شرکت فورد آمریکا با اعتراف به اینکه خودروسازان چینی جلوتر هستند از آنها به عنوان تهدیدی وجودی نام برده است.
تا همین چند سال پیش غالب ساختههای خودروسازان چینی اسباب شادی و خنده دنیای خودرو را فراهم میکردند اما حالا شرایط تغییر کرده است. چینیها نه تنها تا حدی زیادی کپی کاری از برندهای مطرح جهان را متوقف کردهاند بلکه از نظر مهندسی نیز پیشرفتهای چشمگیر داشتهاند. با وفور نیروی کار ارزان و دسترسی به مواد خام موردنیازی که خودروسازان بینالمللی آرزوی دستیابی به آنها را دارند، شرکتهای چینی به کابوس خودروسازان سطح اول جهان تبدیل شدهاند.
مدیرعامل فورد پس از حضور در کشور چین و تست برخی خودروهای ساخت این کشور گفته است خودروسازان چینی “تهدیدی واقعی” هستند. عبارت Existential Threat تهدید وجودی برای برندهای خودروساز جهان را در کلام جیم فارلی نشان میدهد. او در یکی از سفرهای خود با جان لاویر مدیر مالی ارشد شرکت فورد، اذعان کرده چینیها جلوتر از فورد حرکت میکنند.
مدیر ارشد فورد خاطرنشان میسازد این فیلم را قبلاً دیده است. منظور او خیزش تویوتا، هوندا و دیگر خودروسازان ژاپنی است که توانستند در دههی ۷۰ و ۸۰ میلادی سهم زیادی از فروش برندهای آمریکایی را به خود اختصاص دهند. فارلی بهطور مشابه رشد خودروسازان چینی را به پیشرفت قابلتوجه هیوندای و کیا در چند دهه اخیر و به ویژه در زمینه تولید خودروهای برقی تشبیه میکند؛ اما فورد چگونه با چینیها مبارزه خواهد کرد؟ چندی پیش فارلی اعلام کرد یک تیم ویژه در حال کار روی پلتفرمی مخصوص برای خودروهای برقی ارزانقیمت هستند تا هم با تسلا و هم با چینیها رقابت کند. در همین اثنا کراس اور برقی پوما رخنمایی کرده اما احتمال عرضه آن در آمریکا بالا نیست. بازار اصلی پوما برقی میتواند اروپا باشد یعنی جایی که فورد اخیراً اهداف جاهطلبانه خود برای برقی شدن تا سال ۲۰۳۰ را تغییر داده است.
فورد از نظر تولید خودروهای برقی خیلی قدرتمند نبوده است. قرار بود در سال ۲۰۲۷ یک شاسیبلند برقی سه ردیفه تولید شود اما نهایتاً این برنامه متوقف شد. همچنین فورد سرمایهگذاری روی خودروهای برقی را ۱۰ درصد کاهش داده و تولید نسل جدید F-150 برقی را نیز برای دومین بار به تعویق انداخته است. این خودرو قرار بود سال ۲۰۲۵ از راه برسد اما ابتدا اعلام شد در سال ۲۰۲۶ تولید خواهد شد و حالا گفته میشود در سال ۲۰۲۷ معرفی میشود. با بررسی وضعیت شرکت فورد در سالهای اخیر شاهد اتخاذ تصمیمات جالبی هستیم. سال قبل بود که تولید فیستا به عنوان یکی از محبوبترین خودروهای بازار اروپا متوقف شد. قبل از آن هم عرضه موندئو در سال ۲۰۲۲ خاتمه یافته بود و همین سرنوشت سال آینده در انتظار فوکوس است. این سه خودرو سالها قبل در بازار آمریکا بازنشسته شدهاند.
دولتهای زیادی در دنیا خطر خودروسازان چینی را درک کردهاند و به همین خاطر تعرفههای سنگینی را روی خودروهای برقی وارداتی از این کشور در نظر گرفتهاند. هفته پیش بود که تعرفه ۱۰۰ درصدی دولت بایدن روی خودروهای برقی ساخت چین نهایی شد و قرار است از ۲۷ سپتامبر اعمال شود. انتظار میرود اتحادیه اروپا هم هفته آینده رای به وضع تعرفههای بیشتر روی این خودروها بدهد. اتحادیه اروپا در نظر دارد برای محصولات سایک تعرفه ۳۶.۳ درصدی در نظر بگیرد و احتمالاً جیلی به عنوان برند مادر ولوو هم با تعرفه ۱۹.۳ درصدی روبرو خواهد شد. این میزان تعرفه برای محصولات بی وای دی میتواند ۱۷ درصد باشد. البته بنا به گزارش بلومبرگ این میزان تعرفهها احتمالاً بیشتر خواهند شد.
