شرکت فورد آمریکا با اعتراف به اینکه خودروسازان چینی جلوتر هستند از آنها به عنوان تهدیدی وجودی نام برده است.
تا همین چند سال پیش غالب ساختههای خودروسازان چینی اسباب شادی و خنده دنیای خودرو را فراهم میکردند اما حالا شرایط تغییر کرده است. چینیها نه تنها تا حدی زیادی کپی کاری از برندهای مطرح جهان را متوقف کردهاند بلکه از نظر مهندسی نیز پیشرفتهای چشمگیر داشتهاند. با وفور نیروی کار ارزان و دسترسی به مواد خام موردنیازی که خودروسازان بینالمللی آرزوی دستیابی به آنها را دارند، شرکتهای چینی به کابوس خودروسازان سطح اول جهان تبدیل شدهاند.
مدیرعامل فورد پس از حضور در کشور چین و تست برخی خودروهای ساخت این کشور گفته است خودروسازان چینی “تهدیدی واقعی” هستند. عبارت Existential Threat تهدید وجودی برای برندهای خودروساز جهان را در کلام جیم فارلی نشان میدهد. او در یکی از سفرهای خود با جان لاویر مدیر مالی ارشد شرکت فورد، اذعان کرده چینیها جلوتر از فورد حرکت میکنند.
مدیر ارشد فورد خاطرنشان میسازد این فیلم را قبلاً دیده است. منظور او خیزش تویوتا، هوندا و دیگر خودروسازان ژاپنی است که توانستند در دههی ۷۰ و ۸۰ میلادی سهم زیادی از فروش برندهای آمریکایی را به خود اختصاص دهند. فارلی بهطور مشابه رشد خودروسازان چینی را به پیشرفت قابلتوجه هیوندای و کیا در چند دهه اخیر و به ویژه در زمینه تولید خودروهای برقی تشبیه میکند؛ اما فورد چگونه با چینیها مبارزه خواهد کرد؟ چندی پیش فارلی اعلام کرد یک تیم ویژه در حال کار روی پلتفرمی مخصوص برای خودروهای برقی ارزانقیمت هستند تا هم با تسلا و هم با چینیها رقابت کند. در همین اثنا کراس اور برقی پوما رخنمایی کرده اما احتمال عرضه آن در آمریکا بالا نیست. بازار اصلی پوما برقی میتواند اروپا باشد یعنی جایی که فورد اخیراً اهداف جاهطلبانه خود برای برقی شدن تا سال ۲۰۳۰ را تغییر داده است.
فورد از نظر تولید خودروهای برقی خیلی قدرتمند نبوده است. قرار بود در سال ۲۰۲۷ یک شاسیبلند برقی سه ردیفه تولید شود اما نهایتاً این برنامه متوقف شد. همچنین فورد سرمایهگذاری روی خودروهای برقی را ۱۰ درصد کاهش داده و تولید نسل جدید F-150 برقی را نیز برای دومین بار به تعویق انداخته است. این خودرو قرار بود سال ۲۰۲۵ از راه برسد اما ابتدا اعلام شد در سال ۲۰۲۶ تولید خواهد شد و حالا گفته میشود در سال ۲۰۲۷ معرفی میشود. با بررسی وضعیت شرکت فورد در سالهای اخیر شاهد اتخاذ تصمیمات جالبی هستیم. سال قبل بود که تولید فیستا به عنوان یکی از محبوبترین خودروهای بازار اروپا متوقف شد. قبل از آن هم عرضه موندئو در سال ۲۰۲۲ خاتمه یافته بود و همین سرنوشت سال آینده در انتظار فوکوس است. این سه خودرو سالها قبل در بازار آمریکا بازنشسته شدهاند.
دولتهای زیادی در دنیا خطر خودروسازان چینی را درک کردهاند و به همین خاطر تعرفههای سنگینی را روی خودروهای برقی وارداتی از این کشور در نظر گرفتهاند. هفته پیش بود که تعرفه ۱۰۰ درصدی دولت بایدن روی خودروهای برقی ساخت چین نهایی شد و قرار است از ۲۷ سپتامبر اعمال شود. انتظار میرود اتحادیه اروپا هم هفته آینده رای به وضع تعرفههای بیشتر روی این خودروها بدهد. اتحادیه اروپا در نظر دارد برای محصولات سایک تعرفه ۳۶.۳ درصدی در نظر بگیرد و احتمالاً جیلی به عنوان برند مادر ولوو هم با تعرفه ۱۹.۳ درصدی روبرو خواهد شد. این میزان تعرفه برای محصولات بی وای دی میتواند ۱۷ درصد باشد. البته بنا به گزارش بلومبرگ این میزان تعرفهها احتمالاً بیشتر خواهند شد.
Ali
۳۱ شهریور ۱۴۰۳چین چندتا چیز داره که دلیل خطری بودنشه
۱ نیرو کار زیاد و ارزون
۲ مواد اولیه زیاد و ارزون
۳پوله زیاد
همینجورم که دیدیم وقتی چین وارد یک بازار میشه شاید زیاد خوش نام پاشو توی اون بازار محکم نکنه ولی به عنوان ارزون ترین پاشو محکم میکنه.
Galant.VR4(JDM)
۳۱ شهریور ۱۴۰۳قبول دارم،جالبه هر وقت هم وارد بازار یه کشوری میشه همهچیو بهم میریزه بعد محصولاتشون در کنار ظاهر مدرن و آپشن های زیاد و متنوع و چاشنی قیمت کم نظر خیلیهارو جلب میکنه کلا بازارو قیچی میکنه و فورد حرف درستی زده
پیام
۳۱ شهریور ۱۴۰۳جلوشو میگیرن
علیرضا
۳۱ شهریور ۱۴۰۳صنعت خودرو سازی امریکا خیلی وقت نابود شد و فقط در بازار ایالات متحده فروش داره ، تنها محصول امریکای که خارج از وطن موفق فورد رنجر و خدا بیامرز فورد فیستا بود
amirkhanzadeh
۳۱ شهریور ۱۴۰۳دقیقا
حتی تو خود آمریکا هم بخاطر چین و اروپا که سهام داران این شرکت ها هستند و حمایت دولت دوام اوردند
سوشیانت
۳۱ شهریور ۱۴۰۳آهان چون خارج از آمریکا فروش نداره پس نابود شده عجب حرف منطقی😂
سوشیانت
۳۱ شهریور ۱۴۰۳باز هم شاهد تحلیل های اساتید هستیم راست میگی فروش مهمه تکنولوژی هم کشکه😂
سوشیانت
۳۱ شهریور ۱۴۰۳باز هم شاهد تحلیل های اساتید هستیم راست میگی فروش مهمه تکنولوژی هم کشکه😂
پدال لطفا پاک نکن
R@min
۳۱ شهریور ۱۴۰۳استاد اینو چند بار گفتی حداقل فشار بیار به خودت یه سرچی بزن، نصف فروش فورد و جی ام برای خارج از آمریکا هست. این کوچک شدن بازار بزودی برای تویوتا و فولکس هم اتفاق می افته.
محمد
۳۱ شهریور ۱۴۰۳واقعاً حق هم دارن بترسن ، چینی ها با دامپینگ و جاسوسی صنعتی و سو استفاده از جمعیتشون کاری کردن که تولید تو اکثر کشور های دنیا به صرفه نباشه و اصلا نمیشه باهاشون توی تولید انبوه و قیمت تمام شده محصول رقابت کرد ، شما از هر تولید کننده ای که بپرسید اوضاع تولیداتش رو چندتا فحش جدید درباره چین یاد میگیرید
پویان
۳۱ شهریور ۱۴۰۳نه محمد اشتباه میگی. اون حمایت دولت رو همه جا دارن. حتی بدتر از چین.
علی
۳۱ شهریور ۱۴۰۳ما سرمون رو کردیم توی برف و با کلماتی مثل دامپینگ و … خودمون رو گول میزنیم. اونا تلاش کردند هزینه کردند و به اینجا رسیدن. کشورهای دیگه هم با تحریم نباید بکنن. اونا هم کمک مالی کنن. مگه آمریکا کم پول داره؟ اونا هم محصولشون رو صنعتی تر (از لحاظ حجم تولید و ارزون سازی) و ارزونتر کنن . دزدی صنعتی هم بکنن. مگه تا الان نمی کردن. حالا که از فروش و سودشون کم شده میخوان به روش زوری جلوی چین رو بگیرن
OM.01
۳۱ شهریور ۱۴۰۳در عصر جدید که ماشین ها قراره صفحه نمایش 4k داشته باشه 20 اینچ و خودران اتوپارک نمیدونم پک باتری 100 کیلوواتی 2 تا موتور برقی و قراره بگی هعی (نام برند) لطفا شیشه رو بده پایین دیگه لوگوی کاپوت فرقی نداره.
دیگه مهم نیست چانگان باشه یا فورد. الان چانگان هانتر برقی میشه گفت چون الکتریک ژنراتور هست کاربرد بیشتر باشه چون مجموع پیمایش بیش از 1000کیلومتره.
خودروها قراره لپ تاپ هایی بشن با بدنه متفاوت. یا لپ تاپ رو مثال نزنم گوشی هم میشه مثال زد. الان گوشیها هم همینطوره تراشه های پرچمدار اسنپدراگون همه ضد آب همه دوربین های 100 مگاپیکسل همه باتری ها یه حجم همه فست شارژ. 5سال دیگه هم باید عوض کرد چون بروز تر میاد و آدم ها هوس میکنه بخره حالا واقعا فرق اساسی نداره بین مثلا اوپو یا سامسونگ. اونموقع هواوی بود نوآوری های مختلف میآورد برندهای دیگه ترغیب میشدن الان که 5 ساله تحریمه دیگه نوآوری برندهای دیگه رفته چون ترغیب نمیشن و رقیبی ندارن فقط تولید میکنن و میخوان سود کنن به هر بهایی
ماشین ها هم قراره اینطوری بشن متاسفانه
امیدوارم شرایط تغییر کنه اما اگر نکنه امیدوارم قوانین سختگیرانه نزارن که ماشین بنزینی ممنوع بشه… تو این دوران برقی سازی هیچی بهتر از خوندن مجلات super chevy magazine و hot rod magazine نیست 🤪
ALI MOPAR
۳۱ شهریور ۱۴۰۳در مورد مثال گوشی ها درست گفتید بله گوشی ها هم الان میان رده هایی اومده که حتی قابلیت رقابت با بالا رده هارو هم داره، همشون مجهز شدن به انواع تکنولوژی ها اونقدر شباهت بینشون هست که آدم نمیدونه کدومو انتخاب کنه حتی الان باتری های شیائومی به قدری از آیفون بهتره و حتی تو بعضی مدلا پردازنده هاشون که آدم شک میکنه تو بالا رده آیفون بخره یا شیائومی🤣
ALI MOPAR
۳۱ شهریور ۱۴۰۳قبلا گفته بودم بالا تو پراگراف اول مقاله هم نوشته دلیلش فقط فقط دسترسی به مواد اولیه خام که اونم بر میگرده به داشتن معادن زیاد که اروپاییا محرومن ازش و مجبورن برای تهیه مواد اولیه پول بیشتری نسبت به چین پرداخت کنن که نتیجش میشه قیمت نهایی بالاتر..
دومین دلیل نیروی کار ارزانه، یه نگاهی به سبک زندگی مردم شرق و غرب بکنید، نصف کار مردم شرقو از اروپاییا بخوایی بکشی درجا میریزن خیابون و اعتراض میکنن
خودرو سازی دیگه اون هنر قدیمو نداره الان همه شدن برقی همه هم ماشالا هزار اسببخار دارن، زمانی که دوج 707 اسببخارو رونمایی کرد خیلیا ارزوی 300 اسببخارو داشتن اما الان دوج میخواد چارجر بنشی رو تازه بکنه 1000 اسببخار در حالی که خیلی از چینیا این قدرتو دارن، تو آینده ماهیت ماشینا هیچ فرقی باهم دیگه نخواهد داشت همشون دوتا آرمیچر با یه باتری، فقط برندها فرق میکنه
مازیار
۳۱ شهریور ۱۴۰۳خط مقدم جبهه مقابله با چین انبوهسازان و اقتصادیسازان هستن و سوی دیگه برندهای خاص و گرون تقریبا در امنیت کامل بسر میبرن
ALI MOPAR
۳۱ شهریور ۱۴۰۳البته یه چیزم هستا معمولا نو ظهور ها اوایل تقریبا 10 سال اول عالی مینوازن مثل دهه نود ژاپن که پدر آلمان و آمریکارو در اوورد ولی بعدش که منابع کم و یا گرون میشه بادش میخوابه شاید تو چین هم اینطور بشه
بنظرم که هر برندی مشتری خاص خودشو داره هر چیزی اوایل که میاد مردم از روی کنجکاوی میرن سمتش و به مرور که بهش عادت میکنن و عادی میشه همه چی میاد سر جای خودش، این نظر منه البته شاید غلط باشه
پویان
۳۱ شهریور ۱۴۰۳سلام علی موپار.
ژاپن بحثش، متفاوته. ژاپن اشتباهش، این بود که به غرب اعتماد کرد. و همین باعث افولش، شد.
مساله منابع رو چین برنامه ریزی خوبی کرده. حتی بازیافت هم شروع کرده
پویان
۳۱ شهریور ۱۴۰۳چین فقط تهدید نیست. بلکه بالاتر هم هست
🇰🇷
۳۱ شهریور ۱۴۰۳در متن به دهه ۷۰ میلادی و خیزش برندهای ژاپنی اشاره شد . من اخیرا بصورت جزئی راجع به هوندا مطالعه میکنم و یه روایت جالب رو از دهه ۷۰ و اقدامات جالب هوندا برای دوستان شرح میدم
پس از درخشش در حوزه موتورسیکلت ، در سال ۱۹۶۳ هوندا اولین خودروی خودش بنام s500 رو روانه بازار کرد که رسانه ها ازون به عنوان موتورسیکلت چهارچرخ یاد میکردند و واکنش خوبی نشون ندادند و فروش مناسبی هم نداشت . اما سوئیچیرو هوندا کم نیاورد و راه خوبی برای موفقیت پیدا کرد . در سال 1963 اصلاحیه ای بر قانون آلایندگی منتشر شد که براساس آن خودروسازان موظف بودند انتشار هیدروکربنهای گازهای خروجی اگزوز را تا 90 درصد در مدت پنج سال کاهش دهند ( مشابه قانون آلایندگی که امروزه میبینیم ) این لایحه توسط 3 خودروساز بزرگ امریکا به عنوان یک اقدام ضد صنعت مورد حمله قرار گرفت ، اما نگرانی های زیست محیطی در آن زمان بسیار مهم بود و کنگره به راحتی این اصلاحیه را تصویب کرد. قانونی که به هوندا این شانس رو داد تا ثابت کنه میتونه از جنرال موتورز، فورد، کرایسلر در صنعت خودرو پیشی بگیره
هوندا و مهندساش در اون سالها درگیر یه موضوع بودند اونم اینکه هوندا پافشاری میکرد که انجین ها بصورت هواخنک ساخته بشن اما مهندسا میگفتن رسیدن به راندمان مناسب و پیروی از قوانین آلایندگی ، جز با موتور آبخنک میسر نیست . بعد از کلی دعوا و وساطت شریک هوندا ، بلخره رییس میپذیره که مهندسانش آزادی عمل داشته باشن و روی آبخنک کار کنند . بلخره در سال ۱۹۷۲ هوندا از موتور CVCC رونمایی میکنه که بدون نیاز به کاتالیزور و صرفا با مهندسی هوشمندانه در طراحی ، براحتی تست های آلایندگی رو پاس میکنه . این سیستم از یک محفظه پیش احتراق در سر سیلندر استفاده میکرد که باعث احتراق کاملتر سوخت میشد. سوپاپ کمکی محفظه پیش احتراق ، مخلوط غنیتر هوا و سوخت را به نزدیکی شمع میفرستاد ، در حالی که سوپاپ ورودی استاندارد مخلوطی رقیقتر را به کل محفظه احتراق ارسال میکرد . این اختراع به قدری تاثیرگذار بود که بعضی خودروسازان میبینند مهندسای خودشون توان ساخت همچین چیزی ندارند و از خود هوندا حق تولید انجین رو میخرند تا به مقررات جدید آلایندگی برنخورند و زمان رو ازدست ندهند . با این وجود مدیرعامل وقت GM آقای ریچارد گرستنبرگ این اختراع رو مسخره میکنه و میگه من موتور جدید اونها رو دیدم . به درد اسبای بازیایی که میسازن میخوره و این انجین ها لیاقت حضور در خودروهای ما رو ندارند . سویچیرو هوندا بعد شنیدن این حرف یدونه ایمپالا v8 مدل ۷۳ میخره و به ژاپن میاره و در تاسیسات خودش ، یه سیستم CVCC برای این ماشین اعمال میکنه و ماشین رو به میشیگان و محل تست آلایندگی برمیگردونه و ثابت میکنه که توان این کارو دارند . در ادامه هوندا میگه : با رسیدن سال ۱۹۷۵ ، ما ۵۰ مهندس جدید رو استخدام میکنیم اما GM باید فکر خودش باشه و ۵۰ وکیل رو استخدام کنه که باید جواب قانون رو بده . در نهایت تکنولوژی CVCC روی خودروی سیویک پیاده میشه و فروش بسیار خوبی رو تجربه میکنه . بعدها در سال 1982، هوندا موتور اولین شرکت خودروسازی غیرآمریکایی بود که با موفقیت یک کارخانه در ایالات متحده تاسیس کرد. ( فولکس واگن در سال 1978 کارخانه ای را در پنسیلوانیا راه اندازی کرده بود، اما سودآوری لازم رو نداشت و کوتاه مدت بود )
محمد
۳۱ شهریور ۱۴۰۳خیلی عالی ، این مطالب رو از کدوم کتاب یا مقاله بیان کردید؟ به قول جرمی هوندا خودروسازی هست که استعداد و توان مهندسیش رو توی ساخت ماشین شهری تلف میکنه
🇰🇷
۳۱ شهریور ۱۴۰۳آره . بنظر من شاهکار هوندا در موتورسیکلت بود . از یه کارگاه و چند نفر کارگر که یه موتور کوچک و ساده به دوچرخه میبست تا مردم کمتر رکاب بزنند ، تبدیل شد به سازنده میلیونی موتورسیکلت . اونم در اقتصاد نابود شدهی ژاپن بعد جنگ ، بدون امکانات و فقط در یک دهه !
کتاب : Driving Honda: Inside the World’s Most Innovative Car Company
نویسنده : Jeffrey Rothfeder
خلاصهای از صفحات ۴۵ تا ۵۰
محمد
۳۱ شهریور ۱۴۰۳سپاس🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻🙏🏻
amir
۳۱ شهریور ۱۴۰۳some kind of good and usefull comment pal
فکر نمیکنی اینجور چیزا جای ترول کردن بهتره؟
اصلا تو بیا عیبای ژاپنی ها رو بگو از گیربکس cvt نیسان بگو کسی باهات مشکلی نداره چون ترول گونه نیست ولی وقتی به اون جاده میرید…. قضیه فرق داره
Galant.VR4(JDM)
۳۱ شهریور ۱۴۰۳دورهای که مردم به یه ماشین اقتصادی با آپشن های مناسب و ظاهر مدرن نیاز دارن اکثر غول های خودروسازی به سوپر اسپرت و هایپر کار اهمیت میدن
و معیارشون شده شتاب و سرعت و قیمت های فضایی همه دنیا که راننده مسابقه یا ماشینباز نیستن و درآمد ها و مالیات های سنگین هم برای خرید خودرو بالای 50 هزار دلار مانع میشه
مهمترین معیار برای مقابله با چین تولید خودروهای ارزون و با کیفته چیزی چه اروپایی ها و آمریکایی ها باهاش فاصله دارن
چین همینطور پیش بره واقعا اروپا و آمریکا با بحران مواجه میشن
Taha Ayoobi
۳۱ شهریور ۱۴۰۳واقعا خیلی مسخره شده، ماشین چینی هارو نگاه میکنی عوقت میگیره، بعد مردم میخرن باهاش پزم میدن.
مثلا برای یه خانواده که یه ماشین جا دار میخواد اصلا اهمیتی نداره که زیر کاپوت چی باشه، دوام داشته باشه یا نه و…
هرچی مانیتور و آپشن بیشتر باشه بهتر جلوه میکنه،
مثلا توی ایران به کسایی که میخوان چینی بخرن میگی ژاپنی یا کره ای دسته دو بگیر میخندن بهت، من خودم به شخصه به هیچکی دیگه نمیگم ژاپنی و کره ای دسته دو بگیر، اولا مسخره ام میکنه چون داره ظاهر اون لگن هارو میبینه و فک میکنه بهتره، دوما براش مهم نیست که دوام داشته باشه یا نه، هرچی شد میندازه جلو نمایندگی بعدشم یکی دیگه میخره.
Sina_carshow
۳۱ شهریور ۱۴۰۳دقیقا کجاش عوق زدن داره؟ بعضیاشون اثر هنری هستن مثل محصولات زیکر یا دنزا
مگه بده آپشن بیشتر؟ بعد لگن؟ آها باید حتما پلاستیک خشک و صندلی مخملی و صفحه ۷ اینچی با کلی لگ و موتور ۱۹۰ اسبی با ۰ تا ۱۰۰ دو روز کاری داشته باشی که دلت خوش باشه ژاپنیه؟
شما ها دیگه مرز تعصب جابجا کردید الان با ۴۵ هزار دلار دنزا زد۹ جی تی ۸۵۰ اسب بخار با توان پیماش ۱۲۰۰ کیلومتر میده ۶ سالم گارانتی داره استیشن واگن هم هس که یعنی حسابی کارایی داره اگه نمایندگی رسمی بیاد چرا باید یه بنز سی کلاس پایه یا تویوتا کراون بخرم؟ جفتشون هم گارانتی سه ساله دارن
بعدم بخشید لگن اون کره ای ها هستن که رنگشون و دکمه هاشون زیر آفتاب جنوب و امارات ذوب میشه نه چینی ها
خودم داشتم میگم کره ای میگم چه قدر داغون هستن
اونکه خریدن دسته دوم ماشین یک دهه پیش اصن منطقی نیس چون چیزی ندارن برا ارائه هم هزینه نگه داری بالایی دارن هم آپشن کم هم مصرف سوخت بالا و هم اینکه خیلی راحت کیلومتر هاشون دستکاری میشه تعجبه چرا میای این آشغالا رو تو سر چینی های نو میزنی
یه جوری میگی دوام ندارن انگار خیار هستن وقتی گارانتی ۱۰ ساله دارن یا ۶ ساله دیگه نگرانی نداره
Taha Ayoobi
۳۱ شهریور ۱۴۰۳سینا جان خیلی شرمنده، منظورم ایران بود.
واقعا عذر میخوام.
البته، گارانتی بیشتر فک نکنم همیشه به معنای دوام بیشتر باشه.
