فورد به دلیل ثبت ضرر ۱.۳ میلیارد دلاری در سهماهۀ سوم امسال، سرمایهگذاری روی خودروهای الکتریکی را کاهش میدهد.
گزارش درآمد سهماهۀ سوم سال ۲۰۲۳ فورد نشان داده که ضرر و زیان این شرکت روی خودروهای الکتریکی در حال افزایش است. دلیل اصلی این موضوع، کاهش تقاضا و جنگ قیمت خودروهای الکتریکی است که در ابتدای امسال توسط تسلا آغاز شد. در سهماهۀ سوم، فورد موفق به فروش ۲۰,۹۶۲ هزار دستگاه خودروی الکتریکی شده و با اختلاف اندکی از جنرال موتورز پیشی گرفته است. این مهم به لطف افزایش فروش موستانگ Mach-E حاصل شده که فروش آن با رشدی ۴۲.۵ درصدی در سهماهۀ سوم به ۱۴,۸۲۴ دستگاه رسیده است. از این میزان، ۵,۸۷۲ دستگاه فقط در ماه سپتامبر فروخته شده است.
فروش کل خودروهای الکتریکی فورد هم ۴۴ درصد افزایش پیدا کرده و رشد ۲۶ درصدی درآمد را به دنبال داشته است؛ اما خبرهای خوب برای خودروساز بزرگ آمریکا همینجا به پایان میرسد زیرا علیرغم افزایش فروش خودروهای الکتریکی فورد، زیان این خودروها هم بیشتر شده است. این شرکت در سهماهۀ سوم زیان عملیاتی ۱.۳ میلیارد دلاری را ثبت کرده که نهتنها نسبت به زیان ۱.۱ میلیارد دلاری سهماهۀ دوم بیشتر شده بلکه نسبت به ضرر سهماهۀ سوم سال ۲۰۲۲ دو برابر افزایش پیدا کرده است.
این یعنی فورد روی فروش هر دستگاه خودروی الکتریکی در سهماهۀ سوم، ۳۶ هزار دلار ضرر کرده است درحالیکه این ضرر در سهماهۀ دوم ۳۲,۳۵۰ دلار بود. این شرکت در بخش الکتریکی خود انتظار ضرری ۴.۵ میلیارد دلاری را برای کل سال دارد. فورد دلیل این ضرر را سرمایهگذاری مستمر روی نسل بعدی خودروهای الکتریکی و همینطور چالشهای بازار عنوان کرده است. به گفتۀ این شرکت، بسیاری از خریداران آمریکایی علاقهمند به خرید خودروی الکتریکی هستند اما تمایلی به پرداخت قیمت بیشتر برای آنها نسبت به مدلهای بنزینی یا هیبریدی ندارند که این موضوع روی قیمت و سودآوری خودروهای الکتریکی فشار میآورد.
به همین دلیل، این شرکت به دنبال ایجاد تعادل بین سرعت سرمایهگذاری روی خودروهای برقی با سرعت تقاضای خریداران است و ازاینرو، حدود ۱۲ میلیارد دلار از سرمایهگذاری برنامهریزیشدۀ خود برای خودروهای الکتریکی را کاهش میدهد. در همین راستا، فورد تولید موستانگ Mach-E را کاهش میدهد و احداث یکی از دو کارخانه تولید باطری که قرار است با همکاری SK On در کنتاکی ساخته شود را به تأخیر میاندازد. البته کارخانۀ باطری دیگری در کنتاکی و همینطور مجتمع بیضی آبی در تنسی همچنان طبق برنامه پیش خواهد رفت.
به گفتۀ مدیر مالی فورد، این داستان به معنای عدم رشد بازار خودروهای الکتریکی نیست بلکه نشان از سرعت رشد کمتری نسبت به کل صنعت دارد. به گفتۀ وی، فورد در کوتاهمدت به ظرفیت کمتری برای خودروهای الکتریکی نیاز خواهد داشت زیرا تقاضا ملایمتر شده است. البته فورد توسعۀ نسل دوم خودروهای الکتریکی خود که شامل یک شاسیبلند سه ردیفه و یک پیکاپ فول سایز خواهد بود را لغو نمیکند.
توافق فورد با اتحادیۀ کارگران خودروسازی آمریکا مبنی بر افزایش ۲۵ درصد دستمزد ۵۷ هزار کارگر در بازۀ زمانی پنجساله، فشار بیشتری روی هزینههای این شرکت وارد خواهد کرد. به گفتۀ مدیر مالی فورد، این شرکت انتظار دارد توافق جدید ۸۵۰ تا ۹۰۰ دلار به هزینۀ نیروی کار برای هر دستگاه خودرو اضافه کند. طبق تخمین فورد، اعتصاب ۴۱ روزۀ کارگران اتحادیه منجر به از دست رفتن تولید ۸۰ هزار دستگاه خودرو شده که عملاً ۱.۲ میلیارد دلار از درآمد سهماهۀ سوم شرکت را به باد داده است.
German love
۷ آبان ۱۴۰۲خدایی زشت نیست f150رو برقی کردن بابا من اون صدای غرش هشت سیلندر توربو رو کجای دلم بزارم اخه
پیام
۷ آبان ۱۴۰۲یه روزی میرسه که همون صدای غرش با هوش مصنوعی روی ماشین گذاشته میشه بعد از کارشناسای خودرو تست میگیرن و اونا نمیفهمن که واگعیه یا کیک! بعد اون موقع دفاع از غرش طبیعی هیچ عقلانیتی نداره!!! اون روز دور نیست!
German love
۷ آبان ۱۴۰۲جلوی پیشرفت رو نمیشه گرفت🥲
ARIAN
۷ آبان ۱۴۰۲بفرما فورد جان. وقتی خیلی عجله میکنی برای برقی شدن همین میشه. اصن خودروساز ها نمیدونم انگار ذغال افتاده تو شلوارشون که اینقدر اصرار دارن سریع همه محصولاتشون رو برقی کنن.چطونه اینقد عجله دارین؟؟؟ برقی ها هنوز خیلی گرونن. زیر ساخت هاشون همه جای دنیا مثل پمپ بنزین به وفور یافت نمیشه و برد حداکثری شون که مثلا چهارصد کیلومتر باشه نصف بنزینی ها و یک سوم هیبریدی هاست.
amir
۷ آبان ۱۴۰۲ولی به نظرم تسلا کاری کرد که برند ها عجولانه برن سراغ برقی ها گرچه خودشم اولاش کلی مشکل داشت اعم از ترمز و نمیدونم کیفیت مونتاژ و اینا
درسته کره زمین هرچه زودتر لازم داره که از شر گرمایش جهانی و آلودگی ها خلاص بشه اما تکنولوژی برقی ها برای استفاده ایمن و بی دردسر عقبه
درسته برخی برقی ها از بنزینی هام پیمایش بیشتر و شتاب بهتری میدن اما این به معنای برتری هستش؟ اغلب برقی ها وزن بالایی بخاطر باتری هاشون داره مصرف برق رو بالا میبره استهلاک تایر ها رو میبره بالاتر معلومه وقتی یه تن وزنش بیشتره تایر هاش زودتر فرسوده میشن چقدر فلزات گرانبهایی مثل نیکل کبالت و اینا لازمه و یاید استخراج بشه همونا آلودگی دارن محیط زیست بخاطرش نابود میشه درسته راه های زیادی برای تولید برق هست اما ایا بازدهی در عین عدم آلایندگی دارن؟ برق اتمی بازدهی بالایی داره اما به دنبالش خطرات غیر قابل چشم پوشی پسماند اتمی رو هم داره برق بادی و خورشیدی محدودیت زمانی و آب هوایی داره و بازدهیش دلخواه نیست بماند که خیلی از برق همین الکتریکی هام باز دوباره از نفت به دست میاد نمیدونم راه هایی برای جمع اوری کربن دی اکسید مثل واکنش با کلسیم و منیزیم داره اما همه جا استفاده میشه و این هزینه رو میکنن؟ خلاصه اینکه برقی لازمه خیلی زیاد ولی تکنولوژیش عقبه و از اون شرم اور تر که خیلی از برند های مطرح تو برقی موندن اونی که باید بدن رو نمیدن مشکلات عجیب محصولات برقیشون زیاده متاسفانه بازار داره طوری پیش میره که همه باید برقی بشن ( این خیلی خوبه ولی نه با آتش سوزی و نمیدونم خالی کردن باتری و یرد کم و زمان شارژ زیاد و وزن زیاد…) بگذریم امیدوارم هر برندی اعم از تسلا تویوتا هیوندای لکسوس جنسیس بنز و بیمر و فولکس هرچه زودتر مشکلاتشونو رفع کنن و بهتر از دیروز ظاهر بشن
حسین
۸ آبان ۱۴۰۲دوست عزیز، خیلی سوال داری که به جا هم هست، فقط لطفا توجه کن جواب تمامی سوالات رو میتونی در منابعی مثل سایت آژانس جهانی انرژی (IEA) پیدا کنی.
