فورد برانکو رپتور و جیپ رانگلر ۳۹۲ خدایان آفرود هستند. این ماشینها قویترین نسخههای خانوادهٔ خود هستند، هردو بیش از ۴۰۰ اسب بخار قدرت دارند و برای فتح سختترین مسیرها به انواع و اقسام تجهیزات آفرودی مجهز شدهاند؛ اما این ماشینهای بیراهه نوردی روی ۴۰۰ متر آسفالته چگونه عمل میکنند؟ البته قطعاً خریداران رانگلر ۳۹۲ و برانکو رپتور از خودروهای خود در آفرود استفاده میکنند زیرا این شاسیبلندها برای همینجا ساخته شدهاند اما میدانیم که حتی چنین خودروهایی هم گاهی به مسابقات روی آسفالت سر میزنند و به همین دلیل حالا Fast Lane Car آنها در برابر هم قرار داده است.
پیش از پرداختن به مسابقه بهتر است با مشخصات دو خودرو آشنا شویم. روی کاغذ، رانگلر برتری قابلتوجهی دارد زیرا پیشرانهٔ ۶.۴ لیتری V8 تنفس طبیعی آن با ۴۷۰ اسب بخار قدرت به میزان قابلتوجهی از موتور ۳ لیتری V6 توئین توربوی برانکو با ۴۱۸ اسب بخار قدرت قویتر است. بااینحال، غیر از وزن، در اینجا عامل مهم دیگری هم وجود دارد که باید در نظر گرفت. این مسابقه در کوههای کلرادو برگزار شده که ۱.۶ کیلومتر بالاتر است سطح دریا است و طبق یک قانون کلی در مورد پیشرانهها، هر ۳۰۰ متر ارتفاع باعث کاهش ۳ درصدی قدرت میشود؛ بنابراین قدرت موتور همی جیپ در اینجا میتواند تا ۱۵ درصد کمتر باشد.
ارتفاع زیاد به خاطر کمبود اکسیژن روی پیشرانههای پرخوران هم تأثیر میگذارد اما نه بهاندازهٔ نمونههای تنفس طبیعی. بهطور خلاصه، در این ارتفاع به خاطر کاهش توان پیشرانهٔ جیپ ممکن است شاهد رقابت نزدیکی باشیم اما درواقع اصلاً اینطور نیست زیرا موتور V8 همی جیپ یک هیولا است و حتی در ارتفاع ۱.۶ کیلومتری از سطح دریا هم موتور توئین توربوی رپتور هرگز نمیتواند حریف آن شود. اعدادی که در این ویدئو ثبت میشود تقریباً یک ثانیه اختلاف را بین رانگلر ۳۹۲ و برانکو رپتور نشان میدهد زیرا جیپ ۴۰۰ متر را ظرف ۱۵.۲ ثانیه طی میکند درحالیکه فورد برای انجام این کار به ۱۶.۱ ثانیه زمان نیاز دارد.
البته در این جمع یک برانکو فرست ادیشن با پیشرانهٔ ۲.۷ لیتری V6 اکوبوست ۳۰۰ اسب بخاری هم حضور دارد که در برابر رپتور قرار میگیرد و طبیعی است که شانسی ندارد. بهطورکلی، بهاحتمالزیاد خریداران برانکو رپتور به خاطر نتیجهٔ این درگ هیچ ناراحت نخواهند شد زیرا تجربههای رانندگی با این خودرو نشان داده است که برانکو رپتور آفرودری با تواناییهای استثنایی است ولی بااینحال، افتخار پیروزی در ۴۰۰ متر به جیپ تعلق میگیرد.
GMA
۱۲ تیر ۱۴۰۱جا داره به جای این مسخره بازی ها یه رقابت آفرود باشه
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۲ تیر ۱۴۰۱کاش یه درگ با باز کردن درها و سقف میزاشتن.
ali(chevynova)
۱۲ تیر ۱۴۰۱سلاطین ابدی آفرود
ممد ژانگولر
۱۲ تیر ۱۴۰۱دمش گرم جیپ همشونو یک لقمه کرد
واقعا غیر از هامر و تسلا سایبر تراک و مرسدس جی در حد جیپ نداریم و بعید بدونم به این زودیا کسی بتونه در حد جیپ با آفرود بالا ماشینی تولید کنه با قیمت نسبتا اقتصادی و ارزان
Aboalfazl demon
۱۲ تیر ۱۴۰۱هیچ آفرودری در حد این دوتا نیست
هیچ آفرودری
Reza Waffen SS
۱۲ تیر ۱۴۰۱آخه آفرود و چه به درگ
TML BN
۱۲ تیر ۱۴۰۱جای دیفندر خالی
پدرام
۱۲ تیر ۱۴۰۱واقعا برانکو خیلی دوست داشتنی طراحش خیلی عالی عمل کرده در شرایطی فرضی اگه برانکو شبیه اس یووی های امروزی طراحی میشد می تونم بگم هرگز مثل الانش نمی تونست بفروشه اما همین طراحی رترو است که اون رو ماندگار کرده البته جیپ هم ظاهر جذابی داره