amir
۳۱ شهریور ۱۴۰۳اگه دلت به جوکی به اسم گارانتی خوشه ایران خودرو هم گارانتی داره منتها هم چینی ها هم ایران خودرو سایپا( همون چینی درجه یکش بله) خودمون میدونیم گارانتیش چطوریه بعدا هم وقتی امروز ژینگ پنگ خریدی فردا اصلا شرکتی به اسم ژینگ پنگ وجود خارجی نداره رفته با فلانی چنگ چونگ تولید میکنه چه گارانتی به شمای خریدار میخواد ارائه بده؟ دوما درسته کره ای کیفیتش کمتره از بقیه ولی سوالم از شما اینه که آیا ژینگ پنگ و چینگ چونگ ها ۵ سال ده سال زیر آفتاب دوبی بودن که بدونی رنگشون میره یا نه ذوب میشن یا نه؟ البته خوب میدونم این آقا ویدیو میگیره از اون ماشینا میزاره پیجش چون براش نون داره داره این حرفا رو میزنه
سوشیانت
۳۱ شهریور ۱۴۰۳دنزا که تا الان هر چی محصول داشته به لطف سرمایه گذاری مشترک با بنز بوده تنها قابلیت خاصی که چینی ها دارن قیمت پایین در کنار امکانات خوبه که این میتونه مردم معمولی رو راضی کنه اما کسی که دنبال نهایت تکنولوژی هست دیگه قیمت براش مهم نیست میره پول بیشتر میده تسلا و لوسید میخره
Sina_carshow
۳۱ شهریور ۱۴۰۳صد البته طاها جان گارانتی بیشتر به معنی کیفیت بیشتر نیس
اما تا حدودی زیادی میتونه در بازار دست دوم تاثیر مثبت بزاره و از نظر روانی فکرت رو راحت میکنه اگر خرابی پیش بیاد چی میشه
امیر جان با این منطق پس کمپانی هایی مث لوسید و ریویان هم هیچ اعتمادی بهشون نمیشه کرد اما کمپانی هایی که جا افتاده هستن مث جیلی و زیر مجموعه هاش و بی وای دی و حتی چری کاملا قابل اعتماد هستن
Taha Ayoobi
۱ مهر ۱۴۰۳آره واقعا گارانتی بیشتر واقعا میتونه تأثیر مستقیم تو خرید بذاره،
یادم نیست اون کدوم ماشین بود که گفتید تو دبی و اینا تا چهار سال سرویس رایگان داره، واقعا منم باشم ترقیب میشم.
Galant.VR4(JDM)
۳۱ شهریور ۱۴۰۳ببین تنها برندایی که فعلا در امانن ژاپنیها و کرهای ها هستن
دوما مسئله عوق زدن یا لگن بودن چینی ها نیست دنیا دچار مشکلات زیادی بعد از کرونا شد و درکل مردم توی بازار خودرو اکثرا خودروهای خوب رو از 30 هزار دلار به بلا رو نمیتونن بخرن درسته آرزوی محال نیست اما وقتی میتونه یه چینی بخره که همون آپشن و کیفیت رو داره و قمیتش زیر 25 تا هست بهترین شرایط اقساط هم دارن اکثر برندای چینی ،کسی سمت دیگه ای نمیره الان من سدان نیمه لوکس چینی میارم با 25 هزار دلار یا یه سدان اسپرت یا اصلا تو هر سگمنتی تو این قمیتا یا هوندا رو میبینی یا تویوتا یا هیوندای وگرنه اروپایی و آمریکایی ها انگشت شمارن اونایی که نیاز های اکثریت رو برطرف کنن
datsun
۳۱ شهریور ۱۴۰۳آمریکا مثله … از پیشرفت چین میترسه مشکلش فقط خودروسازی نیست چند باری هم تلاش کرده اونو مثله روسیه مشغول جنگ کنه ولی چین دم به تله نداده دنیای رقابته میتونی پیشرفت کن نمیتونی ناله نکن یه زمانی همین کمپانی ها هرچی بنجل داشتن تو بازار چین قالب میکردن الان شروع به ناله کردن میکنن،
اشکان
۳۱ شهریور ۱۴۰۳پس اون بازار ازاد که میگفتین چی شد؟🤭😁😆😅
کارششناسا لطفا جواب بدن.
بهزاد
۳۱ شهریور ۱۴۰۳بازار آزاد با دخالت آزاد دولت فرق داره.
بازار آزاد زمانی معنا داره که فعالیت شرکت ها چه داخلی و چه خارجی با شرایط برابر انجام بگیره.
وقتی دولت چین قانون میزاره شرایط وام برای خودروهای سبز(تولیدات وطنی) از ۸۰ درصد قیمت اولیه به ۱۰۰ درصد قیمت اولیه تغییر کنه و چند هزار دلار هم آفر دولتی یا سوبسید بهش تعلق بگیره و صدها راهکار و دخالت مستقیم دیگر…
طبق دستور دولت میزان سود فروش مواد اولیه مثل فلزات و مواد پتروشیمی و باتری و… به تولیدکنندگان حداکثر ۵ درصد باشه ولی برای خارجی ها بیش از ۱۰ درصد و خلاصه هرچه بنویسیم از شرایط بد سیستماتیک ایجاد شده توسط دولت برای رقبای خارجی کمه و شما ها هم بهتره یکم مطالعه کنی نه اینکه حکم بزنی.
اشکان
۳۱ شهریور ۱۴۰۳خوب شما که مطالعه کردی امریکایی ها و اروپاییها برای خودروسازای داخلیشون مزیت های بیشتری به وجود نیووردن؟ مشکل اینجاست که نمیتونن امکانات چین رو داشته باشن حالا میتونه به دلیل تکنولوژی ؛سخت کوشی نیروی انسانی ویا مواد اولیه باشه؛ حالا به نظر شما وقتی نمیتونن رقابت کنن کارخانه هاشونو تعطیل میکنن؟
بهزاد
۳۱ شهریور ۱۴۰۳حداقل در سالیان اخیر تا قرون آخر که قانون گفته ازشون مالیات گرفتن و میلیاردها دلار خسارت مثلا آلایندگی و همواره با اتحادیه های کارگری راه اومدن و موارد زیاد دیگر.