خلاصه اش اینه که آلایندگی کل خودروی برقی در طول عمر از فرایند تولید تا اسقاط پس از ۱۵ سال از آلایندگی خودروی بنزینی در همون دوره کمتر هست.
amir
۹ آبان ۱۴۰۲قطعا کمتره پس چرا رفتن سمت برقی من نمیگم نباید برقی نشه میگم پیشرفت کنن زودتر
امین
۷ آبان ۱۴۰۲فورد هم شده مثل سایپا و ایرانخودرو .اینها هم همش میگن ما ضرر میدیم و واسه عشقی که به کردم داریم حاضر هستیم همچنان تولید بکنیم و ضرر بدیم
Sina
۷ آبان ۱۴۰۲اینکه شرکت های خودرو ساز بابت هر خودرو برقی ضرر هنگفتی میدن برای من خوشحال کننده ست چونکه هدف واقعی خودروسازان کمک به محیط زیست نبود بلکه فقط با تبلیغات دروغین دنبال سود بیشتر بودن بجای حفظ محیط زیست شروع کردن به بهره برداری از کف دریاها و اقیانوس ها و معادن واسه استخراج فلزات برای باطری در واقع حالا نوبت به گند زدن به محیط زیست از یه طرف دیگه شد از اونطرف هم بهبودی چندانی توی سوختن سوخت های فسیلی رخ نداد همون سوختی که خودرو مصرف میکردو دادن به نیروگاهها واسه تولید برق یعنی از دوطرف داشتن گند میزدن به زمین و حالا افتادن توی چاهی که خودشون واسه دیگران کنده بودن
نه خودرو الکتریکی راه چاره ست نه اون خودور هیدروژنی با اون بمب هیدروژنی ۷۰۰ باری زیر صندلیش
خودرو های درون سوز الان توی اوج بلوغ و تکنولوژی خودشون هستن یک موتور ۴سیلندر با مصرف سوخت زیر۸ لیتر یا ۵ لیتر به لطف تکنولوژی الان قدرت و گشتاوری رو تولید میکنه که تا همین نیم قرن پیش یک موتور ۱۲ سیلندر نصف اونم تولید نمیکرد واس همین دلیلی نداره موتورهای حجم بالای پر مصرف با اسب بخارهای عجیب ۷۰۷ و ۸۹۰ اسبی و.. که هیچ کاربردی ندارن و فقط جنبه تبلیغاتی دارن تولیذ بشه
وانتی مثل تویوتا هایلوکس با ۱۷۰ اسب و ۲۵۰ نیوتون متر ۲تن بارو با ۴_۵ نفر آدم مثل گرگ از کوه میره بالا پس همین مقدار واسه یک ماشین زندگی روزمره کافیه و زیاد هم هست
دیگه نمیشه هم خدارو خواست هم خرما
بهترین راهش جلوگیری از تولید موتورهاییه که بالای ۸ لیتر مصرف میکنن هرکی هم قدرت بیشتر خواست تلکنولوژی هیبرید و توروبو دوبل و…
Enzo Ferrari 2008
۷ آبان ۱۴۰۲این ضرر ها باید هم باشه
اما اون درون سوز ها عالین
datsun
۷ آبان ۱۴۰۲ژاپنی ها یه گوشه نشستن به اشتباهات اینا میخندن ولی کارشناسی های بچه سال پدال میگفتن عقبه عقبه🤣
MILADZM
۷ آبان ۱۴۰۲داس تون
چی باید تو جمجمه یه نفر باشه که فکر کنه ضرر دادن تو اوایل تولید خودروهای الکتریکی واسه کمپانی که سالیان سال درونسوز ساخته اشتباه و شکست به حساب میاد ؟
datsun
۷ آبان ۱۴۰۲فاقد ارزش
پیام
۷ آبان ۱۴۰۲بنده خدا آمریکا دو تا برند الکتریکی داره که ژاپن تا صد سال دیگم نمیتونه بهش برسه!!! سیستم باتریهای غول آسا استرالیا رو آنریکا راه اندازی کرد چی میگی!!! خدا وکیلی فقط عکسارو نبین! ۴ تا متن هم بخونه که کمی از ذهنت کار کشیده باشی! خاک نخوره!!!!!!!
Elmiraj
۷ آبان ۱۴۰۲ژاپنی ها تازه میخوان با الگوبرداری از تسلا کارو شروع کنن و ۲۰۳۰ به سوددهی برسن….!!!
حسین
۷ آبان ۱۴۰۲((ژاپنی ها تازه میخوان با الگوبرداری از تسلا کارو شروع کنن و ۲۰۳۰ به سوددهی برسن….!!!))
کی بود بعد از اعلام همکاری پاناسونیک با تسلا عروسی گرفته بود تو سایت؟ تو نبودی المیراج؟
حالا ژاپن چی؟ ژاپن نبود که الان اون تسلا باتری نداشت
بهزاد
۷ آبان ۱۴۰۲تسلا هم روند کاهش سوددهی را داره طی میکنه و سوددهی در بازاری که رشدش انفجاری بود به خاطر تقاضای ارگان ها و ناوگان حمل و نقل و سوبسیدها و… در آینده تضمین نداره و حداقل با اون استعدادی که در تحلیل یا تخیلات داری به روند بازار دقت کن و با موج جدید خودروهای برقی دیگه تخفیف دادن هم کم اثر میشه و تا ابد نمیشه با تخفیف محصول را بفروشی!
TRD
۷ آبان ۱۴۰۲دقیقا 😂
از کسانی که در خواندن جملات و جمع دو عدد مشکل دارن بیشتر ازین هم توقع نداشته باش .
( من خودم هر وقت میخوام ببینم چرا وضع مملکت ما اینه ، کارشناسی های تخصصی و آینده نگری یه عده رو به ذهن میارم . دقیقا مدیران مملکت هم همین شکله حرفاشون . ۱۸۰ درجه برعکس حقیقت 😂 )
حسین
۸ آبان ۱۴۰۲اینکه خودروساز عتیقه ای مثل فورد که یکبار به کمک دولت از ورشکستگی نجات پیدا کرده در یک تکنولوژی جدید ضرر بده اصلا دور از انتظار نیست. مطمئن باش تویوتا هم اگه مثل فورد وارد عرصه برقی بشه همینقدر ضرر میده و چون محافظه کار هست اصلا وارد نشده.
blackwing
۷ آبان ۱۴۰۲خبر خیلی خوبی بود…
اون از داج که عقب گرد داشت نسبت به عرضه کاملاً الکتریکی چارجر ، اینم فورد ، جنرال موتورز هم کاهش هزینهها و عقب انداختن احداث کارخونه جدید رو اعلام کرد… امیدوارم این ماشین برقیا همه گیر نشن