فورد

معرفی فورد اسکورت RS مارک وان 2024 با وزن خالص 800 کیلوگرم!

نسخه بازسازی شده این کوپه کوچک، ۳۰۰ اسب بخار قدرت و امکان دستیابی به ۱۰ هزار rpm دارد.

فورد اسکورت RS مارک ۱ بازگشته است. این کوپه کوچک که در دهه ۷۰ میلادی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین کوپه‌های جهان شناخته می‌شد، پس از مدتی از خط تولید خارج شد و به خاطره‌ها سپرده شد. به‌همین دلیل، شرکت «بورهام موتورورکس» با دریافت لیسانس و گواهینامه ادامه شاسی‌‌های مارک ۱ موفق شده تا نام این کوپه را بار دیگر بر سر زبان‌ها بیاندازد.

این خودرو با دو نوع موتور به دست مشتریان می‌رسد که یکی از آن‌ها برخلاف انتظار، یک نمونه درون‌سوز ۲.۱ لیتری ۴ سیلندر ۸۵ کیلوگرمی است است که با الهام از موتوراسپرت تقویت شده و از قطعات بهبودیافته خاص برای سوخت‌رسانی بهتر سود می‌برد. ناگفته نماند که این پیشرانه کوچک توان دورگرفتن تا ۱۰ هزار دوربردقیقه را هم دارد و می‌تواند نهایتا ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند. قدرت تولیدشده از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعتی داگ‌لگ به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

سیستم اگزوز مارک ۱ هم به‌روزرسانی شده و با تکیه‌بر جنس تیتانیومی که دارد به افزایش قدرت کمک می‌کند. سازنده باور دارد که این سیستم را برای ارائه عملکرد بهتر و صدایی گیرا طراحی کرده است. دومین موتوری که برای این اسکورت تازه ارائه شده، یک واحد ۱.۸ لیتری تویین‌کم است که با دستیابی به دور ۹ هزار rpm، توان تولید ۱۹۰ اسب بخار قدرت را دارد و خروجی خود را از طریق یک جعبه‌دنده ۴ سرعتی دستی به چرخ‌های عقب می‌رساند.

بوهام اعلام کرده که برای طراحی این خودرو از طرح‌های اصلی شرکت فورد استفاده کرده و نهایتا بدنه خودروی اصلی را با لیزر اسکن کرده است تا به داده‌های بیشتری دسترسی داشته باشد. به این ترتیب بوهام هم توانایی بازسازی کردن خودروی اصلی را داشت و هم می‌توانست آن را تقویت کند. این شرکت با حفظ فرم اصلی خودرو، آن را بهبود بخشید.

کاپوت، در صندوق و اسکلت داخلی خودرو از جنس فیبرکربن و صفحات تقویت‌شده و اصلی بدنه هم از جنس فولاد تولید شده‌اند. فهرست مواداولیه باکیفیت به این دو ختم نمی‌شود و بوهام از تیتانیوم و آلومینیوم هم در تولید محورعقب شناورش استفاده کرده است.

مهندسان این شرکت تصمیم گرفته‌اند تا اسکورت RS مارک ۱ خود را به دیفارنسیل لغزش محدود aBT هم مجهز کنند و در بخش فنربندی از فنرهای کویل‌اور استفاده کنند. هر چند این امکانات مدرن سواری اسکورت را بهتر می‌کنند اما با فرمان برقی، ترمز ضدقفل و کنترل کشش همراه نشده‌اند؛ گویا بورهام در تلاس است یک سواری مناسب اما کلاسیک را برای مشتریانش فراهم کند.

مهندسان این شرکت بر این باور هستند که تجربه سواری این اسکورت مدرن «فطری» خواهد بود و خودرو بیش‌فرمانی قابل‌کنترلی خواهد داشت. از آنجا که این کوپه ابعاد بزرگی ندارد و تنها ۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد می‌توان انتظار داشت که تجربه رانندگی آن هیجان‌انگیز باشد.

بورهام دست نوازش خود را به کابین کلاسیک اسکورت RS مارک ۱ هم کشیده و این فضا را چرم و آلکانتارا مزین کرده و تجهیزاتی چون نگهدارنده‌، قطعات فیبرکربنی و میلی ایمنی را هم در آن تعبیه کرده است. هر چند بورهام خودروی خود را برای رانندگی سریع و هیجان طراحی کرده اما از راحتی راننده هم غافل نشده و کابین را به امکاناتی چون گرمکن نمایشگر و تهویه مطبوع مجهز کرده است.

این خودروی تازه که تنها ۱۵۰ دستگاه از آن تولید می‌شود، با قیمت با قیمت ۳۷۳ هزار دلار به فروش می‌رسد. نخستین خودروها از چهارک سوم سال ۲۰۲۵ میلادی به دست مشتریان خواهد رسید. نظر شما درباره بورهام اسکورت RS مارک ۱ چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۶ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. Bayerische Motoren Werke

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (955 ديدگاه)

    خیلی خوبه… .

    موافقم 32
    مخالفم 6
    1. ممد ژانگولر

      ۲۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4252 ديدگاه)

      بیشتر شبیهه لادا روسی شده .

      موافقم 17
      مخالفم 7
  2. OM.01

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (591 ديدگاه)

    یه لحظه وایسا..
    فورد باشه… اسکورت دهه 70 باشه… پروتورینگ باشه…اونم موتور 2.1 لیتری 300 اسب بخاری با 10 هزار RPM و گیربکس 5 دنده دستی و دیفرانسیل عقب…با وزن فقط 800 کیلوگرم!

    373 هزار دلار نوش جونشون واقعا !
    اگه پولدار بودم قطعا میخریدم، دوستان اهل فن میدونن چه الماسی هست…

    موافقم 38
    مخالفم 15
    1. Mercedes

      ۱۳ دی ۱۴۰۳
      سوابق: (972 ديدگاه)

      قیمتش خیلی تنده
      ولی چیز باحالیه
      خوشم اومد
      نمیرزه
      ولی اگه ۱۵۰-۲۰۰ هزار بود خیلی جذاب تر میشد

  3. nikan

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (182 ديدگاه)

    همچی خوب بود تا قیمتش

    موافقم 31
    مخالفم 7
    1. B

      ۲۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (945 ديدگاه)

      صبر کن ببینم ۳۷۳ هزار فاکین دلار !!!
      طراحی داخلشو خیلی دوست دارم ولی با این قیمتا ارزش خرزد نداره گرچه کلا این ماشین ها گرون قیمتن اما بازار دسته دومش فکر نکنم چندان جالب باشه

      موافقم 11
      مخالفم 6
      1. I99

        ۲۳ آذر ۱۴۰۳
        سوابق: (18 ديدگاه)

        یجور میگی ۳۷۳ هزار دلار ، انگار اگه ۲۰ هزار دلار بود میتونستی بخری

        موافقم 10
        مخالفم 5
        1. B

          ۲۴ آذر ۱۴۰۳
          سوابق: (945 ديدگاه)

          خودرو برای بازار آمریکاست و قیمت لامبو و فراری رو با یه موتور ۴ سیلندر داره تنها جاییش که خوبه حتی اونم سلیقه ایه کابینشه حالا شما سهام دارشین تعصبشو میکشین ؟
          برای آمریکایی ها هم هیچ ارزشی نداره اینجور خودرو ها مگه اینکه طرف پولشو بخواد بریزه دور چون بخواد دسته ۲ هم بفروشه کلی ضرر خواهد کرد و نصف قیمتم ازش نمیخرن
          ارزش خرید همه جای جهان هست نه فقط ایران

  4. ارسلان

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (415 ديدگاه)

    مفته ۳۷۳,۰۰۰ دلار 😐

    موافقم 11
    مخالفم 15
  5. HELLO.BROTHERS

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (119 ديدگاه)

    این مال کلکسیونر هاست،خدایی کسی نیاد ماشین فراری و لامبورگینی هم قیمت این نشون بده بگه این ارزش نداره،این ماشین مال کلکسیون هستش.😄😄😄😄

    موافقم 14
    مخالفم 5
  6. MehdiTurbo

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (2421 ديدگاه)

    من اینو به بنز بی ام و تمام خودروهای مدرن جدید ترجیح میدم شاید من تو گذشته گیر کردم

    موافقم 24
    مخالفم 4
  7. hosen

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (944 ديدگاه)

    اخ اخ ردلاین ۹ هزار rpm

    موافقم 15
    مخالفم 1
  8. Siyavash

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (951 ديدگاه)

    خیلی ماشین گوگولی هست..ولی داستان فلفل نبین چیه ریزه،هست..

    موافقم 16
    مخالفم 1
  9. .khashayar

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    طراحی داخلی و بدنه محشر + وزن کم + موتور با توان مناسب، چه شود.

    موافقم 14
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۲۳ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (4985 ديدگاه)

      عجیبه، از یه چیزی خوشتون اومد شما.

      راندمان موتورش اوکیه؟

      موافقم 6
      مخالفم 3
  10. Saeed Jame

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (69 ديدگاه)

    چقدر بامزه و دوست داشتنیه پرفونمس و وزنشم تو نوعخودش عالیه اگه شرکتا همچین پروژه هایی رو تولید انبوه کنن بیشتر از خودروهای چرت کنونی فروش میره ولی یکم قیمتش بیاد پایین تر بهتر میشه

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. heshmat021

      ۲۴ آذر ۱۴۰۳
      سوابق: (433 ديدگاه)

      استاندارد های تولید انبوه رو پاس نمیکنه ، هم ایمنی و هم آلایندگی، وگرنه تولید انبوهش به شدت قیمت رو هم میاره پایین

  11. علی منصوری

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (465 ديدگاه)

    این همون چیزیه ک من دوسدارم، همه چیش خوبه، پولشم ک خدا بده برکت، ولی چه وایب خوبی داره این ماشین

    موافقم 8
    مخالفم 1
  12. Taha Ayoobi

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (4985 ديدگاه)

    چه پکیج کامل و باحالیه
    دلم خواست

    موافقم 4
    مخالفم 1
  13. علی

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (50 ديدگاه)

    با این پول یک 911 و یک رنجرور بخرید و بابقیش یک کمری و عشق کنید.

    موافقم 4
    مخالفم 10
  14. JaMsHiD-B

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (3112 ديدگاه)

    وزن کم رد لاین خیلی بالا بدنه جمع و جور طراحی رترو موتور برگرفته از موتور اسپرت
    ترکیب خیلی خفنیه
    لذت رانندگی فوق العاده

    موافقم 6
    مخالفم 1
  15. Titanium

    ۲۳ آذر ۱۴۰۳
    سوابق: (83 ديدگاه)

    چراغ های جلوش کپی رنو ۵ جدید هستش😐

    موافقم 3
    مخالفم 3
  16. آرش

    ۹ دی ۱۴۰۳
    سوابق: (37 ديدگاه)

    پاول واکر..
    عجب خاطراتی داشتیم با فیلم هاش💔

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا