فورد

فورد آمریکا خودروسازان چینی را پیشرفته و تهدید واقعی توصیف کرد

شرکت فورد آمریکا با اعتراف به اینکه خودروسازان چینی جلوتر هستند از آن‌ها به عنوان تهدیدی وجودی نام برده است.


تا همین چند سال پیش غالب ساخته‌های خودروسازان چینی اسباب شادی و خنده دنیای خودرو را فراهم می‌کردند اما حالا شرایط تغییر کرده است. چینی‌ها نه تنها تا حدی زیادی کپی کاری از برندهای مطرح جهان را متوقف کرده‌اند بلکه از نظر مهندسی نیز پیشرفت‌های چشمگیر داشته‌اند. با وفور نیروی کار ارزان و دسترسی به مواد خام موردنیازی که خودروسازان بین‌المللی آرزوی دست‌یابی به آن‌ها را دارند، شرکت‌های چینی به کابوس خودروسازان سطح اول جهان تبدیل شده‌اند.

مدیرعامل فورد پس از حضور در کشور چین و تست برخی خودروهای ساخت این کشور گفته است خودروسازان چینی “تهدیدی واقعی” هستند. عبارت Existential Threat  تهدید وجودی برای برندهای خودروساز جهان را در کلام جیم فارلی نشان می‌دهد. او در یکی از سفرهای خود با جان لاویر مدیر مالی ارشد شرکت فورد، اذعان کرده چینی‌ها جلوتر از فورد حرکت می‌کنند.

مدیر ارشد فورد خاطرنشان می‌سازد این فیلم را قبلاً دیده است. منظور او خیزش تویوتا، هوندا و دیگر خودروسازان ژاپنی است که توانستند در دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ میلادی سهم زیادی از فروش برندهای آمریکایی را به خود اختصاص دهند. فارلی به‌طور مشابه رشد خودروسازان چینی را به پیشرفت قابل‌توجه هیوندای و کیا در چند دهه اخیر و به ویژه در زمینه تولید خودروهای برقی تشبیه می‌کند؛ اما فورد چگونه با چینی‌ها مبارزه خواهد کرد؟ چندی پیش فارلی اعلام کرد یک تیم ویژه در حال کار روی پلتفرمی مخصوص برای خودروهای برقی ارزان‌قیمت هستند تا هم با تسلا و هم با چینی‌ها رقابت کند. در همین اثنا کراس اور برقی پوما رخ‌نمایی کرده اما احتمال عرضه آن در آمریکا بالا نیست. بازار اصلی پوما برقی می‌تواند اروپا باشد یعنی جایی که فورد اخیراً اهداف جاه‌طلبانه خود برای برقی شدن تا سال ۲۰۳۰ را تغییر داده است.

فورد از نظر تولید خودروهای برقی خیلی قدرتمند نبوده است. قرار بود در سال ۲۰۲۷ یک شاسی‌بلند برقی سه ردیفه تولید شود اما نهایتاً این برنامه متوقف شد. همچنین فورد سرمایه‌گذاری روی خودروهای برقی را ۱۰ درصد کاهش داده و تولید نسل جدید F-150 برقی را نیز برای دومین بار به تعویق انداخته است. این خودرو قرار بود سال ۲۰۲۵ از راه برسد اما ابتدا اعلام شد در سال ۲۰۲۶ تولید خواهد شد و حالا گفته می‌شود در سال ۲۰۲۷ معرفی می‌شود. با بررسی وضعیت شرکت فورد در سال‌های اخیر شاهد اتخاذ تصمیمات جالبی هستیم. سال قبل بود که تولید فیستا به عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار اروپا متوقف شد. قبل از آن هم عرضه موندئو در سال ۲۰۲۲ خاتمه یافته بود و همین سرنوشت سال آینده در انتظار فوکوس است. این سه خودرو سال‌ها قبل در بازار آمریکا بازنشسته شده‌اند.

دولت‌های زیادی در دنیا خطر خودروسازان چینی را درک کرده‌اند و به همین خاطر تعرفه‌های سنگینی را روی خودروهای برقی وارداتی از این کشور در نظر گرفته‌اند. هفته پیش بود که تعرفه ۱۰۰ درصدی دولت بایدن روی خودروهای برقی ساخت چین نهایی شد و قرار است از ۲۷ سپتامبر اعمال شود. انتظار می‌رود اتحادیه اروپا هم هفته آینده رای به وضع تعرفه‌های بیشتر روی این خودروها بدهد. اتحادیه اروپا در نظر دارد برای محصولات سایک تعرفه ۳۶.۳ درصدی در نظر بگیرد و احتمالاً جیلی به عنوان برند مادر ولوو هم با تعرفه ۱۹.۳ درصدی روبرو خواهد شد. این میزان تعرفه برای محصولات بی وای دی می‌تواند ۱۷ درصد باشد. البته بنا به گزارش بلومبرگ این میزان تعرفه‌ها احتمالاً بیشتر خواهند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۹ دیدگاه‌ها

  1. Ali

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (152 ديدگاه)

    چین چندتا چیز داره که دلیل خطری بودنشه
    ۱ نیرو کار زیاد و ارزون
    ۲ مواد اولیه زیاد و ارزون
    ۳پوله زیاد
    همینجورم که دیدیم وقتی چین وارد یک بازار میشه شاید زیاد خوش نام پاشو توی اون بازار محکم نکنه ولی به عنوان ارزون ترین پاشو محکم میکنه.

    موافقم 42
    مخالفم 2
    1. Galant.VR4(JDM)

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1159 ديدگاه)

      قبول دارم،جالبه هر وقت هم وارد بازار یه کشوری میشه همه‌چیو بهم میریزه بعد محصولاتشون در کنار ظاهر مدرن و آپشن های زیاد و متنوع و چاشنی قیمت کم نظر خیلی‌هارو جلب میکنه کلا بازارو قیچی میکنه و فورد حرف درستی زده

      موافقم 28
      مخالفم 2
    2. پیام

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2139 ديدگاه)

      جلوشو می‌گیرن

      موافقم 7
      مخالفم 10
  2. علیرضا

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (258 ديدگاه)

    صنعت خودرو سازی امریکا خیلی وقت نابود شد و فقط در بازار ایالات متحده فروش داره ، تنها محصول امریکای که خارج از وطن موفق فورد رنجر و خدا بیامرز فورد فیستا بود

    موافقم 38
    مخالفم 27
    1. amirkhanzadeh

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1034 ديدگاه)

      دقیقا
      حتی تو خود آمریکا هم بخاطر چین و اروپا که سهام داران این شرکت ها هستند و حمایت دولت دوام اوردند

      موافقم 15
      مخالفم 24
    2. سوشیانت

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3506 ديدگاه)

      آهان چون خارج از آمریکا فروش نداره پس نابود شده عجب حرف منطقی😂

      موافقم 13
      مخالفم 25
    3. سوشیانت

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3506 ديدگاه)

      باز هم شاهد تحلیل های اساتید هستیم راست میگی فروش مهمه تکنولوژی هم کشکه😂

      موافقم 9
      مخالفم 19
    4. سوشیانت

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3506 ديدگاه)

      باز هم شاهد تحلیل های اساتید هستیم راست میگی فروش مهمه تکنولوژی هم کشکه😂
      پدال لطفا پاک نکن

      موافقم 6
      مخالفم 14
    5. R@min

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2050 ديدگاه)

      استاد اینو چند بار گفتی حداقل فشار بیار به خودت یه سرچی بزن، نصف فروش فورد و جی ام برای خارج از آمریکا هست. این کوچک شدن بازار بزودی برای تویوتا و فولکس هم اتفاق می افته.

      موافقم 6
      مخالفم 6
  3. محمد

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (136 ديدگاه)

    واقعاً حق هم دارن بترسن ، چینی ها با دامپینگ و جاسوسی صنعتی و سو استفاده از جمعیتشون کاری کردن که تولید تو اکثر کشور های دنیا به صرفه نباشه و اصلا نمیشه باهاشون توی تولید انبوه و قیمت تمام شده محصول رقابت کرد ، شما از هر تولید کننده ای که بپرسید اوضاع تولیداتش رو چندتا فحش جدید درباره چین یاد می‌گیرید

    موافقم 28
    مخالفم 13
    1. پویان

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (827 ديدگاه)

      نه محمد اشتباه میگی. اون حمایت دولت رو همه جا دارن. حتی بدتر از چین.

      موافقم 10
      مخالفم 16
    2. علی

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (41 ديدگاه)

      ما سرمون رو کردیم توی برف و با کلماتی مثل دامپینگ و … خودمون رو گول میزنیم. اونا تلاش کردند هزینه کردند و به اینجا رسیدن. کشورهای دیگه هم با تحریم نباید بکنن. اونا هم کمک مالی کنن. مگه آمریکا کم پول داره؟ اونا هم محصولشون رو صنعتی تر (از لحاظ حجم تولید و ارزون سازی) و ارزونتر کنن . دزدی صنعتی هم بکنن. مگه تا الان نمی کردن. حالا که از فروش و سودشون کم شده میخوان به روش زوری جلوی چین رو بگیرن

      موافقم 26
      مخالفم 9
  4. OM.01

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (546 ديدگاه)

    در عصر جدید که ماشین ها قراره صفحه نمایش 4k داشته باشه 20 اینچ و خودران اتوپارک نمیدونم پک باتری 100 کیلوواتی 2 تا موتور برقی و قراره بگی هعی (نام برند) لطفا شیشه رو بده پایین دیگه لوگوی کاپوت فرقی نداره.
    دیگه مهم نیست چانگان باشه یا فورد. الان چانگان هانتر برقی میشه گفت چون الکتریک ژنراتور هست کاربرد بیشتر باشه چون مجموع پیمایش بیش از 1000کیلومتره.

    خودروها قراره لپ تاپ هایی بشن با بدنه متفاوت. یا لپ تاپ رو مثال نزنم گوشی هم میشه مثال زد. الان گوشی‌ها هم همینطوره تراشه های پرچمدار اسنپدراگون همه ضد آب همه دوربین های 100 مگاپیکسل همه باتری ها یه حجم همه فست شارژ. 5سال دیگه هم باید عوض کرد چون بروز تر میاد و آدم ها هوس میکنه بخره حالا واقعا فرق اساسی نداره بین مثلا اوپو یا سامسونگ. اونموقع هواوی بود نوآوری های مختلف می‌آورد برندهای دیگه ترغیب میشدن الان که 5 ساله تحریمه دیگه نوآوری برندهای دیگه رفته چون ترغیب نمیشن و رقیبی ندارن فقط تولید میکنن و میخوان سود کنن به هر بهایی
    ماشین ها هم قراره اینطوری بشن متاسفانه

    امیدوارم شرایط تغییر کنه اما اگر نکنه امیدوارم قوانین سختگیرانه نزارن که ماشین بنزینی ممنوع بشه… تو این دوران برقی سازی هیچی بهتر از خوندن مجلات super chevy magazine و hot rod magazine نیست 🤪

    موافقم 31
    مخالفم 4
    1. ALI MOPAR

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (162 ديدگاه)

      در مورد مثال گوشی ها درست گفتید بله گوشی ها هم الان میان رده هایی اومده که حتی قابلیت رقابت با بالا رده هارو هم داره، همشون مجهز شدن به انواع تکنولوژی ها اونقدر شباهت بینشون هست که آدم نمیدونه کدومو انتخاب کنه حتی الان باتری های شیائومی به قدری از آیفون بهتره و حتی تو بعضی مدلا پردازنده هاشون که آدم شک میکنه تو بالا رده آیفون بخره یا شیائومی🤣

      موافقم 14
      مخالفم 13
  5. ALI MOPAR

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (162 ديدگاه)

    قبلا گفته بودم بالا تو پراگراف اول مقاله هم نوشته دلیلش فقط فقط دسترسی به مواد اولیه خام که اونم بر میگرده به داشتن معادن زیاد که اروپاییا محرومن ازش و مجبورن برای تهیه مواد اولیه پول بیشتری نسبت به چین پرداخت کنن که نتیجش میشه قیمت نهایی بالاتر..
    دومین دلیل نیروی کار ارزانه، یه نگاهی به سبک زندگی مردم شرق و غرب بکنید، نصف کار مردم شرقو از اروپاییا بخوایی بکشی درجا میریزن خیابون و اعتراض میکنن
    خودرو سازی دیگه اون هنر قدیمو نداره الان همه شدن برقی همه هم ماشالا هزار اسببخار دارن، زمانی که دوج 707 اسببخارو رونمایی کرد خیلیا ارزوی 300 اسببخارو داشتن اما الان دوج میخواد چارجر بنشی رو تازه بکنه 1000 اسببخار در حالی که خیلی از چینیا این قدرتو دارن، تو آینده ماهیت ماشینا هیچ فرقی باهم دیگه نخواهد داشت همشون دوتا آرمیچر با یه باتری، فقط برندها فرق میکنه

    موافقم 18
    مخالفم 4
  6. مازیار

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3300 ديدگاه)

    خط مقدم جبهه مقابله با چین انبوه‌سازان و اقتصادی‌سازان هستن و سوی دیگه برندهای خاص و گرون تقریبا در امنیت کامل بسر میبرن

    موافقم 10
    مخالفم 4
  7. ALI MOPAR

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (162 ديدگاه)

    البته یه چیزم هستا معمولا نو ظهور ها اوایل تقریبا 10 سال اول عالی مینوازن مثل دهه نود ژاپن که پدر آلمان و آمریکارو در اوورد ولی بعدش که منابع کم و یا گرون میشه بادش میخوابه شاید تو چین هم اینطور بشه
    بنظرم که هر برندی مشتری خاص خودشو داره هر چیزی اوایل که میاد مردم از روی کنجکاوی میرن سمتش و به مرور که بهش عادت میکنن و عادی میشه همه چی میاد سر جای خودش، این نظر منه البته شاید غلط باشه

    موافقم 10
    مخالفم 7
    1. پویان

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (827 ديدگاه)

      سلام علی موپار.
      ژاپن بحثش، متفاوته. ژاپن اشتباهش، این بود که به غرب اعتماد کرد. و همین باعث افولش، شد.
      مساله منابع رو چین برنامه ریزی خوبی کرده. حتی بازیافت هم شروع کرده

      موافقم 8
      مخالفم 21
  8. پویان

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (827 ديدگاه)

    چین فقط تهدید نیست. بلکه بالاتر هم هست

    موافقم 6
    مخالفم 14
  9. 🇰🇷

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (272 ديدگاه)

    در متن به دهه ۷۰ میلادی و خیزش برندهای ژاپنی اشاره شد . من اخیرا بصورت جزئی راجع به هوندا مطالعه میکنم و یه روایت جالب رو از دهه ۷۰ و اقدامات جالب هوندا برای دوستان شرح میدم

