دوجفورد

درگ رفت و برگشتی چارجر دیتونا و موستانگ دارک هورس، جدال برق و بنزین

برق در برابر بنزین، عبارتی که این روزها زیاد می‌شنویم و حالا این تقابل به دنیای ماسل کارها کشیده شده است. آیا صدای اگزوز مصنوعی در برابر غرش V8 پیروز می‌شود؟

هرچند در اینکه دوج چارجر دیتونا را یک خودروی عضلانی بدانیم تردید است ولی زمانه در حال تغییر آیت و خودروسازان در حال کوچک‌سازی پیشرانه‌های خود و یا استفاده از موتورهای الکتریکی هستند. دوج نیز علیرغم واکنش شدید کسانی که نمی‌توانند با مرگ موتورهای همی کنار بیایند، همین کار را با جانشین چارجر و چلنجر انجام داده است. حال چارجر دیتونا در قوی‌ترین نسخهٔ کنونی خود یعنی اسکات پک به مصاف رقیب دیرینه یعنی فورد موستانگ رفته تا نشان دهد نیروی برق چه توانایی‌هایی دارد و چرا طرفداران نباید از فقدان موتورهای همی غمگین باشند.

دو موتور الکتریکی چارجر دیتونا اسکات پک مجموعاً ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتن متر گشتاور را به هر چهارچرخ تحویل می‌دهند و یک سیستم اگزوز مصنوعی هم وجود دارد که صدایی شبیه موتور V8 همی را تولید می‌کند. از سوی دیگر، موستانگ هم با یکی از قوی‌ترین نسخه‌های خود یعنی دارک هورس به میدان آمده که همچنان به سنت‌ها وفادار مانده و زیر کاپوت یک موتور ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی دارد. دارک هورس اما با تنها ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۷ نیوتن متر گشتاور، بسیار از رقیب الکتریکی ضعیف‌تر است و نیروی خود را هم از طریق یک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک فقط به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند.

بنابراین، روی کاغذ موستانگ در برابر چارجر دیتونا شانسی ندارد و همین ماجرا در مسابقهٔ واقعی هم تکرار می‌شود. با آغاز درگ رفت و برگشتی یا U-Drag، چارجر به لطف گشتاور فوری موتورهای الکتریکی، به جلو شلیک می‌شود و واضح است که دارک هورس نمی‌تواند همپای آن پیش برود. بااین‌حال، هرچند دیتونا سریع‌تر از موستانگ است ولی رانندهٔ دوج از عدم تعادل و غیرقابل‌پیش‌بینی بودن چارجر الکتریکی گلایه می‌کند زیرا راننده نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه مقدار نیرو به کدام چرخ تحویل داده می‌شود. پس از مسابقهٔ اول، راننده‌ها جابجا می‌شوند ولی نتیجه تفاوتی ندارد و همان داستان مسابقهٔ اول تکرار می‌شود.

هرچند موستانگ در این مسابقه‌ها بازنده بود ولی کمبود قدرت و سرعت خود را با قدرت خالص و غرش جذاب موتور V8 جبران می‌کند. با کنار رفتن شورلت کامارو و دوج چلنجر و تبدیل چارجر به خودرویی الکتریکی (یا کوپه‌ای بزرگ با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی)، موستانگ به تنها خودروی عضلانی V8 بازار تبدیل شده که هرچند گشتاور فوری و چهارچرخ محرک دیتونا اسکات پک را ندارد اما همچنان مثل یک ماسل کار واقعی رفتار می‌کند.

مقایسه مشخصات فنی

دوج چارجر دیتونا موستانگ دارک هورس
پیشرانه الکتریکی دو موتوره ۵.۰ لیتری V8
قدرت ۶۷۰ اسب بخار ۵۰۰ اسب بخار
گشتاور ۸۵۰ نیوتن متر ۵۶۷ نیوتن متر
گیربکس تک سرعته ۱۰ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ عقب
وزن ۲۷۱۰ کیلوگرم ۱۸۲۰ کیلوگرم
قیمت پایه ۷۰,۱۹۰ دلار ۵۹,۷۸۰ دلار
قیمت تست‌شده ۸۵,۹۶۵ دلار ۷۴,۱۵۵ دلار

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. محسن

    ۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (183 ديدگاه)

    فاقد اهمیت ,به هر حال تاوقتی صدای غرش موستانگ با اون لحن خاص رو داشته باشی به این مسخره بازی ها نمیرسه کارت دوج تو نسل قبلی یه ماسل کار بود الان دیگه یه فرد بی هویت شده

    موافقم 34
    مخالفم 5
    1. فورد

      ۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (894 ديدگاه)

      چارجر همون اولش باخت وقتی که غرش موستانگ و شنیدیم

      موافقم 5
      مخالفم 1
  2. saeedfarshchian

    ۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (260 ديدگاه)

    دارک هورس رو بدین من برم

    موافقم 29
    مخالفم 3
    1. Mr wrong

      ۲ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (444 ديدگاه)

      کجا میخوای بری

      موافقم 10
      مخالفم 1
  3. Taha Ayoobi

    ۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (5726 ديدگاه)

    این ماشین یه همی میخواد فقط

    موافقم 11
    مخالفم 3
  4. آریا

    ۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (263 ديدگاه)

    درگ رو ندیدم ولی اینجا 100 هیچ موستانگ

    موافقم 14
    مخالفم 5
  5. faster

    ۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (98 ديدگاه)

    چه تایمهای ضایعی

    موافقم 5
    مخالفم 6
  6. ☠🅵🅾🆁🅳 🅼🆄🆂🆃🅰🅽🅶☠

    ۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (6 ديدگاه)

    اصلا اهمیتی نداره،چرا؟چون دیتونا بی روحه اصلا همون صدای مصنوعی هم بی روح ترش کرده!تازه این دارک هورس ۵۰۰ اسبه ما میریم شلبی سوپر اسنیک ۷۰۰ اسبی می‌خریم،از این به بعد دوج یه کولی بی روح خواهد بود
    همین الانم کل کامنتا میگن موستانگ
    دیگه چی؟

    موافقم 3
    مخالفم 1
  7. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (460 ديدگاه)

    واقعا حیف از این چارجر که همی نداره.باید منتظر بود نسخه درون سوزش بیاد تا به صورت شخصی طرفدارها داخلش همی بندازم.اتاقش خیلی پتانسیل سفارشی سازی داره

  8. hlielicopter hlielicopter

    ۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    همه چیز صفر تا صد نیست !!!???

  9. BlackWing

    ۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    چه صدایی داره ماستنگ ! فکر کن با این دارک هورس تو کوچه پس کوچه های تهران گاز بدی ، هرچی SL و مازراتی تو پارکینگ ها باشن جیش میزنن 🤣

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا