فورد از یک موتور جدید دیزلی ۲ لیتری چهار سیلندر با عنوان «اکو-بلو» رونمایی کرده که اولین عضو از یک خانواده جدید موتورهای صرفهجو محسوب میشود. موتور ۲ لیتری اکو-بلو اولین موتور از فورد است که از میللنگهای ماژولار استفاده میکند؛ موضوعی که باعث صرفهجویی در مصرف سوخت تا ۱۳ درصد میشود. این موتور دیزل با خروجیای بین ۹۸ تا ۲۳۷ اسببخار احتمالاً در آینده پیشرانه طیف گستردهای از محصولات مسافری و تجاری فورد را تشکیل خواهد داد. گفته میشود که «ترانزیت» و «ترانزیت کاستوم» اولین مدلهایی خواهند بود که از این موتور جدید استفاده میکنند.
بهینهسازیها شامل افزایش ۲۰ درصد گشتاور در ۱۲۵۰ دور بر دقیقه نسبت به طراحی قبلی ۲/۲ لیتری میشود. ضمن اینکه این موتور به لطف کاهش ۴ دسیبل نویز خروجی آن، سر و صدای کمتری به همراه خواهد داشت. علاوه بر این، معماری ساختار موتور جدید به گونهای است که اصطکاک را کاهش داده و دارای یک سیستم احتراق داخلی نسبتاً تمیز است. در این میان یک سری اصلاحات جزئی در سیستم اگزوز میتواند آن را برای برآورده کردن استانداردهای «یورو استیج VI» آماده کند. در این استاندارد جدید که در سپتامبر ۲۰۱۶ معرفی میشود، میزان تولید اکسیدهای نیتروژن در آن نسبت به «استیج V» به اندازه ۵۵ درصد کاهش یافته است.
قبلاً موتور اکوبوست فورد یک استاندارد جدید برای موتورهای بنزینی با ابعاد کوچکتر، راندمان بالاتر و در عین حال، عملکرد مناسب ایجاد کرده است. به گفته جیم فارلی (Jim Farley) عضو هیئت مدیره و مدیرعامل «فورد اروپا»، همین موضوع در مورد موتور جدید دیزل «اکو-بلو» نیز صدق میکند. وی در این زمینه میگوید:
این موتور جدید بازدهی مصرف سوخت را افزایش داده و در «ترانزیت» میزان تولید دیاکسید کربن را بیش از ۱۰ درصد کاهش داده است. ترانزیت بخشی از بازار پرفروش وسایل نقلیه تجاری است و در نتیجه، از هزینههای مشتریان ما کاسته خواهد شد.
از جمله عناصر کلیدی در طراحی موتور اکو-بلو، فاصله ۱۰ میلیمتر آفست میللنگ برای کمینهسازی بار پیستون و کاهش سطح تماس آن با دیوارههای سیلندر است. فورد برای اولین بار از یک طرح آینهای (mirror-image porting) برای مانیفولد ورود یکپارچه استفاده کرده تا به این وسیله، دقت کنترل جریان هوا به داخل سیلندرها را بالا ببرد (در جهت عقربههای ساعت برای سیلندرهای ۱ و ۲، در خلاف جهت عقربههای ساعت برای سیلندرهای ۳ و ۴). در نتیجه از یکنواختی ترکیب سوخت و هوا در محفظه احتراق اطمینان حاصل خواهد شد. همچنین یک توربوشارژر جمعوجور جدید برای انتقال بیشتر هوا در دور موتورهای پایینتر نسبت به موتور قبلی ۲/۲ لیتری، توسعه داده شده است؛ موتوری که قادر است در ۱۲۵۰ دور بر دقیقه، گشتاوری معادل ۳۳۹ نیوتنمتر تولید کند.
به گفته فورد، موتور جدید اکو-بلو اولین موتور وسیله نقلیه تجاری دیزلی خواهد بود که میتواند به سطح NVH مشابه خودروهای مسافری دست پیدا کرند. دومینیک اوانز (Dominic Evans)، کارشناس NVH در فورد اروپا میگوید:
ساختار اساسی یک انجین بهگونهای که همانند یک «زنگ»، تمام حرکتهایی که در آن اتفاق میافتد را به بیرون منتقل میکند. بنابراین ما سعی کردهایم که زنگی را بسازیم که صدای خیلی خوبی نداشته باشد. هر گوشه تأثیرگذار بر نویز در این موتور را به گونهای مهندسی کردهایم که عملکرد ساکتتر و آرامتری برای آن ایجاد شود. نتیجه، یکی از مناسبترین وسایل نقلیه دیزلی تجاری است که تاکنون در فورد ساخته شده است.
علاوه بر این، یک پوشش آکوستیک قالبریزیشده و یک فولاد با عایق صدا، نویز ناشی از موتور از فضای داخل کابین دور میکند.
مطابق گفته خودروساز، موتور جدید ۲ لیتری دیزل اکو-بلو میتواند استانداردهای جهانی دوام و کارآیی را در تمام بازارها و از جمله اروپا، چین و ایالات متحده برآورده کند و دوام این موتور در عملکردی معادل ۳/۴ میلیون مایل (۵/۵ میلیون کیلومتر) به آزمایش گذاشته شده است.
منبع: motortrend
Mohammadreza
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵حالا اگه پس فردا خبر تقلب در تستهای میزان انتشار آلایندههاش در نیاد خوبه …
احمد باقری
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵موتور خیلی شیک و بهینه ای هست، موتورهای فراری هم از نظر ظاهر با اون قسمتهای قرمزرنگشون خیلی قشنگن.
Nima
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵کدوم پست بود بعضى دوستان زیرش کامنت گذاشتن
ماشیناى آمریکایى کمتر از کره اى ها هستن و مشکل دارن و کیفیت ندارن و به درد نخورن؟
شما فقط جوایز سال ۲۰۱۶ ماشیناى آمریکایى رو دیدین؟
این مورد این موتور هم بش اضافه کنین.
5 تا از 10 خودرو برتر سال
5 تا از 10 موتور برتر سال
5 تا از 10 ماشین مقرون به صرفه سال
5 تا از 10 خودرو با بیشترین قابلیت اطمینان مشترى(کمترین خرابى)
و تکنولوژى آینه کادیلاک
و تکنولوژى تعلیق فورد و موتور جدید اکوبوست فورد
و تکنولوژى سکوت کابین فورد(ساکت ترین کابین)
و بهترین خودرو سال کامارو 2016
بهترین تراک سال شورولت کلورادو
و رکورد سریع ترین ماشین برقى دنیا ( کوروت 300 کیلومتر بر ساعت) رکورد قبلى هم مال کوروت بود 284 کیلومتر بر ساعت.
رکورد سریعترین سدان و SUV دنیا با مدل هاى تسلا 2.8 ثانیه و ۳.۲ ثانیه
بهترین سیستم اتوپایلت هم مال تسلا شد
اینا الان یادمه.
همه اینا فقط توى 2-3 ماه هست
Nima
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵هر کس مدرک خواست با کمال میییییل حاضرم براش با دلایل محکم بیارم
بهنام طیبی
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵اماده مناظره ای؟؟؟؟
ali
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵نه شما دروغ میگی مدرک چیه فقط حرفهای ما درسته
امریکا کی هست
این هم یه نشون دیگه از پیشرفت مکرر امریکاییا در
2016 میلادی دوستان ضد امریکایی شروع کنید باز
بلدید که واقعیت رو نبینید
بهنام طیبی
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵نیما عزیز کی گفته ماشین های امریکایی بدرد نمیخوره؟؟؟؟؟؟؟
(*مهرداد*)
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵رکورد پرفروشترین پیکاپ سال ۲۰۱۵ در قاره اروپا توسط فورد رنجر را فراموش کردی
خسته شده
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵https://en.wikipedia.org/wiki/World_http://www.asriran.com/fa/news/426271/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%DB%8C-10-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84-2015-%D8%B9%DA%A9%D8%B3Car_of_the_Year
Nima
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵نه داداش بهنام گل
فقط خواستم یاد آور باشم به همون دوستان که میگن آمریکایى ها ماشین نیستن.(مثال جنسیس کوپه رو یکى از دوستان زد و گفت از ماستنگ خیلى بهتره و موارد دیگه)
وگرنه هیچ بحثى نیست.(البته کسى بخواد بام بحث کنه و اون شروع کنه من حرفى ندارم. فقط دفاع میکنم)
کسایى که پدال رو مداوم دنبال میکنن براى حرف هاى من اصلا مدرک نمیخوان.
ولى درآخر بهنام جون باوت بشه شما یکى از 5-6 کاربر هاى عالى سایت هستى که روى چشم من جا دارى. شما هرچى بگى من قبول دارم.
بهنام طیبی
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵فدات شم نیما جان منم شما جز بهترین کاربران میبینم.
اخه جنسیس تازه به دوران رسیده کجاش از موستانگ بهتره؟؟؟؟؟اون کاربری این حرف زده خیلی خجسته بوده.
نیما جان شما جدی نگیر
خسته شده
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ببین اگه شما ظرفدار ماشین آمریکایی هستی و یکی دیگه طرفداره یه کشور دیگه دلیل نمیشه آمریکارو برتر از همه بدونی هون کره ای هم میتونه ده تا لینک بذاره از همینایی که گفتی و فروش در همون آمریکا و بگه کره بهترینه در جهان تعصب زیادی خرج نده آمریکایی بیش از اون چیزی که فکر میکنی نیست و نبود حتی در اوج کارش در دهه هفتاد و هشتاد
ali
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵این حرفه شماست که باز میزنی جناب متعصب
واقعیت یه چیزی که شما انگار نمیبینی
بهنام طیبی
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵خسته شده عزیز فقط توخوبی.
شمارو ول کنن میگی امریکا جهان سوم.خخخخخخخخخخخخخخ
asa
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵اروپایی اگه رقیبی هست منتظرم. راستی کره ای ها با اون کیفیت به قول خودشون بالا بیان اخر نمایشگاه اشغالی چیزی هست سوار جنسیس کنن ببرن بیرون خالیش کنن .راستی یادشون نره کنار دیوار یک لنگه پا واستن و به این حرفشون که ماشینای کره ای بهترن فکر کنند . هنوز خیلی زوده کره بخواد به همین راحتی واسه امریکا شاخوشونه بکشه. خدارو شکر تمام صنعت امریکا از اون بهران اقتصادی لعنتی بیرون اومده و میتونن خودشو نو باز به بقیه ثابت کنن . اخه چند وقتی بود این اروپایی ها و کره ای ها از این فرصت استفاده میکردنو امریکارو فراموش کرده بودن . اما همین موفقیت های امسال که نیما جان اشاره کرد کافی تا بفهمن درو کار دوباره برگشته تا صنعتو مال خودش کنه . نمی خواستم این حرفارو بزنم ولی وقتی دیدم در مطلب چقدر باید از ورود خودرو های امریکایی خوشحال باشیم خود نویسنده هم کره ای هارو بهتر و خودرو های امریکایی رو ضعیف شمرد و اگه کسی نمی دونست فکر میکرد قراره ماشین چینی وارد بشه. برای نمونه همین دوستمون گفت که سوار فورد ادج شده و از موقعیت راننده و کمک های نصبتا خشکش مینالیدو از سانتافه کمتر میدونستش در حالی که تاجایی که من یادمه سیاست ساخت ادج یک کراس اور اسپورت بوده . پس طبیعی هست که کمک ها یکم خشک و یا موقعیت راننده مثل کاناپه خونشون نباشه . چقدر خوب میشد اگر قبل از اظهار نظر راجب هر ماشین و زیر سوال بردن توانایی هایش به سیاست و حدف از تولید اون ماشین پی ببریم . دوستان اگه اشتباهی میبینید لطفا بگید تا متوجه بشم.
(*مهرداد*)
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵وقتی فرهنگ چینی سواری در ایران در حال شکل گرفتن هست و ترویج هم میشه چه انتظاری هست !!
بهنام طیبی
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵کره حالا حالا زمان نیاز داره به امریکا برسه.
شورلت و موستانگ و دوج چلنجر و هنسی ونوم و جنرال موتورز غیره جز بهترین های جهان هستن
به نظر من مقایسه کره و امریکا خیلی بچه گانه است.البته کره درحال پیشرفت هست شکی نیست
ali
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵این همون چیزی که واسه بعضی ها هنوز مشخص نشده
البته تا کی میتونند خودشون رو به بیراه بزنند
mehdi
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵فورد شرکت خوبیه ولی نمیتونه تحولی بزرگی در صنعت خودرو سازی ایجاد کنه…
بهنام طیبی
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵مهدی جان دلیلشو بگو چرا نمیتونه تحول ایجاد کنه؟؟؟؟
ali
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵اگه بخوام از نواورییهاش بگم خسته میشی ولی یکیش
رو میگم که این صنعت رو تکون داد حسابی اونم چیزی نیست
جز خط تولید و تولید انبوه برای اولین بار در دنیا
حالا تحول هست یا نه؟