کوروت Z06 و فورد GT بهعنوان بهترین سوپراسپرتهای تاریخ آمریکا در جدیدترین درگ مت واتسون مصاف جذابی با یکدیگر داشتهاند.
امروز میخواهیم نبردی بین دو سوپرکار فوقالعادهٔ آمریکایی را به تماشا بنشینیم. هردوی این ماشینها تاریخساز شده و نام خود را برای همیشه در قلب علاقهمندان به خودرو در سراسر جهان جا انداختهاند هرچند که این علاقه به دلایل کاملاً متفاوتی شکل گرفته است. البته کوروت بیشتر بهعنوان یک خودروی اسپرت شناخته میشود اما Z06 جدید به لطف ترکیب موتور وسط و پرفورمنس فوقالعاده کاملاً وارد قلمروی سوپرکارها شده است. این ماشین از یک پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی استفاده میکند که ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور دارد و عملکرد سرسامآوری را با قیمتی مناسب فراهم میکند.
بااینحال، آیا Z06 میتواند مشهورترین سوپرکار تاریخ آمریکا را مغلوب کند؟ این ماشین فورد GT است. یک قهرمان واقعی آمریکایی که اروپاییها را در مسابقات اتومبیلرانی تحقیر کرد. پیشرانهٔ GT اما دو سیلندر کمتر از کوروت دارد و بسیار کوچکتر است. این یک موتور ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو است که مشابه آن را در فورد رپتور هم میبینیم اما در اینجا خروجی قابلاحترام ۶۵۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور را ارائه میکند. سوپرکار فورد کمبود جزئی ۲۰ اسب بخاری قدرت خود نسبت به رقیب را با ۲۰۰ کیلوگرم وزن کمتر، ۱۲۵ نیوتن متر گشتاور بیشتر و دو توربوشارژر جبران میکند.
البته این به معنای سنگین بودن Z06 نیست و تنها ۱۵۸۵ کیلوگرم وزن دارد که برای سوپرکاری با تجهیزات فراوان بسیار سبک است. بزرگترین تفاوت بین این دو خودرو اما قیمت است زیرا درحالیکه قیمت فورد GT از ۵۰۰ هزار دلار آغاز میشود، قیمت پایهٔ کوروت تنها ۱۱۴ هزار دلار است و در مقایسه با رقیب خودروی کاملاً ارزانی محسوب میشود. البته لازم به ذکر است که هماکنون برخی نمونههای مدل ۲۰۱۹ فورد GT با قیمتهایی بیش از یک میلیون دلار خریدوفروش میشوند. همچنین نمونهٔ حاضر در این درگ هم از سری سیگنیچر است که تنها سه دستگاه از آن ساخته شده و بیش از ۱.۵ میلیون دلار ارزش دارد.
برخلاف دیگر ویدئوهای مت واتسون، این بار فقط یک مسابقهٔ درگ بین دو خودرو برگزار شد. در این مسابقه، ابتدا کوروت با رانندگی واتسون پیشتاز شد اما در ادامه فورد خود را به رقیب رساند و با اختلافی بسیار جزئی زودتر از خط پایان عبور کرد. تایم هردو خودرو اما یکسان و ۱۱.۲ ثانیه بود. پسازاین، چند مسابقهٔ رولینگ ۸۰۰ متری برگزار شد که GT را با مشکل مواجه کرد زیرا راننده به دلیل صدای موتور نمیتوانست فرمان شروع واتسون را خیلی خوب بشنود. بااینحال، نهایتاً دو راننده توانستند شروعی همزمان داشته باشند و حالا فورد به دلیل تأخیر توربو عقب افتاد و کوروت تنفس طبیعی پیروز شد.
در آخر هم نوبت به آزمایش ترمز رسید که فورد GT با اختلاف زیادی رقیب را مغلوب کرد؛ بنابراین، درمجموع این رقابت جذاب با دو پیروزی برای فورد و یک پیروزی برای شورلت به پایان رسید اما مهمتر از این، نبردی هیجانانگیز بین دو جواهر ساخت آمریکا بود که میتوان بارها و بارها دید و لذت برد.
مقایسه مشخصات فنی
شورلت کوروت Z06 | فورد GT | |
پیشرانه | ۵.۵ لیتری V8 | ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو |
قدرت | ۶۷۰ اسب بخار | ۶۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۶۲۵ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | ۷ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | عقب | عقب |
وزن | ۱۵۸۵ کیلوگرم | ۱۳۸۵ کیلوگرم |
قیمت | ۱۶۴,۵۰۵ دلار | ۶۶۰,۸۴۵ دلار |
corvette
۲۷ آذر ۱۴۰۲یکی از ناشیانه ترین درگ های تاریخ
چه راننده کوروت . چه راننده فورد
محمد
۲۷ آذر ۱۴۰۲کامیلا در استانه تشنج بود
لگ مغزش از توربو بیشتر بود
محمدهادی
۲۷ آذر ۱۴۰۲بابا چرا این فشلو آوردن گذاشتن پشت فورد جی تی؟
راننده تاکسی سر کوچه ما ازین بهتر لانچ میکنه
حاضرم شرط ببندم
گند زد به عملکرد فورد جی تی
بابا دوتا راننده درست بیارید برا یه همچین درگی دیگه
Carl
۲۷ آذر ۱۴۰۲درگ lfa و gt جذاب تر بود حداقل الان و قبلشون هم قیمتن و پلتفرمها قدیمی
درکل کوروت نسل جدید منو بیشتر میخره
ولی ابهت و جذابیت فورد واقعا نماد بازنشستگی بعد قهرمانیه
لذت ببر فورد 🙏🏻♥️
R@min
۲۷ آذر ۱۴۰۲پلتفرم ها که قدیمی نیستن و این دو تا از زیر بندی فیبرکربن و ساب فریم جلو و عقب آلومینیوم استفاده کردن و از این ساختار و متریال بهتر دیگه اختراع نشده و بقیه هم تو بهترین مدلاشون از این ساختار پیروی کردن.
بهتره بگیم تکنولوژی های فنی.
فرشاد
۲۷ آذر ۱۴۰۲چقدرررر ناشی بودن
اما حرقه ای هم برگزارشه کوروت خوبه اما نه به اندازه فورد جی تی
محمدهادی
۲۷ آذر ۱۴۰۲فورد قطعا سرتر بود
راننده ش سرش با پاهاش پنالتی بود
اصن نتونست توانایی فورد جی تی رو نشون بده
مازیار
۲۷ آذر ۱۴۰۲رقابت نزدیک بود
اما نه در جذابیت که فورد ده به صفر برنده هست
reza
۲۷ آذر ۱۴۰۲حیف حجم دانلودش که باید راننده ناشی ببینیم. با ماشین 4 برابر قیمت چجوری میروند. بعدشم انتظار از فورد با قیمتش بیشتر از اینا بود.
LAMBORGHINI
۲۷ آذر ۱۴۰۲فورد انتخابم
محمدهادی
۲۷ آذر ۱۴۰۲قطعا انتخاب منم فورد جی تیه
Viper_v10
۲۷ آذر ۱۴۰۲جای وایپر خالیه
imanenzo
۲۷ آذر ۱۴۰۲چقدر جذابه این فورد جی تی لا مذهب،سیر نمیشم از دیدنش
محمدهادی
۲۷ آذر ۱۴۰۲رنگ آمیزیش عین خود راننده ش عجیب و غریب بود!
حاضرم شرط ببندم ماشین مال خود این یارو بود…
BMW
۲۷ آذر ۱۴۰۲انتخابم فورد هست ولی راننده ها حتما قبلش چیزی زده بودند😂
blackwing
۲۷ آذر ۱۴۰۲با اینکه کوروت رو خیلی دوس دارم ولی از این فورد GT نمیشه گذشت 🤦🏻♂️🤦🏻♂️
البته موتور شورولت خیلی شاهکاره قابل مقایسه با موتور فورد که متعلق به اف۱۵۰ رپتور هست ، نیست.
راننده فورد که بنده خدا تو زندگیش درگ ننداخته بود ، دستاش میلرزید معلوم بود بلد نیست هیچی
بهنام
۲۷ آذر ۱۴۰۲فورد جی تی در همه ی نسل ها زیباترین سوپراسپرت تاریخ آمریکاست.
Siyavash
۲۷ آذر ۱۴۰۲دوتا اسطوره..دوتا گلادیاتور..دوتا همه فن حریف…💯💯💯
دیمن
۲۷ آذر ۱۴۰۲دوئل بزرگان، جای وایپر خالیه💪💪
حسن
۲۸ آذر ۱۴۰۲حیف خودرو که بدی دست واتسون
ابوالفضل
۲۸ آذر ۱۴۰۲راننده فورد چقدر ناشی بود
تو رولینگ بعد کلی اشتباه یک بار هم که داشت میبرد
قبل خط ترمز زد 🤦🏻♂️
با این که عاشق کوروت هستم ولی اینجا فورد سرتر بود
جای وایپر هم خیلی خالی بود
مهزیار
۲۸ آذر ۱۴۰۲درسته که فورد برد ولی من طرفدار شورلت هستم شورلت عشقه همه مدلش حتی اکر برنده نشه بازم عالیه
دیاکو
۲۹ آذر ۱۴۰۲واقعا عاشق فورد جی تی ام
ولی اون راننده ی مزخرف چی بود
انگار فرق کلاج و گاز و ترمز نمی دونست
مت واتسون باید راننده ی جی تی می بود
بیچاره خیلی هم واسه خودشم فشار می آورد