دوجفورد

یادی از پیکاپ‌های فورد و دوج که پیشرانه V10 داشتند

پیشرانه‌های V10 را عمدتاً در سوپراسپرت‌ها می‌بینیم ولی فورد و دوج با ساخت پیکاپ‌های سنگین V10، خلاف این تصور عمل کردند.

پیشرانه‌های V10 در خودروهای جاده‌ای خیلی متداول نیستند ولی زمانی، دو خودروساز بزرگ آمریکا اقدام به توسعهٔ موتورهای V10 برای جایگزینی با موتورهای V8 بلوک بزرگ در پیکاپ‌های سنگین خود کردند. این یعنی حتی قبل از اینکه ب‌ام‌و، لکسوس و گروه فولکس‌واگن برای خودروهای پرفورمنس خود سراغ پیشرانه‌های V10 بروند، آمریکایی‌ها این موتورها را به تولید انبوه رساندند. دوج اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۹۱ یک پیشرانهٔ V10 بنزینی را به تولید انبوه رساند. این همان پیشرانهٔ مشهور وایپر افسانه‌ای بود. علاوه بر این، دوج به اولین شرکتی تبدیل شد که از سال ۱۹۹۴ پیشرانهٔ V10 را در سینهٔ پیکاپ‌ها هم قرار داد.

هرچند وایپر زودتر معرفی شد اما درواقع، توسعهٔ پیشرانهٔ V10 برای پیکاپ‌های رم قبل از وایپر آغاز شده بود. این یک نیروگاه ۸ لیتری V10 بلوک چدنی بود که عضوی از خانوادهٔ موتورهای مگنوم کرایسلر محسوب می‌شد و برای پیکاپ‌های رم ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ در کنار پیشرانهٔ دیزلی کامینز ارائه شد. این پیشرانهٔ قدرت بیشتری نسبت به نمونهٔ دیزلی تولید می‌کرد اما طبیعتاً مصرف سوخت بیشتری هم دارد. پیشرانهٔ V10 مگنوم در طول دوران تولید خود بین ۳۰۰ تا ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. در طول فرایند توسعهٔ این پیشرانه، توجه تیم توسعهٔ وایپر به آن جلب شد اما چون این نیروگاه بزرگ چدنی برای استفاده در خودرویی مثل وایپر مناسب نبود، بلوک موتور توسط لامبورگینی که آن زمان در اختیار کرایسلر بود، به آلومینیومی تغییر داده شد. پیشرانه V10 مگنوم در پایان سال ۲۰۰۳ از پیکاپ‌های رم کنار گذاشته شد ولی پیکاپ اسپرت رم SRT10 از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ با پیشرانهٔ ۸.۳ لیتری V10 آلومینیومی وایپر تولید شد.

از سوی دیگر، فورد برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ پیشرانهٔ V10 خود را با نام ترایتون معرفی کرد. این پیشرانه که تا سال ۲۰۲۱ تولید می‌شد، از خودروهای مختلفی از پیکاپ‌های سنگین گرفته تا ون‌های سری E و حتی شاسی‌بلند اکسکرشن مورداستفاده قرار گرفت. این پیشرانه عضوی از خانوادهٔ موتورهای ماژولار فورد بود و کورس پیستون و قطر سیلندر یکسانی با پیشرانهٔ کوچک‌تر ۵.۴ لیتری V8 فورد داشت که فقط دو سیلندر به آن اضافه شده بود. این پیشرانه زمانی که در سال ۱۹۹۷ معرفی شد، با ۶.۸ لیتر حجم، ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد اما زمانی که از روی خط تولید کنار رفت، این اعداد به ۳۶۲ اسب بخار و ۶۲۴ نیوتن متر رسیده بودند.

پیشرانهٔ V10 موردبحث جایگزین پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری V8 فورد شد که از دههٔ ۶۰ مورداستفاده قرار می‌گرفت. حتی موتورهوم‌ها و اتوبوس‌های مدرسه‌ای که بر اساس پلت‌فرم‌های فورد ساخته می‌شدند نیز از این پیشرانه بهره‌مند شدند. موتور V10 ترایتون اما بعداً با پیشرانهٔ جدید ۷.۳ لیتری V8 گودزیلا جایگزین شد که بسیار پیشرفته‌تر است و نه‌تنها قدرت بیشتری تولید می‌کند بلکه مصرف سوخت کمتری هم نسبت به موتور ۱۰ سیلندر قدیمی دارد.

اکسکرشن، یکی از معدود شاسی‌بلندهای V10 جهان

بنابراین، دوران پیکاپ‌های V10 سال‌ها است که به پایان رسیده است. بااین‌حال، این دو موتور V10 آمریکایی آن‌طور که باید موردتوجه قرار نگرفتند. البته این نیروگاه‌های کاری قطعاً جذابیت موتورهای V10 فوق‌العاده‌ای مثل چیزی که در لکسوس LFA یا پورشه کاررا GT دیدیم را نداشتند اما در تعداد بسیار بیشتری تولید شدند و در سینهٔ پیکاپ‌های غول‌پیکر سخت کار کردند. ما دل‌تنگ موتورهای V10 خواهیم شد چه در سینهٔ سوپراسپرت‌ها قرار داشته باشند و چه اتوبوس‌های مدرسه.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۹ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. ahmadreza

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوج وایپر با موتور v10 لامبورگینی
    خبر جدیدی هم اومده که *جی ام* یک کامیون از خودروهای مسابقه ای پورشه رو دزدیده
    https://www.motor1.com/news/731943/porsche-race-cars-stolen-florida/

    موافقم 9
    مخالفم 21
    1. mmd@

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (171 ديدگاه)

      احمد باید خبرش تو پدال باید بیاد

      موافقم 20
      مخالفم 2
      1. SMS

        ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (430 ديدگاه)

        درسته خیلی خفنن ولی نسبت به اون حجم و تعداد سیلندر قدرتشون کمه

        موافقم 18
        مخالفم 5
    2. corvette

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (364 ديدگاه)

      خبرش رو خوندم
      چه ارتباطی با gm داره؟

      موافقم 16
      مخالفم 2
    3. (Ali(chevynova

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (7258 ديدگاه)

      آمریکن هرکول پیکاپ
      ماشالاه پوشرادهای ۱۰ سیلندر
      یه کاربراتور ۴ دهنه هولی فقط کم داشتن این بیگ بلاک های امریکایی
      اصالت و قدرت چه ترکیبی ساخته از ماشینهای ساخت امریکا
      ماشالاه فورد گلکسی ۵۰۰ مدل ۱۹۶۵
      ماشالاه دوج کورونت سوپر بی ۱۹۶۹
      ماشالاه موتور ۴۶۰ بیگ فورد
      ماشالاه موتور ۴۴۰ بیگ دوج

      موافقم 27
      مخالفم 26
    4. JDM سابق

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (548 ديدگاه)

      جی ام تریلی دزدیده!!!!!!!
      من این خبر و چند روز پیش خوندم ساعت سه شب دو نفر وارد پارکینگ رن اسپورت تو میامی میشن، یه نفرشون تریلی رو برمیداره می‌ره، تریلی GPS داشته ولی به دلیل پینگ اتصال نتورک چند ساعت بعد تو جنوب فلوریدا ۷۰ کیلومتری یه فروشگاه تو یه ملک مسکونی فقط کله تریلی رو پیدا میکنن، تریلر که حاوی یک و نیم میلیون دلار ماشین های مسابقه و تجهیزات مکانیکی پورشه توش بوده و بردن

      موافقم 16
      مخالفم 3
      1. Hamilton1970

        ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (540 ديدگاه)

        F&F تو واقعیت!

        موافقم 4
        مخالفم 1
    5. Alimopar

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (66 ديدگاه)

      مال لامبو نیست از قبل بود لامبو فقط آلومینیو میش کرد

      موافقم 15
      مخالفم 6
    6. amirkhanzadeh

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (367 ديدگاه)

      اینکه کلا درحال کمک گرفتن از اروپایی ها هستند بحثش جداست
      ما دنبال خودروی خوب هستیم چون ماشین باز هستیم

      موافقم 11
      مخالفم 8
      1. Alimopar

        ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (66 ديدگاه)

        اروپا خودش کاسه به دست آمریکاس تو همه جوانب🤣🤣

        موافقم 18
        مخالفم 10
        1. حمیدرضا

          ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (249 ديدگاه)

          یک LT136 معذرت
          یک کوروت C458 معذرت
          😂😂

          موافقم 1
          مخالفم 3
  2. mmd@

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (171 ديدگاه)

    جانم دوج رم و فورد. و از دوج وایپر افسانه ای که دوست دارم یه نسل دیگه بیاد نسل بعد ترش برقی میشه گند میزنند داخلش مثل چارجر برقی

    موافقم 19
    مخالفم 2
  3. RD 1600cc

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (392 ديدگاه)

    v10 فقط به سوپر اسپورت میاد.

    موافقم 9
    مخالفم 15
    1. (Ali(chevynova

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (7258 ديدگاه)

      این ((فقط)) شامل امریکن پیک آپ نمیشه

      موافقم 15
      مخالفم 12
      1. RD 1600cc

        ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (392 ديدگاه)

        ماشالا امریکن کارز😂

  4. Kiarash

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (147 ديدگاه)

    من دوج سابق رو می خوام

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. (Ali(chevynova

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (7258 ديدگاه)

      دوج همون دوج قدیمه
      فقط سیاستهاش عوض شده
      این شرکت امادست که مثل دهه ۶۰ ماشین ۶۰۰ اسبی بسازه ، فقط سیاستهای مدیران این اجازه رو نمیده

      موافقم 19
      مخالفم 13
      1. Taha Ayoobi

        ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (3586 ديدگاه)

        بنابراین ماشالا کورنت
        ماشالا سوپر بی
        ماشاا چارجر
        ماشالا چلنجر

        موافقم 12
        مخالفم 9
        1. mmd@

          ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
          سوابق: (171 ديدگاه)

          طاها وایپر یادت رفت😮😐

  5. Kiarash

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (147 ديدگاه)

    واقعا یه دونه از اینا می خوام

    موافقم 19
    مخالفم 0
  6. hosen

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (275 ديدگاه)

    همین بلوک موتور رو بعد ها کرایسلر داد مهندسین لامبورگینی از چدن به تمام آلومنیومی تبدیلش کنن و بزارنش تو وایپر

    موافقم 5
    مخالفم 11
    1. mmd@

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (171 ديدگاه)

      نه اینجوری نیست مگه کرایسلر اسکل که بدش به لامبو بعدش تو وایپر فرو کنه این کار نکرده تو وایپر همش موتور دوج وی ده هستش

      موافقم 10
      مخالفم 4
  7. Cehx

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (15 ديدگاه)

    V10 یکم زیاده رویه ولی بعد از گذشت 28 سال وقتی اینارو میبینم و وضع الانو میبینم واقعا ناراحت میشم ولی پیشرفت خوبی هم داشتیم الان با موتور 3 سیلندر و 4 سیلندر این قدرت رو میگیریم ولی بخوام تو یه جمله این عمل توصیف کنم امریکایی هایه دیوانه بنظرم مناسبه!!

    موافقم 14
    مخالفم 4
    1. (Ali(chevynova

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (7258 ديدگاه)

      امریکاییها عاشقن
      عاشق حجم و گشتاور
      عاشق صدای ناب انجینهای ساخت کشورشون
      عاشق تنظیم کردن کاربرات یه ماشین ۵۰ ساله که ۴۰۰ اسب قدرتشه

      امریکاییها عاشقن

      موافقم 24
      مخالفم 10
  8. Mahdi911turbos

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (78 ديدگاه)

    شما فقط یه نگاه به اون اکسکرژن بندازین ابهت و اصالت آمریکایی رو درک کنین

    موافقم 15
    مخالفم 4
  9. AMIN (M.A.S)

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (847 ديدگاه)

    در اصل اول موتور وایپر نبود که‌ ساخته شد و بعد بلوکشو چدنی کنن و بذارن زیر کاپوت وانت رم
    وایپر چون میخواستن شلبی کبرای مدرن باشه قرار بود با موتور V8 ساخته بشه
    که از طرف دیگه داشتن رو یه موتور V10 کار میکردن برای وانت
    موتور V10 همینطوری که متن گفته بود یه موتور برپایه موتور وی 8 360 اینچ مکعبی به صورت پوشراد حداکثر قدرت ۳۱۰ اسب تو دور 4100 حداکثر گشتاور ۶۱۰ نیوتون متر تو دور 2400 داشت !!! تصور کنید موتور بنزینی تنفس طبیعی این حجم گشتاورو تو دور ۲۴۰۰ داشته! و نکته جالب تر اینکه تو دور ۱۸۰۰ شما به حدود ۵۴۰ نیوتون متر گشتاور موتور دسترسی دارید!!!!

    وایپر هم گفتیم چون کبرای مدرن بود قرار بود V8 باشه اصلا نسخه کانسپتش از موتور V8 به حجم 360 داشت همون موتوری که پایه موتور V10 بود

    مهندسای وایپر توجه شون به موتور ده سیلندر جلب شد اما چون یه سری مشخصاتش جور درنمیومد موتور واسه لامبورگینی ارسال شد که اون زمان تحت مالکیت کرایسلر بود
    لامبورگینی موتورو به صورت بلوک الومینیمی دراورد ضریب تراکم موتور رو بیشتر کرد قدرت و گشتاورشو به حدود ۴۰۰ اسب تو دور ۴۶۰۰ و گشتاور ۶۳۵ نیوتون متر تو دور ۳۶۰۰ رسوند یعنی با وجود افزایش دور پیک گشتاور اما قدرت به حدود ۴۰۰ تا رسید تو ۵۰۰ دور بالاتر که واسه ماشین اسپرت مناسب تر بود

    در اصل موتور V10 چدنی قبل از وایپر V10 ساخته شد ولی خب با این وجود نسخه تولیدی وایپر زودتر از وانت رم V10 معرفی شد ! :))

    موافقم 11
    مخالفم 3
  10. nima.jdm

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (288 ديدگاه)

    سگ اینا شرف داره به اون آرمیچر برقی چند ضلعی
    ولی واقعا دوج قدیم رو با دوج جدید مقایسه میکنم گریم میگیره

    موافقم 19
    مخالفم 3
    1. nima.jdm

      ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (288 ديدگاه)

      همیشه واسه دوتا کمپانی خیلی افسوس میخورم
      یکی کرایسلر و دیگری میتسوبیشی که با اون همه سابقه درخشان در مسابقات رالی امروز به این وضع افتادن

      موافقم 14
      مخالفم 2
  11. Alimopar

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (66 ديدگاه)

    موتور ده سیلندر رم در واقع همون هشت سیلندر سری مگنوم کرایسلر هست که بعدا ده سیلندر شد و تو دهه نود توسط لامبورگینی آلومینیومی شد بخاطر اینکه سبک بشه برای وایپر

    موافقم 5
    مخالفم 5
  12. mmd@

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (171 ديدگاه)

    اسلانتیسو کی نابود میشه گند زدی داخل ماشین دوست داشتنیه آمریکایی دلش میخواد ماسل کار نابودکنه و بعدش کل بنزینی رو نابود میکنه تا برقی برنده بشه من از پژو خوشم میاد ولی این کاری کرد که ازش خوشم نمیاد

    موافقم 3
    مخالفم 4
  13. ALI.A.NLANSR

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (85 ديدگاه)

    هی دوج کجایی که یاد همی بخیر چه برسه به V10

    موافقم 7
    مخالفم 3
  14. LAND CRUISER 70

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    کاش بشه EXCRUSION رو برگردونن بر اساس
    فورد سوپر دیوتی
    به خاورمیانه هم بیارن

    موافقم 8
    مخالفم 2
  15. Mohammad hasan

    ۱۰ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (131 ديدگاه)

    موتور وی ۱۰ دوج حجم و گشتاور بسیار بیشتر و تمیز تری نسبت به وی ۱۰ فورد داشته ولی موتور تولید فور مدت زمان بیشتری روی خط تولید بوده

    موافقم 1
    مخالفم 1
  16. آرش

    ۱۵ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (156 ديدگاه)

    یادش بخیر عجب ماشین هایی بودن
    ماشالله به قدرت و گشتاور
    ماشالله به اصالت
    کلا دم امریکا گرم با ماشیناش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا