شرکت آمریکایی فورد جزو مشهورترین برندهای تولید کننده خودرو در دنیاست اما این بار میخواهیم بهترین خودروهای این کمپانی با نشان شرکتهای دیگر را خدمت شما معرفی کنیم.
فورد در تاریخ ۱۲۰ ساله خود خودروهای احساسبرانگیز زیادی را با نام و نشان خودش تولید کرده است اما باید گفت محصولات زیادی نیز وجود دارند که لوگوی این شرکت را به همراه ندارند. بر همین اساس میخواهیم برخی از بهترین خودروهای فورد را که با نشان دیگر برندها عرضه شدهاند ارائه نماییم.
استون مارتین DB7
فورد در سال ۱۹۸۷ بخش اعظم سهام استون مارتین را خریداری کرد و نهایتاً در سال ۱۹۹۳ مالکیت کامل این برند بریتانیایی را به دست آورد. در سالهای بعد استون مارتین نسل جدید DB7 را معرفی کرد تا جهتگیری متفاوت خود را به جهان اعلام کند. این خودروی کوپه در سال ۱۹۹۴ عرضه شد و نسخه کانورتیبل آن که با پسوند ولانت ارائه شد دو سال بعد در دسترس خریداران بود. DB7 در ابتدا با پیشرانه ۳.۲ لیتری ۳۳۵ اسب بخاری عرضه میشد اما بعدها پیشرانه جدید ۱۲ سیلندر ۵.۹ لیتری با قدرت ۴۲۰ اسب بخار نیز در دسترس خریداران قرار گرفت.
استون مارتین ونتیج
بیش از ۷۰ سال است که استون مارتین از نام ونتیج استفاده میکند. این خودرو در سال ۲۰۰۵ عرضه شد و فرایند توسعه آن بهطورکلی در زمان مالکیت فورد رقم خورد. نیروبخش ونتیج یک نیروگاه ۴.۳ لیتری بود که بعدها به پیشرانه ۱۲ سیلندر ۵.۹ لیتری مدل DB9 ارتقا یافت. ونتیج در نسخههای کوپه و رودستر عرضه شد و تا سال ۲۰۱۸ نیز در بازار حضور داشت. حدود ۲۵ هزار دستگاه ونتیج به دست مشتریان رسید که اگرچه در مقایسه با تیراژ تولید و فروش فورد رقم ناچیزی است اما برای خود استون مارتین رقم بسیار بالایی محسوب میشود.
کانتیننتال مارک II
لینکلن از سال ۱۹۲۲ تاکنون به عنوان شاخه لوکس فورد عمل کرده اما به مدت کوتاهی در رده دوم برند لوکس فورد قرار گرفت چراکه رده اول به برند کانتیننتال اختصاص داشت. تنها محصول کانتیننتال با نام مارک II شناخته میشود که گرانتر از تمامی خودروهای آمریکایی دوران خود بود اما شهرت آن به پای قیمتش نمیرسید. این خودرو تنها به مدت ۲ سال عرضه شد و سپس کانتیننتال به نام یکی از محصولات لینکلن تبدیل شد.
جگوار اس تایپ
فورد بین سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ جگوار را در اختیار داشت. دومین نسل اس تایپ در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و نه تنها نام آن از محصولات دهه ۶۰ میلادی این برند انتخاب شده بود بلکه طراحی ظاهری آن نیز شباهتهایی به چند دهه پیش داشت. البته این نوع طراحی به مذاق همه خوش نیامد هرچند برخلاف طراحی موردبحث، زیر پوست اس تایپ تکنولوژی مدرنی بکار رفته بود و اکثر کارشناسان آن را به خاطر سواری راحت و کیفیت کابین تحسین میکردند. پیشرانههای متنوع ۶ و ۸ سیلندر برای اس تایپ موجود بودند و یکی از نسخههای آن قدرت حدود ۴۰۰ اسب بخاری داشت.
