فورد

پلتفرم برقی فورد؛ معماری ارزان‌قیمت که قواعد بازی را تغییر می‌دهد

شرکت فورد آمریکا به دنبال تولید خودروهای برقی ارزان‌قیمت با یک پلتفرم جدید است و یکی از این خودروها فیستا جدید خواهد بود.


این کمپانی مشهور می‌خواهد با یک پلتفرم جدید کاراترین خودروهای برقی دنیا را تولید نماید. پلتفرم موردبحث که توسعه آن‌ها توسط یکی از مهندسان اسبق تسلا صورت می‌پذیرد احتمالاً در جانشین‌های معنوی فیستا و فوکوس و همچنین پوما بکار برود. احتمال دارد معماری جدید فورد باعث تولید خودروهای کوچک دیگری نیز شود. پلتفرم جدید فورد فعلاً مراحل مهندسی خود را طی می‌کند اما معرفی خودروهای جدیدی همچون اکسپلورر، کاپری و موستانگ مک ای نشان می‌دهد این خودروساز آمریکایی به دنبال تولید محصولاتی ارزان‌قیمت‌تر است. مارین جاجا مدیر عملیاتی ارشد بخش مدل E فورد می‌گوید:

ما در حال صرف زمان زیاد برای گفت‌وگو درباره قیمت محصولات هستیم. ما می‌دانیم که باید خودروهای ارزان‌قیمتی تولید کنیم و در واقع این یک عضله‌ای است که باید با گذشت زمان قوی‌تر شود. اگر به سبد محصولات جهانی ما نگاه کنید خواهید دید که واقعاً خودروی ارزان‌قیمتی نداریم. نکته کلیدی برای فورد تولید خودروهای ارزان‌قیمت، متمایز و سودده است

او ادامه می‌دهد:

سؤال این است که شما چگونه در کلاس خودروهای کوچک رقابت می‌کنید مخصوصاً اگر شاهد رقابت کشورهایی همچون چین با هزینه‌های تولید بسیار پایین باشید؟ این یک دوراهی سخت است. شکی وجود ندارد که اگر بخواهیم یک برند مردمی واقعی باشیم باید به دنبال خریدارانی برویم که با گذشت زمان خودرویی همچون اکسپلورر را می‌خواهند اما نقطه آغاز آن‌ها کجاست؟ اینجاست که کار را با یک پلتفرم ارزان‌قیمت در آمریکا انجام می‌دهیم و دلیلی وجود ندارد که نتوانیم محصولاتی را برای اروپا هم تولید کنیم.

این پلتفرم برای جانشین پوما بکار خواهد رفت. پوما جدید خودرویی برقی خواهد بود و در آینده نزدیک محصولات برقی دیگری هم به آن خواهند پیوست. اولین خودرو با پلتفرم جدید فورد که ابتدا در آمریکا عرضه می‌شود اواخر سال ۲۰۲۶ یا اوایل ۲۰۲۷ از راه خواهد رسید. ویژگی‌های سایر خودروها فعلاً تائید نشده اما اظهارات مدیر فورد درباره قیمت مناسب محصولات جدید ما را امیدوار می‌سازد که به غیر از پوما خودروهای ارزان‌تر دیگری هم تولید خواهند شد. با توجه به طول ۴.۵ متری اکسپلورر و قیمت حدود ۴۰ پوندی آن در بریتانیا، فضای زیادی برای تولید خودروهای کوچک‌تر و ارزان‌تر از آن وجود دارد. مدیر فورد خاطرنشان می‌سازد:

احساس ما این است که همه‌گیری خودروهای برقی باعث کوچک‌تر شدن وسایل نقلیه در آینده خواهد شد. در آن زمان شما شاهد افرادی خواهید بود که بیشترین حساسیت را به قیمت سوخت دارند زیرا معمولاً هرچقدر قیمت خودرو پایین باشد راننده بیشتر به هزینه‌ها اهمیت می‌دهد. برای این دسته از خریداران ابعاد خودرو یا میزان لوکس بودن آن اولویت بالایی ندارد.