تنها کاری که از دولت های غربی ساخته ست همین وضع تعرفه هاست وگرنه اونا مثل دولت چین پول مفت به صنایع تزریق نمیکنند و دولت چین هم تا ابد نمیتونه سوبسید بده و بدهی ها بقدری بالا رفته که یکی از بزرگترین بحران ها پیش رو ست.
شما مثال ساده و زنده ی صنعت خودروی آلمان را ببین که اوپل باشه و بعد از بحرانهاش دو سه دست چرخید و رسید به استلانتیس یا AEG که الکترولوکس سوئد خریدش یا صاحب نام تجاریش شد و شرکت رباتیک kuka که مدیا چین تصاحبش کرد و موارد زیاد دیگر…
تجارت آزاد تا جایی که منافع دو طرف تامین بشه معنا داره ولی اگر یکطرف از انواع و اقسام روش ها برای برتری استفاده کنه در نهایت با ایجاد تعرفه یا ممنوعیت روبرو خواهد شد و در نمای کلی فقط بدهی های طرف متقلب بر دوش دولت میمونه و تولیداتی که با وضع گمرگی دیگه هیچ مزیت قیمتی نداره.
محمد
۳۱ شهریور ۱۴۰۳خود آمریکایی ها اذعان کردن آنوقت بعضی مردم ایران اینو قبول ندارند.
آخه پاچه خواری هم حدی داره.
در نهایت که ضایع می شوند و این دلسوزی ها بی فایده است.
البته بلا نسبت سوشیانت که میگه در نهایت چین شکست و می خوره و خودروسازان اروپایی و آمریکا در صدر می مانند.
سوشیانت
۳۱ شهریور ۱۴۰۳اما فورد چگونه با چینیها مبارزه خواهد کرد؟ چندی پیش فارلی اعلام کرد یک تیم ویژه در حال کار روی پلتفرمی مخصوص برای خودروهای برقی ارزانقیمت هستند تا هم با تسلا و هم با چینیها رقابت کند.
اینو بخون، به قول خودت پاچه خواری هم حدی داره دیگه
چینی ها تنها چیزی که دارن قیمت، قیمت رو ازشون بگیری هیچی ندارن در ضمن این رو بگم که خودروسازان بزرگ یواش یواش وارد برقی سازی میشن چون چندین دهه هست که دارن موتور درون سوز طراحی میکنن ولی چینی ها چون دیدن نمیتونن با خودرو های درون سوزشون که قدرتی در حد خودرو های نیم قرن پیش برند های معتبر هم ندارن رقابت کنن اومدن برقی ها رو شروع کردن البته خب لوسید با وجود قدمت کمتر از چینی ها نشون داد که تو برقی هم عقب ترن
علی
۳۱ شهریور ۱۴۰۳کارب که مخاطبین این سایت انجام میدن طرفداری از ژاپن و آمریکا نیست پرستش این کشور ها هستش اگه این کشور ها گاری هم بسازن میگن بهبه عجب گاری ساختن از فضا پیما های چینی هم ردیف تر ساخته شدن یه بهزاد نامی اومده حرف از بازتر آزاد زده نخندون ما رو بهزاد من فقط یه نمونش رو بگم آمریکا برای حمایت از پسته کاران کالیفرنیا تعرفه های سنگین رو پسته های ایرانی گذاشته که بخاطر کیفیت بهتر خواهان بیشتری دارن تو آمریکا لابی گ ی شرکت های آمریکایی اجازه نمیدن بازار آزادی در آمریکا باشه پسته فقط یهنمونهکوچیکه اکههوندا بزرگترین کارخانه ش تو آمریکاست بخاطر اینه سهام دار آمریکایی داره
R@min
۳۱ شهریور ۱۴۰۳متاسفانه کامنت ها مایع خندس ! از داستان پسته که بگذریم که حتی نمی دونی چی هست به خودروسازی ربط میده ؟؟ پسته ایرانی برای این تعرفه خورده که کشاورز ایرانی یارانه می گیره و کشاورز آمریکایی یارانه دولتی نمی گیره. قیمت تموم شدش برای کشاورز ایرانی یک دهم آمریکایی هست و دلایل سیاسی هم به کنار. دزدی صاحباتونو سر یه گوشی آیفون فراموش کردی به پسته می چسبین ؟؟ طرفداری از نجاست کمونیست کاری ندارم که امثال سربازای نون خورا تو فضای مجازی مدح و ستایش راه انداختن، البته که مردم می دونن که چه خبره و چه بلایی داره سر این ملت خاک بر سر میاره اما حداقل برای اراجیف دو خط مطالعه کنین چرت و پرت نبافین. حداقل دستمزد کارگر تو آمریکا ساعتی 7 دلار و چین 3 دلار !!! این فقط کوچک ترین نمونشه ادامه بدم یه طومار میشه.
