تا به حال فکر کردهاید هزینه شارژ خودروهای الکتریکی همچون فورد F-150 لایتنینگ چقدر است؟ در این نوشتار میخواهیم نگاهی به هزینههای شارژ این دسته از خودروها و مقایسه آن با نمونههای مرسوم داشته باشیم. به گزارش وبسایت insideevs، فورد F-150 لایتنینگ همچنان بازخوردهای مثبتی از مشتریان و کارشناسان دریافت میکند و یکی از چیزهایی که بهصورت مکرر درباره این خودرو مطرح میشود هزینه شارژ پایین آن نسبت به برادر درونسوز F-150 است. البته یکچیزی که به ندرت دیده میشود چگونگی هزینه شارژ خودروی الکتریکی است که میتواند بسیار متفاوت باشد و این موضوع به چگونگی، مکان و زمان شارژ این خودروها بستگی دارد.
نویسنده میگوید هفت هفته پیش F-150 لایتنینگ لاریات خود را با مجموعه باتری افزایش دهنده برد دریافت کرده و تجربه شارژ آن در خانه و همچنین برخی شبکههای شارژ محبوب را داشته است. به همین خاطر توضیح دادن درباره این خودرو و همچنین وابستگی هزینه های آن به فاکتورهای مختلف مفید خواهد بود. شارژ در خانه معمولاً کمترین هزینه را برای شارژ خودروی الکتریکی خواهد داشت. البته یک استثنا وجود دارد و آن اینکه اگر شما در ایالتی از آمریکا زندگی کنید که هزینه برق در آن بسیار بالا باشد هزینهها نیز بالا خواهد رفت. هرچند حتی اگر هزینه برق در محل اقامت مالک نیز بسیار بالا باشد ساعات غیر پیک نیز وجود دارند که در آن بازههای زمانی میتوان از برق با تخفیف بالاتر استفاده کرد. این زمانها معمولاً از نیمهشب تا ۶ صبح هستند.
در آمریکا نرخ متوسط برق حدود ۰.۱۵ سنت به ازای هر کیلووات ساعت بوده و مالک این خودرو نیز چنین مبلغی را در نیوجرسی پرداخت میکند. البته همانطور که گفته شد هزینه برق از ایالتی به ایالت دیگر فرق میکند و بنابراین ما در مقایسه کند گرانترین ایالت از این نظر یعنی هاوایی را با ارزانترین ایالت یعنی داکوتای شمالی مقایسه کردهایم. مالک فورد F-150 لایتنینگ همچنین هزینه پر کردن باتری این وانت الکتریکی در سه شبکه محبوب یعنی الکتریفای آمریکا، EVgo و بلینک را محاسبه کرده است. او میخواسته شبکه شارژ پوینت را نیز در نظر بگیرد اما قیمتگذاری ثابتی در این شبکه وجود نداشته و بنابراین توضیح دقیق هزینه شارژ خودرو ممکن نبوده است.
در واقع شارژ پوینت مدل تجاری متفاوتی نسبت به سایر شبکههای شارژ دارد. شارژ پوینت مدیریت جایگاههای شارژ و قیمتگذاری را انجام نمیدهد و این موضوع کاملاً به مالک جایگاه بستگی دارد. برخلاف دیگر شبکهها، شارژ پوینت جایگاههای شارژ را به مالکان سایتها میفروشد و بنابراین مالکان این جایگاهها قیمتگذاری را انجام میدهند و هر جایگاه قانون و ساختار قیمتگذاری مخصوص خود را دارد.
مالک این خودرو هزینههای یکبار شارژ کامل و همچنین هزینه شارژ در مسافتهای ۱۶ هزار، ۲۴ هزار، ۳۲ و ۱۶۰ هزار کیلومتر را محاسبه کرده است. او همچنین هزینه شارژ متفاوتی را که شبکه ارائه میکند در نظر داشته و معتقد است همه افراد نه تنها میتوانند بدون استفاده از برنامههای تخفیفی هزینه برق اقدام به شارژ خودروی خود کنند بلکه تفاوتها بین هزینههای برق در ساعات مختلف نیز نشان داده میشود. نهایتاً مالک فورد F-150 لایتنینگ هزینه شارژ خودروی خود را با خرید بنزین برای فورد F-150 هیبرید و فورد رپتور مقایسه کرده است. این دو خودرو با هر گالن بنزین (۳.۷ لیتر) مسافت ۳۸ و ۲۴ کیلومتری را طی میکنند.
احتمالاً مقایسه وانت الکتریکی فورد با رپتور بهتر باشد زیرا قدرت و عملکرد دو خودرو نزدیک به هم است. در واقع لایتنینگ در زمینه رسیدن از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت و همچنین طی مسافت ۴۰۰ متر بهتر از رپتور عمل میکند. نویسنده میگوید هزینه های شارژ لایتنینگ در خانه و پس از ۱۶۰ هزار کیلومتر رانندگی برابر با ۶۲۸۱ دلار خواهد بود. اگر قیمت بنزین برای هر گالن را بهصورت متوسط ۳ دلار در نظر بگیریم و رپتور نیز کارکرد ۱۶۰ هزار کیلومتری داشته باشد، هزینه بنزین آن ۲۰ هزار دلار خواهد بود. اگر قیمت کنونی ۴ دلاری را برای هر گالن بنزین در نظر داشته باشیم این هزینه به ۲۶۶۶۷ دلار خواهد رسید که بیش از ۲۰ هزار دلار بیشتر از هزینه پر کردن باتری فورد F-150 لایتنینگ است. البته در این محاسبه قیمت برق ثابت در نظر گرفته شده، چیزی که احتمالاً درست نخواهد بود. اگر افزایش قیمت ۱۰ درصدی را برای قیمت برق در نظر بگیریم، هزینه شارژ این وانت الکتریکی در خانه به ۶۹۰۹ دلار خواهد رسید. بازهم اختلاف هزینه زیادی بین شارژ خودرو و هزینه بنزین رپتور وجود دارد.
R@min
۱ شهریور ۱۴۰۱این محصولات از قیبل ریویان و هامر صرفا یه مشت اسباب بازی بی ارزش و مقطعی هستن که نه در هندلینگ، بارکشی و آفرود حرفی ندارن و هنوز به اصلاحات زیادی نیاز دارن.
حق گوی باطل
۱ شهریور ۱۴۰۱کاش فعالیت های تویوتا در زمینه هیدروژنی ها به جای خوبی برسه و صنعت خودروسازی از این وضعیت شوم خلاص شه
meysam
۱ شهریور ۱۴۰۱اگه روند حرکتی و استراتژیهای تویوتا رو بررسی کنی، متوجه میشی همیشه دید بلند مدت داشته و با یه شیب ملایم اما با ثبات و صعودی پیش رفته.
وقتی این شرکت انقدر روی هیدروژن تاکید داره، یعنی پتانسیل بالایی در هیدروژن دیده و مطمئنا میشه آینده خوبی براش متصور شد.
البته فکر نمیکنم هیدروژن و باتری رقیب همدیگه باشن، بلکه مکمل هم هستن
ولی بنظر من با پیشرفت سوخت هیدروژن، این تب الکتریکی سازی با باتری که به هواپیماها و کشتیها و زیردریاییهای کوچک هم سرایت کرده تا حد زیادی فروکش میکنه
T
۱ شهریور ۱۴۰۱این خودرو اصلا کاربردی نیست بر خلاف نسخه بنزینی
نوید AJ
۲ شهریور ۱۴۰۱با توجه به چیزی که دیدم، نیاز بیشتر از 60 درصد مشتریان رو میتونه فراهم کنه. اگر هم قیمت فورد f150 بشه، از نظر فروش میترکونه.
Behnam1012
۱ شهریور ۱۴۰۱ولی وقتی نیاز به تعویض باطری پیدا کرد همه ی این صرفه جویی ها رو جبران میکنه 😉
خودروهای الکتریکی به همین سادگی نمیشه با بنزینی مقایسه کرد
مثلا بگی خودروی الکتریکی آلایندگی نداره در صورتی که باید دید انرژی ( برق ) با صرف چه انرژی ای به دست اومده این مثال زمانی درسته که مثلا با انرژی خورشیدی برق مورد نیاز بدست اومده باشه
ehsan.fa
۲ شهریور ۱۴۰۱وزنش بیشتره لاستیک رو میخوره تو همین پدال نوشته بود لاستیکش خیلی گرونه
شاپور
۱ شهریور ۱۴۰۱تا چندسال دیگه نکته منفی گرانی تولید باطری ها به یقین از بین میره