البته تمامی محصولات جدید فورد در آینده ظاهر و ابعادی مشابه یکدیگر نخواهد داشت و در کلاس خود خودروهایی متمایز خواهند بود. مدیر این برند به مغز متفکر پلتفرم جدید فورد اشاره می‌کند و می‌گوید:

این پروژه توسط آلان کلارک هدایت می‌شود. آلان یک معمار خودروهای برقی است که محصولاتی بدون آلایندگی و البته سودده را طراحی کرده است.

او سال‌های زیادی در تسلا مشغول به کار بوده و در دو سال اول برنامه توسعه شرکت وظیفه هدایت تیم را بر عهده داشته است. این تیم طراحی، مهندسی و تمامی فرایندهای مرتبط با توسعه یک پلتفرم را انجام می‌دهد. جاجا می‌گوید:

آلان چند سال قبل به فورد پیوست و تلاش کرد تا کاراترین پلتفرم دنیا را برای خودروهای برقی توسعه دهد.

برخی رسانه‌ها گفته‌اند تعداد اعضای تیمی که پلتفرم جدید فورد را توسعه می‌دهند به حدود ۳۰۰ نفر می‌رسد. البته در این تیم مهندسان اسبق تسلا، ریویان، اپل و حتی متخصصان آیرودینامیک فرمول یک نیز حضور دارند. جیم فارلی مدیرعامل فورد برای اولین بار در ماه فوریه به تولید این پلتفرم اشاره کرد و گفت:

تمامی تیم‌های برقی ما به شدت روی راندمان و هزینه محصولات برقی تولید فورد تمرکز دارند چراکه هدف نهایی است که بتوانیم محصولاتی ارزان‌تر از تسلا و چینی‌ها تولید کنیم.

جاجا اظهار داشته پلتفرم برقی فورد احتمالاً از باتری کم‌هزینه‌تر لیتیوم آهن فسفات استفاده می‌کند چراکه قیمت پایین‌تری داشته و بسیار بادوام است. او ادامه می‌دهد:

شما در حال پرداخت ۲۰ تا ۳۰ دلار به ازای هر کیلووات ساعت باتری هستید. BYD توانسته انرژی بیشتری را به دست بیاورد. با وجود باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی هزینه زیادی را متحمل خواهید شد اما اگر فردی باشید که خودروی خود را زیاد شارژ می‌کنید، باتری بادوام اهمیت خواهد داشت. این باتری‌ها اساس غیرقابل‌تخریب هستند.

مدیر فورد می‌گوید:

ما در ابتدا فکر می‌کردیم مواد شیمیایی باتری‌ها در هوای سرد عملکرد خوبی نخواهد داشت اما تمامی نتایج چیز دیگری را نشان داد. تنها تفاوت بین این باتری‌ها با نمونه‌های نیکل منگنز کبالت به تراکم انرژی آن‌ها مربوط می‌شود.

مدیر فروش و برند فورد اروپا نیز می‌گوید این خودروساز در آینده محصولاتی کوچک‌تر را تولید خواهد کرد. آنا لنا استریگل خاطرنشان می‌سازد در هدایت خریداران فیستا به انتخاب پوما کار فوق‌العاده‌ای انجام داده‌اند. او می‌گوید:

نمایندگی فورد به ویژه در شرایطی که استقبال از خودروهای برقی کم شده نگران هستند اما زمانی که اکسپلورر را دیده و تست کرده‌اند از موفقیت این خودرو مطمئن شده‌اند.

