فورد ایووس خودروی جذابی است که میتوان آن را ترکیبی از استیشن و کراساوور دانست. این خودرو فعلاً فقط در چین عرضه میشود.
فورد هیچگاه در چین بازار بزرگی نداشته و هرچند شرایط آن به بدی کرایسلر نیست که پس از پایان تولید محلی جیپ بهطور کامل از بازار چین خارج شده اما همیشه با اختلاف زیادی در پس جنرال موتورز قرار داشته است. بزرگترین دلیل این موضوع سبد محصولات فورد بوده و این شرکت امیدوار است با سه خودروی جدیدی که بهطور خاص برای چین طراحی شده و همگی روی یک پلتفرم ساخته شدهاند، شرایط را تغییر دهد. ایووس اولین مدل از این سه بوده و حالا پشت فرمان آن نشستهایم تا ببینیم ویژگیهای لازم برای موفقیت را دارد یا نه.
بیرون
فورد ایووس که برای اولین بار در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۱ رونمایی شد، مثل سیتروئن C5X در یک کلاس واحد قرار نمیگیرد. البته این خودرو بهعنوان یک کراساوور معرفی شده اما ارتفاع ۱,۶۰۰ میلیمتری آن چنین چیزی نمیگوید. درواقع، ایووس بخشی از بازار را هدف قرار داده است که قبلاً سدانها و استیشنهای خانوادگی سنتی در آن حضور داشتند. شایعات قبلی ادعا کرده بودند که این خودرو در اروپا و آمریکای شمالی جایگزین موندئو/فیوژن خواهد شد اما فعلاً ایووس فقط در چین عرضه میشود و تنها محصولی است که بخش عمدهٔ آن در همین کشور و توسط تیم طراحی محلی فورد توسعه پیدا کرده است.
داخل
اگر فکر میکنید نمای بیرونی ایووس برای یک فورد جسورانه به نظر میرسد، بهتر است به داخل آن نگاه کنید. طراحی اینجا با هر چیزی که قبلاً از فورد دیدهایم کاملاً متفاوت است. اولین چیزی که در کابین خودرو جلبتوجه میکند، نمایشگر بسیار بزرگ ۱.۱ متری است که تقریباً کل داشبورد را پوشش داده است. هرچند این صفحهنمایش قاب واحدی دارد اما درواقع از دو نمایشگر تشکیل شده است که شامل صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و یک نمایشگر ۲۷ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی میشود. این نمایشگر ۲۷ اینچی میتواند به دو قسمت تقسیم شود که این یعنی سرنشین جلو میتواند نمایشگر مجزایی برای خود داشته باشد.
خودروی آزمایشی ما از نسخهٔ ST-Line بود که در صدر خانوادهٔ ایووس تیپ یکی مانده به آخر محسوب میشود و بنابراین هرگز کمبود تجهیزات نداشت. گرمکن صندلیهای جلو و عقب، سیستم صوتی B&O با ۱۰ بلندگو، پد شارژر بیسیم گوشی، پورتهای USB-A و USB-C در جلو و عقب و… ازجمله تجهیزات این ماشین هستند. به لطف سانروف و سقف پانوراما، کابین ایووس حس دلبازی دارد و بهطورکلی متریال داخلی آن از کیفیت خوبی برخوردارند. همچنین در نسخهٔ ST-Line شاهد تزئینات و دوخت قرمزرنگ هستیم.
صندلیهای عقب بهصورت دستی تنظیم میشوند و از فضای پای زیادی برخوردارند اما فضای سر چندان خوب به نظر نمیرسد زیرا سر من با قد ۱۷۵ سانتیمتر فاصلهٔ زیادی با سقف نداشت. درب صندوق بار خودرو برقی است و برای باز کردن آن باید لوگوی فورد را فشار داد. حجم این صندوق بهصورت رسمی اعلام نشده است اما بزرگ بوده و فضای کافی برای یک خانوادهٔ چهار یا پنجنفره دارد.
رانندگی
فورد ایووس در حال حاضر فقط با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربوشارژ اکوبوست به همراه گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک در چین عرضه میشود. چنین موتوری برای خودرویی که ۱۶۵۰ کیلوگرم وزن دارد ممکن است کوچک به نظر برسد اما این پیشرانه ۲۳۸ اسب بخار قدرت و ۳۷۶ نیوتن متر گشتاور دارد و خودرو را ظرف تنها ۶.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرساند. بااینحال، این سرعت بیشتر در خط مستقیم به کار میآید زیرا ایووس خودرویی نیست که بتواند پیچها را با سرعت بالایی پشت سر بگذارد.
علاوه بر این، تنظیم گیربکس هم نادرست به نظر میرسد زیرا در هرکدام از حالات رانندگی اکو، معمولی و اسپرت، دندهها را برای مدتی طولانی نگه میدارد و باعث افزایش بیشازحد دور موتور میشود. البته تعویض دندهها نرم و روان انجام میشود و امکان تعویض دندهٔ دستی هم وجود خواهد داشت. با وجود انعطافپذیری بالای کمکفنرها برای فراهم کردن سواری نرم، فرمان خودرو دقیق بوده و وزن خوبی دارد. پشت فرمان ایووس هرچند احساس میکنید کمی از خودروهای معمولی بالاتر هستید اما حس نشستن در یک شاسیبلند را نخواهید داشت.
جمعبندی
فورد ایووس خودروی کاملاً متمایزی است که کابین آن برای جوانان علاقهمند به تکنولوژی طراحی شده است. بااینحال، ممکن است چنین خریدارانی هرگز به سمت ایووس نروند زیرا در حال حاضر هیچ نسخهٔ الکتریکیشدهای برای این خودرو ارائه نمیشود؛ بنابراین، ارائهٔ یک نسخهٔ پلاگینهیبریدی برای ایووس ضروری است و به نظر میرسد خریداران چینی هم با این موضوع موافق هستند زیرا تاکنون فروش ماهانهٔ این خودرو چهاررقمی نشده است. بااینحال، طراحی بیرونی ایووس با اکثر خودروها کاملاً متفاوت بوده و مطمئناً این موضوع حتی در بازارهای خارج از چین هم میتواند نظر خریداران را جلب کند. این ماشین در چین با قیمتی از ۱۸۱,۸۰۰ یوآن معادل ۲۶,۵۵۰ دلار تا ۲۴۱,۸۰۰ معادل ۳۵,۳۰۰ دلار عرضه میشود و نسخهٔ ST-Line ما ۲۳۹,۸۰۰ یوآن معادل ۳۵ هزار دلار قیمت داشت.
سخن پایانی
بهطورکلی، ایووس بدون شک یکی از جالبترین محصولات فورد محسوب میشود ولی بااینحال، هرچند برای چین طراحی شده اما به نظر نمیرسد خیلی برای چینیها قابلتوجه باشد و ممکن است برای بازارهای خارج از این کشور مناسبتر باشد. در حال حاضر، بین پیشرانهٔ بنزینی و کابینی که با نمایشگر ۱.۱ متری بیشتر شبیه خودروهای الکتریکی است، نوعی ناهماهنگی احساس میشود و ارائهٔ نسخهٔ پلاگینهیبریدی میتواند جذابیت ایووس را هم برای چین و بازارهای احتمالی خارج از این کشور افزایش دهد.
مشخصات فنی
Ford Evos 2023 | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 توربو |
قدرت | ۲۳۸ اسب بخار |
گشتاور | ۳۷۶ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۶.۶ ثانیه |
مصرف سوخت | ۷.۵ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۹۲۰ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۲۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۰۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۹۴۵ میلیمتر |
قیمت پایه | ۲۶,۵۵۰ دلار |
قیمت تستشده | ۳۵,۰۰۰ دلار |
net
۲۶ اسفند ۱۴۰۱در سگمنت کراس اور کوپه زشت قرار داره.اولین بار در سال ۲۰۰۷ بی ام و با تولید x6 دسته بندی جدیدی در ماشینها به وجود اورد به نام کراس اور کوپه زشت.حالا هم کراس اور کوپه زشت مد شده
دانیال
۲۶ اسفند ۱۴۰۱خودِ این ماشین نه ولی این کلاس نوظهور رو خیلی می پسندم . چیزی بین شاسی بلند و سدان
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ اسفند ۱۴۰۱لکسوس UX هم برای من چنین حسی داره
کیان
۲۶ اسفند ۱۴۰۱تویوتا کراون جدید فکر کنم شبیه تر باشه به این توصیفات
حسین
۲۷ اسفند ۱۴۰۱قیافه خودرو خوبه(البته شخصی) چون این جور طراحی ها سلیقه ای هستش و خیلی ها از این جور طراحی ها استقبال نمیکنند،میشد روش یه موتور ۳/۵ لیتریV6 گذاشت و ۲دیفرانسل کرد.
(Ali(chevynova
۲۶ اسفند ۱۴۰۱احسنت
زیباست
محمد
۲۶ اسفند ۱۴۰۱فکر کنم راجب چری و فیندیلیتی هم همین نظر رو داشته باشی به هرحال هردو برای یه جا طراحی شدن
(Ali(chevynova
۲۶ اسفند ۱۴۰۱اره هر2 برا کشوری هستن که سهامدار بنزن
محمد
۲۷ اسفند ۱۴۰۱سهامداری و مشارکت یه طرف ، ورشکست شدن مثل شرکتی که انداختی رو پروفایلت تو ۲۰۰۸ و گدایی کردن پول و صدقه گرفتن با وام های بلاعوض یه طرف
رامین
۶ فروردین ۱۴۰۲از قدیم گفتن ورشکستگی واسه مرد هست همین که حدود هشتاد سال بزرگترین خودرو ساز دنیا باشی افتخار نیست خدایی چرا واقعیات رو نمیبینید جی ام تو همین ۱۵ سال با کوچیکتر کردن خودش و کمتر کردن تولید و بالا بردن کیفیت خودروها در عرصه جهانی خیلی موفق بوده لطفا از این همه حس حسادت و تعصب دست برداریم .
Amard
۲۶ اسفند ۱۴۰۱البته اگه بخای مقایسه کنیم از لحاظ فرم میشه گفت شبیه رنو ارکانا هم هست که ارزون قیمت شبیه به فراری پورسانگ هم هست که گرون قیمت بیشتر شبیه سدان کوپه کراس تا کراس اوور کوپه
کسرا
۲۶ اسفند ۱۴۰۱دیگنیتی هم چنین سبکی داره
new reventon
۲۶ اسفند ۱۴۰۱دوستان به نظر شما وقتش نرسیده که طراحی ماشینا (بواسطه اینکه موتور درون سوز داره میره کنار) برای بهبود آئرودینامیک خودرو عوض شه؟ من فک میکنم دماغه جلو ماشین ها اضافیه دیگهبا خذفش هم وزن ماشین میاد پایین هم ایرودینامیک خیلی بهتر میشه. دوستانی که تخصص دارن جواب بدن.
matin
۲۷ اسفند ۱۴۰۱خب پس موتور ماشین رو کجا بزارن؟؟
رامین
۶ فروردین ۱۴۰۲برقی میگه داداش از کدوم موتور حرف میزنی شما. خب معلومه رو چرخهای خودرو یا وسط چرخها
رامین
۶ فروردین ۱۴۰۲متاسفانه اگه به اون سمت بره طراحی که زیبایی خودروها واقعا دود میشه میره هوا ولی شک نکنید بعضی از خودروسازها زیاد به زیبایی اهمیت نمیدن و اونجور طراحی هم براشون مد میشه😔😔
Mahdi
۲۶ اسفند ۱۴۰۱به نظرم طراحی خوبی داره ولی فاقد هرگونه اصالتی است
Blue
۲۷ اسفند ۱۴۰۱خداییش فاز کسی که این سگمنت رو ساخت نمیفهمم الان این با یه سدان یا شوتینبرگ که ارتفاع رو بردی بالا چه فرقی داره !! الان همینو در حد یه سدان اسپرت بیارن پایین خداییش جذاب تر نمیشه ! بخاطر همین ارتفاع بالای بی فایده باید کلی رو روی سیستم پایداری ماشین کار بشه تا هندلینگش حفظ بشه
MehdiTurbo
۲۷ اسفند ۱۴۰۱من خیلی خوشم اومد ازش،خیلیی
یعنی اگه میتونستم میخریدمش صد در صد
Hamilton1970
۲۷ اسفند ۱۴۰۱ولی این دیگه فورد نیست…
بهنام
۲۷ اسفند ۱۴۰۱بنده به شخصه این سگمنت رو دوست دارم چون در کل از کلاس به اصطلاح شاسی بلند خوشم نمیاد. من و خانواده فصل بهار و تابستان زیاد به مناطق ییلاقی میریم و اکثر این مسیر ها خاکی هستن یا راه آسفالته بسیار قدیمی و پر از دست انداز دارن . یا قسمتی از مسیر بابت سیل یا بارندگی آسیب میبینه که بعد از تعمیر هم پر از چاله و دست انداز میشه . البته من همیشه با خودروهای داخلی مثل ۲۰۷ و ۲۰۶ هم این مسیر ها رو رفتم و مشکل خاصی نداشتم ولی یک سدان که فاصله ی خوبی از زمین داشته باشه رو خیلی میپسندم. درسته شاسی بلندها راحت این مسیرها رو میرن ولی در نود درصد مواقع که تو شهر تردد میکنم و نهایت رفتن به سر کار یا خرید و مهمانی همون سدان برای من مقبولتره و بخاطر اینکه هیچ علاقه ای به شاسی بلندهای متداول ندارم بنظرم این کلاس برای حاشیه ی شهرها، روستاها و کلا کشورهایی که مثل ما جاده ی درست و حسابی ندارن مناسبه گرچه مشخصه فروش بالایی نخواهند داشت چون سلیقه ی اکثر افراد نیست.