حتی نمی فهمی طرف چی میگه چون همه خارجی ها سهام دار آمریکایی دارن آمریکا باهاش کار نداره ؟! دکتر تمام خودروسازهایی که تو آمریکا کارخونه دارن اکثریت تیم مهندسی و تمام کارگراش آمریکایی هستن و هیچ ماشینی تعرفه نداره که هیچ ارزون تر از کشور مبدا هم فروخته میشه، یعنی همونقدر آزادی برای جی ام هست برای هر برند خارجی هست. این قانون تجارته اما چین رو محصولات خارجی تعرفه بالای ده درصد اروپا هم تعرفه میزاره چون اینا تو شرایط برابر بازار تثبیت شده ندارن. حتی زمانی که تمام صنعت آمریکا ورشکست شد برندهای خارجی محدود نشدن.
چین هر پخی شده بخاطر حرص و طمع خارجی ها برای سود بیشتر از تولید بود که حالا دارن تقاص اشتباهشونو میدن.
علی
۳۱ شهریور ۱۴۰۳پس اگهاینطوری که واردات صادرات در جهان برا جی رخ میده
حرف رایگان چرا میزنی میخوای بگی آمریکا ۵۱میلیارد به کشاورزانش یارانه نداده ؟ اصل رقابت مگه همین نیست جنس با کیفیت و ارزان برسه دست مشتری
آها همیشه حق با آمریکایی هاست منافع اون در ارجعیت
R@min
۳۱ شهریور ۱۴۰۳از کل حرفت فقط به پسته چسبیدی ؟؟ یه لحظه که فکر نکردی سیستم کشاورزی چه ربطی به خودروسازی داشت !!! همون پسته وطنی هم که تو سفرمون نیست، با چند میلیارد پولتم که صاحبای کمونیستت آشغال درجه چهار میدن، این چه مفهوم صادراتیه برای شما ؟؟
یارانه ای که تو ایران به کشاورز میدن صرفا کمکی برای جبران کمبود درآمدشه که اونم بهشون ب زور و منت میدن بعد چند ماه ضررش که دلال ازش مفت خریده و تو بازار با چند ده در صد افزایش عرضه می کنه ! اونی که تو کشورهای توسعه یافته می دن برای کنترل بازاره و یه بودجه حمایتی که اسم کلیش همون یارانه هست ولی تو آمریکا طرح حالتی تشویقی و رقابتی داره تا کشاورز محصول با کیفیت تری بده.
بهزاد
۳۱ شهریور ۱۴۰۳ببین دوست عزیز وقتی مثالی میزنی حتما برو یکم تحقیق کن و از چند و چون ماجرا یکمی باخبر شو نه اینکه با دیدن یک خبر از یک اتفاق نتیجه گیری کنی.
کشور ایران و میهن ما و شما سالهاست طی یک روند فرسایشی اقتصادی که الانم نتیجه اش را میبینیم چپ و راست از یکسری صنایع به بهانه اشتغال و کارآفرینی حمایت میکنه و در واقع یارانه به این بخش ها تزریق میکنه.
در تولیدات کشاورزی و در راس اون محصول پسته ده ها ساله که دولت ایران حمایت های مالی زیادی را به کار بسته و طبق عرف بین الملل هر جایی حمایت و یارانه باشه مقابلش تعرفه پیش میاد و دولت آمریکا با استناد به همین حمایت ها برای متعادل سازی و عدم زیان تولیدکنندگان داخلیش تعرفه تعیین میکنه.
هر زمانی حمایت دولت ایران از تولیدکنندگان مثلا پسته برداشته بشه در مقابل تعرفه هم از بین میره و اینجا مشکل اصلی درک شما از بازار آزاده نه میزان تعرفه ها.
باور کن زیان اقتصادی ایران بابت تولیدات چین چندین برابر غربی هاست و جای تعجبه که شماها زیان تولیدکنندگان خودمان به خاطر تولیدات چینی را ندیدید و به دنبال نابودی مثلا غرب هستید.
حسین دهمرد
۳۱ شهریور ۱۴۰۳تنها راه آمریکا اینه که ناتو رو ببره تو تایوان مستقر کنه تا چین هم درگیر جنگ بشه. این خاله زنک بازیای تعرفه دیگه جواب نمیده چون قیمت کادیلاکم میره بالا یا به راحتی چینیها یه کارخونه تو مکزیک یا کانادا تاسیس میکنن و خلاص.
آزادی تنها زمانی خوبه که ما آزاد باشیم.
محمد
۳۱ شهریور ۱۴۰۳ناتو بیکار نیست.
تهش اینه که یک ائتلاف مثل ناتو تو شرق آسیا شکل بگیره.
حسین دهمرد
۱ مهر ۱۴۰۳راست میگی ناتو تو اوکراین سرش شلوغه.
اکسل
۲ مهر ۱۴۰۳ایشالا نابود شید😂