توضیح: تصاویر به رندرهای دیجیتالی و غیر رسمی فورد فیستا برقی تعلق دارند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. car lover

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1003 ديدگاه)

    از موستانگ و GT رسید به این…💔

    موافقم 3
    مخالفم 7
    1. Dark Knight

      ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (572 ديدگاه)

      چه ربطی داره ؟ شرکتی که الان نزدیک پنج دهه هست که داره پرفروش ترین ماشین آمریکا رو تولید میکنه قطعا از نظر مالی مشکلی نداره که بخواد پروژه های گرون قیمت مثل gtd رو کنار بذاره و فقط برقی ارزون بسازه . فورد ، تویوتا ، gm یا فولکس واگن ( استلانتیس هم حتما برنامه هایی داره ) دارن خیلی سخت کار میکنن تا هزینه تولید برقی ها رو پایین بیارن چون چینی ها با قیمت گذاری غیر طبیعی که دارن قطعا تهدید بزرگی برای جایگاه این شرکت ها هستن به هر حال آمار های زیادی نشون دادن مردم دنیا دیگه مثل قدیم اهمیت زیادی به اعتبار برند ماشینی که می‌خرن نمیدن و فقط میخوان یه چیز ارزون با آپشن های پیشرفته و خودران داشته باشن و توی هر دو این موارد یه شرکتی مثل byd و بقیه چینی های mainstream تقریبا میشه گفت در حال حاضر بهترین هستن طوری که هنوز ۱۰ سال از ورودشون به اروپا نگذشته ، حدود ۱۱ درصد سهم بازار برقی ها رو برای خودشون کردن پس باید شرکت های بزرگ احساس خطر کنن و برای چینی های ده یا بیست هزار دلاری رقیب مناسب بسازن هر چند از نظر من کسی برنده این رقابت برقی ها میشه که به جای تلاش کردن برای کاهش قیمت ماشین ها ، سرمایه گذاری و تلاش کنه برای تغییر ماشین های برقی مثل ساختن باتری حالت جامد تو مقیاس بزرگ یا توسعه یه ai خیلی پیشرفته برای بردن رانندگی خودران به سطح ۴ یا ۵ چون این چیز ها هستن که باعث تحریک خریدار میشه و باعث میشه پول زیادی هم برای داشتنشون خرج کنه

      موافقم 5
      مخالفم 1
  2. پیام

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2073 ديدگاه)

    کار آمریکایی ها درسته

    موافقم 3
    مخالفم 4
  3. B2

    ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (228 ديدگاه)

    خودروی برقی ارزون ، میتونه هزینه های خودش رو با فروش زیاد جبران کنه مخصوصا در بازاری مثل اروپا و چین . فورد بعد از ناکامی در برقیای گرونتر ، تصمیم به حضور پررنگ تر تو بخش ارزون قیمت گرفته که بنظرم تصمیم خوب و کاربردیه
    در متن به وضوح به قدرت چینی‌ها چه در تولید خودرو چه در باتری‌سازی اشاره شد . حتی خود امریکاییا به قدرت و پیشرفت چین در برقیا اعتراف میکنن اما بعضی کاربران پدال هنوز هم نمیخوان قبول کنن

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. Dark Knight

      ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (572 ديدگاه)

      https://insideevs.com/news/719744/lucid-ceo-chinese-ev-tech/ دوست من این خبر و بخون تا متوجه بشی ، قطعا مدیر عامل لوسید به عنوان یکی از بهترین سازنده های برقی ها دانش خیلی زیادی از خودرو های الکتریکی داره و میدونه کی قوی هست و کی نیست ، همانطور که اشاره شده از نظر تکنولوژی چینی ها خیلی عقب تر از تسلا هستن طوری که مقایسشون مثل مقایسه تکنولوژی های پراید با لکسوس میمونه ! ولی چیزی که چینی ها رو قوی میکنه توانایی اونها تو ساخت همه چیز با قیمت فوق العاده پایین در مقایسه با بقیه کشور ها هست طوری که با ۱۰ هزار دلار یه ماشین برقی کامل با range نسبتا خوب میسازن و این چیزیه اونها رو خیلی خطرناک میکنه چون آمار ها نشون دادن مردم دیگه کمتر از قدیم به اعتبار و شخصیت برند اهمیت میدن و فقط میخوان یه چیزی ارزون برای کار های روزانه داشته باشن ، و گرنه از نظر تکنولوژی دهه ها از آمریکا و اروپا حتی تو زمینه وسایل نقلیه برقی عقب هستن

      موافقم 2
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا