در این مقاله میخواهیم ماکت مشهورترین سوپراسپرت آمریکایی یعنی فورد GT را بررسی کنیم. این ماکت توسط اتوآرت ساخته شده و به عنوان اولین سوپراسپرت ساخته شده توسط این برند شناخته میشود.
سالها بود آرزو داشتم این ماکت را در دست بگیرم و مطمئنا از زمانی که درگیر دنیای ماکتها شدم؛ مالکیت این ماکت یکی از بهترین تجربیاتی بود که میتوانستم داشته باشم. همیشه دوست داشتم از بین رنگهای آبی و قرمز با راه راههای سفید، رنگ زرد ماکت این سوپر اسپرت را داشته باشم.
شکافها بین اجزای متحرک در این ماکت بسیار کم است. برای مثال باز کردن درهای این ماکت با انگشت تقریبا غیر ممکن است و بهتر است آنها را با قطعهای ریز باز کنید. در ماکت فورد GT همه چیز محکم و خوب به نظر میرسد. کیفیت رنگ نیز خوب است و مانند مدلهای جدید اتوآرت کم ضخامت و براق نیست. تنها مشکلی که در رنگآمیزی این ماکت وجود دارد دیده شدن رنگ فلز ماکت در اطراف برخی از حفرههای ورودی هوا است که البته قابل چشم پوشیست.
همچنین بخوانید: بررسی ماکت لامبورگینی دیابلو ۳۰ SE JOTA ساخت اتوآرت
از نمای بیرونی، ماکت فورد GT بسیار زیبا و واقعی به نظر میرسد. جزئیات چراغهای جلو مناسبند. چراغهای راهنما نارنجی رنگ و چراغهای مه شکن نیز با نهایت دقت طراحی و ساخته شدهاند.
دیسکهای ترمز ماکت فورد GT به قدری براق هستند که ممکن است بیننده گمان کند جنس آنها از فلز است. رینگهای ماکت هم بسیار براقند و تفاوت چندانی با رینگ آلومینیومی اصلی ندارند و از این رو جزو یکی از بهترین ساختههای اتوآرت محسوب میشوند. لاستیکها از پلاستیک نرم ساخته شدهاند و به نظر واقعی می رسند، اما دیوارههای کناری آنها هیچ مارکی ندارند.
در داخل کابین دکمهها جداگانه قالبگیری و علامتگذاری شدهاند و این مورد باعث میشود ظرافت در ساخت آنها دو چندان شود. نشانگرهای کیلومتر شمار و… خوانا هستند. همچنین دریچههای تهویه توخالی و و بسیار واقعی به نظر میرسند. دسته دنده و ترمز دستی این ماکت بسیار ظریف طراحی شدهاند به طوری که در کمتر ماکتی میتوان این سطح از جزئیات را دید. تنها مشکل طراحی کابین این ماکت بیش از حد بزرگ بودن پدالهای گاز و ترمز آن است.
همچنین بخوانید: بررسی ماکت روف رودئو کانسپت مقیاس ۱:۱۸
در انتهای ماکت، میتوان موتور را زیر در بزرگ و سنگینی مشاهده کرد. موتور ظاهر و جزئیات عالی دارد. همچنین تقریبا تمام قطعات آن جداگانه قالبگیری شدهاند. سیمهای موجود در کاپوت نیز با دقتی طراحی شدهاند که شخص با مشاهده ابتدا و انتهای آنها متوجه میشود وظیفه هرکدام چیست. زیر در کاپوت ماکت فوردGT به جز موتور، سیستم تعلیق دوچرخ عقب، مجرای اگزوز و قسمتی از شاسی لولهای ماکت مشخص است. یکی از ویژگیهای مثبت ماکت فورد GT داشتن فنر برای هر چرخ است که در ماکتهایی با این رده قیمتی چندان مرسوم نیست.
همانطور که پیبشتر هم گفتم من تجربه بسیار عالی را با این ماکت پرجزئیات، با کیفیت و زیبا داشتم. همچنین از این موضوع خوشحالم که یک مورد کمیاب به مجموعه من اضافه شده است.
رضا
۲۱ مرداد ۱۴۰۲راجع به قیمت ماکتها هم ممکنه اشارهای بشه تو مطالب بررسی ماکت؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۱ مرداد ۱۴۰۲پیشنهاد خوبی هست
نیما شیرازی
۲۱ مرداد ۱۴۰۲درود
حتما در مقالههای بعدی قیمت ماکت رو هم قرار میدم.
رضا
۲۱ مرداد ۱۴۰۲متشکرم
Enzo Ferrari 2008
۲۱ مرداد ۱۴۰۲خیلی خوبه
خخخ
۲۱ مرداد ۱۴۰۲حتی،
حتی ماکتشم خوبه
Farhan
۲۱ مرداد ۱۴۰۲مطلب عالی بود
Alireza
۲۱ مرداد ۱۴۰۲بسیار زیباست مبارک خریدارش.
دوستان کسی میدونه بازاری که تو تهران ماکت میفروشه کجاست.؟
Behnood
۲۳ مرداد ۱۴۰۲بازار بزرگ کوچه مروری پاساژ صفوی بهترین ها کمیاب ها ترین با قیمت مناسب میتونی گیر بیاری
یک عشق ماشین
۲۴ مرداد ۱۴۰۲من خودم دیروز یه کامارو از اونجا خریدم😁
امیر حسین
۲۵ مرداد ۱۴۰۲بین من خودم ماکت جمع می کنم دوست عزیز بسته به فراوانی اون ماکت داره اگه خیلی کم ازش پیدا بشه مثل مک لارن اف خیلی گرون و با ارزش میشه ولی اگه ازش باشه معمولا ماکت های اتو ارت از ۶ تا ۲۰ میلیون قیمت می خورن و کمیاب هاشون هم ۳۰ میلیون به بالا