جگوار XF
آخرین جگواری که در زمان مالکیت فورد تولید شد جایگزین S تایپ بود اما حتی کوچکترین شباهت ظاهری با آن نداشت. این خودرو با نام XF و با طراحی یان کالوم مشهور رونمایی شد و بسیاری از افراد آن را جزو زیباترین خودروهای چند دهه اخیر میدانند. نسخههای سدان و استیشن به همراه پیشرانههای بنزینی و دیزلی گوناگون برای XF ارائه شدند. نسخه XFR این خودرو با پیشرانه ۸ سیلندر قدرتی فراتر از ۵۰۰ اسب بخار داشت و این خروجی در مدل XFR-S به ۵۴۲ اسب بخار میرسید.
لندرور دیسکاوری ۳
فورد در سال ۲۰۰۰ شرکت لندرور را از بی ام و خریداری کرد. دیسکاوری ۳ علیرغم نام خود اولین محصول از دومین نسلش محسوب میشود. دیسکاوری ۳ در سال ۲۰۰۴ معرفی شد و از نظر آسایش و رفاه کابین بسیار بهتر از نسخههای پیشین بود. از نظر آفرود نیز حرفهای زیادی برای گفتن داشت. مدل دیسکاوری ۴ حدود ۵ سال بعد عرضه شد و در واقع بهروزرسانی دیسکاوری ۳ بود که البته در زمان مالکیت تاتا موتورز هند توسعه یافت.
لینکلن کاپری
از بین سه نسل مختلف لینکلن کاپری نسل اول بیش از همه موفق ظاهر شد. این خودرو بین سالهای ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۵ در دسترس بود و از پیشرانه ۵.۲ لیتری استفاده میکرد. موفقیت خود خودرو و پیشرانهاش در موتور اسپرت به نمایش گذاشته است. کاپری توانست حرف اول را در مسابقه جادهای کررا پانامریکا مکزیک بزند و در سالهای ۱۹۵۲ و ۱۹۵۳ چهار مقام اول را کسب کرد و سال بعد هم دو مقام اول را به خود اختصاص داد. این خودرو در سال ۱۹۵۲ نیز توانست قهرمان مسابقات سهروزه موبیل گاز اکونومی در کلاس خود شود.
لینکلن کانتیننتال
لینکلن کانتیننتال از سال ۱۹۴۰ تا ۲۰۲۰ تولید شد هرچند در این فاصله وقفههایی نیز وجود داشته است. حتی اگر مارک II را که ذکر کردهایم هم حساب نکنیم، این نام جزو خاصترین و قابلاحترامترین نامهای صنعت خودروی آمریکاست و شاید برای همیشه نیز همینگونه بماند. البته همه نسخههای کانتیننتال به یک اندازه خوب نبودهاند اما طراحی مدلهای اولیه و ابعاد بزرگ برخی نسلها باعث شده کانتیننتال بیش از پیش در خاطرات باقی بماند.
لینکلن نویگیتور
لینکلن در سال ۱۹۹۸ با شاسیبلند فول سایز و بزرگ نویگیتور وارد این میدان شد. یک سال قبل از لینکلن هم جنرال موتورز همین کار را با کادیلاک اسکالید انجام داده بود. نویگیتور هماکنون در چهارمین نسل خود قرار دارد و اگرچه از نظر فروش به پای اسکالید نمیرسد اما مقام دوم فروش در کلاس خود را حفظ کرده است. تا همین اواخر نویگیتور به دو صورت دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک عرضه میشد اما امسال نسخه دیفرانسیل عقب آن حذف شده است.
مرکوری کوگار
جدای از وقفهای کوتاه در اواخر دهه ۹۰ میلادی، مرکوری تقریباً بهطور مداوم هشت نسل کوگار را بین سالهای ۱۹۶۷ تا ۲۰۰۲ تولید کرده است. البته جذابترین نسخه این خودرو به نسل اول مربوط میشود که معادل عضلانی فورد موستانگ با پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۷ تا ۷ لیتری بود. مدلهای بعدی اما به خودروهای مرسومتر و سادهتری تبدیل شدند.
رنجرور نسل سوم
سومین نسل رنجرور تنها نسل این خودرو بود که زمان مالکیت فورد بر لندرور عرضه شد هرچند بخش اعظم فرایند توسعه خودرو در زمان تملک بی ام و صورت گرفته بود. به همین خاطر نسخههای اول رنجرور نسل سوم به پیشرانههای بی ام و مجهز بودند اما در ادامه جای خود را به پیشرانههای فورد و جگوار دادند. اگرچه نسلهای پیشین رنجرور نیز محصولات لوکس به شمار میرفتند اما این نسل خودرو بیش از پیش شاخصههای لوکس خود را به نمایش گذاشت.
رنجرور اسپرت
جهتگیری جدید رنجرور در سال ۲۰۰۴ و معرفی کانسپت استورمر در نمایشگاه دیترویت مشخص شد. این خودرو کوچکتر از محصول پرچمدار رنجرور بود و نشان میداد لندرور با هدایت فورد میخواهد رنجرور را وارد قلمروی خودروهای ارزانتر بکند. نسخه تولیدی رنجرور اسپرت در سال ۲۰۰۵ و با شباهتهایی به دیسکاوری ۳ معرفی شد و ابعادی کوچکتر و قیمتی ارزانتر نسبت به رنجرور استاندارد داشت. این فرمول به خوبی جواب داد زیرا سومین نسل رنجرور اسپرت اخیراً وارد بازار شده و در آینده نزدیک نیز نسخه برقی آن تولید خواهد شد.
ترولر T4
شاید آمریکاییها آشنایی چندانی با ترولر نداشته باشند اما این شرکت برزیلی به خاطر تولید محصولاتی جانسخت و آفرود مشهور شده است. فورد در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد این برند را خریداری میکند و به همین خاطر T4 را بازطراحی نمود. زمانی که فورد برزیل تولید T4 را در سال ۲۰۲۱ متوقف کرد و کارخانه ترولر را نیز بست، شانس افراد برای دیدن این خودرو در دیگر نقاط جهان کاهش یافت.
ولوو C30
فورد در سال ۱۹۹۹ برند ولوو را خریداری نمود و در سال ۲۰۱۰ آن را به جیلی فروخت. تقریباً در اواسط این بازه زمانی یعنی در سال ۲۰۰۶ ولوو خودرویی را معرفی کرد که شاید بتوان آن را جزو غیرعادیترین خودروهای قرن ۲۱ دانست. C30 یک هاچبک کوچک، اسپرت و کوپه مانند بود که قبلاً توسط این برند دیده نشده بود. اگرچه C30 با بازخوردهای مختلفی روبرو شد اما از برخی جهات تحسینبرانگیز بود هرچند جیلی تصمیم گرفت آن را در سال ۲۰۱۲ از خط تولید خارج کند.
ولوو XC90
اگرچه شاسی بلندهای چند دهه پیش به اندازه امروز شناخته شده و محبوب نبودند اما علاقه خریداران به آنها سریعاً افزایش یافت. اولین محصول ولوو از این دست، از همان لحظه معرفی در معرض توجه قرار گرفت و طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کرد. البته فرایند توسعه XC90 مدتها قبل از مالکیت فورد شروع شده بود. XC90 سریعاً به پرفروشترین خودروی ولوو بدل شد هرچند این جایگاه را در سال ۲۰۰۷ به مدل ارزانتر V50 واگذار کرد. البته محبوبیت شاسیبلند یاد شده همچنان ادامه یافت تا حدی که جیلی دلیلی برای معرفی نسل جدید آن تا سال ۲۰۱۵ نداشت.
جرمی کلارکسون
۹ خرداد ۱۴۰۳رخ مرکوری کوگار رو ببین یه تویوتا پریوس ببیندش فرار میکنه
(Ali(chevynova
۹ خرداد ۱۴۰۳فقط لینکلنهای لیست و اون کوگار هیولا
ماشالاه فورد
۹ خرداد ۱۴۰۳واقعا هم ماشاالله داره
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/05/18-lincoln-navigator-lincoln_2_0_1.webp
اینو ببینید چقدر قشنگه
اصلا فکر نمیکردم فورد این ماشینا رو داشته باشه
جرمی کلارکسون
۹ خرداد ۱۴۰۳اره طراحی محصولات لینکلن دوست دارم
Taha Ayoobi
۹ خرداد ۱۴۰۳اینکه چراغ جلوی نویگیتور باریک نشده خوشگله
۹ خرداد ۱۴۰۳انگار با عشق طراحی شده
آرش
۹ خرداد ۱۴۰۳همه گفتید کوگار ولی هیچکس کانتینتال مارک رو ندید
جرمی کلارکسون
۱۰ خرداد ۱۴۰۳آخه رخ کوگار مثل این آدمای لات چاقوکش میمونه
اکسل
۹ خرداد ۱۴۰۳فورد کیو دقیقا نخریده😂
amir-lga775
۹ خرداد ۱۴۰۳کارخانه های تولید کننده ی ماشین چینی با اکسل جدا شونده.
چند وقت بعد این متن رو تو کاتالوگ ماشین های چینی می بینیم:
برای اولین بار در دنیا توانستیم خودرویی تولید کنیم که توانایی جدا کردن اکسل عقب را به صورت خود به خود داشته باشد.
۹ خرداد ۱۴۰۳چرا اسمتو گذاشتی اکسل؟
johnmarston
۹ خرداد ۱۴۰۳بنازم سلطان خودروسازی
علاوه بر کلی نماد آمریکای مثل موستانگ و سریf و اکسپلورر و اکسپدیشن با برند خودش یه عالمه نماد آمریکایی دیگه هم با زیربرند هاش عرضه کرده
به اضافه کلی ماشین آیکونیک اروپایی از استون مارتین و جگوار تا ولوو و لندروور
میشه گفت برندهای اروپایی این مقاله حیات و اعتبارشون تو قرن ۲۱ رو مدیون فورد هستن
اشکان
۹ خرداد ۱۴۰۳جن سون هوانگ مدیر و موسس انویدیا صحبت های جالبی در مورد تسلا داشته!! همچین موضوعاتی و باید کار کنید!! چیزی که اهمیت داره….
نه اینه یکی تو آمریکا یه جنسیس خرید راضی نبود ، اسمش جعفر بود ، به من چه که جعفر با جنسیس ، تسلا ، بی وای دی و…مشکل داشته!!! حالا اصلاً جعفر وجود داره یا نه من نمیدونم!
NAVID۰۰۹۸
۹ خرداد ۱۴۰۳اشکان
چرا دست از سر این مایک یا جعفر یا گلآقا بر نمیدارید؟؟؟!
اون خودش فهمید جنسیس چه … هست و در آخر وا داد😂!!!
حالا شماها وِل کنه ماجرا نیستید!!!
اگه زیادی شلوغش کنید ، به فورد میگم جنسیس رو بخره و بعدم فقط بفروشدش به رنو و رنو هم واگذارش بکنه به ذبالهدانِ تاریخ!!!
البته دیر یا زود داره اما سوختسوز نه نداره!!!
۹ خرداد ۱۴۰۳ما ول کنش نیستیم
ایشالا ایران خودرو و سایپا هم بخره
سامیار
۱۰ خرداد ۱۴۰۳کاش واقعا بخره
Amirsh
۹ خرداد ۱۴۰۳نمیدونستم فورد مالک جگوار و ولوو بوده ، کاش نگهشون میداشت
زیزیگولو
۹ خرداد ۱۴۰۳کمپانی فورد تو تاریخ ۱۲۰ ساله خودش شاهکارای زیادی کرده ……….. از تولید خودروهای اقتصادی بگیر تا سوپر اسپرتای بی همتا
R@min
۹ خرداد ۱۴۰۳متاسفانه بحران اقتصادی سال ۲۰۰۹ فورد مجبور به فروش برندهای انگلیسی کرد که هر دو طرف هم ضرر کردن.
Mohammad
۹ خرداد ۱۴۰۳برای من این همیشه سوال بوده چرا اکثر ماشین های آمریکایی موتور۸سیلندر دارن؟ چرا ۶یا۱۲ یا۱۰ سیلندر خیلی نداریم تو خودروسازهای امریکایی ؟
کسی علت علمی این انتخاب رو میدونه؟؟؟
18:45
۹ خرداد ۱۴۰۳ذهن ماندگار و برتر نویسندگان پدال رو باید دعا کرد و دستانشان را هم بوسید…
خداییش ممنون بابت این همه مطالب عالی و طراز اول 🙏🙏❤️
شاهین
۹ خرداد ۱۴۰۳سلام حسین جان انجام وظیفه هستش دوست عزیز
شما تاج سر مایی ♥️🌺
ar-ma-n
۹ خرداد ۱۴۰۳دقیقا مقاله های که نویسندگان پدال ارائه میدن بخصوص هفته نامه یا چشم اندازه باید با جون دل خوند که سرشار از علم و آدرنالین هست البته بقی مقاله های خبر و… خوبن بخصوص خبری از برند های خارجی و خبر های خارج ایران ولی این دوتا عالین و امکان داره بیشتر بشه خوبه .
و جادار از تشکر کرد از جناب شاهین احمدزاده و جناب دهقان و آقای اشتری بزرگوار و جناب صفرپور و… بزرگان زیادی که هستن و نویسندگان قدیمی دیگر که هرجا هستن سلامت باشن و هرکدوم قطبی و کوهی از اطلاعات در دنیای خودرو از نظر من هستن و اینک انقد بی دقدق وراحت اطلاعات در اختیار من شما میزارن با تمام سختی های کار در ایران .
البته این کامنت نه چاپلوسی و…. نیست چیزی که حقیقت هست و به چشم هوش مغزه میشه دیده وهر چیزی که باید گفتو گفتم .
18:45
۹ خرداد ۱۴۰۳گل گفتی آرمان جان👍👍❤️
۱۰ خرداد ۱۴۰۳کاش بشه منم نویسنده پدال شم
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۹ خرداد ۱۴۰۳ای جان
چه چیزای نفیسی به بازار عرضه کرده
ولی ونتیجه چه ربطی به فورد داشت دوستان میتونن توضیح بدن ممنون میشم
ar-ma-n
۹ خرداد ۱۴۰۳عجیب علی شوی کامنت هارو به خاک خون نکشیده .
😂😂
ولی جدی چه جواهر های بخصوص اکثر تنفس طبیعی هستن جدا از طراحی های چشمگیر. 😍😍😍👏🏻
Taha Ayoobi
۹ خرداد ۱۴۰۳به به
عالی بود
سوشیانت
۹ خرداد ۱۴۰۳اگر مارک ۲ لینکلن نیست پس چرا لوگوی لینکلن رو داره؟
دانیال_Surrey،England
۹ خرداد ۱۴۰۳فکر میکنم اگه لندروور همون مسیر شاسی ال آر3 مونوکوک و نردبونی رو ادامه میداد بهتر بود.
اصلی ترین عیبش همون وزنش بود،تو بحث راحتی و …هم مشکلی نداشت و از شاسی نردبونیا بهتر بود.
عجیب برام کنار گذاشتش.
BMW
۱۰ خرداد ۱۴۰۳فورد واقعا خاصه
سام
۱۰ خرداد ۱۴۰۳سلام.در واقعیت پراید هم مال فورده که نگفتدیدش.کیا پراید و مزدا ۱۲۱ و سایپا نسیم فورد فستیوال هستند.فورد درخواست یک هاچ بک کوچک را به مزدا داد.طرح ها را به کیا داد.گفت توی کشور خودشون با نام خودشون بسازن و بفروشم و توی خارج نام فورد رو بزنن روش و بانام فورد فستیوال بفروشنش.جالبه بدونین که پراید اصلی دو در و کوپه بوده نه چهاردر مثل سایپا نسیم.
Taha Ayoobi
۱۱ خرداد ۱۴۰۳فکر کنم فستیوا بود نه فستیوال
سامیار
۱۰ خرداد ۱۴۰۳سلام.در واقعیت پراید هم مال فورد که نگفتدیدش.کیا پراید و مزدا ۱۲۱ و سایپا نسیم فورد فستیوال هستند.فورد درخواست یک هاچ بک کوچک را به مزدا داد.طرح ها را به کیا داد.گفت توی کشور خودشون با نام خودشون بسازن و بفروشم و توی خارج نام فورد رو بزنن روش و با نام فورد فستیوال بفروشنش.جالبه بدونین که پراید اصلی دو در و کوپه بوده نه چهاردر مثل سایپا نسیم.
Amir
۱۰ خرداد ۱۴۰۳خدمات فورد به صنعت خودروسازی دنیا: