فورد میگوید آتشسوزی باتری یک دستگاه وانت برقی F-150 لایتنینگ موجود در تأسیسات کمپانی منجر به توقف تولید این خودرو در روزهای قبل شده است.
خودروساز آمریکایی اظهار داشته است وانت موردبحث در خلال بررسیهای کیفیتی قبل از تحویل به مشتری آتش گرفته است. سخنگوی فورد میگوید:
ما دلیلی برای اینکه وانت های برقی F-150 لایتنینگ تحویل داده به مشتریان تحت تأثیر این مشکل باشند پیدا نکردیم.
قبل از آنکه خود فورد به تعلیق تولید خودروی یاد شده اشاره کند برخی رسانهها آن را در وبسایتهای خود منتشر کرده بودند. این خودروساز مطرح جهانی خاطرنشان میسازد تولید و تحویل وانت برقی F-150 لایتنینگ را به منظور بررسی احتمال مشکل باتریها متوقف میسازد. آمریکاییها اظهار داشتند علت مشکل را یافتهاند هرچند توقف تولید خودروهای یاد شده حداقل تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت.
شایان ذکر است F150 لایتنینگ در دو نسخهٔ SR (برد استاندارد) و ER (دوربرد) ارائه میشود که هردو به دو موتور الکتریکی (یکی در جلو و یکی در عقب) مجهز هستند. مجموع قدرت این دو موتور در نسخهٔ SR برابر با ۴۲۶ اسب بخار و در نسخهٔ ER معادل ۵۶۳ اسب بخار است درحالیکه گشتاور آنها در هردو نسخه یکسان و برابر با ۱۰۵۰ نیوتن متر خواهد بود. فورد هنوز ظرفیت پکیج باطریهای لیتیوم یونی این نسخهها را اعلام نکرده اما میدانیم که نسخهٔ SR با هر بار شارژ میتواند تا ۳۷۰ کیلومتر و نسخهٔ ER تا ۴۸۰ کیلومتر را طی کند. به گفتهٔ فورد، باطریهای نسخهٔ ER، بزرگترین پکیج باطری محسوب میشود که این شرکت تاکنون ارائه کرده است.
بسته به نوع باطریها، شارژر F150 لایتنینگ متفاوت خواهد بود. نسخهٔ SR با یک شارژ ۱۱.۳ کیلوواتی ارائه میشود درحالیکه نسخهٔ ER به شارژر دوگانه با ظرفیت حداکثر ۱۹.۲ کیلووات مجهز شده که برای ارائهٔ سریعترین زمان شارژ ممکن در محدودهٔ شارژرهای استاندارد SAE طراحی شده است. برای لایتنینگ SR یک شارژ خانگی ۴۸A هم قابل سفارش است که از ۱۵ تا ۱۰۰ درصد باطریها را ظرف حدود ۱۰ ساعت شارژ میکند. در همین حال، نسخهٔ ER میتواند به شارژر خانگی ۸۰A متصل شود که زمان شارژ از ۱۵ تا ۱۰۰ درصد را به ۸ ساعت کاهش میدهد. با استفاده از شارژرهای سریع عمومی هم میتوان از ۱۵ تا ۸۰ درصد از باطریهای F150 لایتنینگ را ظرف ۴۰ دقیقه شارژ کرد. فورد F150 لایتنینگ در چهار تیپ مختلف عرضه میشود که قیمت پایهٔ آن از رقم شگفتانگیز ۳۹,۹۷۴ دلار آغاز میشود و در بالاترین نسخهها به ۹۰ هزار دلار میرسد. این در حالی است که پیکاپ الکتریکی فورد مشمول اعتبار ۷,۵۰۰ هزار دلاری فدرال هم میشود که قیمت پایهٔ آن را به زیر ۳۲,۵۰۰ دلار میرساند.
Amiro
۲۹ بهمن ۱۴۰۱کلا از پیکاپ های آمریکایی خوشم میاد چه برقیش چه بنزینی ۴۰ دقیقه واسه شارژ؟
بری پمپ بنزین یه باک بزنی یه سرویس بری یه چیزی هم بخری رو هم رفته ۱۰دقیقه نمیشه
🤍💙🤍🇺🇸🤍💙🤍
ناخدا
۲۹ بهمن ۱۴۰۱حالا اگر این اتفاق برای یک برند کره ای یا ژاپنی افتاده بود از همین حالا تا آخر شب عروسی و بزن و بکوب داشتیم🙉🙈
Amirreza.M
۲۹ بهمن ۱۴۰۱👍👍👍
زیزیگولو
۲۹ بهمن ۱۴۰۱این آتیش سوزی باتری ماشینای برقی بزرگترین معضل همه کمپانیای خودروسازی جهان شده
Hassan
۲۹ بهمن ۱۴۰۱یکی از بزرگترین مشکلات ماشین برقی ها ، عدم قابلیت استندبای هست، یعنی شما بعد از چند روز که تو پارکینگ رهاش کنید نمی تونید به سرعت روشنش کنید و ازش استفاده کنید ، حتما باید حواست به شارژ بودنش و … باشه .
معضل دیگه شارژ 48a هست. تو چند ولت 48a رو باید تامین کنید؟ اینطوری هزینه برق خیلی میشه و اگر تعداد ماشین های برقی زیاد بشه فشار روی شبکه برق میاد ، و تأمین برقش خودش جزو معضلات هست، به نظر من همین بنزینی از نظر نگهداری و قابلیت اطمینان الان بهترین هست. مخصوصاً برای خارج از شهر و جاهایی که دسترسی به خطوط انتقال نباشه