در سال ۱۹۹۷، ژاک ناصر رئیس وقت فورد پیشبینیهایی در مورد آیندهٔ خودروها و صنعت خودروسازی داشت که امروزه به حقیقت پیوسته است.
ژاک ناصر (Jacques Nasser)، بین سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ با عنوان مدیر عامل اجرایی (CEO) فورد فعالیت کرد. او اصالت لبنانی دارد و به مدت ۲۰ سال، کارمند و مشاور مالی فورد بوده است.
اظهارات جالب ناصر برای خودروسازی در ۱۴ مارس ۱۹۹۷ منتشر شد. در آن زمان، مردی که عملیات جهانی فورد را اداره میکرد گفته است منتظر شیشههای ضدگلوله در لیست آپشنهای خودروها باشید. وی همچنین افزایش سریع ویژگیهای ایمنی در خودروها و همینطور نابودی نمادهای خودروسازی آمریکا را در ۲۰ سال آینده پیشبینی کرده بود. ناصر در موسسهٔ فناوری سلطنتی ملبورن یعنی جایی که دکترای افتخاری دریافت کرد به حضار گفت:
امنیت شخصی به یک ویژگی مهم در خودروها تبدیل خواهد شد و مواردی مثل شیشههای ضدگلوله، سیستمهای ردیابی و تماس اضطراری در خودروها ظاهر خواهند شد.
رئیس جهانی فورد همچنین پیشبینی کرده بود که کره جنوبی در صادرات خودرو از ژاپن پیشی خواهد گرفت و چین تا سال ۲۰۳۰ بزرگترین بازار خودروی جهان خواهد بود. وی اظهار داشت که تا آن زمان در شهرهای غربی ممنوعیت تردد خودروهای شخصی آغاز خواهد شد:
شهرها خصوصاً در اروپا، ژاپن و کالیفرنیا تردد وسایل نقلیهٔ شخصی در مناطق شهری را محدود خواهند کرد مگر اینکه از برق یا سیستم هیبریدی استفاده کنند.
یکی دیگر از پیشبینیهای جالب ناصر نیز در مورد شیوهٔ خرید خودرو بوده است. به اعتقاد وی، در آینده اکثر خودروها به سفارش خریداران و با ترکیبی شخصی از ویژگیهای مدنظر آنها ساخته میشوند و خریداران در مراکز آنلاین اقدام به خرید خودرو خواهند کرد. وی گفته بود:
شما خودروها را بهصورت هولوگرام سهبعدی در نمایشگاههای مجازی تجربه خواهید کرد.
البته برخی از این پیشبینیها هنوز به واقعیت تبدیل نشدهاند اما چندان هم دور از ذهن نیستند. آیا تا همین ۱۰ سال پیش کسی فکر میکرد که خودروسازان کرهای ۳۰ درصد از بازار خودروی استرالیا را در اختیار بگیرند؟ ناصر این را پیشبینی کرده بود.
همچنین هرچند بهجز تسلا سایبرتراک هنوز شیشههای ضدگلوله را بهصورت استاندارد در خودروهای معمولی ندیدهایم ولی بسیاری از پیشبینیهای ناصر به وقوع پیوستهاند. سیستمهای ردیابی و تماس اضطراری خودکار در خودروهای امروزی کاملاً متداول شدهاند درحالیکه حرکت به سمت الکتریکیسازی بهزودی باعث ممنوعیت تردد خودروهای درونسوز در مراکز شهرهای اروپایی خواهد شد. همچنین خرید آنلاین خودرو نیز متداولتر میشود زیرا برندهای بیشتری در حال فاصله گرفتن از نمایندگیهای سنتی هستند و خریداران میتوانند پیش از خرید خودرو بهصورت آنلاین اقدام به شخصیسازی و پیکربندی خودروی خود کنند.
اشتهای سیریناپذیر چین به خودرو نیز سالها است که این کشور را به بزرگترین بازار خودروی جهان تبدیل کرده است و اکثر خودروسازان جهان هماکنون در چین برای تأمین نیاز بازار این کشور خودرو تولید میکنند. حتی خود صنعت خودروسازی چین هم پا را از مرزهای بازار داخلی فراتر گذاشته و خودروهای چینی بیشتر و بیشتر در حال سفت کردن جا پای خود در بازارهای صادراتی هستند. همهٔ اینها نشان میدهد که پیشبینیهای جک ناصر درست بوده و تا حد زیادی به واقعیت بدل شدهاند.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۰ اسفند ۱۴۰۱کارلوس گون و ژاک ناصر، مهمترین افراد صنعت خودرو با ملیت لبنانی هستند
ehsan fa
۲۰ اسفند ۱۴۰۱نیسان از وقتی برای کارلوس پاپوش دوخت داره درجا میزنه
MehdiTurbo
۲۰ اسفند ۱۴۰۱از کجا معلوم پاپوش بوده و واقعا اون پولارو بالا نکشیده ؟؟؟
اگه اثبات کرده بود تمام داراییش برمیگردوندند
بهزاد
۲۰ اسفند ۱۴۰۱نتیجه ی تصمیمات امروز سالها بعد مشخص میشه و این مورد الان در نیسان بوجود اومده و فقط بحث مالی مدیر نیسان مطرح نبود بلکه بخاطر استراتژی هاش در مورد نیسان با مخالفت هایی روبرو شد.
تا زمانی که رنو تصمیمی در بازنگری سهامش در نیسان نکنه وضعیت همینه و ژاپنی ها کوشش زیادی در تغییرات خودشون نمیکنند.
علی
۲۰ اسفند ۱۴۰۱در مورد ناصر نظری ندارم ولی کارلوس گون از اون هفت خطای روزگار صنعت خودرو هست ، کسی که اومد رو دوش نیسان و کمر نیسان را شکست و باعث سوددهی رنو شد!!!
حسین
۲۰ اسفند ۱۴۰۱نیسان دقیقا تا قبل از ورود رنو در حال ضرردهی و ورشکستگی بود! دیگه تاریخ ۲۰ سال اخیر رو که تحریف نکنید!
R/T
۲۰ اسفند ۱۴۰۱۲۵ سال پیش
ایول
زیزیگولو
۲۰ اسفند ۱۴۰۱یارو مثل ماشین پیشگوییه!!! هرچی گفته داره اتفاق میوفته
بهزاد
۲۰ اسفند ۱۴۰۱فروش خودرو در استرالیا سال گذشته حدود ۱ میلیون دستگاه بود که فروش کره ای ها در مجموع ۱۵۱ هزار شد و هر طور درصدی حساب کنیم میشه ۱۵ درصد و این ۳۰ درصد منبع غیرقابل قبوله!
elonlion
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ژاپن همه جوره تو سراشیبی افتاده امار رشد جمعیت در ژاپن منفی شده یعنی امار فوت از تولد نوزاد پیشی گرفته خیلی هم پیشی گرفته جوری که امار منفی 5 درصد هستش
در خیلی از صنایع واقعا دیگه سرمایه گذاری نمیکنن کشوری که روزی تنها قطب صنایع الکترونیک دنیا بود
الان تقریبا تمام شرکت های معتبرش از بازار های جهانی به خاطر عدم سرمایه گذاری بیرون افتادن سونی پاناسونیک توشیبا هیتاچی فوجیتسو nec و خیلی شرکت دیگه الان صنایع خودرو هم در این کشور به همین سمت داره میره به جایی میرسیم که از خودرو های ژاپنی مثل لوازم الکترونیک ژاپنی فقط اسم به جا میمونه و این بده
بهزاد
۲۰ اسفند ۱۴۰۱مطمئن نیستم توافق جدید رنو نیسان برای ساختار جدیدشون نهایی شد یا خیر اما طبق توافقات اولیه رنو ۲۸ درصد از سهامش در نیسان را قراره بفروشه و پس از این فقط ۱۵ درصد سهام نیسان در اختیارش باقی میمونه.
از این به بعد رنو با ۱۵ درصد تاثیر زیادی در تصمیمات سهامداران این شرکت نداره و نیسان که سالها به دنبال این هدف بود میتونه در سرمایه گذاری های آینده مستقل باشه.
حسن
۲۰ اسفند ۱۴۰۱بعضیها حیفه بمیرن این مغزهای پر از ایده خیلی زیبایی به جهان هدیه میدن .خواندن این ایده ها برای امروز عادیه اما برا زمان خودش واقعا شوکه کننده و عجیب بودن درود بر ذهنهای زیبا.
دانیال
۲۱ اسفند ۱۴۰۱به نظر من پیش بینی های درست لازمه ش تسلط و اِشراف زیاد به اون حوزه ای هست که میخوای در موردش نظر بدی
جواهری رو داشته فورد