Ali
۳۱ شهریور ۱۴۰۳چین چندتا چیز داره که دلیل خطری بودنشه
۱ نیرو کار زیاد و ارزون
۲ مواد اولیه زیاد و ارزون
۳پوله زیاد
همینجورم که دیدیم وقتی چین وارد یک بازار میشه شاید زیاد خوش نام پاشو توی اون بازار محکم نکنه ولی به عنوان ارزون ترین پاشو محکم میکنه.
Galant.VR4(JDM)
۳۱ شهریور ۱۴۰۳قبول دارم،جالبه هر وقت هم وارد بازار یه کشوری میشه همهچیو بهم میریزه بعد محصولاتشون در کنار ظاهر مدرن و آپشن های زیاد و متنوع و چاشنی قیمت کم نظر خیلیهارو جلب میکنه کلا بازارو قیچی میکنه و فورد حرف درستی زده
علیرضا
۳۱ شهریور ۱۴۰۳صنعت خودرو سازی امریکا خیلی وقت نابود شد و فقط در بازار ایالات متحده فروش داره ، تنها محصول امریکای که خارج از وطن موفق فورد رنجر و خدا بیامرز فورد فیستا بود
amirkhanzadeh
۳۱ شهریور ۱۴۰۳دقیقا
حتی تو خود آمریکا هم بخاطر چین و اروپا که سهام داران این شرکت ها هستند و حمایت دولت دوام اوردند
محمد
۳۱ شهریور ۱۴۰۳واقعاً حق هم دارن بترسن ، چینی ها با دامپینگ و جاسوسی صنعتی و سو استفاده از جمعیتشون کاری کردن که تولید تو اکثر کشور های دنیا به صرفه نباشه و اصلا نمیشه باهاشون توی تولید انبوه و قیمت تمام شده محصول رقابت کرد ، شما از هر تولید کننده ای که بپرسید اوضاع تولیداتش رو چندتا فحش جدید درباره چین یاد میگیرید
پویان
۳۱ شهریور ۱۴۰۳نه محمد اشتباه میگی. اون حمایت دولت رو همه جا دارن. حتی بدتر از چین.
OM.01
۳۱ شهریور ۱۴۰۳در عصر جدید که ماشین ها قراره صفحه نمایش 4k داشته باشه 20 اینچ و خودران اتوپارک نمیدونم پک باتری 100 کیلوواتی 2 تا موتور برقی و قراره بگی هعی (نام برند) لطفا شیشه رو بده پایین دیگه لوگوی کاپوت فرقی نداره.
دیگه مهم نیست چانگان باشه یا فورد. الان چانگان هانتر برقی میشه گفت چون الکتریک ژنراتور هست کاربرد بیشتر باشه چون مجموع پیمایش بیش از 1000کیلومتره.
خودروها قراره لپ تاپ هایی بشن با بدنه متفاوت. یا لپ تاپ رو مثال نزنم گوشی هم میشه مثال زد. الان گوشیها هم همینطوره تراشه های پرچمدار اسنپدراگون همه ضد آب همه دوربین های 100 مگاپیکسل همه باتری ها یه حجم همه فست شارژ. 5سال دیگه هم باید عوض کرد چون بروز تر میاد و آدم ها هوس میکنه بخره حالا واقعا فرق اساسی نداره بین مثلا اوپو یا سامسونگ. اونموقع هواوی بود نوآوری های مختلف میآورد برندهای دیگه ترغیب میشدن الان که 5 ساله تحریمه دیگه نوآوری برندهای دیگه رفته چون ترغیب نمیشن و رقیبی ندارن فقط تولید میکنن و میخوان سود کنن به هر بهایی
ماشین ها هم قراره اینطوری بشن متاسفانه
امیدوارم شرایط تغییر کنه اما اگر نکنه امیدوارم قوانین سختگیرانه نزارن که ماشین بنزینی ممنوع بشه… تو این دوران برقی سازی هیچی بهتر از خوندن مجلات super chevy magazine و hot rod magazine نیست 🤪
ALI MOPAR
۳۱ شهریور ۱۴۰۳در مورد مثال گوشی ها درست گفتید بله گوشی ها هم الان میان رده هایی اومده که حتی قابلیت رقابت با بالا رده هارو هم داره، همشون مجهز شدن به انواع تکنولوژی ها اونقدر شباهت بینشون هست که آدم نمیدونه کدومو انتخاب کنه حتی الان باتری های شیائومی به قدری از آیفون بهتره و حتی تو بعضی مدلا پردازنده هاشون که آدم شک میکنه تو بالا رده آیفون بخره یا شیائومی🤣
ALI MOPAR
۳۱ شهریور ۱۴۰۳قبلا گفته بودم بالا تو پراگراف اول مقاله هم نوشته دلیلش فقط فقط دسترسی به مواد اولیه خام که اونم بر میگرده به داشتن معادن زیاد که اروپاییا محرومن ازش و مجبورن برای تهیه مواد اولیه پول بیشتری نسبت به چین پرداخت کنن که نتیجش میشه قیمت نهایی بالاتر..
دومین دلیل نیروی کار ارزانه، یه نگاهی به سبک زندگی مردم شرق و غرب بکنید، نصف کار مردم شرقو از اروپاییا بخوایی بکشی درجا میریزن خیابون و اعتراض میکنن
خودرو سازی دیگه اون هنر قدیمو نداره الان همه شدن برقی همه هم ماشالا هزار اسببخار دارن، زمانی که دوج 707 اسببخارو رونمایی کرد خیلیا ارزوی 300 اسببخارو داشتن اما الان دوج میخواد چارجر بنشی رو تازه بکنه 1000 اسببخار در حالی که خیلی از چینیا این قدرتو دارن، تو آینده ماهیت ماشینا هیچ فرقی باهم دیگه نخواهد داشت همشون دوتا آرمیچر با یه باتری، فقط برندها فرق میکنه
مازیار
۳۱ شهریور ۱۴۰۳خط مقدم جبهه مقابله با چین انبوهسازان و اقتصادیسازان هستن و سوی دیگه برندهای خاص و گرون تقریبا در امنیت کامل بسر میبرن
ALI MOPAR
۳۱ شهریور ۱۴۰۳البته یه چیزم هستا معمولا نو ظهور ها اوایل تقریبا 10 سال اول عالی مینوازن مثل دهه نود ژاپن که پدر آلمان و آمریکارو در اوورد ولی بعدش که منابع کم و یا گرون میشه بادش میخوابه شاید تو چین هم اینطور بشه
بنظرم که هر برندی مشتری خاص خودشو داره هر چیزی اوایل که میاد مردم از روی کنجکاوی میرن سمتش و به مرور که بهش عادت میکنن و عادی میشه همه چی میاد سر جای خودش، این نظر منه البته شاید غلط باشه
پویان
۳۱ شهریور ۱۴۰۳سلام علی موپار.
ژاپن بحثش، متفاوته. ژاپن اشتباهش، این بود که به غرب اعتماد کرد. و همین باعث افولش، شد.
مساله منابع رو چین برنامه ریزی خوبی کرده. حتی بازیافت هم شروع کرده
پویان
۳۱ شهریور ۱۴۰۳چین فقط تهدید نیست. بلکه بالاتر هم هست
🇰🇷
۳۱ شهریور ۱۴۰۳در متن به دهه ۷۰ میلادی و خیزش برندهای ژاپنی اشاره شد . من اخیرا بصورت جزئی راجع به هوندا مطالعه میکنم و یه روایت جالب رو از دهه ۷۰ و اقدامات جالب هوندا برای دوستان شرح میدم
پس از درخشش در حوزه موتورسیکلت ، در سال ۱۹۶۳ هوندا اولین خودروی خودش بنام s500 رو روانه بازار کرد که رسانه ها ازون به عنوان موتورسیکلت چهارچرخ یاد میکردند و واکنش خوبی نشون ندادند و فروش مناسبی هم نداشت . اما سوئیچیرو هوندا کم نیاورد و راه خوبی برای موفقیت پیدا کرد . در سال 1963 اصلاحیه ای بر قانون آلایندگی منتشر شد که براساس آن خودروسازان موظف بودند انتشار هیدروکربنهای گازهای خروجی اگزوز را تا 90 درصد در مدت پنج سال کاهش دهند ( مشابه قانون آلایندگی که امروزه میبینیم ) این لایحه توسط 3 خودروساز بزرگ امریکا به عنوان یک اقدام ضد صنعت مورد حمله قرار گرفت ، اما نگرانی های زیست محیطی در آن زمان بسیار مهم بود و کنگره به راحتی این اصلاحیه را تصویب کرد. قانونی که به هوندا این شانس رو داد تا ثابت کنه میتونه از جنرال موتورز، فورد، کرایسلر در صنعت خودرو پیشی بگیره
هوندا و مهندساش در اون سالها درگیر یه موضوع بودند اونم اینکه هوندا پافشاری میکرد که انجین ها بصورت هواخنک ساخته بشن اما مهندسا میگفتن رسیدن به راندمان مناسب و پیروی از قوانین آلایندگی ، جز با موتور آبخنک میسر نیست . بعد از کلی دعوا و وساطت شریک هوندا ، بلخره رییس میپذیره که مهندسانش آزادی عمل داشته باشن و روی آبخنک کار کنند . بلخره در سال ۱۹۷۲ هوندا از موتور CVCC رونمایی میکنه که بدون نیاز به کاتالیزور و صرفا با مهندسی هوشمندانه در طراحی ، براحتی تست های آلایندگی رو پاس میکنه . این سیستم از یک محفظه پیش احتراق در سر سیلندر استفاده میکرد که باعث احتراق کاملتر سوخت میشد. سوپاپ کمکی محفظه پیش احتراق ، مخلوط غنیتر هوا و سوخت را به نزدیکی شمع میفرستاد ، در حالی که سوپاپ ورودی استاندارد مخلوطی رقیقتر را به کل محفظه احتراق ارسال میکرد . این اختراع به قدری تاثیرگذار بود که بعضی خودروسازان میبینند مهندسای خودشون توان ساخت همچین چیزی ندارند و از خود هوندا حق تولید انجین رو میخرند تا به مقررات جدید آلایندگی برنخورند و زمان رو ازدست ندهند . با این وجود مدیرعامل وقت GM آقای ریچارد گرستنبرگ این اختراع رو مسخره میکنه و میگه من موتور جدید اونها رو دیدم . به درد اسبای بازیایی که میسازن میخوره و این انجین ها لیاقت حضور در خودروهای ما رو ندارند . سویچیرو هوندا بعد شنیدن این حرف یدونه ایمپالا v8 مدل ۷۳ میخره و به ژاپن میاره و در تاسیسات خودش ، یه سیستم CVCC برای این ماشین اعمال میکنه و ماشین رو به میشیگان و محل تست آلایندگی برمیگردونه و ثابت میکنه که توان این کارو دارند . در ادامه هوندا میگه : با رسیدن سال ۱۹۷۵ ، ما ۵۰ مهندس جدید رو استخدام میکنیم اما GM باید فکر خودش باشه و ۵۰ وکیل رو استخدام کنه که باید جواب قانون رو بده . در نهایت تکنولوژی CVCC روی خودروی سیویک پیاده میشه و فروش بسیار خوبی رو تجربه میکنه . بعدها در سال 1982، هوندا موتور اولین شرکت خودروسازی غیرآمریکایی بود که با موفقیت یک کارخانه در ایالات متحده تاسیس کرد. ( فولکس واگن در سال 1978 کارخانه ای را در پنسیلوانیا راه اندازی کرده بود، اما سودآوری لازم رو نداشت و کوتاه مدت بود )
Galant.VR4(JDM)
۳۱ شهریور ۱۴۰۳دورهای که مردم به یه ماشین اقتصادی با آپشن های مناسب و ظاهر مدرن نیاز دارن اکثر غول های خودروسازی به سوپر اسپرت و هایپر کار اهمیت میدن
و معیارشون شده شتاب و سرعت و قیمت های فضایی همه دنیا که راننده مسابقه یا ماشینباز نیستن و درآمد ها و مالیات های سنگین هم برای خرید خودرو بالای 50 هزار دلار مانع میشه
مهمترین معیار برای مقابله با چین تولید خودروهای ارزون و با کیفته چیزی چه اروپایی ها و آمریکایی ها باهاش فاصله دارن
چین همینطور پیش بره واقعا اروپا و آمریکا با بحران مواجه میشن