فورد مشخصات تازهای را از ون ای-ترانزیت برقی را منتشر کرده است. این خودروی برقی از یک باتری ۷۴ کیلووات ساعتی بود میبرد که به آن اجازه پیمایش مسافت ۳۸۰ کیلومتر را براساس چرخه رانندگی WLTP میدهد. این ون تازه ۲۱۴ اسب بخار قدرت و ۴۱۵ نیوتن متر گشتاور خواهد داشت.
ای-ترانزیت کاستوم تا پاییز سال آینده وارد خط تولید فورد در ترکیه خواهد شد که بهتازگی ۲ میلیارد دلار سرمایه را دریافت کرده است. این ون، دومین خودروی خط تولید خودروهای تجاری «فورد پرو» محسوب میشود. ای-ترانزیت کاستوم درکنار ای-ترانزیت اصلی به فروش میرسد و تلاش دارد تا جایگزینی مناسب برای پرفروشترین ون اروپا باشد. فورد مدعی است که این محصول را برای کاربردهای تجاری کوچکتری چون تجار یا مغازهداران کوچک ساخته است و امیدوار است آنها نیز به این خودرو علاقه نشان دهند.
از ویژگیهای خاص و منحصربهفرد ای-ترانزیت کاستوم میتوان به آپشن «دفتر سیار» اشاره کرد. با تهیه این بسته، مالک یک فرمان چندمنظوره دریافت میکند که میتواند بهعنوان پایه لپتاپ یا تبلت مورداستفاده قرار گیرد. این پکیج شامل مزایایی چون تبدل فرمان به یک میز تخت مجهزبه LED برای نوشتار و غذاخوری نیز میشود تا احتمالا حسوحال ادارهکردن یک تجارت را به مالک بدهند.
ویژگی دیگر این خودرو، «دستیار ارائه» نام دارد که به راننده برای توقف در مکانهای مختلف در طی روز کمک میکند و روند پیادهشدن از ون و زمابندی فشرده مالک را راحتتر میکند. هنگامی که این ویژگی فعال باشد، با پیادهشدن راننده درها و شیشهها را قفل کرده و چراغهای خطر را روشن میکند.
فورد برای ایجاد فضای باری مناسب مجبور بود حواسش را به اندازه باتری نیز نگه دارد تا هیچ یک از جنبههای مثبت ون خود را از دست ندهد. مهندسان این شرکت برای تحقق این امر، باتری را پلتفرم خودرو یکپارچه کردهاند تا فضای بیشتری در خودرو ایجاد شود. آنها برای مدیریت تغییر ایجادشده، ای-ترانزیت کاستوم را به فنربندی بازویی در عقب مجهز کردهاند که به راحتی و نرمی سواری نیز کمک شایانی میکند.
ای-ترانزیت کاستوم فضای از ۵.۸ تا ۹ مترمکعب را در اختیار راننده قرار میدهد تا نهایتا بارهایی با وزن ۱۱۰۰ کیلوگرم را با آن جابهجا کند؛ البته این رقم دربرابر وزن بار قابلحمل اوپل ویوارو e که برابر ۲ تن است، خیلی کمتر محسوب میشود. فورد محصول خود را در نسخههایی با فاصله محوری کوتاه یا بلند و سقف کوتاه یا بلند عرضه میکند. یک چینش L شکل نیز برای حمل بارهای درازتر و سوارکردن ۵ سرنشین دردسترس خریداران است.
فورد مدعی است که براساس چرخه رانندگی WLTP، ای-ترانزیت کاستوم مسافت ۳۸۰ کیلومتر را با یکبار شارژ کامل میپیماید که در مقایسه با سایر رقبا چون اوپل ویوارو e، فولکسواگن ABT ترنسپورتر و مرسدسبنز eVito بیشتر است. فورد برای رسیدن به این گستره مسافتی، از بستهبندی و مواد خاصی در تهیه ون خود استفاده کرده است. نتیجه کار مهندسان و طراحان فورد، ساخت ونی است که دربرابر جریان هوا تا ۱۰ درصد مقاومت کمتری دارد.
فورد برای نخستینبار در یک خودرو از سیستم پمپ حرارتی تزریق بخار استفاده کرده است. فناوری رانندگی با یک پدال که در فورد موستانگ مک-ای حضور داشت نیز راه خود را به ای-ترانزیت کاستوم پیدا کرده است. سیستم پیشگرمایش نیز از دیگر امکانات این خودرو کاربردی به شمار میرود.
این ون در دو نسخه ۱۳۳ اسب بخاری و ۲۱۴ اسب بخاری عرضه میشود. گشتاور خروجی هر دو نسخه برابر ۴۱۵ نیوتن متر خواهد بود. ای-ترانزیت کاستوم از شارژ سریع ۱۲۵ کیلووات ساعتی نیز پشتیبانی میکند که باتریاش را در عرض ۱۵ دقیقه، ۸۰ درصد شارژ میکند. فورد اشتراک شارژ ۱ سالهاش را هم به خریداران این ون ارائه کرده و خودروشان را تا ۱۶۰ هزار کیلومتر گارانتی میکند.
بهراد
۱۹ شهریور ۱۴۰۱و بازهم برقی… این موتورای هیدروژنی بهتره سریعتر به داد ما برسن تا دنیا دست ماشین های برقی نیوفتاده.
هادی
۱۹ شهریور ۱۴۰۱10 سال دیگه لیتیوم تموم میشه دوباره برمیگردن سر بنزین تا 200 سال اینده بنزین هست
Erfan
۱۹ شهریور ۱۴۰۱تا ده سال دیگه جایگزین برای لیتیوم پیدا میشه.
منتهی تمام جهان مافیایی داره که هر کجا هر چیزی که بیشتر به سودشون باشه همون رو برای کل جهان رواج میدن.
داستان همین ماشین های برقی هم همین تنها دلیل ساختشون حتما سود بیشتر برای خودشونه وگرنه کسی دلش برای آلودگی هوا و زمین نمیسوزه اینا همش حرفه.
نوید AJ
۲۰ شهریور ۱۴۰۱دوتا از دوستام روی پروژه هایی که مربوط به باتریه کار میکنن. یکی همینجا یکی هم چین. چیزی که فهمیدم اینه، سوخت آینده هیدروژنه، منبع ذخیره هم باتری. اونم باتری های لیتیوم یون. چیزی که افیشنسی و سیفتی لیتیوم یون باشه فعلا پیدا نکردن (مگر انقلابی بشه) بعدها بازیافت این لیتیوم هم به صرفه میشه. ظرفیت باتری هم تا کمتر از 10 سال دیگه، 5 برابر الان میشه.
Amir mahdi @-1387
۱۹ شهریور ۱۴۰۱خیلی خوشگله ولی مشکل لیتیوم باشه
الان سوخت هیدروژنی اومده
۹۱۱
۱۹ شهریور ۱۴۰۱ون ها، وانت ها،کامیون ها باید بنزینی باشن. اما طراحی خوبی داره. ولی یک سوال فنی ۳۸۰ کیلومتر بردش هست، با تمام توان حمل بار کمتر میشه یا نه؟یعنی اگر اصلا بردش رو ۴۰۰ کیلومتر باشه از تهران تا مشهد که تقریبا ۱۰۰۰ کیلومتر هست،رو باید تقریبا یکم بیشتر از ۲۴ ساعت طول میکشه که با ۳ بار شارژ کردن به مشهد برسی و تازه ۲۰۰ کیلومتر از بردش برات میمونه. ( البته اگه هر بار تا ته پرش کنی)امیدوارم چیزی که می گم درست باشه.
۹۱۱
۱۹ شهریور ۱۴۰۱طبق چیزی که تو مقاله بود گفتم. البته تقریبی گفتم.