    پس از درخشش در حوزه موتورسیکلت ، در سال ۱۹۶۳ هوندا اولین خودروی خودش بنام s500 رو روانه بازار کرد که رسانه ها ازون به عنوان موتورسیکلت چهارچرخ یاد میکردند و واکنش خوبی نشون ندادند و فروش مناسبی هم نداشت . اما سوئیچیرو هوندا کم نیاورد و راه خوبی برای موفقیت پیدا کرد . در سال 1963 اصلاحیه ای بر قانون آلایندگی منتشر شد که براساس آن خودروسازان موظف بودند انتشار هیدروکربن‌های گازهای خروجی اگزوز را تا 90 درصد در مدت پنج سال کاهش دهند ( مشابه قانون آلایندگی که امروزه میبینیم ) این لایحه توسط 3 خودروساز بزرگ امریکا به عنوان یک اقدام ضد صنعت مورد حمله قرار گرفت ، اما نگرانی های زیست محیطی در آن زمان بسیار مهم بود و کنگره به راحتی این اصلاحیه را تصویب کرد. قانونی که به هوندا این شانس رو داد تا ثابت کنه میتونه از جنرال موتورز، فورد، کرایسلر در صنعت خودرو پیشی بگیره
    هوندا و مهندساش در اون سالها درگیر یه موضوع بودند اونم اینکه هوندا پافشاری میکرد که انجین ها بصورت هواخنک ساخته بشن اما مهندسا میگفتن رسیدن به راندمان مناسب و پیروی از قوانین آلایندگی ، جز با موتور آب‌خنک میسر نیست . بعد از کلی دعوا و وساطت شریک هوندا ، بلخره رییس میپذیره که مهندسانش آزادی عمل داشته باشن و روی آب‌خنک کار کنند . بلخره در سال ۱۹۷۲ هوندا از موتور CVCC رونمایی میکنه که بدون نیاز به کاتالیزور و صرفا با مهندسی هوشمندانه در طراحی ، براحتی تست های آلایندگی رو پاس میکنه . این سیستم از یک محفظه پیش احتراق در سر سیلندر استفاده می‌کرد که باعث احتراق کامل‌تر سوخت می‌شد. سوپاپ کمکی محفظه پیش احتراق ، مخلوط غنی‌تر هوا و سوخت را به نزدیکی شمع می‌فرستاد ، در حالی که سوپاپ ورودی استاندارد مخلوطی رقیق‌تر را به کل محفظه احتراق ارسال می‌کرد . این اختراع به قدری تاثیرگذار بود که بعضی خودروسازان میبینند مهندسای خودشون توان ساخت همچین چیزی ندارند و از خود هوندا حق تولید انجین رو میخرند تا به مقررات جدید آلایندگی برنخورند ‌و زمان رو ازدست ندهند . با این وجود مدیرعامل وقت GM آقای ریچارد گرستنبرگ این اختراع رو مسخره میکنه و میگه من موتور جدید اونها رو دیدم . به درد اسبای بازیایی که میسازن میخوره و این انجین ها لیاقت حضور در خودروهای ما رو ندارند ‌. سویچیرو هوندا بعد شنیدن این حرف یدونه ایمپالا v8 مدل ۷۳ میخره و به ژاپن میاره و در تاسیسات خودش ، یه سیستم CVCC برای این ماشین اعمال میکنه و ماشین رو به میشیگان و محل تست آلایندگی برمیگردونه و ثابت میکنه که توان این کارو دارند . در ادامه هوندا میگه : با رسیدن سال ۱۹۷۵ ، ما ۵۰ مهندس جدید رو استخدام میکنیم اما GM باید فکر خودش باشه و ۵۰ وکیل رو استخدام کنه که باید جواب قانون رو بده . در نهایت تکنولوژی CVCC روی خودروی سیویک پیاده میشه و فروش بسیار خوبی رو تجربه میکنه . بعدها در سال 1982، هوندا موتور اولین شرکت خودروسازی غیرآمریکایی بود که با موفقیت یک کارخانه در ایالات متحده تاسیس کرد. ( فولکس واگن در سال 1978 کارخانه ای را در پنسیلوانیا راه اندازی کرده بود، اما سودآوری لازم رو نداشت و کوتاه مدت بود )

    موافقم 23
    مخالفم 4
    1. محمد

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (136 ديدگاه)

      خیلی عالی ، این مطالب رو از کدوم کتاب یا مقاله بیان کردید؟ به قول جرمی هوندا خودروسازی هست که استعداد و توان مهندسیش رو توی ساخت ماشین شهری تلف می‌کنه

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. 🇰🇷

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (272 ديدگاه)

        آره . بنظر من شاهکار هوندا در موتورسیکلت بود . از یه کارگاه و چند نفر کارگر که یه موتور کوچک و ساده به دوچرخه می‌بست تا مردم کمتر رکاب بزنند ، تبدیل شد به سازنده میلیونی موتورسیکلت . اونم در اقتصاد نابود شده‌ی ژاپن بعد جنگ ، بدون امکانات و فقط در یک دهه !

        کتاب : Driving Honda: Inside the World’s Most Innovative Car Company

        نویسنده : Jeffrey Rothfeder

        خلاصه‌ای از صفحات ۴۵ تا ۵۰

        موافقم 8
        مخالفم 1
        1. محمد

          ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (136 ديدگاه)

          سپاس🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻

    2. amir

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      some kind of good and usefull comment pal
      فکر نمیکنی اینجور چیزا جای ترول کردن بهتره؟
      اصلا تو بیا عیبای ژاپنی ها رو بگو از گیربکس cvt نیسان بگو کسی باهات مشکلی نداره چون ترول گونه نیست ولی وقتی به اون جاده میرید…. قضیه فرق داره

      موافقم 4
      مخالفم 14
  10. Galant.VR4(JDM)

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1159 ديدگاه)

    دوره‌ای که مردم به یه ماشین اقتصادی با آپشن های مناسب و ظاهر مدرن نیاز دارن اکثر غول های خودروسازی به سوپر اسپرت و هایپر کار اهمیت میدن
    و معیارشون شده شتاب و سرعت و قیمت های فضایی همه دنیا که راننده مسابقه یا ماشینباز نیستن و درآمد ها و مالیات های سنگین هم برای خرید خودرو بالای 50 هزار دلار مانع میشه
    مهم‌ترین معیار برای مقابله با چین تولید خودرو‌های ارزون و با کیفته چیزی چه اروپایی ها و آمریکایی ها باهاش فاصله دارن
    چین همینطور پیش بره واقعا اروپا و آمریکا با بحران مواجه میشن

    موافقم 9
    مخالفم 3
    1. Taha Ayoobi

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (4314 ديدگاه)

      واقعا خیلی مسخره شده، ماشین چینی هارو نگاه میکنی عوقت میگیره، بعد مردم میخرن باهاش پزم میدن.
      مثلا برای یه خانواده که یه ماشین جا دار میخواد اصلا اهمیتی نداره که زیر کاپوت چی باشه، دوام داشته باشه یا نه و…
      هرچی مانیتور و آپشن بیشتر باشه بهتر جلوه میکنه،
      مثلا توی ایران به کسایی که میخوان چینی بخرن میگی ژاپنی یا کره ای دسته دو بگیر می‌خندن بهت، من خودم به شخصه به هیچکی دیگه نمیگم ژاپنی و کره ای دسته دو بگیر، اولا مسخره ام میکنه چون داره ظاهر اون لگن هارو میبینه و فک میکنه بهتره، دوما براش مهم نیست که دوام داشته باشه یا نه، هرچی شد میندازه جلو نمایندگی بعدشم یکی دیگه می‌خره.

      موافقم 9
      مخالفم 16
      1. Sina_carshow

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (235 ديدگاه)

        دقیقا کجاش عوق زدن داره؟ بعضیاشون اثر هنری هستن مثل محصولات زیکر یا دنزا
        مگه بده آپشن بیشتر؟ بعد لگن؟ آها باید حتما پلاستیک خشک و صندلی مخملی و صفحه ۷ اینچی با کلی لگ و موتور ۱۹۰ اسبی با ۰ تا ۱۰۰ دو روز کاری داشته باشی که دلت خوش باشه ژاپنیه؟
        شما ها دیگه مرز تعصب جابجا کردید الان با ۴۵ هزار دلار دنزا زد۹ جی تی ۸۵۰ اسب بخار با توان پیماش ۱۲۰۰ کیلومتر میده ۶ سالم گارانتی داره استیشن واگن هم هس که یعنی حسابی کارایی داره اگه نمایندگی رسمی بیاد چرا باید یه بنز سی کلاس پایه یا تویوتا کراون بخرم؟ جفتشون هم گارانتی سه ساله دارن

        بعدم بخشید لگن اون کره ای ها هستن که رنگشون و دکمه هاشون زیر آفتاب جنوب و امارات ذوب میشه نه چینی ها
        خودم داشتم میگم کره ای میگم چه قدر داغون هستن
        اونکه خریدن دسته دوم ماشین یک دهه پیش اصن منطقی نیس چون چیزی ندارن برا ارائه هم هزینه نگه داری بالایی دارن هم آپشن کم هم مصرف سوخت بالا و هم اینکه خیلی راحت کیلومتر هاشون دستکاری میشه تعجبه چرا میای این آشغالا رو تو سر چینی های نو میزنی
        یه جوری میگی دوام ندارن انگار خیار هستن وقتی گارانتی ۱۰ ساله دارن یا ۶ ساله دیگه نگرانی نداره

        موافقم 15
        مخالفم 12
        1. Taha Ayoobi

          ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (4314 ديدگاه)

          سینا جان خیلی شرمنده، منظورم ایران بود.
          واقعا عذر میخوام.

          البته، گارانتی بیشتر فک نکنم همیشه به معنای دوام بیشتر باشه.

          موافقم 5
          مخالفم 3
        2. amir

          ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          اگه دلت به جوکی به اسم گارانتی خوشه ایران خودرو هم گارانتی داره منتها هم چینی ها هم ایران خودرو سایپا( همون چینی درجه یکش بله) خودمون میدونیم گارانتیش چطوریه بعدا هم وقتی امروز ژینگ پنگ خریدی فردا اصلا شرکتی به اسم ژینگ پنگ وجود خارجی نداره رفته با فلانی چنگ چونگ تولید میکنه چه گارانتی به شمای خریدار میخواد ارائه بده؟ دوما درسته کره ای کیفیتش کمتره از بقیه ولی سوالم از شما اینه که آیا ژینگ پنگ و چینگ چونگ ها ۵ سال ده سال زیر آفتاب دوبی بودن که بدونی رنگشون میره یا نه ذوب میشن یا نه؟ البته خوب میدونم این آقا ویدیو میگیره از اون ماشینا میزاره پیجش چون براش نون داره داره این حرفا رو میزنه

          موافقم 9
          مخالفم 3
        3. سوشیانت

          ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (3506 ديدگاه)

          دنزا که تا الان هر چی محصول داشته به لطف سرمایه گذاری مشترک با بنز بوده تنها قابلیت خاصی که چینی ها دارن قیمت پایین در کنار امکانات خوبه که این میتونه مردم معمولی رو راضی کنه اما کسی که دنبال نهایت تکنولوژی هست دیگه قیمت براش مهم نیست میره پول بیشتر میده تسلا و لوسید میخره

          موافقم 4
          مخالفم 7
        4. Sina_carshow

          ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (235 ديدگاه)

          صد البته طاها جان گارانتی بیشتر به معنی کیفیت بیشتر نیس
          اما تا حدودی زیادی میتونه در بازار دست دوم تاثیر مثبت بزاره و از نظر روانی فکرت رو راحت میکنه اگر خرابی پیش بیاد چی میشه

          امیر جان با این منطق پس کمپانی هایی مث لوسید و ریویان هم هیچ اعتمادی بهشون نمیشه کرد اما کمپانی هایی که جا افتاده هستن مث جیلی و زیر مجموعه هاش و بی وای دی و حتی چری کاملا قابل اعتماد هستن

        5. Taha Ayoobi

          ۱ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (4314 ديدگاه)

          آره واقعا گارانتی بیشتر واقعا میتونه تأثیر مستقیم تو خرید بذاره،
          یادم نیست اون کدوم ماشین بود که گفتید تو دبی و اینا تا چهار سال سرویس رایگان داره، واقعا منم باشم ترقیب میشم.

      2. Galant.VR4(JDM)

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (1159 ديدگاه)

        ببین تنها برندایی که فعلا در امانن ژاپنی‌ها و کره‌ای ها هستن
        دوما مسئله عوق زدن یا لگن بودن چینی ها نیست دنیا دچار مشکلات زیادی بعد از کرونا شد و درکل مردم توی بازار خودرو اکثرا خودرو‌های خوب رو از 30 هزار دلار به بلا رو نمیتونن بخرن درسته آرزوی محال نیست اما وقتی میتونه یه چینی بخره که همون آپشن و کیفیت رو داره و قمیتش زیر 25 تا هست بهترین شرایط اقساط هم دارن اکثر برندای چینی ،کسی سمت دیگه ای نمیره الان من سدان نیمه لوکس چینی میارم با 25 هزار دلار یا یه سدان اسپرت یا اصلا تو هر سگمنتی تو این قمیتا یا هوندا رو میبینی یا تویوتا یا هیوندای وگرنه اروپایی و آمریکایی ها انگشت شمارن اونایی که نیاز های اکثریت رو برطرف کنن

        موافقم 3
        مخالفم 1
  11. datsun

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3942 ديدگاه)

    آمریکا مثله … از پیشرفت چین میترسه مشکلش فقط خودروسازی نیست چند باری هم تلاش کرده اونو مثله روسیه مشغول جنگ کنه ولی چین دم به تله نداده دنیای رقابته میتونی پیشرفت کن نمیتونی ناله نکن یه زمانی همین کمپانی ها هرچی بنجل داشتن تو بازار چین قالب میکردن الان شروع به ناله کردن میکنن،

    موافقم 17
    مخالفم 14
  12. اشکان

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    پس اون بازار ازاد که میگفتین چی شد؟🤭😁😆😅
    کارششناسا لطفا جواب بدن.

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. بهزاد

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2544 ديدگاه)

      بازار آزاد با دخالت آزاد دولت فرق داره.
      بازار آزاد زمانی معنا داره که فعالیت شرکت ها چه داخلی و چه خارجی با شرایط برابر انجام بگیره.
      وقتی دولت چین قانون میزاره شرایط وام برای خودروهای سبز(تولیدات وطنی) از ۸۰ درصد قیمت اولیه به ۱۰۰ درصد قیمت اولیه تغییر کنه و چند هزار دلار هم آفر دولتی یا سوبسید بهش تعلق بگیره و صدها راهکار و دخالت مستقیم دیگر…
      طبق دستور دولت میزان سود فروش مواد اولیه مثل فلزات و مواد پتروشیمی و باتری و… به تولیدکنندگان حداکثر ۵ درصد باشه ولی برای خارجی ها بیش از ۱۰ درصد و خلاصه هرچه بنویسیم از شرایط بد سیستماتیک ایجاد شده توسط دولت برای رقبای خارجی کمه و شما ها هم بهتره یکم مطالعه کنی نه اینکه حکم بزنی‌.

      موافقم 7
      مخالفم 4
  13. اشکان

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    خوب شما که مطالعه کردی امریکایی ها و اروپاییها برای خودروسازای داخلیشون مزیت های بیشتری به وجود نیووردن؟ مشکل اینجاست که نمیتونن امکانات چین رو داشته باشن حالا میتونه به دلیل تکنولوژی ؛سخت کوشی نیروی انسانی ویا مواد اولیه باشه؛ حالا به نظر شما وقتی نمیتونن رقابت کنن کارخانه هاشونو تعطیل میکنن؟

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. بهزاد

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2544 ديدگاه)

      حداقل در سالیان اخیر تا قرون آخر که قانون گفته ازشون مالیات گرفتن و میلیاردها دلار خسارت مثلا آلایندگی و همواره با اتحادیه های کارگری راه اومدن و موارد زیاد دیگر.
      تنها کاری که از دولت های غربی ساخته ست همین وضع تعرفه هاست وگرنه اونا مثل دولت چین پول مفت به صنایع تزریق نمیکنند و دولت چین هم تا ابد نمیتونه سوبسید بده و بدهی ها بقدری بالا رفته که یکی از بزرگترین بحران ها پیش رو ست.
      شما مثال ساده و زنده ی صنعت خودروی آلمان را ببین که اوپل باشه و بعد از بحرانهاش دو سه دست چرخید و رسید به استلانتیس یا AEG که الکترولوکس سوئد خریدش یا صاحب نام تجاریش شد و شرکت رباتیک kuka که مدیا چین تصاحبش کرد و موارد زیاد دیگر…
      تجارت آزاد تا جایی که منافع دو طرف تامین بشه معنا داره ولی اگر یکطرف از انواع و اقسام روش ها برای برتری استفاده کنه در نهایت با ایجاد تعرفه یا ممنوعیت روبرو خواهد شد و در نمای کلی فقط بدهی های طرف متقلب بر دوش دولت میمونه و تولیداتی که با وضع گمرگی دیگه هیچ مزیت قیمتی نداره.

      موافقم 3
      مخالفم 1
  14. محمد

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1236 ديدگاه)

    خود آمریکایی ها اذعان کردن آنوقت بعضی مردم ایران اینو قبول ندارند.
    آخه پاچه خواری هم حدی داره.
    در نهایت که ضایع می شوند و این دلسوزی ها بی فایده است.
    البته بلا نسبت سوشیانت که میگه در نهایت چین شکست و می خوره و خودروسازان‌ اروپایی و آمریکا در صدر می مانند.

    موافقم 8
    مخالفم 5
    1. سوشیانت

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (3506 ديدگاه)

      اما فورد چگونه با چینی‌ها مبارزه خواهد کرد؟ چندی پیش فارلی اعلام کرد یک تیم ویژه در حال کار روی پلتفرمی مخصوص برای خودروهای برقی ارزان‌قیمت هستند تا هم با تسلا و هم با چینی‌ها رقابت کند.
      اینو بخون، به قول خودت پاچه خواری هم حدی داره دیگه
      چینی ها تنها چیزی که دارن قیمت، قیمت رو ازشون بگیری هیچی ندارن در ضمن این رو بگم که خودروسازان بزرگ یواش یواش وارد برقی سازی میشن چون چندین دهه هست که دارن موتور درون سوز طراحی میکنن ولی چینی ها چون دیدن نمیتونن با خودرو های درون سوزشون که قدرتی در حد خودرو های نیم قرن پیش برند های معتبر هم ندارن رقابت کنن اومدن برقی ها رو شروع کردن البته خب لوسید با وجود قدمت کمتر از چینی ها نشون داد که تو برقی هم عقب ترن

      موافقم 1
      مخالفم 5
  15. علی

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    کارب که مخاطبین این سایت انجام میدن طرفداری از ژاپن و آمریکا نیست پرستش این کشور ها هستش اگه این کشور ها گاری هم بسازن میگن به‌به عجب گاری ساختن از فضا پیما های چینی هم ردیف تر ساخته شدن یه بهزاد نامی اومده حرف از بازتر آزاد زده نخندون ما رو بهزاد من فقط یه نمونش رو بگم آمریکا برای حمایت از پسته کاران کالیفرنیا تعرفه های سنگین رو پسته های ایرانی گذاشته که بخاطر کیفیت بهتر خواهان بیشتری دارن تو آمریکا لابی گ ی شرکت های آمریکایی اجازه نمیدن بازار آزادی در آمریکا باشه پسته فقط یه‌نمونه‌کوچیکه اکه‌هوندا بزرگترین کارخانه ش تو آمریکاست بخاطر اینه سهام دار آمریکایی داره

    موافقم 8
    مخالفم 4
    1. R@min

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2050 ديدگاه)

      متاسفانه کامنت ها مایع خندس ! از داستان پسته که بگذریم که حتی نمی دونی چی هست به خودروسازی ربط میده ؟؟ پسته ایرانی برای این تعرفه خورده که کشاورز ایرانی یارانه می گیره و کشاورز آمریکایی یارانه دولتی نمی گیره. قیمت تموم شدش برای کشاورز ایرانی یک دهم آمریکایی هست و دلایل سیاسی هم به کنار. دزدی صاحباتونو سر یه گوشی آیفون فراموش کردی به پسته می چسبین ؟؟ طرفداری از نجاست کمونیست کاری ندارم که امثال سربازای نون خورا تو فضای مجازی مدح و ستایش راه انداختن، البته که مردم می دونن که چه خبره و چه بلایی داره سر این ملت خاک بر سر میاره اما حداقل برای اراجیف دو خط مطالعه کنین چرت و پرت نبافین. حداقل دستمزد کارگر تو آمریکا ساعتی 7 دلار و چین 3 دلار !!! این فقط کوچک ترین نمونشه ادامه بدم یه طومار میشه.

      حتی نمی فهمی طرف چی میگه چون همه خارجی ها سهام دار آمریکایی دارن آمریکا باهاش کار نداره ؟! دکتر تمام خودروسازهایی که تو آمریکا کارخونه دارن اکثریت تیم مهندسی و تمام کارگراش آمریکایی هستن و هیچ ماشینی تعرفه نداره که هیچ ارزون تر از کشور مبدا هم فروخته میشه، یعنی همونقدر آزادی برای جی ام هست برای هر برند خارجی هست. این قانون تجارته اما چین رو محصولات خارجی تعرفه بالای ده درصد اروپا هم تعرفه میزاره چون اینا تو شرایط برابر بازار تثبیت شده ندارن. حتی زمانی که تمام صنعت آمریکا ورشکست شد برندهای خارجی محدود نشدن.

      چین هر پخی شده بخاطر حرص و طمع خارجی ها برای سود بیشتر از تولید بود که حالا دارن تقاص اشتباهشونو میدن.

      موافقم 7
      مخالفم 4
      1. علی

        ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (69 ديدگاه)

        پس اگه‌اینطوری که واردات صادرات در جهان برا جی رخ میده
        حرف رایگان چرا میزنی میخوای بگی آمریکا ۵۱‌میلیارد به کشاورزانش یارانه نداده ؟ اصل رقابت مگه همین نیست جنس با کیفیت و ارزان برسه دست مشتری
        آها همیشه حق با آمریکایی هاست منافع اون در ارجعیت

        موافقم 3
        مخالفم 1
        1. R@min

          ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (2050 ديدگاه)

          از کل حرفت فقط به پسته چسبیدی ؟؟ یه لحظه که فکر نکردی سیستم کشاورزی چه ربطی به خودروسازی داشت !!! همون پسته وطنی هم که تو سفرمون نیست، با چند میلیارد پولتم که صاحبای کمونیستت آشغال درجه چهار میدن، این چه مفهوم صادراتیه برای شما ؟؟

          یارانه ای که تو ایران به کشاورز میدن صرفا کمکی برای جبران کمبود درآمدشه که اونم بهشون ب زور و منت میدن بعد چند ماه ضررش که دلال ازش مفت خریده و تو بازار با چند ده در صد افزایش عرضه می کنه ! اونی که تو کشورهای توسعه یافته می دن برای کنترل بازاره و یه بودجه حمایتی که اسم کلیش همون یارانه هست ولی تو آمریکا طرح حالتی تشویقی و رقابتی داره تا کشاورز محصول با کیفیت تری بده.

    2. بهزاد

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (2544 ديدگاه)

      ببین دوست عزیز وقتی مثالی میزنی حتما برو یکم تحقیق کن و از چند و چون ماجرا یکمی باخبر شو نه اینکه با دیدن یک خبر از یک اتفاق نتیجه گیری کنی‌.
      کشور ایران و میهن ما و شما سالهاست طی یک روند فرسایشی اقتصادی که الانم نتیجه اش را میبینیم چپ و راست از یکسری صنایع به بهانه اشتغال و کارآفرینی حمایت میکنه و در واقع یارانه به این بخش ها تزریق میکنه.
      در تولیدات کشاورزی و در راس اون محصول پسته ده ها ساله که دولت ایران حمایت های مالی زیادی را به کار بسته و طبق عرف بین الملل هر جایی حمایت و یارانه باشه مقابلش تعرفه پیش میاد و دولت آمریکا با استناد به همین حمایت ها برای متعادل سازی و عدم زیان تولیدکنندگان داخلیش تعرفه تعیین میکنه.
      هر زمانی حمایت دولت ایران از تولیدکنندگان مثلا پسته برداشته بشه در مقابل تعرفه هم از بین میره و اینجا مشکل اصلی درک شما از بازار آزاده نه میزان تعرفه ها.
      باور کن زیان اقتصادی ایران بابت تولیدات چین چندین برابر غربی هاست و جای تعجبه که شماها زیان تولیدکنندگان خودمان به خاطر تولیدات چینی را ندیدید و به دنبال نابودی مثلا غرب هستید.

      موافقم 9
      مخالفم 2
  16. حسین دهمرد

    ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    تنها راه آمریکا اینه که ناتو رو ببره تو تایوان مستقر کنه تا چین هم درگیر جنگ بشه. این خاله زنک بازیای تعرفه دیگه جواب نمیده چون قیمت کادیلاکم میره بالا یا به راحتی چینیها یه کارخونه تو مکزیک یا کانادا تاسیس میکنن و خلاص.
    آزادی تنها زمانی خوبه که ما آزاد باشیم.

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. محمد

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1236 ديدگاه)

      ناتو بیکار نیست.
      تهش اینه که یک ائتلاف مثل ناتو تو شرق آسیا شکل بگیره.

      1. حسین دهمرد

        ۱ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2643 ديدگاه)

        راست میگی ناتو تو اوکراین سرش شلوغه.

  17. اکسل

    ۲ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (129 ديدگاه)

    ایشالا نابود شید😂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا