز، زرد و قرمز دیده می‌شدند.

۱۷. موستانگ IMSA، پرهیبت‌ترین موستانگ فورد بود که هرگز تولید نشد.

ford mustang
به گلگیرهای خیره‌کننده‌ی آن توجه کنید. این خودرو دارای تجهیزاتی مثل صندلی‌های ریکارو، کنترل‌های مخصوص مسابقه و چراغ‌های فلورسنت در داشبورد بود که شما می‌توانستید کیلومتر شمار و پشت آمپر را حتی در نور مستقیم خورشید هم بخوانید. همچنین همه سوئیچ‌های مربوط به چراغ‌ها، برف پاک‌کن‌ها و… بر روی فرمان قرار داشت.

۱۸. فورد شرکت طراحی ایتالیایی گیا را خرید و نتیجه آن شد که در تصویر مشاهده می‌کنید.

ford mustang
موستانگ با طراحی ایتالیایی، RSX خوانده شد. این مدل اساساً یک خودروی کانسپت برای رالی بود و دارای موتور ۲.۳ لیتری توربوی ۴ سیلندری بود. فاصله بین محورها حدود ۶ اینچ کوتاه‌تر شده بود تا بهتر بتواند در زمین‌های ناهموار حرکت نماید.

۱۹. موستانگ مکلارن هم وجود داشت.

ford mustang
در سال ۱۹۸۱، آن‌ها ۱۱ دستگاه از این پسران بد را برای نشان دادن بدنه ی جدید موستانگ ساختند. چند سال بعد، آن‌ها با کمپانی آمریکایی سازنده سانروف برای ساختن موستانگ های مکلارن کانورتیبل همکاری نمودند. احتمالاً بعد از اینکه همسر طراح، اجازه پارک کردن زیاد مرسدس SL در گاراژ را نداده این تصمیم گرفته شده است!

۲۰. طراح افسانه ای یعنی Giorgetto Giugiaro موستانگی با درهای لامبورگینی طراحی کرد.

ford mustang
مردی که هرچیزی از Nikon گرفته تا Beretta را طراحی کرده و پروژه‌هایی هم در لامبورگینی، لوتوس، مزراتی، فراری، دلورن و بوگاتی داشته این کانسپت را طراحی کرده است. او یک قهرمان افسانه ای است.

۲۱. آقای Lee lacocca، پدر موستانگ هنوز در قید حیات است.

ford mustang
بگذارید صادقانه بگوییم که این که شما او را فوت شده بدانید نوعی توهین محسوب می‌شود! شاید بتوانید با او تماس بگیرید و کمی درباره تاریخ موستانگ از خود او هم بپرسید! خط کش T او را نیز فراموش نکنید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳۵ دیدگاه‌ها

  1. elring

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (331 ديدگاه)

    پس جی تیش کوووووو

  2. Just germany...

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (264 ديدگاه)

    منون آقا شاهین.
    فورد همیشه عالی بوده و هست.کمتر از این هم نمیشه ازش انتظار داشت
    به نظرم نسل جدید موستانگ قشنگ تر هست از کامارو البته بازم سلیقه هاا متفاوته
    من عاشق موستانگ مشکی جدید با رینگ های مشکیم یه جا عکسشو دیدم اگه پیداش کردم میزارم براتون

    1. Just germany...

      ۱۹ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (264 ديدگاه)
  3. elring

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (331 ديدگاه)

    جای ماستنگ های امروزی خالیه

  4. Just germany...

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (264 ديدگاه)

    http://files.americanmuscle.com/wp-content/uploads/2014/02/2015-Black-Ford-Mustang-1024×682.jpg

    این عکس موستانگی که گفتم نیگا کنید خیلی قشنگه

    1. elring

      ۱۹ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (331 ديدگاه)

      به نظر من اگه رینگاش مشکی مات بود فوق العاده می شد

      1. Just germany...

        ۱۹ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (264 ديدگاه)

        من ترجیح میدم رینگاش همینطوری باشه خودش مات

        1. خاوری مزراتی

          ۱۹ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (1102 ديدگاه)

          خیلی زیباس این موستانگ سیاه

        2. elring

          ۱۹ تیر ۱۳۹۳
          سوابق: (331 ديدگاه)

          اگه خودش طوسی متالیک باشه و رینگاش سیاهم خیلی جالب میشه

          من اینا رو داخل نید فور اسپید انجام می دم

          خخخخخخخخخخ

          یه همچین اعجوبه ای هستم من

    2. altima3600

      ۱۹ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (138 ديدگاه)

      این که طراحی Giorgetto Giugiaro هستش طراح افسانه ای ایتالیا که هنوز منطقه آزاداروند وارد نشده

  5. Linkoln 6FT

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (188 ديدگاه)

    شاهین ممنون
    موضوع خوبی بود ولی زیاد خوب ننوشتی
    خیلی درهم بود،عکس بیشتر میذاشتی
    یکم درمورد موتورهاشون هم میگفتی

    1. شاهین

      ۱۹ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      دوست عزیز منظورت از درهم بودن چیه؟! اگه با دقت بخونی فکر نکنم مطلب مبهمی وجود داشته باشه.

  6. Ehsan

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    خیلی جالب بود ، این کانسپت آقای Giorgetto Giugiaro خیلی خوبه
    در اون دو عکس اول فکر کنم بیشتر هدفشون تبلیغ سیگار بوده !!:-D
    زیباترین قسمت موستانگ اون چراغ های مشبک عقبشه که در عکس شماره 5 مشخصه ، یک ابهت خاص به ماشین میده
    ممنون شاهین جان بابت این مطلب خوبت ، این هم 50 سالگی موستانگ !!!!!

    1. شاهین

      ۱۹ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      ممنون از همه ی دوستان.این مطلب ترجمه بود و من نمیتونستم توی متنش تغییری بدم.عکس بیشتر از این میذاشتیم مطلب دو صفحه میشد! تازه به علت بعضی مسائل بعضی نکات رو نمیشد نوشت.ارادت

      راستی داداش احسان ما که رفتیم فینال!!! :D

      1. Ehsan

        ۱۹ تیر ۱۳۹۳
        سوابق: (1251 ديدگاه)

        آره شاهین جان تو پست قبلی بهت تبریک هم گفتم که بازهم تبریک میگم :-)
        امیدوارم فینال جذابی بشه

  7. ali97

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (101 ديدگاه)

    به پرتو تایپ mach 2 (قسمت 12) نگاه کنید.
    به نظر من فوردGT رو دقیقا از روی این طراحی کردند.اصلا انگار فوردGT رو میبینم.
    راستی شاهین جان خیلی ممنون بابت این مطلبت خیلی جالب بود.موستانگ یه افسانه است.

  8. iman mclaren p1

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (180 ديدگاه)

    oooooooooooooooffffffffffff ای کاش موستانگ تو ایران آزاد بود

    1. elring

      ۱۹ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (331 ديدگاه)

      من کلیه هامو می فروختم می خریدمش :D

  9. صادق

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    شاهین، بنازمت داداش، خیلی متن قشنگی بود،

    موستانگ واقعا ماشین خوبی بوده و هست، هم خودش و هم رقباشو دوست دارم

    با اون موستانگ جیوجاریو هم خیلی حال میکنم

    راستی تبریک برای آرژانتین

    توی فینال، من طرف آرژانتینم، ولی انصافا خیلی کارش جلو آلمان سخته!

    1. شاهین

      ۱۹ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      مخلصم داداش صادق.همین که بعد از 24 سال رسیده فینال،اونم تو خونه ی رقیب سنتی خودش یه عالمه ارزش داره! ببازه هم “چیزی از ارزش هاش کم نمیشه!” :)

  10. کیان

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (94 ديدگاه)

    عاشقش نیستم ولی مورد علاقمه…

  11. hero

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (593 ديدگاه)

    بین ماسل کار ها کامارو دوست داشتنی تره

    1. elring

      ۱۹ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (331 ديدگاه)

      من موستانگ رو بیشتر دوس دارم

  12. Mohammad XX

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (201 ديدگاه)

    عالــی بود شاهیـن جان. دستت درد نکنه

    اون پروتوتایپ mach 2 چه سالی ساخته شده؟

    1. شاهین

      ۱۹ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (4696 ديدگاه)

      مخلصم محمد جان.
      Mach 2 مال سال 1967 هستش.

  13. کافر مقدس

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    گزینه ی پنجم کذب ـــــــه محضـــــــــه

    میتونستید با تحقیق بیشتر ثابت کنید گزینه 5م رو که کذب هست

    کانسپت هایی از موستانگ بود قبل از تولدش که 5الی 10سال قدمتش از آلفا c بیشترـــــــــه

    خوده آلفا این سوپر اسپرت فورد رو زد ب نام خودش کسی چیزی نگفت!

    اینو : http://www.delkash.net/upsara/do.php?img=22

    خیلی از موستانگهایی ک معروف تر بودن و در تیراژ خیلی محدود هم ساخته شدن تو این مطلب نبود! مثل CobraKing و TwinTurbo و Comics و Mutang Pantera و…..

    اون قسمتی ک گفته موستانگی با در های لامبورگینی جای تحقیق بیشتری داره! این در ها قبل ـه تولد لامبو هم بوده از محصولات لینکلن بگیر تا وایلدکَت هم از این نوع درها داشتن! حالا بماند که خوده لامبو Pantera DimatSio بوده :D رابطه عمیقی بین فورد و لامبو هست! کانسپت های فورد رو لامبو رفت ب سرنوشت وکتور و Devon و…دچار شدن :(

    اون زمان یه سری از اینجین های غورد قوی تر از مَک وان بود و هم زیاد بود . . ماشینایی ک ب طور استاندارد صفرتا100شون 4ثانیه بود اینجین هایی همچون: 300f و SS454 و BigLock

    راجع ب موستانگ های سری شلبی و مدلهاشونم هیچ توضیحی داده نشده

    مطلب شدیدا ناقص ـــــــــه . . .

  14. زیگما

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    دوستان
    من در به در یک ماهه دنبال کتاب فراز و شیب(یا فراز و نشیب) آقای لی ایاکوکا هستم ولی هیچ جا پیداش نمیکنم.
    یکی میتونه راهنماییم کنه؟
    کتاب “هوندا” هم همین طوره اون هم پیدا نمیشه توی بازار
    کتاب :تویوتا،50 سال پیشرفت” هم داستانش همینطور هست.
    دوستان اگه هر از این کتابارو میشناسید که کجاها هستن برای فروش، لطفا کمکم کنید چون دارم دیوانه میشم!

    1. فرهود

      ۱۹ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (57 ديدگاه)

      ایرانخودرو ریخته همه رو خریده. می خواسته مردم نفهمن که چقدر خارجیا بد و اونا خوبن. می ترسیدن مردم بعد از خوندن شون ذوق مرگ بشن!!!

  15. فرهود

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (57 ديدگاه)

    من تاریخ دوس ندارم ولی اگه همه تاریخ رو اینجوری باحال می نوشتن من عاشقش می شدم.
    ممنون!!!

  16. زیگما

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    دوستان
    من در به در یک ماهه دنبال کتاب فراز و شیب(یا فراز و نشیب) آقای لی ایاکوکا هستم ولی هیچ جا پیداش نمیکنم.
    یکی میتونه راهنماییم کنه؟
    کتاب “هوندا” هم همین طوره اون هم پیدا نمیشه توی بازار
    کتاب :تویوتا،50 سال پیشرفت” هم داستانش همینطور هست.
    دوستان اگه هر از این کتابارو میشناسید که کجاها هستن برای فروش، لطفا کمکم کنید چون دارم دیوانه میشم…..

  17. کافر مقدس

    ۱۹ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    از آمازون یا Ebay بخر خوب!

    البته با دلار اول حساب کن بعد بخر :D

    کتاب تاریخی خوبه اگه مربوط ب تاریخ ایران نباشه! چون تحریف شدن تا تعریف

    در هیچ کتاب ایرانی نیامده ک ایران اولین خودروساز خاور میانه بود و ایران ناسیونال و شورولت و بیوک و کَدیلاک و اینا . . . . .

    4تا انبار سوله ش مونده بود ک زدن منفجر کردن:( دیفیوزر هدیونیت و…ها فابریک GM تو جعبه های چوبی بود بعد ـــــه این همه سال سالم سالم زدن ترکید :(

  18. چ مثل چاپلو

    ۲۰ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (488 ديدگاه)

    سلام به همه.
    اقا شاهین ممنون
    ماستانگ از اون ماشیناس که شاید سابقه خیلی طولانی نداشته باشه اما یه جورایی نمادی از دوران وسترنه لااقل برای من که این طوره امیدوارم مس وایپر و کورت دچار تغییرات نشه و عین چلنجر المان های طراحیشو حفظ کنه.
    واقعا یه فیلم درست درمون با موضوع ماستانگ میشه ساخت.
    اما … امیدوارم دوستان ناراحت نشن.
    باید بگم سفره ماهی رو دس کم نگیرید.
    شاهین داداش امیدوارم ناراحت نشی ولی این مطلب در شان ماستانگ نبود.
    ینی اونطور که باید نبود اصلا و ابدا.
    البته میدونم که مطلب ترجمه بوده و شما در اون دخیل نبودی ولی ایکاش مطلب با اب و تاب بیشتری نوشته شده بود. بازهم ممنون و خسته نباشید.

  19. امید

    ۲۰ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    واقعا جالب بود چه دورانی داشت

  20. Alireza

    ۲۱ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (95 ديدگاه)

    It’s not translated good enough to be published in this website, try to avoid word for word translation and find proper equivalents in persian.

  21. وحید

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط و فقط فورد موستانگ

    هیچ ماشینی به گردشم نمیرسه
    عاااااششششششقققققششششششممممم

    بالاخره میخرمش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا