پیشرانههای V10 را عمدتاً در سوپراسپرتها میبینیم ولی فورد و دوج با ساخت پیکاپهای سنگین V10، خلاف این تصور عمل کردند.
پیشرانههای V10 در خودروهای جادهای خیلی متداول نیستند ولی زمانی، دو خودروساز بزرگ آمریکا اقدام به توسعهٔ موتورهای V10 برای جایگزینی با موتورهای V8 بلوک بزرگ در پیکاپهای سنگین خود کردند. این یعنی حتی قبل از اینکه بامو، لکسوس و گروه فولکسواگن برای خودروهای پرفورمنس خود سراغ پیشرانههای V10 بروند، آمریکاییها این موتورها را به تولید انبوه رساندند. دوج اولین شرکتی بود که در سال ۱۹۹۱ یک پیشرانهٔ V10 بنزینی را به تولید انبوه رساند. این همان پیشرانهٔ مشهور وایپر افسانهای بود. علاوه بر این، دوج به اولین شرکتی تبدیل شد که از سال ۱۹۹۴ پیشرانهٔ V10 را در سینهٔ پیکاپها هم قرار داد.
هرچند وایپر زودتر معرفی شد اما درواقع، توسعهٔ پیشرانهٔ V10 برای پیکاپهای رم قبل از وایپر آغاز شده بود. این یک نیروگاه ۸ لیتری V10 بلوک چدنی بود که عضوی از خانوادهٔ موتورهای مگنوم کرایسلر محسوب میشد و برای پیکاپهای رم ۲۵۰۰ و ۳۵۰۰ در کنار پیشرانهٔ دیزلی کامینز ارائه شد. این پیشرانهٔ قدرت بیشتری نسبت به نمونهٔ دیزلی تولید میکرد اما طبیعتاً مصرف سوخت بیشتری هم دارد. پیشرانهٔ V10 مگنوم در طول دوران تولید خود بین ۳۰۰ تا ۳۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. در طول فرایند توسعهٔ این پیشرانه، توجه تیم توسعهٔ وایپر به آن جلب شد اما چون این نیروگاه بزرگ چدنی برای استفاده در خودرویی مثل وایپر مناسب نبود، بلوک موتور توسط لامبورگینی که آن زمان در اختیار کرایسلر بود، به آلومینیومی تغییر داده شد. پیشرانه V10 مگنوم در پایان سال ۲۰۰۳ از پیکاپهای رم کنار گذاشته شد ولی پیکاپ اسپرت رم SRT10 از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶ با پیشرانهٔ ۸.۳ لیتری V10 آلومینیومی وایپر تولید شد.
از سوی دیگر، فورد برای اولین بار در سال ۱۹۹۷ پیشرانهٔ V10 خود را با نام ترایتون معرفی کرد. این پیشرانه که تا سال ۲۰۲۱ تولید میشد، از خودروهای مختلفی از پیکاپهای سنگین گرفته تا ونهای سری E و حتی شاسیبلند اکسکرشن مورداستفاده قرار گرفت. این پیشرانه عضوی از خانوادهٔ موتورهای ماژولار فورد بود و کورس پیستون و قطر سیلندر یکسانی با پیشرانهٔ کوچکتر ۵.۴ لیتری V8 فورد داشت که فقط دو سیلندر به آن اضافه شده بود. این پیشرانه زمانی که در سال ۱۹۹۷ معرفی شد، با ۶.۸ لیتر حجم، ۲۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد اما زمانی که از روی خط تولید کنار رفت، این اعداد به ۳۶۲ اسب بخار و ۶۲۴ نیوتن متر رسیده بودند.
پیشرانهٔ V10 موردبحث جایگزین پیشرانهٔ ۷.۵ لیتری V8 فورد شد که از دههٔ ۶۰ مورداستفاده قرار میگرفت. حتی موتورهومها و اتوبوسهای مدرسهای که بر اساس پلتفرمهای فورد ساخته میشدند نیز از این پیشرانه بهرهمند شدند. موتور V10 ترایتون اما بعداً با پیشرانهٔ جدید ۷.۳ لیتری V8 گودزیلا جایگزین شد که بسیار پیشرفتهتر است و نهتنها قدرت بیشتری تولید میکند بلکه مصرف سوخت کمتری هم نسبت به موتور ۱۰ سیلندر قدیمی دارد.
بنابراین، دوران پیکاپهای V10 سالها است که به پایان رسیده است. بااینحال، این دو موتور V10 آمریکایی آنطور که باید موردتوجه قرار نگرفتند. البته این نیروگاههای کاری قطعاً جذابیت موتورهای V10 فوقالعادهای مثل چیزی که در لکسوس LFA یا پورشه کاررا GT دیدیم را نداشتند اما در تعداد بسیار بیشتری تولید شدند و در سینهٔ پیکاپهای غولپیکر سخت کار کردند. ما دلتنگ موتورهای V10 خواهیم شد چه در سینهٔ سوپراسپرتها قرار داشته باشند و چه اتوبوسهای مدرسه.
ahmadreza
۱۰ شهریور ۱۴۰۳دوج وایپر با موتور v10 لامبورگینی
خبر جدیدی هم اومده که *جی ام* یک کامیون از خودروهای مسابقه ای پورشه رو دزدیده
https://www.motor1.com/news/731943/porsche-race-cars-stolen-florida/
mmd@
۱۰ شهریور ۱۴۰۳احمد باید خبرش تو پدال باید بیاد
SMS
۱۰ شهریور ۱۴۰۳درسته خیلی خفنن ولی نسبت به اون حجم و تعداد سیلندر قدرتشون کمه
corvette
۱۰ شهریور ۱۴۰۳خبرش رو خوندم
چه ارتباطی با gm داره؟
(Ali(chevynova
۱۰ شهریور ۱۴۰۳آمریکن هرکول پیکاپ
ماشالاه پوشرادهای ۱۰ سیلندر
یه کاربراتور ۴ دهنه هولی فقط کم داشتن این بیگ بلاک های امریکایی
اصالت و قدرت چه ترکیبی ساخته از ماشینهای ساخت امریکا
ماشالاه فورد گلکسی ۵۰۰ مدل ۱۹۶۵
ماشالاه دوج کورونت سوپر بی ۱۹۶۹
ماشالاه موتور ۴۶۰ بیگ فورد
ماشالاه موتور ۴۴۰ بیگ دوج
JDM سابق
۱۰ شهریور ۱۴۰۳جی ام تریلی دزدیده!!!!!!!
من این خبر و چند روز پیش خوندم ساعت سه شب دو نفر وارد پارکینگ رن اسپورت تو میامی میشن، یه نفرشون تریلی رو برمیداره میره، تریلی GPS داشته ولی به دلیل پینگ اتصال نتورک چند ساعت بعد تو جنوب فلوریدا ۷۰ کیلومتری یه فروشگاه تو یه ملک مسکونی فقط کله تریلی رو پیدا میکنن، تریلر که حاوی یک و نیم میلیون دلار ماشین های مسابقه و تجهیزات مکانیکی پورشه توش بوده و بردن
Hamilton1970
۱۱ شهریور ۱۴۰۳F&F تو واقعیت!
Alimopar
۱۰ شهریور ۱۴۰۳مال لامبو نیست از قبل بود لامبو فقط آلومینیو میش کرد
amirkhanzadeh
۱۰ شهریور ۱۴۰۳اینکه کلا درحال کمک گرفتن از اروپایی ها هستند بحثش جداست
ما دنبال خودروی خوب هستیم چون ماشین باز هستیم
Alimopar
۱۰ شهریور ۱۴۰۳اروپا خودش کاسه به دست آمریکاس تو همه جوانب🤣🤣
حمیدرضا
۱۱ شهریور ۱۴۰۳یک LT136 معذرت
یک کوروت C458 معذرت
😂😂
Anti 4th reich
۲۷ شهریور ۱۴۰۳ماشین باز یا ماله باز جوزف گوبلز، مساله این است
mmd@
۱۰ شهریور ۱۴۰۳جانم دوج رم و فورد. و از دوج وایپر افسانه ای که دوست دارم یه نسل دیگه بیاد نسل بعد ترش برقی میشه گند میزنند داخلش مثل چارجر برقی
RD 1600cc
۱۰ شهریور ۱۴۰۳v10 فقط به سوپر اسپورت میاد.
(Ali(chevynova
۱۰ شهریور ۱۴۰۳این ((فقط)) شامل امریکن پیک آپ نمیشه
RD 1600cc
۱۱ شهریور ۱۴۰۳ماشالا امریکن کارز😂
Kiarash
۱۰ شهریور ۱۴۰۳من دوج سابق رو می خوام
(Ali(chevynova
۱۰ شهریور ۱۴۰۳دوج همون دوج قدیمه
فقط سیاستهاش عوض شده
این شرکت امادست که مثل دهه ۶۰ ماشین ۶۰۰ اسبی بسازه ، فقط سیاستهای مدیران این اجازه رو نمیده
Taha Ayoobi
۱۰ شهریور ۱۴۰۳بنابراین ماشالا کورنت
ماشالا سوپر بی
ماشاا چارجر
ماشالا چلنجر
mmd@
۲۳ شهریور ۱۴۰۳طاها وایپر یادت رفت😮😐
Kiarash
۱۰ شهریور ۱۴۰۳واقعا یه دونه از اینا می خوام
hosen
۱۰ شهریور ۱۴۰۳همین بلوک موتور رو بعد ها کرایسلر داد مهندسین لامبورگینی از چدن به تمام آلومنیومی تبدیلش کنن و بزارنش تو وایپر
mmd@
۱۰ شهریور ۱۴۰۳نه اینجوری نیست مگه کرایسلر اسکل که بدش به لامبو بعدش تو وایپر فرو کنه این کار نکرده تو وایپر همش موتور دوج وی ده هستش
Cehx
۱۰ شهریور ۱۴۰۳V10 یکم زیاده رویه ولی بعد از گذشت 28 سال وقتی اینارو میبینم و وضع الانو میبینم واقعا ناراحت میشم ولی پیشرفت خوبی هم داشتیم الان با موتور 3 سیلندر و 4 سیلندر این قدرت رو میگیریم ولی بخوام تو یه جمله این عمل توصیف کنم امریکایی هایه دیوانه بنظرم مناسبه!!
(Ali(chevynova
۱۰ شهریور ۱۴۰۳امریکاییها عاشقن
عاشق حجم و گشتاور
عاشق صدای ناب انجینهای ساخت کشورشون
عاشق تنظیم کردن کاربرات یه ماشین ۵۰ ساله که ۴۰۰ اسب قدرتشه
امریکاییها عاشقن
Mahdi911turbos
۱۰ شهریور ۱۴۰۳شما فقط یه نگاه به اون اکسکرژن بندازین ابهت و اصالت آمریکایی رو درک کنین
AMIN (M.A.S)
۱۰ شهریور ۱۴۰۳در اصل اول موتور وایپر نبود که ساخته شد و بعد بلوکشو چدنی کنن و بذارن زیر کاپوت وانت رم
وایپر چون میخواستن شلبی کبرای مدرن باشه قرار بود با موتور V8 ساخته بشه
که از طرف دیگه داشتن رو یه موتور V10 کار میکردن برای وانت
موتور V10 همینطوری که متن گفته بود یه موتور برپایه موتور وی 8 360 اینچ مکعبی به صورت پوشراد حداکثر قدرت ۳۱۰ اسب تو دور 4100 حداکثر گشتاور ۶۱۰ نیوتون متر تو دور 2400 داشت !!! تصور کنید موتور بنزینی تنفس طبیعی این حجم گشتاورو تو دور ۲۴۰۰ داشته! و نکته جالب تر اینکه تو دور ۱۸۰۰ شما به حدود ۵۴۰ نیوتون متر گشتاور موتور دسترسی دارید!!!!
وایپر هم گفتیم چون کبرای مدرن بود قرار بود V8 باشه اصلا نسخه کانسپتش از موتور V8 به حجم 360 داشت همون موتوری که پایه موتور V10 بود
مهندسای وایپر توجه شون به موتور ده سیلندر جلب شد اما چون یه سری مشخصاتش جور درنمیومد موتور واسه لامبورگینی ارسال شد که اون زمان تحت مالکیت کرایسلر بود
لامبورگینی موتورو به صورت بلوک الومینیمی دراورد ضریب تراکم موتور رو بیشتر کرد قدرت و گشتاورشو به حدود ۴۰۰ اسب تو دور ۴۶۰۰ و گشتاور ۶۳۵ نیوتون متر تو دور ۳۶۰۰ رسوند یعنی با وجود افزایش دور پیک گشتاور اما قدرت به حدود ۴۰۰ تا رسید تو ۵۰۰ دور بالاتر که واسه ماشین اسپرت مناسب تر بود
در اصل موتور V10 چدنی قبل از وایپر V10 ساخته شد ولی خب با این وجود نسخه تولیدی وایپر زودتر از وانت رم V10 معرفی شد ! :))
nima.jdm
۱۰ شهریور ۱۴۰۳سگ اینا شرف داره به اون آرمیچر برقی چند ضلعی
ولی واقعا دوج قدیم رو با دوج جدید مقایسه میکنم گریم میگیره
nima.jdm
۱۰ شهریور ۱۴۰۳همیشه واسه دوتا کمپانی خیلی افسوس میخورم
یکی کرایسلر و دیگری میتسوبیشی که با اون همه سابقه درخشان در مسابقات رالی امروز به این وضع افتادن
Alimopar
۱۰ شهریور ۱۴۰۳موتور ده سیلندر رم در واقع همون هشت سیلندر سری مگنوم کرایسلر هست که بعدا ده سیلندر شد و تو دهه نود توسط لامبورگینی آلومینیومی شد بخاطر اینکه سبک بشه برای وایپر
mmd@
۱۰ شهریور ۱۴۰۳اسلانتیسو کی نابود میشه گند زدی داخل ماشین دوست داشتنیه آمریکایی دلش میخواد ماسل کار نابودکنه و بعدش کل بنزینی رو نابود میکنه تا برقی برنده بشه من از پژو خوشم میاد ولی این کاری کرد که ازش خوشم نمیاد
ALI.A.NLANSR
۱۰ شهریور ۱۴۰۳هی دوج کجایی که یاد همی بخیر چه برسه به V10
LAND CRUISER 70
۱۰ شهریور ۱۴۰۳کاش بشه EXCRUSION رو برگردونن بر اساس
فورد سوپر دیوتی
به خاورمیانه هم بیارن
Mohammad hasan
۱۰ شهریور ۱۴۰۳موتور وی ۱۰ دوج حجم و گشتاور بسیار بیشتر و تمیز تری نسبت به وی ۱۰ فورد داشته ولی موتور تولید فور مدت زمان بیشتری روی خط تولید بوده
آرش
۱۵ شهریور ۱۴۰۳یادش بخیر عجب ماشین هایی بودن
ماشالله به قدرت و گشتاور
ماشالله به اصالت
کلا دم امریکا گرم با ماشیناش