معمولا این طرفداران دوآتشه و تیونرهای خاص هستند که بستههای افزایش عملکرد را برای خودروهای مختلف بهویژه شاسیبلندها ارائه میکنند. اما زمانی که شرکتهای سازنده همین خودروها، بستهای را برای افزایش عملکرد خودروشان عرضه میکنند، نام خودرو را نیز تغییر میدهند و آن را بهعنوان مدلی جدید به فروش میرسانند. ظاهرا فورد با ارائه بسته «Stealth Perfomance» برای شاسیبلند زیبای اکسپدیشن، برخلاف جریان سایر شرکتها عمل کرده است. اما چرا؟!
آمریکاییها با ارائه این بسته چند تغییر ظاهری در اکسپدیشن ایجاد کرده و قدرت موتور را نیز افزایش دادهاند تا یکی از آبزیرکاهترین شاسیبلندهای مخصوص درگ را خلق کنند. اکسپدیشن استلث پرفورمنس با بهرهوری از یک موتور ۳.۵ لیتری V6 با خروجی بالا، قادر است تا درعرض ۴.۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این شاسیبلند سنگینوزن برای پیمایش مسافت ۴۰۰ متر به ۱۳.۷ ثانیه زمان نیاز دارد.
برای دسترسی به این خودرو باید اکسپدیشن را در نسخه لیمیتد بهصورت تک یا دو دیفرانسیل (با فاصله محوری عادی یا کشیده) تهیه کنید و آن را به بسته ۹۸۸۹ دلاری استلث پرفورمنس مجهز کنید که ۴۰ اسب بخار قدرت و ۴۰ نیوتن متر گشتاور اضافه را در اختیارتان قرار میدهد.
بسته استلث پرفورمنس به لطف سود بردن از اگزوزهای دوگانه، موتور V6 با خروجی بالا (۴۴۰ اسب بخار قدرت و ۸۱۶ نیوتن متر گشتاور)، سیستم تعلیق با تنظیم اسپرت، نسبت دنده نهایی ۳:۷۳:۱، رینگهای ۲۲ اینچی ششپره و کالیپرهای ترمز قرمزرنگ، هر خریداری را به سمت خود میکشاند.
مالکان درکنار بهرهمندشدن از مزایای یادشده، از رنگآمیزی دوگانه سیاه بدنه (برای جلوپنجره، ریل سقف و حاشیه چراغ)، سانروف پانوراما و ۲۲ بلندگوی «B&O» بهرهمند خواهند شد. متاسفانه دیفرانسیل لغزش محدود و میراگرهای تطبیقی بهعنوان آپشنهای جداگانه به فروش میرسند.
اکسپدیشن استلث پرفورمنس برخلاف تنظیم فنربندی روی حالت اسپرت، سواری راحت را برای سرنشینانش به ارمغان میآورد. البته همکاری این سیستم و موتور تویین توربوی V6 آن همچنان نمیتواند ۲.۶ تنی آن را در گذر از پیچها با شتاب جانبی ۰.75g پنهان کند. این رقم از آن جهت مناسب است که پیشتر در بررسی کادیلاک اسکالید V با فنربندی بهمراتب خشکتر رقم ۰.69g را ثبت کرده بودیم.
اکسپدیشن در مقایسه با رقبایش رفتاری شبیهبه بنتلی مولسان را دارد؛ خودرویی که به دستور راننده جنگجو میشد و در زمان لازم، بهعنوان یکی از آرامترین مکانهای روی زمین میزبانی سرنشینان را برعهده میگرفت. اکسپدیشن هم عایقبندی داخلی بسیار مناسبی دارد؛ سروصدای درون کابین این شاسیبلند در سرعت ۱۱۶ کیلومتر بر ساعت تنها ۷۴ دسیبل بود. شاید اکسپدیشن به اگزوزهای دوگانه مجهز شده باشد اما هرگز همسایههایتان را با صدایش آزار نخواهد داد.
دوستداران خودروهای فورد ممکن است بگویند که موتور استلث پرفورمنس شباهت زیادی به موتور لینکلن نَویگِیتور دارد؛ راستش را بخواهید این ادعا کاملا درست است چون همین موتور، شاسیبلند فولسایز نویگیتور را درعرض ۵.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند.
اکسپدیشن با قیمت ۸۱.۷ هزاری برای نسخه چهارچرخ محرک و ۷۸.۷ هزار دلاری برای نمونه دیفرانسیل عقب، در بخش قیمت نیز از لوکسترین محصول لینکلن پیشی میگیرد. درست است کابین اکسپدیشن با بهرهوری از گرمکن فرمان و گرمکن و تهویه ردیف دوم به حدی اعلا از لوکسبودن رسیده است اما در مقام مقایسه پیشنهاد میکنیم فقط یک نگاه به کابین نویگیتور داشته باشید!
البته این مقایسه چندان درست نیست چون مشتریان اکسپدیشن استلث پرفورمنس با مشتریان نویگیتور تفاوتهای زیادی دارند. نویگیتور با کروم، چرم و لوکسترین مواد پوشانده شده است اما اکسپدیشن حتی تحت یک برند لوکس هم تولید نمیشود که آن را بهعنوان خودرویی اینچنینی توصیف کند. این خودرو هدف دیگری دارد.
رانندگان آمریکایی باید به یاد داشته باشند که اگر یک دستگاه اکسپدیشن با کالیپرهای ترمز سرخرنگ و حاشیه چراغ تیره دیدند، هرگز آن را به چالش درگ دعوت نکنند چون احتمالا اقبال چندانی نخواهد یافت. اکسپدیشن با گنجایش حمل ۸ سرنشین، توان یدککشیدن ۴۱۸۵ کیلوگرم وزن و درکنار چهره زیبا، امکانات بالا و عمکلرد خارقالعاده روان و مناسب خود، به یکی از جذابترین شاسیبلندهای بازار آمریکا تبدیل شده است که گوی رقابت را بهراحتی از شورولت و دوج میرباید.
مشخصات فنی فورد اکسپدیشن لیمیتد استلث پرفورمنس ۴×۴
نوع | موتور جلو- چهارچرخ محرک- چهار در واگن |
قیمت | نمونه بررسیشده: ۸۶,۳۶۰ دلار پایه: ۸۱,۷۸۰ دلار |
موتور | ۳.۵ لیتری V6 تویین توربو ۲۴ سوپاپ DOHC مجهزبه تزریق سوخت مستقیم و بلوک و سرسیلندرهای آلومینیومی |
قدرت | ۴۴۰ اسب بخار |
گشتاور | ۸۱۶ نیوتن متر |
جعبهدنده | ۱۰ سرعتی خودکار |
طول/ عرض/ ارتفاع | ۵۳۳۴/ ۲۰۲۹/ ۱۹۴۰ میلیمتر |
شتاب اولیه | ۴.۹ ثانیه |
شتاب صفر تا ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت | ۱۳.۲ ثانیه |
وزن خالص | ۲۶۴۷ کیلوگرم |
حجم بار | ۵۳۸ لیتر |
Phonix
۲۱ شهریور ۱۴۰۱در این یک مورد فورد باید بره کنار جنرالموتورز رد شه
R@min
۲۱ شهریور ۱۴۰۱کاملا درسته یوکان دنالی عجیب قشنگه به شخصه حتی از اسکلید هم بیشتر دوسش دارم.
GTC فقط المانی و انگلیسی و ایتالیایی
۲۱ شهریور ۱۴۰۱به غیر از صفه نمایش همچی خوبه
Hitman
۲۱ شهریور ۱۴۰۱مگه چشه؟
Royal Driver UK 70
۲۱ شهریور ۱۴۰۱دقیقا این تاچ و آیپدای گنده وسط کابین ماشین حاله آدمو بهم میزنه مخصوصا وقتی باید تنظیم سیستم تهویه و همه چیزه ماشینو توش انجام بدی هزارتا راهو باید بری.که حواس راننده رو پرت میکنه. برا همینم هست از اس کلاس جدیدم خوشم نمیاد. ظاهر و اصالت رو فدای تکنولوژی و اینا میکنی. به قول خارجیا ماشین فازو هوای تسلا میگیره.
Reza Waffen SS
۲۱ شهریور ۱۴۰۱اتفاقا اگه صفحه نمایش نباشه انگاری یه جای کار میلنگه
AMD
۲۱ شهریور ۱۴۰۱نه به این سایز دیگه منم یه لحظه نگاهش کردم حواسم از اطراف پرت شد دیگه وای به حال پشت فرمون تو خیابون …
Erfan
۲۱ شهریور ۱۴۰۱دقیقا.به نظرم باید تلفیقی از مانیتور و دکمه های کنترل کننده باشه.این که همه چی دیجیتالی باشه خیلی حس خوبی نمیده.
HesamS500
۲۱ شهریور ۱۴۰۱ردیف سومش از ردیف دوم ماشین های ما خیلی جادار تره
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۱ شهریور ۱۴۰۱اول اینکه خیلی خوشگله و فورد کار خوبی کرده ولی اینکه تو کمپانی معظم فورد چندین انجین وی 8 وجود داره ولی برای استفاده از این موتورها خسیس بازی در میاره.دوم اینکه فقط یه محدودیت از کامپیوتر موتور برداشتن و 40 اسب برگردوندن و الان دنبال رقابت با دورانگو هستن.هیچ شانسی در مقابل دورانگو با انجین همی 6.4. نداره.انتخاب من بین این و تاهو rst بدن شک تاهو با انجین پوشراد وی8 هست با اینکه 20 اسب کمتره ولی کافیه محدودیت موتور برداشته بشه تا به راحتی به بیش از 460 اسب رسید.دورانگو هم که کراس اووره وگرنه انتخابم بدون در نظر گرفتن کراس بودن یا suv بودن دورانگو هست.پدال خبر نویگیتور سفارشی رو بزار که تمام معادلات رو بهم ریخته
REBORN OF KAMRAN
۲۱ شهریور ۱۴۰۱کاش فورد موتور ۷.۳ پوشراد گودزیلا رو میذاشت تو اکسپدیشن و ناویگیتور با منیفولد جدید قدرت بالای ۵۰۰ میده اونم بدون توربو گشتاورشم کوه رو میکشه
Reza Waffen SS
۲۲ شهریور ۱۴۰۱7.3 پوشراد ؟؟؟ خورو اقتصادیه واسه خونواده ها مگه میخوای درگ کنی باهاش
net
۲۱ شهریور ۱۴۰۱طراحی این مدل اس یو وی ها بد هست.نسل پنجم کادیلاک اسکالید و لینکلن نویگیتور همچین طراحی بدی دارند
۹۱۱
۲۱ شهریور ۱۴۰۱یکی از بهترین شاسی بلند های سه ردیفه. واقعا ماشین خیلی خوبیه.
Payfast
۲۱ شهریور ۱۴۰۱نات بد
Erfan
۲۱ شهریور ۱۴۰۱چقدر این شاسی بلند های آمریکایی با وقار و ابهت هستند.
انگار این وقار و مردانگی توی DNAاونا حک شده.
JDM lover
۲۱ شهریور ۱۴۰۱با احترام به فورد ، یوکان دنالی انتخاب اول من هست
مخصوصا رنگ مشکیش ، ابهتش رو دو برابر میکنه 😍
Porsche
۲۲ شهریور ۱۴۰۱ماشین خیلی خوبیه اما یکم اون نمایشگر وسط تو چشم میزنه که عادی شده همه دارن از این رویه استفاده میکنن که به نظر من انچنان هم قشنگ نیست
سرباز وطن
۱۷ مهر ۱۴۰۲اروپاییا خودرو کم مصرف وبه صرفه کوچک میگیرن اما آمریکا وژاپن همچنان در مصرف انرژی اولندش بنزین برا اینا از کجا آورد باید یه پمپ بهشون وصل کرد تازه توربو دوقلوی هستن.فورد این محصولش عالیه ولی تراک رپتور هاش جذابترند.خودم همین یا نیسان نیسمو.فعلا که فقط پرایدو