در تاریخ پرافتخار موستانگ شلبی، چندین مدل برجسته وجود دارد که اوج این سری محسوب میشوند. در ادامه با این مدلها آشنا خواهیم شد.
یکی از محبوبترین خودروهای عضلانی تاریخ، فورد موستانگ شلبی است. این نسخه در همان سالهای ابتدایی عرضهٔ موستانگ متولد و در نسل پنجم دوباره احیا شد. در بین علاقهمندان اما بحث داغ و پایانناپذیری وجود دارد مبنی بر اینکه بهترین موستانگهای شلبی تاریخ کدامند. هرچند برای مشخص کردن پاسخ این سؤال از معیارهای مختلفی میتوان استفاده کرد اما چند مدل در تاریخ موستانگ شلبی وجود دارد که فکر میکنیم جذابترینها هستند. در اینجا با این خودروها آشنا خواهیم شد.
موستانگ شلبی GT500 سال ۱۹۶۷
پیشرانه | ۷.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۳۵۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۷۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۲ ثانیه |
شلبی GT500 که در نسل اول موستانگ متولد شد، یکی از قویترین موستانگهایی بود که تا آن زمان ساخته شد. این ماشین به پیشرانهٔ ۷ لیتری V8 با دو کاربراتور چهار دهنهٔ هالی و ورودی هوای آلومینیومی مجهز شده بود. غیر از موتور، چیزی که GT500 را سریعتر میکرد، ساخت چندین قسمت بدنه مثل دماغه، کاپوت، پانل چراغهای عقب، در صندوق و ورودیهای هوای جانبی از فایبرگلاس بود. علاوه بر پیشرانهٔ قدرتمند، یکی دیگر از دلایل جذابیت GT500 ظاهر زیبای آن است. این یکی از زیباترین خودروهای زمان خود بود. به همین دلیل، هرچند برخی GT500KR مدل ۱۹۶۸ را به دلیل قدرت بیشتر جذابترین شلبی نسل اول میدانند اما خیلیهای GT500 مدل ۱۹۶۷ را ترجیح میدهند.
موستانگ شلبی GT500 سال ۲۰۰۷
پیشرانه | ۵.۴ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۵۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۵۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۵ ثانیه |
تعجبی ندارد که احیای موستانگ شلبی GT500 را در لیست بهترینها ببینیم. یکی از دلایل اصلی این موضوع، وفاداری به ظاهر کلاسیک GT500 اولیه همراه با برخی عناصر بروز برای مطابقت با استانداردهای جدید صنعت خودروسازی و آیرودینامیک است. بااینحال، GT500 کاملاً شبیه یک موستانگ کلاسیک به نظر میرسد. علاوه بر این، فورد به سرعت و شتاب هم توجه داشته و یک نیروگاه ۵.۴ لیتری V8 تمام آلومینیومی ۳۲ سوپاپ با سوپرشارژر ایستون با بوست ۱۰ psi و اینترکولر هوا به مایع را زیر کاپوت این ماشین قرار داده است. این موتور ۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد که در سال ۲۰۰۷ بسیار چشمگیر بود.
موستانگ شلبی GT350 سال ۲۰۱۶
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V8 |
قدرت | ۵۲۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۸۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۰ ثانیه |
اصلیترین دلیل حضور GT350 در این لیست پیشرانهٔ آن است. این موتور که وودو نام دارد، یک ۵.۲ لیتری V8 تنفس طبیعی دستساز DOHC است که بهطور خاص برای GT350 ساخته شد. این موتور با پیشرانهٔ پردتور که در GT500 جدید میبینیم اشتراکات زیادی دارد اما تفاوت اصلی آن استفاده از میللنگ تخت است که وزن کلی موتور را کاهش میدهد و امکان دورگیری سریعتر و بالاتری را فراهم میکند. به خاطر همین میللنگ، موتور وودو صدای متمایزی هم نسبت به دیگر موتورهای V8 آمریکایی دارد که آن را بیشتر متمایز میکند. این پیشرانه همچنین با ۵۲۵ اسب بخار قدرت و ۵۸۰ نیوتن متر گشتاور، خروجی قابلتوجهی هم داشت. GT350 و همتای تهاجمیتر آن، GT350R هردو تعادلی عالی بین رانندگی جذاب روزمره و توانایی در پیست برقرار میکردند و بهترینهای هردو جهان را در اختیار طرفداران موستانگ قرار میدادند.
موستانگ شلبی GT500 سال ۲۰۱۳
پیشرانه | ۵.۸ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۶۶۲ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۵ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۵ ثانیه |
مثل GT350 بالا، شلبی GT500 هم به خاطر پیشرانهٔ فوقالعادهاش د این لیست حضور دارد. این یک نیروگاه ۵.۸ لیتری V8 سوپرشارژ بود که قدرت عظیم ۶۶۲ اسب بخاری تولید میکرد. به لطف این نیروی چشمگیر، GT500 ظرف ۳.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسید و ۴۰۰ متر را در ۱۱.۷ ثانیه طی میکرد. حداکثر سرعت این ماشین هم به ۳۴۸ کیلومتر بر ساعت میرسید تا به سریعترین موستانگ تاریخ تبدیل شود. شلبی GT500 با قیمت ۵۵ هزار دلار در سال ۲۰۱۳، تجربهای واقعاً شگفتانگیز را در اختیار خریداران قرار میداد.
موستانگ شلبی GT500 سال ۲۰۲۲
پیشرانه | ۵.۲ لیتری V8 سوپرشارژ |
قدرت | ۷۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۵۰ نیوتن متر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۳.۴ ثانیه |
قطعاً باید قویترین و جدیدترین نسخهٔ موستانگ شلبی را در این لیست داشته باشیم. در سینهٔ GT500 پیشرانهٔ ۵.۲ لیتری V8 پردتور قرار گرفته که همانطور که اشاره شد، اشتراکات زیادی با موتور وودو GT350 دارد اما ویژگی مهم در اینجا وجود یک سوپرشارژر است که باعث تولید ۷۶۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور میشود تا قویترین شلبی کارخانهای تاریخ خلق شود. بااینحال، شرکت شلبی آمریکن که به این هم قانع نبود، اقدام به ساخت نسخهٔ ویژهای از GT500 با نام Code Red کرد. در این نسخه، بجای سوپرشارژر از دو توربوشارژر استفاده شد که در کنار دیگر تغییرات، خروجی موتور را به اعداد فوقالعادهٔ ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۶۰ نیوتن متر گشتاور رساند. از GT500 Code Red تنها ۱۰ دستگاه ساخته شد.
JaMsHiD
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳موقعی میگم پیست محور یعنی این !
javad-bmw
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳همشونو میخوام😍😍😍😍
اما متاسفانه در اقلیمی هستیم که حتی نمیتونیم از نزدیک ببینیمشون و لمسشون کنیم ، داشتنش تبدیل به تخیل شده ، در صورتی که برای همه دنیا خودرو یه مسئله کاملا حَل شده هست و مثل کفش و شلوار که همه دارن ، ماشین رو هم دارن.
البته ماستانگ با ۲۰۷ فرقی نداره😒
Mr wrong
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ماشاالله امریکن موستانگ
ماشالله اصالت
ممد ژانگولر
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳شلبی ماشین فوق العاده جذاب و با هیبتیه.
زیزیگولو
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳موستانگ شلبی یعنی یه ماسل کار آمریکایی بی نظیر و خاص که محدودیتای کمپانی فورد رو فرسنگها فراتر از تصورات به جلو میرونه و این ماشین عضلانی رو با قدرت موتوری دیوانه کننده و طراحی دلربا در اختیار خریدارای این اسب وحشی آمریکایی قرار میده👌👌
Mohammad
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳از ماشینای آمریکایی زیاد اطلاعات ندارم
ولی مگه موتور معروف موستانگ کایوت نبود ؟ چرا رو هیچکدوم از ماشینا نیست
جرمی کلارکسون
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳موستانگ شلبی نید فور اسپید چی پ؟
amir
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳اگه اشتباه نکنم فیلم ان اف اس رو میگی که همین جی تی ۵۰۰ ۲۰۱۳ عه اتفاقا به نظرم از نظر طراحی یکی از قلدرترین موستانگا بود
جرمی کلارکسون
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳دقیقا
Taha Ayoobi
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳آخ آخ دل آدم میره براشون…
Jeferson
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳کِراشم
از نظرم 2007 جسور ترین
2016 اصولی ترین
2022 هیولا ترین
و 2013 ، موستانگ ترین موستانگِ تاریخه
پیام
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳همش جذاب هست. ۲۰۲۲ از همه جذابتر
زیزیگولو
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳فورد موستانگ مدتها هستس که عنوان پرفروشترین و مقرون به صرفتهترین ماشین اسپرت آمریکایی رو یدک میکشه و علاوه بر اون کمپانی فورد تونسته از سال ۲۰۱۵ با افزایش فروش فورد موستانگ تو اروپا سود ببره که تنها دلیلش افزایش روزافزون محبوبیت ماشینای اسپرت تو دنیا هستش و همین فاکتورا هستن که این هیولای آمریکایی رو به گزینه امنی واسه کمپانیای تیونینگ تبدیل کردن تا پول بیشتری از اسم Mustang به جیب بزنن تا جایی که حتی سرسخت ترین ماشین بازا رو هم با ارتقاء ظاهری و فنی این اسب وحشی آمریکایی ارضاء میکنن و بخاطر همین چیزاست که همیشه شاهد حضور موستانگ تو لیست قدرتمندترین ماشینای عضلانی سال بودیم و هستیم
FY
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳به نظرم ۲۰۱۳ از لحاظ طراحی خیلی افتضاحه🤔
امیر هستم ۲۰۶ دوست ندارم
۳ آبان ۱۴۰۳احساس میکنم طراحای خودرو های جدید کره ای ازت فیلم دارن!
blackwing
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳GT350 واقعاً اسطورهست ، دیگه مثلش نمیاد
وقتی تو نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۴ رونمایی شد ، همه رو دیوانه کرده بود ، چه برنامهای واسه رونماییش داشتن ، واقعاً عالی بود.
صدای میلنگ تخت وودوو 🔥🤌🏼
البته GT500 S197 حداکثر سرعت ۳۲۰ کیلومتر داشت ، پدال اشتباه نوشت. موتور ترند تستش کرد
BMW
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳پوستر رو دیدم که تشنج ردم🥲😃
آریا
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳واقعا همشون خیلی خفنه ولی سال 2013 و 2022 محشرن
امیرحسین
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳زد ال وان ۲۰۱۳ جی تی پانصد ۲۰۱۳ اس ار تی ۸ ۲۰۱۳ فقط
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳کاش موستانگ پلاک ملی وارد کنن یه زمانی بعد ما که نسلای آینده عشق بوگولن
امیرحسین
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳من از خدا خواستم ی جی تی کروک رنگ قرمز ۲۰۲۴ بهم بده واقعا خواستم ازش
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳منم میخوام
چ
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳پس اون موستانگ شلبی که تو نید فور اسپید 2012بود چرا اینجا نی؟؟؟؟۷۰۰ اسبی بود
امیرحسین
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ماست وانتد رو میگی باید ای ۴۶ سفید آبی رو بگیری؟
amirboss
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ترکیب شلبی و فورد رو تو کمتر کمپانی و تیونری میشه پیدا کرد
یه ترکیب قوی که حتی اسمش هم رو آدرنالین خون آدم تاثیر میزاره
علیرضا
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳خدا به همه عاشقا ماشین،موستانگ بده به منم 2024مستانگ بده واقعا دمشون گرم.
خجالت بکشن شرکت خودرو سازی های ایران واقعا بمیرن بهتر تا ماشین تولید کنند،دروغ بگن بی ناموسا.
امیرحسین
۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳خدا به تو هم بده ماشینتو
ابوالفضل
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳شلبی عشق منه
۲۰۱۳ که واقعا هیولا بوده
و ۲۰۲۲ هم واقعا جذابه